اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ثبت جهانی زنجیره‌ای «راه ابریشم»/ ثبت جهانی 2 کاروانسرای همدان

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه بخشی از پرونده ثبت جهانی زنجیره‌ای «راه ابریشم» انجام شده و بخشی از آن امسال انجام می‌شود گفت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراها در حال اتمام است که دو کاروانسرای مهم همدان در این پرونده جای دارد.

ثبت جهانی زنجیره‌ای «راه ابریشم»/ ثبت جهانی 2 کاروانسرای همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدحسن طالبیان پیش از ظهر امروز در اجلاس جهانی «راه ابریشم» اظهار کرد: سال گذشته در پنجمین اجلاس کمیته ثبت جهانی راه ابریشم پیشنهاد میزبانی نشست ششم در ایران پذیرفته شد و امروز محقق شد.

وی گفت: در نشست بحث شد میزبانی اجلاس در کدام شهر ایران باشد که خوشبختانه با همکاری استانداری و شهرداری در همدان برگزار شد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: جهان امروز «راه ابریشم» را به عنوان یک راه فرهنگی مهم پذیرفته تا گشایشی در دنیای پر از آشوب و نغمه خوش برای صلح و دوستی باشد که این مهم را ارج می‌نهیم.

وی با بیان اینکه «راه ابریشم» فقط راهی برای تجارت و داد و ستد ابریشم نبود، پیام‌رسانی، آموزش، سرمایه‌گذاری، مراودات انسانی و خلق مشترک میراث مشترک را از جنبه‌های دیگر این راه هم برشمرد.

طالبیان افزود: این راه ظرفیت ویژه‌ای برای برقراری ارتباط عقاید، ادیان و مذاهب باهم داشت و نمی‌توان نقش این راه محوری را در ترویج اسلام در چین نادیده گرفت.

گونه‌های فرهنگی را با استفاده از میراث فرهنگی به جریان بیاندازیم

وی با اشاره به اینکه اکنون زمانی است که نیازمندیم گونه‌های فرهنگی را با استفاده از میراث فرهنگی به جریان بیاندازیم گفت: وظیفه داریم این راه‌ها را باززنده‌سازی کنیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای احیای میراث ملموس و ناملموس در مسیر «راه ابریشم» در نظر گرفته شده که تدوام خواهد داشت؛ امیدواریم ظرفیت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه همدان به عنوان پایتخت مهم مادها از مهمترین شهرهای تاریخی و فرهنگی به شمار می‌رود و بخش مهمی از حوادث تاریخی در این شهر رخ داده است ادامه داد: این خطه نقش مهمی در حیات سیاسی و اجتماعی کشور داشته و عرفا و شعرا و مفاخر صاحب‌نامی دارد.

طالبیان با اشاره به اینکه بدون تردید بخشی از اهمیت و کسب چنین جایگاهی در همدان ناشی از موقعیت خاص آن است افزود: همدان 1800 اثر تاریخی و فرهنگی دارد و تعدادی از آثار در میراث موقت آثار جهانی ثبت شده که می توان به تپه نوشیجان و غار علیصدر اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از پرونده ثبت جهانی زنجیره‌ای «راه ابریشم» انجام شده و بخشی از آن امسال انجام می‌شود بیان کرد: برای سال آینده پرونده «راه ابریشم» و کریدور با کشورهای همسایه و 25 قطب مهم دارای اثر تاریخی و طبیعی ناملموس انجام شده که یکی از قطب‌ها همدان است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پایان اضافه کرد: پرونده ثبت جهانی کاروانسراها در حال اتمام است که دو کاروانسرای مهم همدان در این پرونده جای دارد.

انتهای پیام/ 89045/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول