اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تقویت روابط محور رایزنی مقامات قزاقستان و کره جنوبی

وزیر امور خارجه قزاقستان در سفر به کره جنوبی با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

تقویت روابط محور رایزنی مقامات قزاقستان و کره جنوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «بیبوت آتامقول اف» وزیر امور خارجه قزاقستان در سفر رسمی به کره جنوبی با «لی ناک یانگ» نخست وزیر، «مون هی سونگ» رئیس مجلس ملی، «پان گی مون» دبیر کل سابق سازمان ملل، «کان گن هوا» وزیر امور خارجه و «سانگ یون ما» وزیر تجارت، صنایع و انرژی این کشور دیدار کرد.

در این ملاقات طرفین مسائل فعلی روابط دوجانبه و دستور کار بین المللی از جمله چشم‌انداز توسعه روابط در عرصه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، اجتماعی، فرهنگی و سایر زمینه‌های همکاری و همچنین وضعیت در شبه جزیره کره را بررسی کردند.

در مذاکرات وزیر خارجه قزاقستان و نخست وزیر کره جنوبی بر اهمیت حفظ گفت‌وگوی سیاسی در سطح عالی تاکید شد.

آتامقول اف کره جنوبی را یکی از شرکای استراتژیک قزاقستان در آسیا عنوان و گفت: با رضایت می‌توان گفت که سطح تعاملات سیاسی میان 2 کشور مطابق با این وضعیت است.

وی در بخش دیگری با اشاره به روندهای مهم سیاسی در داخل قزاقستان با اطمینان گفت: «نورسلطان» مانند گذشته برای گسترش و تقویت بیشتر روابط متقابل سودمند با کره جنوبی تلاش خواهد کرد.

آتامقول اف با بیان اینکه امسال از امضا پیمان مشارکت استراتژیک میان 2 کشور 10 سال می‌گذرد سفر ماه آوریل رئیس جمهور کره جنوبی به قزاقستان را مهم دانست.

نخست وزیر کره جنوبی با بیان اینکه  قزاقستان تحت ریاست «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور این کشور به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه آزادسازی اقتصادی دست یافته، گفت: ما آماده توسعه روابط همه جانبه با نورسلطان می‌باشیم.

در جریان دیدار با رئیس مجلس ملی کره جنوبی مسائل مربوط به ارتباطات بین پارلمانی بررسی و در مورد ضرورت تقویت آن، حفظ سطح عالی گفت‌وگوی سیاسی و مبادله تجربه در زمینه فعالیت‌های قانونگذاری موافقت صورت گرفت.

همچنین در این ملاقات چهارمین نشست روسای مجالس کشورهای اورآسیا تحت عنوان «اورآسیای بزرگ، گفت‌وگو، اعتماد و مشارکت» که کره جنوبی و روسیه مبتکران آن به شمار می‌روند، مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت.

رئیس مجلس ملی کره جنوبی در این مذاکرات بار دیگر شرکت خود در این نشست را که قرار است روزهای 23-24 سپتامبر سال جاری به میزبانی قزاقستان در پایتخت این کشور برگزار شود، اعلام کرد.

همچنین دیدار وزیر امور خارجه قزاقستان و دبیر کل سابق سازمان ملل متحد در فضای دوستانه‌ای صورت گرفت.

در این دیدار دبیر کل سابق سازمان ملل متحد گفت: تصمیم نظربایف برای دست کشیدن از سلاح هسته‌ای در تاریخ بشر درج شده است.

وی در بخش دیگری از رئیس جمهور فعلی قزاقستان به عنوان یکی از نمایندگان برجسته قزاقستان در ساختار سازمان ملل متحد یاد کرد که زمانی با وی افتخار همکاری در این سازمان معتبر بین المللی داشته است.

آتامقول اف نیز در نوبه خود از دبیر کل سابق سازمان ملل برای حمایت از ابتکارات سیاست خارجی قزاقستان ابراز تشکر و قدردانی کرد.

در ملاقات وزیر امور خارجه قزاقستان با همتای کره‌ای خود طرفین در مورد مسائل مهم دوجانبه و بین المللی صحبت و بر مواضع مشابه اشاره کردند.

در این دیدار تاکید شد که میان قزاقستان و کره جنوبی هیچ اختلاف نظر سیاسی وجود ندارد، تعامل سازنده در چارچوب سازمان‌های بین المللی و همایش‌های چند جانبه صورت می‌گیرد.

آتامقول اف خاطرنشان کرد: طرف قزاقستان به توسعه همه جانبه همکاری با کره جنوبی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.

طرفین در این ملاقات در مورد برنامه رویدادهای آتی، به ویژه روند آمادگی برای برگزاری همایش «آسیای مرکزی – کره جنوبی» که در ماه اکتبر سال جاری بحث و تبادل نظر کردند.

در جریان ملاقات وزیر خارجه قزاقستان و وزیر تجارت، صنایع و انرژی کره جنوبی بر همکاری‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و فناوری میان 2 کشور تمرکز شد.

آتامقول اف در این دیدار کره جنوبی را یکی از کشورهای اولویت دار و دومین شریک تجاری قزاقستان در آسیا عنوان کرد که رشد فعال مبادله تجاری و همکاری‌های سرمایه گذاری گواه سطح بالای تعامل میان 2 کشور می‌باشند.

وی گفت: در سال 2018 میلادی حجم تجارت مقابل میان 2 کشور 4 میلیارد دلار را تشکیل داد و در نیمه اول سال جاری میلادی این شاخص تا 2.7 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 2 برابر رشد کرده است.

وزیر خارجه قزاقستان در بخش دیگری طرف کره‌ای را با سیاست بهبود بخشیدن به فضای سرمایه گذاری در «نورسلطان» آشنا و به سرمایه گذاری فعال در اقتصاد این کشور دعوت کرد.

در این ملاقات اعلام شد که کره جنوبی در سال‌های 2005 تا 2019 میلادی بیش از 5.3 میلیارد دلار به اقتصاد قزاقستان سرمایه گذاری کرده است.

علاوه بر این وزیر امور خارجه قزاقستان در چارچوب سفر خود به کره جنوبی با نمایندگان مشاغل مهم این کشور از جمله ریاست شرکت «کالان» و «سامسونگ الکتورنیکس» دیدار کرد.

در این ملاقات تجارت کره‌ای بر ظرفیت بالای همکاری‌های سرمایه گذاری با قزاقستان در عرصه‌هایی مانند مهندسی مکانیک، فناوری اطلاعاتی و پتروشیمی اشاره کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول