اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک؛ راه مبارزه با فرار مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان بر ضرورت رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک برای مقابله با فرار مالیاتی توسط کارگروه ویژه‌ای در این استان تأکید کرد.

رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک؛ راه مبارزه با فرار مالیاتی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان سمنان، عباس بی‌نیاز گفت: شفافیت در نظام مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی جز با رعایت قانون و الزامات آن و هماهنگی بین‌دستگاهی برای دستیابی به اطلاعات صحیح امکان‌پذیر نخواهد بود و در حال حاضر کارگروه ویژه رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: طبق ماده 169 مکرر ق.م.م باید پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد که این امر گام مهمی جهت شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی خواهد بود.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان خاطرنشان کرد: صدور آیین‌نامه اجرایی تبصره 5 ماده 169 مکرر ق.م.م کلیه دستگاه‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت را به ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی ملزم کرده است و این نکته بیان‌شده که اقلام پولی وارده به حساب‌های بانکی مؤدیان مالیاتی دلیلی بر وجود درآمد نیست و اطلاعات حساب‌های بانکی نیز فی‌نفسه مؤید درآمد اشخاص نخواهد بود.

بی‌نیاز گفت: بدین منظور کلیه ادارات امور مالیاتی در فرآیند حسابرسی مالیاتی تراکنش‌های بانکی مشکوک، برای جمع‌آوری اسناد و مدارک و ارائه توضیحات لازم توسط مؤدیان مالیاتی، مهلت کافی و موردنیاز را در نظر بگیرند و یکی از اساسی‌ترین اسناد و مدارک برای تعیین درآمد مشمول مالیات، اظهارات مکتوب مؤدیان در خصوص تراکنش‌های بانکی است.

وی با اشاره به مواد 229، 230 و 231 قانون مالیات‌های مستقیم بر لزوم ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی تأکید کرد و ادامه داد: علاوه بر مفاد فوق، بر اساس ماده 30 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نیز کلیه بانک‌ها، مؤسسات و تعاونی‌های اعتباری، صندوق‌های قرض‌الحسنه و صندوق تعاون مکلف هستند که صرفاً اطلاعات و اسناد لازم مربوط به درآمد مؤدیان را که در امر تشخیص و وصول مالیات مورداستفاده بوده را به سازمان امور مالیاتی اعلام و اشخاص مزبور در صورت عدم ارائه اطلاعات و اسناد مذکور مسؤول جبران زیان وارده به دولت خواهند بود.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان ضمن اشاره به ماده 274 ق.م.م خاطرنشان کرد: بر اساس این ماده قانونی، اقداماتی از قبیل اختفای فعالیت‌های اقتصادی و یا تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آنها، تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران یا معاملات و قراردادهای مؤدیان دیگر به نام خود برخلاف واقع به‌منظور فرار مالیاتی، جرم تلقی شده و مرتکب یا مرتکبان به مجازات‌های درجه 6 مندرج در قانون مجازات‌ها محکوم خواهند شد.

انتهای پیام/2568/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول