اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

نمایندگان متهم به جای تعلیق، نطق میان دستور می‌کنند/ قوه قضائیه باید سردمدار تحقق عدالت باشد

نمایندگانی که متهم به اخلال در بازار خودرو و در واقع متهم به ایجاد یک معضل بزرگ ملی هستند، در جلسات مجلس شورای اسلامی شرکت کرده و نطق میان دستور هم می‌کنند و به جای اینکه به طور موقتی از کار تعلیق شده و سریعا به اتهامات آن‌ها رسیدگی شود در خانه ملت مشغول تصمیم‌گیری برای آینده من و شما و ملت هستند.

نمایندگان متهم به جای تعلیق، نطق میان دستور می‌کنند/ قوه قضائیه باید سردمدار تحقق عدالت باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدحسین فروزنده نماینده بسیج دانشجویی در دیدار نخبگان استان با رئیس قوه قضائیه اظهار کرد:

از فرصتی که در اختیار گذاشته شده بسیار ممنونم. از عزیزانی که جا داشت اینجا به جای بنده طرح بحث می‌کردند عذرخواهم. سعی کردم این نوشته را با کمک برخی از دانشجویان که مایل بودند به حضرتعالی کمک کنند تهیه کنم و ان‌شاالله فرصتی بی‌واسطه فراهم شود تا این عزیزان نیز پیشنهادات خود را خدمت شما ارائه کنند.  
و اما بعد... 
به فرموده حضرت محمد مصطفی (ص): ساعتی عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است که شبهایش به نماز و روزهایش به روزه بگذرد. 
پس از گذشت دهه‌ها و با پیروزی و استمرار غرورآفرین انقلاب اسلامی، آنچه در گام دوم انقلاب و بازخوانی راه چهل ساله طی شده، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت مسئله عدالت بود، زیرا در باور دینی ما آبادانی و پیشرفت دنیا و آخرت‌مان بسته به تحقق عدالت است.  
مسئله دیگری که باید به عدل افزود، مسئله مردم است، آنچه امروزه قوه قضائیه نامیده می‌شود، که ای کاش به سیاق گذشته عدالتخانه باقی می‌ماند، تنها برای مردم است و به بیان دیگر بدون مردم و انتفاع عمومی، قوه قضائیه بی‌معنیست؛ هر چند هزاران قاضی و مدیر داشته باشد و ساختمان‌های وسیعی را در اختیار گیرد.  
الحمدلله با حضور شما در راس قوه قضائیه و با توجه به اقدامات انقلابی حضرتعالی، امید و شعفی در بین اقشار مختلف جامعه پدید آمده است.

اما این برانگیختگی برای ما حالت خوف و رجا دارد. رجا از باب امید به تحقق وعده‌ای که پیامبران الهی مامور به آن بودند و خوف از باب گرفتاریی‌هایی است که بر سر مدعیان عدالت آمده است.  
حضرت آیت‌الله رئیسی  
 ما می‌ترسیم ، ما می‌ترسیم که حلقه‌های قدرت و ثروت شما را از مردم و در نتیجه تحقق آرمان عدالت دور کنند، هنوز زخم عدالت خواهی آن مرد بهاری در دلمان التیام نیافته است که چگونه در برابر ولی امر مسلمین قرار گرفت.  
ما می‌ترسیم حلقه سیاسیون، هم حزبی‌ها، ستادهای انتخاباتی شما در ریاست جمهوری و منفعت طلبان، شما را از متن مردم و مشکلاتشان دور کنند و اطلاعات و داده‌های شما از کانال محدود و سانسور شده حلقه‌ای خاص باشد و سخنرانان و مشاورانتان نیز به عده‌ای خاص محدود گردد. 
با اینکه می‌دانیم تحقق عدالت مسئله بسیار  پیچیده‌ای است،که حتی طرح آن نیز در این مقال نمی‌گنجد، اما به چند سر فصل کلی اشاره می‌کنیم: 
1-قوه قضائیه باید سردمدار تحقق عدالت باشد، متاسفانه منطقی که امروزه در ساختار بوروکراتیک ما وجود دارد، اجازه این امر را نمی‌دهد، به طور مثال نهاد نظارتی قوه قضائیه یعنی سازمان بازرسی چون از زمینه و بافت ادارات دولتی به دور است توانایی رصد و پیشگیری را ندارد، حتی در هنگام استقرار در ادارات با توجه به اینکه تنها می‌تواند صورت قضیه را ببیند، بسیاری از اوقات با پنهان کاری و سند سازی‌ها مواجه شده و نمی‌تواند از شکل‌گیری فساد در ادارات جلوگیری کند.  
همچنین دومین نهاد نظارتی یعنی اداره حراست عمدتا مبتنی بر بازرسی‌های فرمایشی و دیدن مسائل از پنجره امنیتی است.

این منطق، روشی کاربردی برای شرایطی مانند دهه 60 است که ایران اسلامی توان امروزی برای استقرار امنیت را نداشت؛ اما بحمدلله امروزه با عنایت الهی فرزندان این مرز و بوم توانسته‌اند دست تروریست‌ها و منافقین را تا حد زیادی از کشور کوتاه کنند؛ به نظر می‌رسد لازم و ضروریست برای برخورد با دیو بی‌شاخ و دم فساد، این دیدگاه امنیتی کمرنگ‌تر شده و دستگاه قضا برای لمس امور و جلوگیری از فساد، از ابتدا ورود کند.

پیشنهاد واضح بنده این است که حراست ادارات به جای پاسخگویی به دولت، به قوه قضائیه پاسخگو باشند و دو وظیفه حراست و بازرسی ذیل قوه قضائیه انجام پذیرد، یا حداقل قوه بتواند در میدان عمل، امور را رصد کند، مانند آنچه که امروزه برای رصد تراکنش‌های مالی صورت پذیرفته است. 
2-امروزه به خاطر ضعف برخی از نهاد‌های حکومتی و عدم شفافیت روندهای اجرایی، تصمیمات اتخاذ شده دو گانگی مردم و حکومت را ایجاد می‌کند که در نهایت باعث می‌شود مردم نسبت به امور اجتماعی و سیاسی خود بی‌توجه شوند. بنابراین حضرتعالی به عنوان رئیس قوه قضائیه باید برای مشارکت مردم در مبارزه با فساد تلاش کنید؛ زیرا تجربه تاریخی ما نشان داده است که در بوروکراسی پیچیده و هزار توی ادارات، مسؤولین نمی‌توانند با مردم ارتباط بگیرند و متوجه مشکلات و پیشنهادات آنها شوند. 
ریاست محترم قوه قضائیه 
پیشنهاد می‌کنیم که یک کانال ارتباطی منظم و ساماندهی شده مستقیم برای ارتباط بی‌واسطه با شخص حضرتعالی ایجاد شود. تاکید می‌کنیم بی‌واسطه باشد تا مطالبات و شکایات آحاد مردم با کانالیزه شدن و گزینش‌های مرسوم همراه نشود و از انبوه مشکلات و ناراحتی‌ها، صرفا تشکرات و قدردانی‌های آن به سمع شما برسد. برای این کار پیشنهاد ما استفاده از جوانان مومن انقلابیست که در استان‌های مختلف هنوز کف میدان مبارزه با فساد هستند و الحمدلله نه آلوده به سیاست بازی شده‌اند و نه دل در گرو جریان یا فردی خاص دارند.  

برای نمونه این کار را از زنجان شروع کنید و ما جوانان انقلابی زنجان، آنچنان که در برخورد با مفسدان و اعلام حمایت از شما پیش گام شدیم، برای ارتباط بی‌واسطه با مردم نیز اعلام آمادگی می‌کنیم و تعهد می‌دهیم که تحت هر شرایطی صرفا با هدف کمک به برقراری هر چه بیشتر عدالت با شما همکاری خواهیم کرد.

البته امیدواریم شما به سراغ جوانان 40 ،50 ساله نروید. منظور ما همین جوان‌های 20 یا 30 ساله‌ای هستند که تا حرف شعار است آن‌ها مقدم‌اند اما تا بر سر کار می‌آییم 40، 50 ساله‌ها مقدم می‌شوند. وظیفه شرعی ما اعلام این آمادگی بود. باشد که سایرین نیز به وظایف خود عمل کنند... 
3- شفافیت در پرونده‌های قضائی یکی از مطالبات آحاد مردم است. روزگاری جنجالی‌ترین شخصیت‌های سیاسی و امنیتی به طور علنی در دادگاه‌ها محاکمه می‌شدند اما امروز چه شده که باید اعوان و انصار رئیس جمهور قبلی یا برادران رئیس جمهور و معاون اول دولت فعلی غیر علنی محاکمه شوند؟ آیا مردم حق ندارند بفهمند که از رایشان سوء استفاده شده یا خیر؟ آیا برای اینکه در انتخاب‌های بعدی دچار اشتباه نشوند لازم نیست که این دادگاه‌ها علنی برگزار شده و مردم خود نظاره‌گر باشند؟ 
علی(ع) برای برادر خود نیز کوچک‌ترین امتیازی قائل نبود. اینک چه شده که برادر برخی آقایان تبدیل شده‌اند به خط قرمز و مردم نباید بفهمند که احیانا چه فسادهایی را در این کشور انجام داده‌اند؟  
مسئله مهم دیگر خبر بازداشت دو تن از نمایندگان مجلس استان است که چندی پیش از رسانه‌های مختلف پخش شد. 
حضرت آیت الله رئیسی 
 شما زنجان را خوب می‌شناسید. سالهاست که عزاداری شیفتگان اباعبدالله در پایتخت شور و شعور حسینی را نظاره‌گر بوده‌اید. امروز انتشار این خبر، همچون زخم عمیقی بر کالبد این مردم حسینی وارد گشته است و همه نگرانند. مردم حق دارند بدانند که آیا این اتهامات درست است یا نه. مردم حس می‌کنند فریب خورده‌اند و از اعتمادشان سوء استفاده شده است و اگر اقدام عاجلی صورت نپذیرد احتمال دارد حتی مشارکت مردم استان زنجان در انتخابات آتی مجلس را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. 
مسئله قابل تامل اینجاست نمایندگانی که متهم به اخلال در بازار خودرو و در واقع متهم به ایجاد یک معضل بزرگ ملی هستند و به قرار وثیقه میلیاردی آزاد شده‌اند در جلسات مجلس شورای اسلامی شرکت کرده و نطق میان دستور هم می‌کنند. به بیان واضح‌تر به جای اینکه این افراد به طور موقتی از کار تعلیق شده و سریعا به اتهامات آن‌ها رسیدگی شود در خانه ملت مشغول تصمیم‌گیری برای آینده من و شما و ملت هستند و در این میان شعف زایدالوصف دشمنان انقلاب اسلامی از چنین تناقضی قلب هر عدالتخواهی را می‌آزارد. 
هرگز و تاکنون نه ایشان را مجرم دانسته‌ایم و نه بی‌گناه؛ بلکه تقاضا داریم دادگاه مربوط به این افراد بدون توجه به فشارهای علنی و غیرعلنی هیات رئیسه مجلس، به صورت علنی برگزار شده و تا قبل از انتخابات مجلس پیش رو تکلیف این نمایندگان مشخص شود که واقعا فسادی در کار بوده یا خیر. 
4- در سال‌های اخیر شاهد بودیم که قوه قضائیه یا در صف اول مبارزه با فساد قرار نداشته است یا زمانی هم که این کار را انجام می‌داده به قدری به لحاظ تبلیغاتی و شفافیت و توضیح به مردم ضعیف عمل کرده که این تلاش‌ها نیز آن طور که باید دیده نشده‌اند.

البته الحمدلله در بحث دادگاه‌های اقتصادی اخیر از این حیث عملکرد مطلوب‌تری را شاهد بوده‌ایم و یا در حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، شما تاکیدات صریح و خوبی داشته‌اید؛ اما قبول بفرمایید در بدنه قوه قضائیه و منطق اجرایی آن با ایده‌آل‌ها فاصله چشمگیری داریم. 
به طور نمونه در سال‌های اخیر فریاد‌های به حقی از دادستان محترم کل کشور راجع به وضعیت حجاب و یا ولنگاری فرهنگی شنیده‌ایم اما کلاه خودمان را قاضی کنیم آیا به همین اندازه این فریاد‌ها برای مبارزه با گرانی‌ها و مفاسد اقتصادی از طرف ایشان برآمد؟ آیا همین اندازه در مقابل تخلفات غیر قانونی خودروسازان و سر به فلک کشیدن قیمت خودرو فریاد وا اسلاما سر داده شد؟ اکنون که قیمت خودروها بعضا افزایش بالای 200 درصدی در بازار داشته‌اند تازه اعلام می‍‌‌شود که مدیر عامل ایران خودرو به خاطر تخلفات قیمت‌گذاری برکنار شد... خودتان را بگذارید جای مردم... آیا فقط برکناری کافیست؟  
5- مسئله مهم دیگر زنجان، ماجرای زمین خواری است. به گواه معاون سابق استاندار زنجان، تقریبا معادل سطح طرح جامع شهر زنجان، باغ شهرهایی در بیرون از محدوده شهر وجود دارد. بسیاری از شرکت‌ها و تعاونی‌ها برای کمک به همکاران خود به صورت کاملا غیر قانونی زمین‌هایی را تقسیم کرده و امروز شاهد انواع و اقسام مشکلات فرهنگی، تضییع بیت‌المال و بی‌بندوباری‌ها هستیم. مشکل اساسی اینجاست که بسیاری از ادارات و ارگان‌های دولتی و غیر دولتی صاحب باغ شهرند و این مسئله مانع همت کافی و وافی برای حل معضل زمین خواری گردیده است.

دیگر اینکه اخیرا همکاران شما در زنجان قصد تخریب برخی از این املاک غیر مجاز را کردند؛ اما یا نخواستند یا زورشان به ساختمان‌های شبه قصر ادارات و ارگان‌ها نرسید و صرفا تخریب چند آلونک مردم عادی انجام شد. پیشنهاد ما تخریب نیست؛ اما اگر قرار بر تخریب است، اولویت با دانه درشت‌هاست؛ نه مردم عادی.  

 مسئله اصلی، محاکمه مسببان احداث این باغ شهرهاست که بسیاریشان در حال حاضر دیگر مسؤولیتی ندارند؛ اما گویا همه این اصل مهم را فراموش کرده‌اند و صرفا به تخریب روی آورده‌اند. پیشنهاد اجرایی ما دستور حضرتعالی به مراجع ذی‌صلاح برای به جریان انداختن پرونده باغ شهرها و محاکمه همه مسببان زمین‌خواری‌های گسترده زنجان است و این پیشنهاد خود را در قالب نامه‌ای رسمی از طرف بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان به جنابتان ارائه می‌کنیم و امید داریم تا همینک دستور پیگیری صادر فرمایید.  
و در پایان به قول حضرت حافظ 
ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی

دل بی تو به جان آمد وقت است که باز آیی 
به امید ظهور منجی عالم بشریت و عدالت گستر حقیقی حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) صلوات

انتهای پیام/2308/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول