اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

آلبوم «لبیک»با حضور پیرغلامان و پیشکسوتان آذری زبان رونمایی شد+صوت

آلبوم «لبیک» کاری از موسسه ماوا در نخلستان سازمان رسانه‌ای «اوج» رونمایی شد. بی‌شک می‌توان قطعه «لای لای» را کلاسی آموزشی برای بسیاری از نوحه‌خوانان و خوانندگان آثار مذهبی و ارزشی دانست.

آلبوم «لبیک»با حضور پیرغلامان و پیشکسوتان آذری زبان رونمایی شد+صوت

خبرگزاری فارس- علیرضا سپهوند: آیین رونمایی آلبوم «لبیک» کاری از موسسه ماوا با حضور پیرغلامان و پیشکسوتان آذری زبان در نخلستان سازمان رسانه‌ای «اوج» برگزار شد.

«لبیک» تازه‌ترین محصول مرکز ماوا  است. این اثر به مناسبت اربعین حسینی در ۸ قطعه به زبان آذری خلق شده است.

«شهروز حبیبی» خوانندگی این آلبوم را بر روی اشعاری از استاد ولی‌الله کلامی زنجانی، طیار، نوید اسال، ناعم، پریشان، ولایی و ناعمی انجام داده است.

«لبیک» «رقیه سلام اولا» «ای کربلا» «کالای عشق» «دورون عاشقان» «یابن الزهرا(س)» «جدیمه بنذر» و «آقام وای» هشت قطعه آلبوم «لبیک» را تشکیل می‌دهند. این آلبوم به ۲ شکل دیجیتال آنلاین و دیجی‌پک عرضه خواهد شد.

«طاها چوگان‌باز» تهیه‌کننده این آلبوم «لبیک» توضیحاتی در خصوص این اثر ارائه داد سپس «داود علیزاده» شاعر و از پیرغلامان حسینی در این برنامه ضمن قدردانی از عوامل آلبوم «لبیک» گفت: «تولید این آلبوم حرکت جالب توجهی برای مخاطبان عام و خاص است. شهروز حبیبی از جمله هنرمندانی است که فعالیت‌های بسیار ارزنده‌ای در عرصه تولید آلبوم‌های مذهبی و آیینی داشته است. او با انتشار آلبوم «پروانه‌های سوخته» فضایی را رقم زده که در مقایسه با آثاری از این دست تفاوت دارد. او هنرمند متعهدی است که همواره به اهل بیت و حضرت سیدالشهدا معرفت دارد و من امیدوارم در تمام مراحل زندگی به ویژه در عرصه مداحی و مرثیه‌سرایی اهل بیت موفق باشد.

خرسندی رئیس خانه مداحان کشور نیز در این مراسم ضمن قدردانی از عوامل این اثر گفت: شهروز حبیب جوانی خود را خرج محافل اهل بیت می‌کند. هرکسی جوانی خود را به نحوی سپری می‌کند و این توفیقی است که شهروز حبیبی با توجه به اشعار اهل بیت راه آنها را ادامه می‌دهد و آثاری را برای حضرت سیدالشهدا خلق می کند. من جا دارد اینجا از حاج محمدباقر منصوری و مرحوم موذن‌زاده اردبیلی هم یاد کنم که جایشان در این محفل خالی است.

پس از سخنرانی آقای خرسندی، شهروز حبیبی مداح و خواننده آلبوم «لبیک» ضمن قدردانی از حضور پیرغلامان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی  و مدیران سیاسی و فرهنگی استان اردیبل در این برنامه گفت: «خیلی از دوستان در سازمان هنری رسانه‌ای اوج زحمات شبانه روزی کشیدند تا این آلبوم در تاریخ مقرر منتشر شود. این در حالی است که تنظیم این آلبوم نیز بسیار سخت بود که دوستان تلاش کردند و یک ماهه کار را به مرحله نهایی رساندند. ما برای ضبط تصویری برخی از قطعات آلبوم شرایطی داشتیم که بعد از پایان مراسم عزاداری هیات‌های خودمان باید تا اذان صبج فیلمبرداری می‌کردیم. به هر ترتیب اینجا مجلس امام حسین است که به اعتقاد من همه بی‌ریا کار کردند تا این مجموعه موسیقایی تقدیم حضرت سید الشهدا شود. 

از جنبه فنی و موسیقایی این آلبوم را می‌توان به واسطه مجموعه‌ای از تنظیم و ارکستراسیون مناسب با بهره از موتیف‌ها و نغماتی که در ترکیب با لوپ‌های نرم‌افزاری و صدای توانمند خواننده و نوحه‌خوان به خروجی مطلوبی منتهی شده، را موفق ارزیابی کرد

 

 

 

 

 

در بخش بعدی این مراسم سه کلیپ تولید شده از سوی مرکز موسیقی ماوا پخش شد و برخی از پیرغلامان حسینی به شعرخوانی و نوحه‌خوانی پرداختند.

و اما از جنبه فنی و موسیقایی این آلبوم را می‌توان به واسطه مجموعه‌ای از تنظیم و ارکستراسیون مناسب با بهره از موتیف‌ها و نغماتی که در ترکیب با لوپ‌های نرم‌افزاری و صدای توانمند خواننده و نوحه‌خوان به خروجی مطلوبی منتهی شده، را موفق ارزیابی کرد.

«شهروز حبیبی» خواننده این اثر به درستی از تلفیق توامان تکنیک و احساس بهره برده و این احساس و لایت موتیف‌هایی که به غایت هوشمندانه انتخاب شده و به نحو احسن خوانده شده به جرات می‌توان گفت عواطف هر شنونده‌ای را درگیر می‌کند. بخصوص قطعه «لای لای» که در دستگاه «شور» ساخته شده از لایت موتیفی بسیار گیرا بهره می‌برد و خواننده تحریرها را با تسلط کامل به احساس و به غایت بغض‌آلود خود با آن لهجه آذری خوانده و اثری ماندگار خلق کرده که می‌توان بارها و بارها و پیوسته شنید و محظوظ شد.

این قطعه به پشتوانه ملودی کلام گیرا از قطعاتی خواهد بود که ازین پس بیشتر شنیده خواهد شد

 

 

این قطعه به پشتوانه ملودی کلام گیرا از قطعاتی خواهد بود که ازین پس بیشتر شنیده خواهد شد. بهره به‌جای و مطلوب تنظیم‌کننده از کُرال و سوال و جواب و این دل دادن و دل گرفتن بین هم‌خوانان و خواننده شنونده را می‌برد تا کربلا...

خوانش این اثر به گونه‌ای‌ست که خواننده به حدی از تلفیق درست شعر و موسیقی رسیده که آن را به اثری مطلق بدل کرده که کوچک‌ترین تغییری در موتیف‌ها و فیگورهای آن تنها تاثیر منفی بر آن داشته و نمی‌توان نموداری بهتر از این برای این لایت موتیف متصوّر شد. اینجا بی‌کرانگی موسیقی جلوه‌گر می‌شود که تنها با چند نت و با کمترین تنوع و محدود به یک دانگ موسیقی که به اکتاو هم نمی‌رسد اینچنین جملات آسمانی خلق می‌شود.

این قطعه با آوازی کوتاه در مایه دشتی به پایان می‌رسد تا همچنان حس نوستالژیک خود را تا دقایق و بلکه ساعاتی در دل و ذهن شنونده و عزادار جاری سازد.

بی‌شک می‌توان قطعه «لای لای» از آلبوم «لبیک» را کلاسی آموزشی دانست

 

 

 

پشتوانه مرثیه‌ و نوحه‌خوانی آذری مبنای خلق چنین آثاری است و آهنگسازان و خالقان آثار ارزشی می‌توانند با بهره از اینچنین رپرتوارهای محلی آذری به خلق آثاری ماندگار همت بگمارند. 

تولید اینچنین آثاری جای امیدواری دارد که در این سال‌ها که دشمن ابزار نرمِ تقدس‌زدایی از مراسم عزاداری‌های ما را نیز در برنامه خود گنجانده، بیشتر به سمت و سوی کارهای ارزشی برویم.

 

 

 

بی‌شک می‌توان قطعه «لای لای» از آلبوم «لبیک» را کلاسی آموزشی دانست برای بسیاری از نوحه‌خوانان و خوانندگان آثار مذهبی و ارزشی تا با شنیدن اینچنین آثاری به این سمت و سوی مرثیه‌خوانی که گذشتگان ما بیشتر در این سبک و سیاق عزاداران را بی‌درنگ و در آنی با خود به کربلا می‌بردند روی آورده و از آن فراوان بیاموزند. 

تولید اینچنین آثاری جای امیدواری دارد که در این سال‌ها که دشمن ابزار نرمِ تقدس‌زدایی از مراسم عزاداری‌های ما را نیز در برنامه خود گنجانده، بیشتر به سمت و سوی کارهای ارزشی برویم. تاثیر تهاجم فرهنگی در همگرایی بین نوحه‌خوانی فارسی و آذری در زمینه تقدس‌زدایی محسوس بود لیکن خوشبختانه در سال‌های اخیر در زمینه نو‌حه‌خوانی در مرحله بازگشت و پُست مدرن و بهره از موتیف‌ها و نغمات اصیل و فاخر تمام ایرانی هستیم.

کار ارزشمند موسسه ماوا در معرفی و حمایت از تولید اینچنین آثار فاخری را نمی‌توان نادیده گرفت. این موسسه فرهنگی موسیقایی در سال‌های اخیر ورودی جدی به عرصه موسیقی با نگاه درست و ارزشی هم‌راستا با جریان روز داشته و حسن انتخاب و نگاه علمی به مقوله موسیقی، موسیقی دوستان واقعی را به دنبال کردن تولیدات جدیدش ترغیب می‌کند.

آلبوم «لبیک» هفته اول مهر با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در فروشگاه‌های معتبر تهران و سایر استان‌های آذری‌زبان در دسترس عموم علاقمندان به موسیقی مذهبی قرار خواهد گرفت.

در پایان می‌توانید قطعه گیرا و محزون «لای لای» را شنیده و هم‌دردِ هم‌دردان کربلا شوید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول