اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

آمادگی روسیه برای ساخت 5 نیروگاه‌ برق-آبی در قرقیزستان

رئیس کابینه وزرای روسیه با اشاره به پروژه‌های این کشور در قرقیزستان از آمادگی کامل برای ساخت نیروگاه‌های برق‌-آبی در این کشور خبر داد.

آمادگی روسیه برای ساخت 5 نیروگاه‌ برق-آبی در قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سرگئی پریخاتکو» معاون رئیس کابینه وزرای روسیه با اشاره به پروژه‌های این کشور در قرقیزستان اظهار داشت: «مسکو» همچنان علاقه‌مند به ساخت 5 نیروگاه برق- آبی در این کشور است اما برای اجرای این پروژه دولت «بیشکک» باید چند قانون را رعایت کند.

وی گفت: اگر دولت قرقیزستان هزینه‌های شرکت «روس هیدرو» به ارزش 37 میلیون دلار را پرداخت کند و بودجه پروژه‌ها بین 2 کشور تقسیم شود روسیه آماده ساخت نیروگا‌ه‌های برق-آبی است.

این مقام تصریح کرد: مسئله ساخت نیروگاه «قمبرآتا- 1» نیز به طور دائم رصد می‌شود و شرکت «اینتر راو» نیز برنامه‌هایی برای راه‌اندازی مجدد این پروژه دارد.

به گفته کارشناسان اظهارات مقام بلندپایه روسیه از آمادگی این کشور برای همکاری در زمینه پروژه‌های  زیرساختی دارد و مسکو تنها سرمایه گذار قرقیزستان است که حتی با توجه به شرایط اقتصادی نامطلوب در این کشور آمادگی واقعی برای همکاری تنگاتنگ را دارد.

تلاش دولت قرقیزستان برای جذب سرمایه گذاران چک، چینی و ازبکستانی برای اجرای این پروژه‌ها به نتیجه‌ای نرسید.

شایان ذکر است که توافقنامه ساخت نیروگاه‌های بزرگ و کوچک بین دولت‌های روسیه و قرقیزستان در سال 2012 تصویب شد.

در سال 2015 به دلیل تحریم‌های اقتصادی روسیه توانایی اجرایی پروژه‌های مذکور را نداشت و «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور سابق قرقیزستان از این توافقنامه انصراف داد و دستور جست‌وجوی دیگر سرمایه گذاران را صادر کرد.

در ادامه شرکت روس هیدرو از دولت قرقیزستان شکایت کرد و تقاضای بازگرداندن هزینه‌های این شرکت به ارزش 37 میلیون دلار را مطرح کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول