اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

استعفای دسته جمعی شواراهای روستای زیارت سیریک

بدلیل واگذاری اراضی محدوده روستای زیارت جهت احداث مزرعه پرورش میگو به سرمایه گذار غیر محلی شوراها و دهیاران روستاهای زیارت سیریک از سمت خود کنار گیری کردند.

استعفای دسته جمعی شواراهای روستای زیارت سیریک

خبرگزاری فارس هرمزگان، مهرداد احمدی، واگذاری بخشی از اراضی روستای زیارت شهرستان سیریک به سرمایه گذار غیر محلی جهت راه اندازی مزرعه پرورش میگو باعث ناراحتی مردم این روستا شده است.

روستای زیارت که یکی از روستاهای گردشگر پذیر شهرستان سیریک به شمار می آید در طول سال با داشتن ساحلی زیبا و بکر، پذیرای گردشگران پرشماری است. روستایی که با کمی حمایت و سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند یکی از نقاط گردشگری شرق هرمزگان شود.

هفت ماه پیش در فاصله ۱۰۰۰ متری منازل مسکونی روستا هفت هکتار از زمین های اهالی روستا که در بدلیل نداشتن اسناد رسمی مالکیت به اراضی ملی شهرت  یافته است به سرمایه گذار جهت ایجاد یک طرح شیلاتی واگذار می شود.

واگذاری که باعث اعتراض و ناراحتی جوانان و اهالی محلی آن منطقه شد طرحی که با ایجاد آن علاوه بر تصاحب بخشی از زمین های مردم روستا پیش روی و توسعه روستا قطع شده و  بخشی از ساحل روستا که قابلیت گردشگری را دارد به مزرعه پرورش میگو تبدیل می شود.

اعتراض های مردمی که باعث شد بارها آماده سازی و شروع فعالیت این پروژه تعطیل شود و در سفر اخیر عباس میرزاد معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان بنا شد چاره اندیشی برای رفع این موضوع صورت پذیرد.

تشدید این موضوع به صدور حکم بازداشت شورا و دهیار روستای زیارت بزرگ و استعفای دسته جمعی شوراها و دهیاران روستاهای زیارت بزرگ و زیارت حسن آباد ختم شد.

رییس شورای اسلامی روستای زیارت بزرگ شهرستان سیریک در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بارها برای حل مشکلاتمان به مسؤولین مراجعه کردیم ولی نتیجه ای حاصل نشد.

داد محمد زارعی افزود: مردم منطقه مردمی بیکار هستند و در قدیم به دامداری و کشاورزی مشغول بوده اند و هیچ نوع سند مالکیتی از گذشته نداشته اند و واگذاری زمین های این مردم در قالب طرح اراضی ملی باعث اعتراض مردم شده است.

زارعی ادامه داد: چرا طرح های مزارع پرورش میگو به نیروهای جوان محلی اختصاص نمی یابد و عده ای با واسطه وجب به وجب زمین های مردم را تحت عنوان مزارع پرورش میگو تصاحب می کنند.

رییس شورای اسلامی روستای زیارت بزرگ اظهار کرد: با ایجاد این پروژه در سطح روستا پیش روی روستا از چهار سمت دیگر امکان پذیر نخواهدبود. از یک سمت زمین های روستا برای ایجاد پروژه های آب پ‌شیرین‌کن واگذار شده است و از سمتی دیگر دریا و کوه مانع پیش روی خواهد بود و از تنها سمت باقی مانده هم این پروژه مانع از ساخت و سازهای جدید و پیشرو خواهد بود.

وی گفت: با این وضعیت آیا اهالی این روستا قادر هستند دیگر ساخت و ساز جدید یا پیشروی جدیدی در سال های آینده داشته باشند.

دادمحمد زارعی بیان کرد: قاعده واگذاری زمین های پرورش میگو یک و نیم هکتار است چرا و از طریق چه آیتم هایی هفت هکتار به یک شخص واگذار شده است.

زارعی اشاره کرد: اگر هدف ایجاد اشتغال و توسعه است جوانان و نیروهای محلی باید در اولویت باشند چرا بومیان در سیستم مسموم ادارات ما برای اخذ مجوزات گیر می‌کنند و عده ای به راحتی مجوز می‌گیرند.

دهیار روستای زیارت بزرگ نیز گفت: باتوجه به اینکه مدت‌هاست برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کنیم و کسی پاسخگو نیست شوراهای روستاهای زیارت بزرگ و زیارت حسن آباد از سمت خود کناره‌گیری کردند.

علی آسفده ادامه داد: متاسفانه آن گونه که باید به بومیان توجه شود توجه نمی‌شود و غیرمحلی ها به محلی ها ترجیح داده می شوند.

وی ایراد کرد: ما مانع ایجاد طرح های اشتغال‌زایی در سطح روستا نیستم ولی قواعد و شرایط مردم محلی هم باید در نظر گرفته شود.

دهیار روستای زیارت بزرگ افزود: روستای زیارت یک روستای گردشگر پذیر است که با شرایط فعلی موجود از چهار سمت در محاصره کوه، دریا و پروژه های بخش خصوصی است که قطعا برای آینده روستا مشکلاتی را در برخواهد داشت.

گفتنی است، شنیده های مردمی حاکی از آن دارد که مردم محلی بدلیل اعتراض و نارضایتی از واگذاری بی قاعده اراضی روستا جهت ایجاد مزرعه پرورش میگو با سرمایه گذار درگیر و باعث تعطیلی مجدد کارگاه شدند.

انتهای پیام //۸۸۰۴۰//

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول