اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

لزوم بازنگری در روش‌های آموزش و نگهداشت سوادآموزان

وزیر آموزش‌ و پرورش در پیامی به مناسبت روز جهانی سوادآموزی با اشاره به اینکه در عصر حاضر مفهوم سواد تغییر کرده است، گفت:‌ نیاز به بازنگری جدی در محتواهای آموزشی و اصلاح روش‌های جذب، آموزش و نگهداشت سوادآموزان است.

لزوم بازنگری در روش‌های آموزش و نگهداشت سوادآموزان

به گزارش گروه آموزش‌ و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌ و پرورش در پیامی به مناسبت روز جهانی سوادآموزی گفت:‌ سوادآموزی باید توانایی‌ها و مهارت‌هایی را در افراد ایجاد کند که آنها را قادر سازد در برخورد با پدیده‌های اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی، پیچیدگی‌های دنیای فناوری، روش‌های نوین کسب‌ و کار و شیوه‌ها و ابزارهای جدید ارتباط جوامع با یکدیگر بتوانند مشکلات فردی، خانوادگی و شغلی خود را به روش صحیح حل کنند، با محیط پیرامون خود رابطه‌ای اثربخش برقرار کنند و دانش و مهارت خود را مستمراً توسعه دهند.

در متن این پیام آمده است: تعلیم و تربیت در تعالیم دین مبین اسلام، یکی از موهبت‌های بی‌بدیل خداوند برای رشد و تعالی انسان، شکوفایی استعدادهای فطری و کسب شایستگی‌های پایه برای پیمودن مراتب حیات طیبه است. دعوت به آموزش و تربیت، دعوت به عبادتی بزرگ و مصداق عمل صالح است که زمینه‌ساز اعتلای انسان و نیل به زندگی پاک و سالم قلمداد می‌شود.

قرار گرفتن «روز جهانی سوادآموزی» در تقویم بین‌المللی، نشانه‌ فطری و جهان‌شمول بودن آموزه‌های الهی است. در عصر حاضر مفهوم سواد در بستر زمان توسعه‌یافته است و سواد، امروزه به توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن محدود نمی‌شود، یکی از تعاریف جدید سواد «توانایی و قدرت ایجاد تغییر» است.

در ادامه این پیام آمده است: سوادآموزی باید توانایی‌ها و مهارت‌هایی را در افراد ایجاد کند که آنها را قادر سازد در برخورد با پدیده‌های اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی، پیچیدگی‌های دنیای فناوری، روش‌های نوین کسب‌وکار و شیوه‌ها و ابزارهای جدید ارتباط جوامع با یکدیگر بتوانند مشکلات فردی، خانوادگی و شغلی خود را به روش صحیح حل کنند، با محیط پیرامون خود رابطه‌ای اثربخش برقرار کنند و دانش و مهارت خود را مستمراً توسعه دهند.

تحقق این امر مستلزم درک صحیح این شرایط و بازنگری جدی در روش‌ها، رویه‌ها، محتواهای آموزشی، برنامه‌ها و خط‌مشی‌ها و اصلاح روش‌های جذب، آموزش، نگهداشت و سنجش و ارزشیابی و نیز ایجاد تعاملی جدید و سازنده با ذینفعان و بازیگران این عرصه است که سازمان نهضت سوادآموزی باید آن را با دقت و حساسیت پیگیری نماید.

اینجانب فرارسیدن روز جهانی سوادآموزی را به همکارانم در سازمان نهضت سوادآموزی، کارشناسان استان‌ها و شهرستان‌ها به‌ویژه پیشکسوتان میدان مبارزه با بی‌سوادی و آموزش‌دهندگان پرتلاش تهنیت می‌گویم و برای خدمتگزاران صدیق این عرصه آرزوی توفیق دارم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول