اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

توسعه روابط، برقراری پرواز و حذف روادید محور رایزنی مقامات ایران و قرقیزستان

وزیر کشور در ادامه سفر به «بیشکک» با نخست وزیر قرقیزستان دیدار و بر گسترش همکاریهای دوجانبه به خصوص در زمینه امنیتی تاکید کرد.

توسعه روابط، برقراری پرواز و حذف روادید محور رایزنی مقامات ایران و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در ادامه سفر به قرقیزستان با «محمد قالی عبدالقاضی‌اف» نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

در این دیدار نخست وزیر قرقیزستان ضمن تشکر از کمک‌های ایران به این کشور به سابقه همکاری 2 کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی فراوان بین دو کشور همکاری در این زمینه بایستی ارتقاء یابد.

وی با اشاره به ملاقات وزیر کشور ایران با همتای قرقیزی و امضا توافقنامه همکاری امنیتی و انتظامی خواستار همکاری بیشتر در این زمینه شد.

عبدالقاضی‌اف همچنین با اشاره به روابط دوجانبه و فقدان پرواز مستقیم بین 2 کشور تأکید کرد:  برای سفر و رفت و آمد تجار و بازرگانان نیاز است بین ایران و قرقیزستان پرواز مستقیم برقرار شود.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اظهار داشت: ما مخالف این تحریم‌ها بوده و معتقدیم که این محدودیت‌ها نه تنها به تهران بلکه به کشورهای دوست ایران نیز تحمیل شده است.

رحمانی فضلی نیز با اشاره به همکاری خوب 2 کشور در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی و فرهنگی بر افزایش همکاری در این زمینه تاکید کرد.

وی با اشاره به امضا شدن توافقنامه همکاری بین ایران و قرقیزستان از آمادگی برای توسعه روابط در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، آموزش، تبادل اطلاعات، همکاری بین پلیس خبر داد.

وزیر کشور گفت: هر وقت کشورهای دوست از ایران درخواست کمک کنند تهران در اسرع وقت کمک کرده است.

فضلی تصریح کرد: سازمان‌های افراط‌گرا از طرف آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیگر کشورها حمایت می‌شوند و دولت‌های مذکور به این گروه‌های تروریستی سلاح و پول می‌دهند.

وزیر کشور گفت: حفظ صلح و ثبات در منطقه بستگی به تقویت روابط بین کشورهای همسایه دارد.

وی در خصوص تحریم‌ها نیز گفت: آمریکا به توافقات بین‌المللی از جمله برجام پایبند نبوده است.

فضلی، آمریکا را کشوری غیر قابل اعتماد دانست و تنها توسعه مناسبات بین کشورهای منطقه را عامل برقراری صلح و امنیت دانست.

این مقام با اشاره به اینکه کمیسیون بین‌دولتی قرقیزی- ایرانی برگزار می‌شود از اهمیت ویژه همکاری بین استان‌های مختلف 2 کشور خبر داد و تأکید کرد: روابط فرهنگی با توجه به وجود اشتراکات فراوان باید تقویت گردد.

فضلی بر تقویت روابط بین بانک‌های مرکزی 2 کشور تأکید کرد.

فضلی سلام گرم «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران و «جهانگیری» معاون اول وی را به نخست وزیر قرقیزستان ابلاغ و از این مقام ارشد قرقیز برای سفر رسمی دعوت کرد.

نخست وزیر قرقیزستان گفت: دعوت آقای جهانگیری را حتما خواهد پذیرفت و در آینده نزدیک به ایران سفر می‌کند.

علاوه بر این رحمانی فضلی برای توسعه روابط 2 کشور از جمله در زمینه اقتصادی و فرهنگی پیشنهاد حذف روادید را ارائه کرد و این ایده از طرف نخست وزیر قرقیز نیز با استقبال مواجه شد.

   انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول