اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سخنگوی وزارت خارجه: دیداری بین روحانی و ترامپ انجام نخواهد شد/ آزادی کشتی انگلیسی در روزهای آتی

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با رسانه‌های داخلی و خارجی تصریح کرد که برنامه‌ای برای دیدار بین روسای جمهور ایران و آمریکا در نیویورک وجود ندارد و چنین دیداری انجام نخواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه: دیداری بین روحانی و ترامپ انجام نخواهد شد/ آزادی  کشتی انگلیسی در روزهای آتی

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه  امروز (دوشنبه) در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

وی در ابتدا به تحرکات دیپلماتیک اخیر در کشور در سطح وزیر خارجه، روسای قوا و رئیس جمهور پرداخت و گفت: آقای روحانی امروز (دوشنبه) برای شرکت در پنجمین نشست سران سه کشور ضامن روند آستانه در ترکیه هستند که امیدواریم نتایج این نشست به نفع منطقه و مردم سوریه باشد و آرامش را به این کشور برگرداند و تا نابودی تروریست‌ها و برقراری ثبات و امنیت در سوریه این راه ادامه خواهد داشت.

*شرایط مهیا باشد ظریف به نیویورک می‌رود

موسوی با اشاره به سفرهای اخیر ظریف به چین، ژاپن، مالزی، روسیه، بنگلادش و اندونزی خاطرنشان کرد: اگر شرایط مهیا باشد ایشان در روزهایآتی مهیای سفر به نیویورک است و به همراه رئیس‌جمهور در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی شرکت خواهد کرد و در نیویورک دیدارها با مقامات کشورهای دوست برقرار است و به موقع اطلاع رسانی خواهد شد.

*حرف‌هایی که از بیخ و بن بی اساس است

وی همچنین درباره اتهامات مقامات آمریکایی درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان گفت: ۵ سال است یمن درگیر جنگ است و ائتلاف سعودی‌ها با پشتوانه کشورهای غربی مرتکب جنایات جنگی بسیاری در یمن شدند و طبیعی است که مردم یمن و نیروهای نظامی یمن برای متوقف کردن این جنایات واکنش داشته باشند. 

موسوی اینگونه فرافکنی‌ها و حرف‌ها را رد کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده از مردم یمن و حقوق آنها دفاع می‌کند ولی اینکه اینگونه حملات و اقدامات دفاعی را به جمهوری اسلامی ایران نسبت بدهند، در راستای همان دروغ حداکثری آمریکایی‌هاست. ما از این حرف‌ها خیلی تعجب نمی‌‌کنیم، کشورهای وابسته کماکان وابسته هستند و آنهایی هم که قرار است آنها را بدوشند مجبورند از این حرف‌ها بزنند تا به آنها احساس امنیت بدهند تا اهداف و منافع خود را پیش ببرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این حرف‌ها محکوم و غیر قابل پذیرش و از بیخ و بن بی‌اساس است.

*به ما ارتباطی ندارد ترامپ موافقت می‌کند یا نه

سخنگوی وزارت خارجه در ‌‌پاسخ به سوالی درباره اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری (طرح ماکرون) و اینکه آیا ترامپ با این طرح موافقت کرده است یا نه، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای توازن‌ بخشی به حقوق و تعهداتش بعد از بی‌عملی‌های طرف‌های اروپایی اقداماتی را صورت داد. آنها ۱۱ تعهد داده بودند که بخشی از این اقدامات شامل راه‌اندازی خطوط اعتباری برای ایران، خرید نفت ایران، تسهیل مراودات بانکی ایران و ....بود. در رایزنی‌ها بین مقامات ایران و فرانسه به‌ عنوان پیشنهاد دهنده این بحث، مبالغی که نام بردید مطرح است.

موسوی اینکه در جهان متمدن امروز هنوز برخی کشورها مایل و مجبورند برای اجرای تعهداتشان از بقیه کشورها اجازه بگیرند را مایه تأسف و تعجب خواند و افزود: تعهدی که پشتوانه قطعنامه شورای امنیت را دارد ولی مجبور هستند از کشور دیگری اجازه بگیرند. نمی‌دانم الان وضعیت اجازه آنها و گفتگوی آنها در چه شرایطی است.

وی با بیان اینکه رایزنی‌ها با اروپا و به ویژه فرانسه کماکان ادامه دارد، اظهار داشت: منتظریم طرف‌های باقیمانده در برجام به ویژه ۳ کشور اروپایی گام‌های مفید، مؤثر و ملموسی را برای اجرای تعهداتشان بردارند تا ایران قانع شود که به اجرای کامل تعهداتش برگردد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: به ما ارتباطی ندارد ترامپ موافقت می‌کند یا نه، طرف گفتگوی ما اروپایی‌ها به ویژه فرانسوی‌ها هستند.

* دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک در دستور کار ایران نیست

موسوی در پاسخ به سؤال دیگری درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در نیویورک اظهار داشت: تایید نمی‌کنم، نه چنین برنامه‌ای در دستور کار ماست و نه چنین اتفاقی در نیویورک می‌افتد. اعلام هم کردیم که ما به دنبال دیدار برای دیدار و عکس گرفتن و تبلیغات نیستیم.دیدار باید منتج به نتایج قابل قبول و ملموس باشد.

وی با ذکر این نکته که این گونه گمانه‌زنی‌ها که درباره دیدار مطرح می‌شود در دستور کار ایران قرار ندارد، تصریح کرد: این دیدار انجام نخواهد شد. اعلام کردیم که اگر آمریکایی‌ها تروریسم اقتصادی را بردارند و فشارها علیه ملت ایران را کاهش دهند و به به برجام برگردند ممکن است در چارچوب نشست‌هایی که کشورهای عضو برجام دارند اگر آنها عضو برجام باشند می‌توانند آنها هم در گوشه‌ای بنشینند و حضور داشته باشند.

*آغاز اقدامات حقوقی ایران در پی مصادره اموال در کانادا

وی درباره مصادره اموال ایران در کانادا با بیان اینکه این پرونده جدید نبود و از چند سال پیش در جریان بود، اظهار داشت: حکم هم دو سال پیش صادر شد و همان موقع هشدارهای لازم را دادیم که اجرا نکنند، دو سال طول کشید که این حکم را به اجرا در بیاورند و ما همان موقع و الان اعلام می‌کنیم که بر خلاف نص صریح قوانین و مقررات بین‌المللی و اصل «مصونیت دولت‌هاست» و جمهوری اسلامی ایران حق خود را محفوظ می‌دارد که اقدام لازم را برای باز پس‌گیری اموالش انجام دهد.

موسوی اضافه کرد: اقدامات حقوقی ایران شروع شده و متعاقبا اطلاع‌رسانی می‌شود.

* بازدید آژانس از دانشگاه‌ها در چارچوب پروتکل الحاق

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا بازدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌ها در چارچوب برجام بود یا پروتکل الحاقی؟ گفت: مربوط به برجام نیست و نبوده و این بازدیدها که داوطلبانه بوده در راستای اجرای تعهدات داوطلبانه ایران ذیل اجرای پروتکل الحاقی و برای شفاف سازی بیشتر بوده است. چند مورد در گذشته اتفاق افتاده و همان زمان این پرونده بسته شده و ارتباطی با کاهش تعهدات ما در برجام ندارد.

*یک تبعه استرالیایی در ایران بازداشت شده، از دو مورد دیگر اطلاع ندارم
وی درباره بازداشت سه تبعه استرالیایی در ایران هم عنوان کرد: از سه مورد اطلاع ندارم، یک مورد سال گذشته اتفاق افتاده بود که آن هم به جرم جاسوسی برای یکی از کشورهای متخاصم بازداشت و به حبس محکوم شد. از دو مورد دیگر اطلاعی ندارم، می‌توانید از نهادهای ذیربط سؤال کنید.

* به دلایل برکناری بولتون کاری نداریم؛ تحولات داخلی آمریکاست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برکناری بولتون و دریافت پیام از طرف آمریکا برای کاهش تحریم‌ها گفت: پیامی از طرف آمریکایی‌ها نگرفتیم. به دلایل برکناری آقای بولتون خیلی کار نداریم، تحولات داخلی در آمریکاست. هر از چند ماهی از این تغییرات در دولت ترامپ رخ می‌دهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نه به سخنان که گذرا است و نه به افراد که در دولت آمریکا گذرا هستند، توجه دارد. آنچه مهم است عمل و اقدام است و فعلا آنچه شاهدیم فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی است که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته است.

*نفتکش استنا ایمپرو به زودی رفع توقیف می‌شود

وی درباره وضعیت نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» هم گفت: مراحل حقوقی و قضایی تقریبا رو به اتمام است و دو سه کار بوروکراسی کوچک مانده و به نظر می‌رسد ظرف روزهای آینده انجام می‌شود و این کشتی به زودی رفع توقیف شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه آیا کشور خاصی در این زمینه میانجیگری کرده است؟ پاسخ داد: خیر؛ بحث واسطه‌گری نیست. این کشتی تخلف کرده و تخلف محرز داشته و به تخلفات رسیدگی شده و مراحل آخر را می‌گذراند و به زودی رفع توقیف می‌شود.

*نهادهای ذیربط در حال بررسی موضوع خرابکاری هسته‌ای هستند

موسوی در پاسخ به سوالی درباره احتمال دخالت سرویس امنیتی هلند در خرابکاری‌های هسته‌ای در ایران گفت: نهادهای ذیربط در حال بررسی موضوع هستند و پیگیری‌ها ادامه دارد.

*نباید انتظار داشته باشند غیرت یمنی‌ها نجنبد

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات لیندسی گراهام سناتور آمریکایی که بحث حمله به پالایشگاه نفتی ایران را در پی حمله یمنی‌ها به تأسیسات آرامکو عربستان مطرح کرده بود، گفت: یمنی‌ها پالایشگاه نفتی عربستان را زدند، چه ربطی به جمهوری اسلامی ایران دارد؟ 

وی افزود: حرف بیهوده، بسیار بیجا و مزخرفی است. امیدواریم مشاوران ایشان کمی به ایشان حالی کنند که تهدید کشوری که در عین اینکه اهل تعامل و گفتگو است، اهل حماسه و دلاوری است خیلی به نفع آنها نیست.

موسوی با بیان اینکه اینگونه حمایت‌ها از جنایات عربستان سعودی تازگی ندارد، اظهار داشت: به خاطر اینکه آنها با چراغ سبز برخی‌ها از جمله آمریکایی‌ها و با توهم فتح چند روزه یمن وارد باتلاق شدند و این توهم تا حالا گریبانگیر آنها شده و پنج سال است که درگیر این موضوع هستند؛ نباید انتظار داشته باشند در مقابل این همه جرم و جنایتی که ائتلاف سعودی مرتکب می‌شوند و وقتی اقدام به بمباران مراسم عزاداری‌، عروسی، بیمارستان‌ها، مدارس و ... کرده و دست به جنایت می‌زنند و میلیون‌ها کودک را آواره و گرسنه و دچار بیماری‌های شدید کردند، غیرت یمنی‌ها نجنبد و دست روی دست بگذارند و شاهد این جنایات باشند. طبیعی است آنها نیز اقدام متقابل انجام دهند.

 

 

* گام چهارم در حال طراحی است

موسوی همچنین درباره گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران تصریح کرد: گام سوم با صراحت در حال انجام است و ادامه خواهد داشت و گام چهارم نیز در حال طراحی است.

وی همچنین گفت که هنوز تحول خاصی در اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی‌ رخ نداده است.

*تا زمانی به برجام پایبندیم که از منافعش بهره‌مند شویم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد اروپا بعد از گام سوم علاقه‌ای ندارد که ایران در برجام بماند، گفت: بحث علاقه نیست، توافقی صورت گرفته و ایران هم تا زمانی به توافق پایبند است که موازنه‌ای بین حقوق و تعهداتش باشد و اگر ببینیم ماندن در برجام به نفع ایران نیست، ایران هم علاقه‌ای به حضور نخواهد داشت و اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

موسوی ادامه داد: به نفع همه است این توافق حفظ شود اگر اراده و توانی هست ایران هم توان و اراده دارد که تا زمانی شرایط اجازه می‌دهد توافق را حفظ کند.

وی درباره سفر روحانی به ترکیه و اینکه آیا گر‌وه‌های مخالف دولت سوریه نیز در نشست حضور دارند؟ گفت: این نشست سران سه کشور ایران، سوریه و ترکیه است و این جلسه مهمی است و انشاءالله به سمت اجرای راه حل سیاسی به پیش خواهیم رفت.

*اقدامات ترکیه در سوریه

موسوی درباره اقدامات اخیر ترکیه در سوریه از جمله راه اندازی گشت‌های نظامی در سوریه و ...گفت: ایران به همراه روسیه و ترکیه با توجه به ملاحظات و دغدغه‌های امنیتی، این دغدغه را داشته که ضمن حرکت به سمت کاهش تنش در منطقه و سوریه، همواره حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه توسط همه از جمله سه کشور به رسمیت شناخته شود. امیدواریم به راه حل مرضی‌الطرفین برسند و همه تسهیل‌کننده بازگشت آرامش به سوریه باشیم.

*آخرین پیگیری‌ها درباره مسعود سلیمانی

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره آخرین پیگیری‌ها در خصوص وضعیت «مسعود سلیمانی» استاد دانشگاه تربیت مدرس که در آمریکا در بازداشت است، گفت: چندین نفر از اتباع ایرانی که اکثرا اساتید دانشگاه و از فرهیختگان هستند به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های آمریکا و تحریم‌هایی که بعد از برجام از نظر ما وجود نداشته و غیرقانونی بوده و اعمال مجدد آن نیز غیرقانونی بوده است و در واقع به جرم تحریم‌هایی که عملا وجود نداشته بازداشت کرده‌اند.

موسوی اضافه کرد: از تاریخ بازداشت آنها هم وزارت خارجه و هم نهادهای ذیربط، وزارت علوم و دانشگاه‌های آنها پیگیر بودند و پرونده یکی دو تا نیست و  حدود ۱۹ تا ۲۰ پرونده در این زمینه داریم و کشورهای اروپایی و غیراروپایی هستند که به درخواست غیرقانونی آمریکا احتمال استرداد آنها به آمریکاست. برخی در ایالات متحده آمریکا هستند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: از طریق مجاری رسمی و قانونی و از طریق کانال‌های ارتباطی با آمریکا و مجاری رسمی دیپلماتیک با اروپا پیگیر تک‌تک این پرونده‌ها هستیم. برخی پیچیدگی‌ها وجود دارد و به خاطر عدم همکاری برخی دولت‌ها و از جمله آمریکا، تاکنون این پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده است. این‌گونه نیست که ایران از پیگیری این پرونده‌ها دست بکشد و انشاءالله تا احقاق حقوق همه آنها و اثبات بیگناهی‌شان و آزادی‌ آنها این پیگیری‌ها به جد ادامه خواهد یافت.

 

 

* جوسازی‌های بی.بی.سی فارسی
به گزارش فارس، خبرنگاری درباره پخش گزارشی از بی‌.بی‌.سی فارسی در خصوص «مازیار ابراهیمی» از متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای از سخنگوی وزارت خارجه سؤال کرد که موسوی گفت: اجازه دهید من خیلی وارد بحث‌های امنیتی ریز نشوم. همانقدر می‌دانم که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران متهمانی را سال‌های گذشته دستگیر و براساس شواهد و مدارک از آنها بازجویی شد. نظام جمهوری اسلامی ایران سعی کرده اگر حق و حقوقی از کسی ضایع شده را جبران کند. طبیعی است برخی از رسانه‌ها و افراد معاند از این وضعیت سوء استفاده کنند، ولی این نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی ایران است که به موقع اقدام و اگر جایی اشتباه بوده، تصحیح می‌کند.

*توریسم سلامت

خبرنگاری درباره تمهیدات اندیشیده شده برای افزایش توریسم سلامت از عراق و اقلیم کردستان عراق نیز بیان کرد: یکی از مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران علاوه بر مراکز فرهنگی و تاریخی که برای توریست‌های خارجی جذاب است، موضوع توریسم سلامت است. سال‌هاست که در این زمینه تمهیدات خوبی در این زمینه اتخاذ شده است و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری متولی اصلی این کار است و وزارت خارجه نیز همیشه در کنار این وزارتخانه و سایر سازمان‌ها بوده است که اگر مانعی وجود دارد برداشته شود که از جمله آنها تسهیل صدور روادید و آماده سازی تمهیدات بیشتر است.

* پیمان پولی بین ایران و روسیه

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره پیمان پولی ایران و روسیه نیز عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اقداماتی که آمریکا در استفاده بیش از حد از قدرت دلار صورت می‌دهد و گاهی به عنوان ابزار در مسائل سیاسی و روابط خود با کشورهای مستقل از آن استفاده می‌کند، تصمیم گرفت با کشورهایی که دارای مراوده است از مکانیسم‌های مالی خاص خود استفاده کنیم. حذف دلار یکی از این راهکارهاست و تبادلات ما با ارزهای ملی کشورهای دوست که مراودات تجاری خوبی داریم، انجام می‌شود.

وی افزود: پیمان پولی در راستای مکانیسم‌های مالی جدید است و امیدواریم بین کشورهای مختلف تسری یابد.

* تشویش و بلاتکلیفی در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دوگانگی و چندگانگی در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران گفت: مدت‌هاست شاهد دوگانگی و چندگانگی در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران هستیم به ویژه بعد از روی کار آمدن ترامپ ما نوعی تشویش و سردرگمی و بلاتکلیفی در اشخاصی که در واشنگتن درباره سیاست خارجی تصمیم گیر هستند نسبت به ایران مشاهده می‌کنیم. روی خیلی از حرف‌ها و گفته‌ها نمی‌توان حساب کرد چون دوام برخی حرف‌ها بیشتر از 24 ساعت نیست و از این مواضع ضد و نقیض زیاد داریم و در آینده هم خیلی دور از ذهن نیست که این اظهارات بیان شود.

* به اجرای تعهدات اروپایی‌ها خیلی دل نبستیم

موسوی در پاسخ به این پرسش که تا چه حد امیدواری وجود دارد که اروپا به تعهدات برجامی خود عمل کند؟ اظهار داشت: امیدواری همیشه هست، ولی ما به اجرای تعهدات اروپایی‌ها خیلی دل نبستیم. تجربه 15 ماهی که آمریکا از برجام خارج شد و اروپایی‌ها به اجرای تعهداتشان تعهد بودند نشان داده که خیلی جای امیدواری نیست. پنجره دیپلماسی را همیشه باز نگهداشتیم که اگر بتوانند به تعهداتشان عمل کنند، ایران هم استقبال کند و گام‌های کاهش تعهدات را مجددا به عقب برگرداند.

* سفر مقتدی صدر به ایران

خبرنگاری درباره دلایل و اهداف سفر مقتدی صدر به ایران سؤال کرد که موسوی در این باره عنوان کرد: آقای مقتدی صدر به ایران سفر نمی‌کند، معمولا رفت و آمد به ایران دارند و تازگی هم ندارد و سال‌های قبل هم ایشان و سایر دوستان عراقی در دولت، پارلمان و بخش‌های مختلف این کشور در ایران بودند و به ایران رفت و آمد داشتند و حضور ایشان در ایران امر تازه و ویژه‌ای نیست و خیلی هم پیام خاصی ندارد. حضور ایشان برای ما و دولت عراق غنیمت است.

*در گفتگو بین ایران و کشورهای منطقه باز است

خبرنگاری با اشاره به حمله یمنی‌ها به تأسیسات آرامکو عربستان درباره پیشنهاد ایران برای گفتگو با کشورهای حاشیه خلیج فارس و احتمال لغو تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: حمله به این تأسیسات با گفتگوهای ما با کشورهای این منطقه ارتباطی ندارد.این جنگی بین سعودی‌ها و یمنی‌هاست و آغازگر این جنگ و تجاوز مشخص است و ارتباطی با ایران ندارد.

وی افزود: ایران از مظلومان همیشه دفاع و حمایت کرده از جمله مردم یمن که پنج سال است تحت حملات شدید ائتلاف سعودی هستند.

موسوی ادامه داد: پیشنهاد گفتگوی ما با کشورهای منطقه در قالب‌های مختلف از جمله بحث مجمع گفتگوها در خلیج فارس و پیشنهاد ظریف برای امضای پیمان عدم تعرض کماکان سر جای خود است و علیرغم اتفاقاتی که در منطقه می‌افتد باز هم تأکید داریم منطقه متعلق به کشورهای منطقه است و امنیت منطقه به کشورهای منطقه وابسته است و منشأ ناامنی حضور نیروهای فرا منطقه‌ای است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما و کشورهای منطقه لایق‌ترینکشورها برای دفاع از منطقه و حفظ آرامش منطقه و ثبات و امنیت در منطقه هستیم و ایران همیشه و در همه شرایط، همسایگان را اولویت خود قرار داده هر چند گاهی آنها تحت تاثیر برخی جوسازی‌ها و القائات دچار برخی سوء تفاهمات هستند. 

وی تصریح کرد: در گفتگو بین ایران و کشورهای منطقه که کشورهای برادر و مسلمان هستند هر چند با ما اختلاف نظر و عقیده داشته باشند، باز است.

* طرح ایران برای حل بحران یمن

سخنگوی وزارت خارجه درباره طرح ایران برای حل بحران یمن نیز گفت: طرح جمهوری اسلامی ایران در همان روزهای اول که جنگ خانمانسوز علیه یمنی‌ها آغاز شد و اگر اشتباه نکنم 26 فروردین 1394 طرح از سوی ظریف اعلام شد و شامل چهار مرحله بود. 

* اگر شرایط مهیا شود ظریف به نیویورک می‌رود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر ظریف به نیویورک و اینکه آیا روادید برای ایشان صادر شده است؟ گفت: اگر شرایط مهیا بشود این سفر انجام می‌شود. شاهد تحریم عجیب و غریب و غیرقانونی آمریکا علیه وزیر خارجه ایران بودیم. آنها نگران فعالیت‌های روشنگرانه ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هستند. سیلی از درخواست‌ها برای گفتگو و دیدار چه از سوی رسانه‌ها و اندیشکده‌ها و جامعه مدنی آمریکا می‌آید و آمریکایی‌ها تحمل چنین فضایی را ندارند و بر خلاف سیاست‌های خود می‌دانند. اگر شرایط فراهم شود این سفر انجام خواهد شد.

* لغو روادید تعدادی از دانشجویان ایرانی در آمریکا

وی درباره لغو روادید تعدادی از دانشجویان ایرانی در آمریکا نیز گفت: این مطلب را از طریق رسانه‌ها شنیدیم. این اقدام را در راستای سیاست های کوته بینانه آمریکایی‌ها می‌بینیم که مدتی است شروع کردند و علیرغم شعارهای جامعه باز و فرصت‌های برابر و... برای دانشجویان و جوانان و به ویژه جوانان و دانشمندان ایرانی که آمریکایی‌ها بخشی از پیشرفت‌هایشان را مدیون حضور آنها هستند، محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند. وزارت خارجه قطعا از مجاری رسمی اعتراض و پیگیری خواهد کرد.  

* حرف‌های گزاف نتانیاهو

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره اظهارات نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی از طریق خاک سوریه نیز گفت: اظهارات نخست‌وزیر رژیم جعلی صهیونیستی حرف گزافی است که معمولا بیان می‌کند و به این گونه حرف‌ها در آستانه انتخابات پیش رویشان نیاز دارند و می‌دانند آزموده را آزمودن خطاست.

* ارقامی که اشاره کردید صحیح نیست

به گزارش فارس، سید عباس موسوی در پاسخ به سؤالی درباره امضای سند همکاری‌های ایران و چین و برخی خبرها مبنی بر سرمایه‌گذاری 250 میلیارد دلاری چین در ایران عنوان کرد: یک سند جامع راهبردی با چین در سال 1394 امضا کردیم که آن سند روابط همه جانبه ایران و چین تأکید می‌کند. چین شریک اول تجاری ما در جهان است و روابط ما با چین همواره راهبردی بوده است. در سفری که اخیرا آقای ظریف به پکن داشت پیش نویس یک سند جامع همکاری 25 ساله ارائه شده که در حال بررسی است. طبیعی است در این سند و سایر اسناد موضوعات مختلف همکاری دو کشور از جمله همکاری‌های تجاری و اقتصادی و سرمایه‌گذاری گنجانده شده باشد، ولی این اعداد و رقم‌ها که اشاره کردید اصلا واقعیت ندارد و صحیح نیست و گمانه زنی است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری بین دو کشور همواره وجود داشته و بخشی از برنامه راهبردی دو کشور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول