اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

راهکارهای اولیه برون‌رفت شرکت هپکو از وضعیت موجود به شرط اراده مسوولین

فعال صنعتی و اقتصادی استان مرکزی گفت: افزایش تعرفه واردات ماشین‌آلات راهسازی و معدنی و واگذاری سهام شرکت در قالب شرکت تعاونی به پرسنل با توجه به ماده 20 اصل 44 می‌تواند شرکت هپکو را به تولید بازگرداند.

راهکارهای اولیه برون‌رفت شرکت هپکو از وضعیت موجود به شرط  اراده مسوولین

هادی داودی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک پیرامون چرایی مشکلات ایجاد شده در واگذاری دوم هپکو اظهار کرد: عدم آورده مالی به‌منظور راه‌اندازی و رونق هپکو، عدم اجرای تعهدات قرارداد با خصوصی‌سازی و اعلام و انتشار اخبار و ادعاهای واهی و کذب متعدد از جمله دلایلی بوده که امروز وضعیت هپکو را به اینجا کشانده است.

وی تصریح کرد: تحریک و تشویش اعتراضات کارگری و اذهان عمومی، بدهی کلان مالی و عدم توانایی لازم در اداره و رفع مشکلات، تلاش در تصرف و فروش اموال هپکو و سوءاستفاده از بیت‌المال از دیگر دلایل بروز چالش در هپکو به شمار می‌رود.

این فعال صنعتی همچنین عملکرد بسیار نامناسب و سؤال‌برانگیز سازمان خصوصی‌سازی، واگذاری هپکو به سهامدار فاقد اهلیت و بدهکار کلان بانکی، عدم نظارت به عملکرد وی و اصرار و سماجت بی‌مورد در حفظ نامبرده، عدم اقدام به‌موقع جهت ابطال قرارداد، اعلام و انتشار خبر کذب خلع ید سهامدار را از دیگر مؤثر در گرفتاری امروز هپکو دانست و بیان داشت: فروش دارایی‌ها و اموال هپکو و بیت‌المال، اختصاص تیم مدیریتی فاقد تخصص و ناکارآمد، عدم تعیین تکلیف سریع هپکو با توجه به مصوبه سه وزیر، ارائه هپکو به متقاضیان ذیصلاح با شرایط غیرقابل اجرا و اصرار به حفظ وضع موجود به بهانه عدم امکان تولید به دلیل تحریم و عدم تمایل خریداران از نیز از جمله عوامل مؤثر در شکل‌گیری چالش‌های امروز هپکو است.

داودی گفت: در بخش دولتی نیز عدم همکاری لازم وزارتخانه‌های مرتبط به‌منظور تأمین 3000 دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی ادارات راه، عدم همکاری در رفع مشکلات قرارداد فروش ماشین‌آلات به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، عدم نظارت لازم و به‌موقع به عملکرد خصوصی‌سازی در واگذاری‌ها کاستی‌هایی است که صورت گرفته است.

وی با اشاره به راهکارهای اولیه برون‌رفت شرکت هپکو از وضعیت موجود به‌شرط  اراده مسؤولین اظهار کرد: تولید دستگاه با استفاده از امکانات موجود در انبارها و رایزنی با شرکای خارجی می‌تواند شرکت هپکو را به تولید رسانده و مشکلات این واحد را تا حدودی برطرف کند.

فعال صنعتی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به موجودی انبارهای هپکو امکان تولید تعداد محدودی غلتک وجود دارد، اما تا ۶۰۰ دستگاه در سال(نقطه سر به سر هپکو) فاصله زیادی است ولی بهتر از هیچ است.

داودی با بیان اینکه به دلیل مشکلات تحریم و انتقال وجه و هنرمندی سهامدار در خراب کردن ارتباط هپکو با شرکای اروپایی تأمین قطعات از اروپا امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور به نظر می‌رسد چاره دیگری به‌جز تأمین از چین، ترکیه و یا عراق وجود ندارد که البته در این قسمت هم باید کانالی برای انتقال پول(در صورتی که اصلاً پولی داشته باشیم!) پیدا شود، در بخش تولید با کیفیت گریدر در سنوات گذشته و نیاز کشور به این محصول نیز با استفاده از کمپوننت‌های اصلی امکان تولید و حتی پیش‌فروش این محصول به‌راحتی وجود دارد.

وی افزود: در بخش معدن و ماشین‌آلات معدنی و رونق تولیدی که در این بخش وجود دارد می‌توان از طریق رایزنی با و شرکت بلاز روسیه و یا NHL چین نسبت به واردات یا راه‌اندازی خط تولید دامپتراک در شرکت هپکو اقدام کرد.

فعال صنعتی استان مرکزی چابک کردن شرکت هپکو با تجمیع و یا حذف برخی شرکت‌های اقماری،‌ حذف مدیرانی که چندین ماه است در شرکت هپکو حضور ندارند ولی با عناوین مختلف از شرکت حقوق‌های آن‌چنانی دریافت می‌کنند، نگاه ویژه به ظرفیت سالن ساخت، نگاه ویژه به ظرفیت تولید 25 هزار تن در سال که با توجه به کار از شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی و نفت و گاز و...که این ظرفیت تولید می‌تواند بیش از 90 درصد هزینه‌های شرکت را پوشش دهد، پیگیری مجدانه تولید 3 هزار دستگاه در مصوبه سفر هیئت دولت در تیرماه 96 به استان مرکزی بدون رعایت تشریفات برای ادارات راه و شهرسازی و دهیاری‌های کل کشور، پیگیری در جهت فریز کردن پنج‌ساله بدهی‌های شرکت به بیمه تأمین اجتماعی و اداره دارایی و بانک‌ها، افزایش تعرفه واردات ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی و واگذاری سهام شرکت در قالب شرکت تعاونی به پرسنل با توجه به ماده 20 اصل 44 را از راهکارهای مؤثر در راستای برون‌رفت از چالش‌های فعلی هپکو برشمرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول