اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تأکید سفیر ایران بر توقف برخوردهای غیر حرفه‌ای و غیردوستانه با اتباع ایرانی در مبادی ورودی گرجستان

سفیر ایران در تفلیس بر لزوم توقف برخوردهای غیر حرفه‌ای و غیردوستانه با اتباع ایرانی در مبادی ورودی گرجستان تأکید کرد و این گونه اقدامات را شایسته روابط تاریخی دو کشور ندانست.

تأکید سفیر ایران بر توقف برخوردهای غیر حرفه‌ای و غیردوستانه با اتباع ایرانی در مبادی ورودی گرجستان

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید جواد قوام شهیدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تفلیس سه‌شنبه با «واختانگ گوملائوری» وزیر کشور جدید گرجستان دیدار و گفتگو کرد. 
طرفین در این دیدار بر ضرورت توسعه همکاری‌های دو کشور تاکید کردند.

سید جواد قوام شهیدی انتصاب گوملائوری به سمت وزیر کشور را به وی تبریک گفت و ضمن تاکید بر اهمیت همکاری‌های پلیسی برای مبارزه با جرایم و قاچاق مواد مخدر، خواستار انجام سفرهای وزرای کشور ایران و گرجستان و امضای سند همکاری  بین دو کشور شد.

 سفیر ایران همچنین به کاهش بیش از 50 درصدی ورود گردشگران و اتباع ایرانی به گرجستان اشاره کرد و این امر را حاصل اعمال سیاست‌های جدید دولت گرجستان در خصوص اتباع ایرانی و همچنین برخی رفتارهای غیردوستانه و غیرحرفه‌ای در مبادی مرزی و ورودی این کشور برشمرد و بر لزوم رفع و اصلاح عوامل موثر در این جریان تاکید کرد. 
قوام شهیدی به برخی حوادث و شرایط ایجاد شده در سال گذشته اشاره و آن را شایسته روابط تاریخی و دوستانه دو ملت و دو کشور ندانست و بر بازتاب منفی انعکاس این اخبار بر افکار عمومی مردم ایران تاکید کرد. 
سفیر کشورمان کاهش بیش از 50 درصدی تردد گردشگران و سرمایه گذارانی ایرانی، کاهش تمایل برای سفر به گرجستان، انتقال سرمایه گذاری از این کشور  و تغییر مقصد سفر اتباع ایرانی از گرجستان به سایر کشورها را نشانه‌های خوبی برای توسعه روابط بین دو ملت و منافع بلندمدت گرجستان ندانست و خواستار توجه جدی به این مهم شد.
واختانگ گوملائوری وزیر جدید کشور در این دیدار ضمن تقدیر از مواضع کشورمان در حمایت از تمامیت ارضی گرجستان، ایران را کشوری بسیار مهم و در عین حال دوست برای گرجستان خواند و با ابراز ناخرسندی از کاهش تعداد گردشگران و تردد اتباع ایرانی به گرجستان بر لزوم بررسی جدی علل و ریشه‌های آن تاکید کرد.
وی برخی رفتارهای غیرحرفه ای در مبادی ورود این کشور را مختص به اتباع کشور خاص ندانست و ضمن پذیرش برخی رفتارهای نامناسب اظهار داشت: متاسفانه شاهد دریافت برخی شکایت حتی از سوی شهروندان گرجی نیز در این خصوص بوده‌ایم. نظر به اینکه برخی مقررات سختگیرانه وجود دارد ، پلیس مرزی موظف به اجرای آن است و اتباع تمامی کشورها و حتی اتباع گرجی نیز موظف به رعایت قوانین و مقررات هستند.
وزیر کشور گرجستان تأکید کرد:‌ امیدواریم اتباع و دوستان ایرانی ما چنین برداشتی که این رفتارها تعمدا صورت می‌پذیرد و علیه آنها اقدام می‌شود را نداشته باشند. 
گوملائوری با اشاره به سابقه ریاست بر سازمان امنیت گرجستان اظهار داشت: با توجه به اشرافی که به موضوعات دارم و اطلاعات کاملی که در اختیار داشتم می‌گویم، موضوع ممانعت از ورود به دلیل عدم رعایت قوانین و یا دارا بودن مدارک کافی مختص به شهروندان کشور خاصی نیست و از آنجایی که بر اساس قوانین، اخراج از خاک گرجستان روند ساده‌ای ندارد، لذا ترجیح می‌دهیم تا سختگیری‌های بیشتری را در مبادی ورودی اعمال کنیم که در برخی اوقات منجر به ممانعت از ورود اتباع کشورهای دیگر می‌شود.
وی بر پیگیری جدی موضوعات و برخی شکایات اتباع ایرانی که در این دیدار از سوی سفیر کشورمان مطرح شده بود تاکید کرد و در عین حال خواستار برداشتن گام‌های رو به جلو در توسعه روابط بین دو ملت و دو کشور شد.
وزیر کشور گرجستان در این دیدار با اشاره به اقدامات صورت گرفته و مقدمات فراهم شده از همکاری با جمهوری اسلامی ایران در بخش انتظامی و مبارزه با مواد مخدر استقبال و ابراز امیدواری کرد به زودی شاهد امضای تفاهمنامه‌های همکاری بین دو کشور در این زمینه باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول