اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

آغاز تظاهرات گسترده در شهرهای مصر

مردم مصر با شعار «جمعه رهایی و انقلاب مردم» پس از اقامه نماز جمعه در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند.


آغاز تظاهرات گسترده در شهرهای مصر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تظاهرات ضد دولتی در شهرهای مصر در میان تدابیر شدید امنیتی و طبق دعوت قبلی آغاز شده و تا کنون تصاویر اعتراضات از شهرهای قنا، الاقصر و الجیزه منتشر شده است.

به نوشته الجزیره، از صبح امروز نیروهای امنیتی تمامی راههای منتهی به میدان التحریر قاهره به عنوان نماد انقلاب ۲۰۱۱ را مسدود کرده‌اند. همچنین ایستگاههای متروی «انور سادات»، «جمال عبدالناصر» و «احمد عرابی» در قاهره از ساعاتی پیش تعطیل شده و رفت و آمد در خیابان‌های قاهره به شدت کاهش یافته است.

عبدالفتاح السیسی صبح امروز در بدو ورود به قاهره در واکنش به دعوت به اعتراضات گسترده در مصر گفته بود که هیچ نگرانی بابت اعتراضات ندارد و اگر بخواهد میلیون‌ها نفر به طرفداری از وی به خیابان‌ها می‌آیند.(جزئیات بیشتر)

در همین حال بسیاری از مغازه‌های مشرف به میادین بزرگ نیز به دستور نیروهای امنیتی تعطیل شده و با این حال اعتراضات پس از اقامه نماز جمعه از خیابان‌های کوچک آغاز شده است و اکنون جریان دارد.

فدراسیون فوتبال مصر نیز اعلام کرده است که مسابقه میان باشگاه «مصر» و «اسوان» در لیگ برتر این کشور به علت مسائل امنیتی به فردا (شنبه) موکول شده است.

به گفته مرکز غیردولتی حقوق اجتماعی و اقتصادی مصر از زمان اولین اعتراضات که روز جمعه گذشته در خیابان‌های قاهره و چند شهر دیگر به وقوع پیوست تا کنون نزدیک به ۲۰۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

 

 

این تظاهرات از روز جمعه گذشته آغاز شده و به دعوت احزاب سیاسی قرار است در روزهای آتی نیز ادامه یابد. اعتراضات پس از آن آغاز شد که فردی به نام «محمد علی» تاجر و هنرمند مصری که می‌گوید سال‌ها با ارتش مصر همکاری کرده و اکنون در اسپانیا به سر می‌برد، ویدئوهایی از ساخت کاخ‌های بزرگ ریاست‌جمهوری و همینطور فساد درون ارتش و خانواده السیسی منتشر کرد.

 بسیاری از رسانه‌های غربی اعتراضات اخیر مصری‌ها را غیر منتظره توصیف کرده و گفته‌اند که در میان سرکوب شدید سال‌های اخیر انتظار حضور مردم در خیابان‌ها را نداشته‌اند.

در همین حال «محمد علی» نیز در ویدئوی جدیدی از عبدالفتاح السیسی خواست تا مانع سرکوب اعتراضات به دست نیروهای امنیتی شود. او گفت که السیسی از مردم مصر هراس دارد و این مردم هستند که در نهایت سخن خود را خواهند گفت.

تظاهرات طرفداران السیسی

همزمان با برگزاری اعتراضات ضد دولتی، دهها نفر از طرفداران السیسی نیز در برخی خیابان‌های قاهره از جمله بزرگراه النصر در شرق قاهره تظاهرات کردند و شعارهایی از جمله «زنده باد السیسی» سر دادند.

پایگاه خبری القدس العربی نوشته است که همین تعداد نیز از شهرهای دیگر به قاهره آورده شده‌اند. همزمان نیز بسیاری از سلبریتی‌های مصری در صفحات مجازی در تأیید السیسی نوشته‌اند.

در روزهای گذشته رسانه‌های جریان غالب در مصر از طرفداران السیسی خواسته بودند تا در میدان بنای یادبود ارتش در منطقه رابعه تجمع کنند. 

رئیس‌جمهور مصر پیش از این در دیدار با «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا «اسلام سیاسی» را عامل اعتراضات اخیر در مصر عنوان کرده و مدعی شده بود که اسلام سیاسی موجب بی ثباتی در منطقه شده است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول