اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

دردسرهای لباس فرم دانش‌آموزان ادامه دارد/از خلف وعده در تحویل تا تحمیل هزینه‌های گزاف در دهدشت

با گذشت چهار روز از آغاز سال تحصیلی خلف وعده واحدهای خیاطی طرف قرارداد مدارس برای تحویل به موقع لباس دردسرهایی برای اولیاء و دانش‌اموزان ایجاد کرده است.

دردسرهای لباس فرم دانش‌آموزان ادامه دارد/از خلف وعده در تحویل تا تحمیل هزینه‌های گزاف در دهدشت

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس آغاز فصل دغدغه برای والدینی است که دانش‌آموز دارند و برای حضور به موقع فرزندان در کلاس درس و تهیه لوازم تحریر و دیگر اقلام مورد نیاز نیازمند آمادگی در زمینه روانی، عاطفی و اجتماعی است.

الزام به لباس فرم مدارس چند سالی است در دستور کار سیاست‌گذاران نظام آموزشی قرار گرفته و این موضوع هر ساله دغدغه اولیاء دانش‌آموزان را بیشتر کرده و به نگرانی آن‌ها دامن می‌زند.

این طرح اگر چه با هدف یکسان سازی لباس دانش‌آموزان و رفع تبعیض و فاصله طبقاتی اجرایی شد اما به شیوه تهیه لباس در مدارس نقدهایی وارد است که می‌طلبد متولیان امر برای رفع آن تدبیری بیندیشند.

چند روزی از آغاز سال تحصیلی و ورود دانش‌آموزان به کلاس درس می‌گذرد در این میان عده‌ای از دانش‌آموزان در سایه بی‌نطمی خیاطان مدارس سردرگم بوده و فکر و وقتشان معطوف به تحویل لباس است.

**تأخیر در تحویل لباس

در حالی که مسؤولان پیش از این بارها از الزام خیاطان به تحویل به موقع لباس مدارس خبر داده و تأکید داشتند لباس فرم تا قبل از شروع سال تحصیلی در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت اولیای برخی دانش‌آموزان در تماس تلفنی با خبرنگار فارس اعلام کردند همچنان درگیر تهیه لباس هستند.

عرضه چند نرخی و تحمیل هزینه‌های اضافی با وجود عدم تعهد در تحویل به موقع لباس از مشکلاتی است که والدین را در روزهای آغازین سال تحصیلی نگران کرده است.

مادر یکی از دانش‌آموزان گفت: دخترم روز اول مهر با اشک راهی مدرسه شد.

وی افزود: هر روز به خیاطی طرف قرارداد مدرسه مراجعه می‌کنیم وعده امروز و فردا می‌دهند و هر بار برای مراجعه 6 هزار تومان هزینه آژانس می‌دهیم.

**عرضه چند نرخی و عدم نظارت

خانم دیگری با انتقاد از هزینه گزاف لباس فرم با بیان اینکه 210 هزار تومان برای تهیه لباس دخترم که ششم ابتدایی است هزینه کردم،گفت: مرداد ماه 130 هزار تومان به مدرسه پرداخت کردیم و قرار شد لباس آماده بر اساس سایز اندازه‌گیری شده تحویل دهند. چندین بار مراجعه کردیم نهایتا لباسی دادند که سایز دخترم نبود.

وی گفت: وقتی به کیفیت دوخت اعتراض کردیم نه تنها عذرخواهی نکردند بلکه ما را به خیاط دیگری ارجاع دادند و در آنجا برای دوخت 80 هزار تومان دیگر هزینه روی دست ما گذاشت.

انحصاری بودن واحدهای تولیدی(خیاطی) و ملزم شدن خانواده‌ها برای تهیه لباس از مکان‌های مشخص گلایه‌مندی اولیاء را در پی داشته که البته کیفیت دوخت و زمان تحویل نتوانسته رضایت اولیا را جلب کند.

گفته می‌شود برخی از خیاطی‌های معرفی شده بر اساس رانت معرفی می‌شوند و از فامیل و بستگان مدیران مدارس هستند؛ موضوعی که به دلیل تعداد بالای سفارش، سادگی دوخت و هزینه بالا یکی از برنامه‌های پر منفعت برای تولیدکنندگان این نوع لباس است.

این در حالی است که سال گذشته نیز چنین مشکلاتی در تحویل لباس مدارس وجود داشت با این وجود باز هم مدارس به انعقاد قرارداد با همان واحدهای تولیدی اقدام کردند.

چند نرخی در عرضه لباس مدارس در شرایطی است که بر اساس اعلام نرخ مصوب اتاق اصناف لباس مدارس ابتدایی از 60 تا 75 هزار تومان و مدارس متوسطه اول و دوم 65 تا 90 هزار تومان تعیین شده و این قیمت‌ها متناسب با سایز لباس متفاوت است.
 

خلف وعده واحدهای تولیدی طرف قرارداد مدارس برای تحویل لباس فرم این روزها باعث درگیری لفظی اولیائ دانش‌اموزان در خیاط تبدیل شده است.

 

انتهای پیام/82016

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول