اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حزب «عدالت و توسعه» در یک سال 840 هزار عضو از دست داده و ریزش ادامه دارد

اعضای پیشین حزب حاکم ترکیه می‌گویند که عدالت‌وتوسعه فقط طی یک سال گذشته 840 هزار نفر از اعضای خود را از دست داده و تداوم این ریزش چالشی برای رئیس‌جمهور این کشور خواهد بود.

حزب «عدالت و توسعه» در یک سال 840 هزار عضو از دست داده و ریزش ادامه دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابعی در حزب «عدالت و توسعه» - حزب حاکم ترکیه به رهبری «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور - می‌گویند بعد از جدا شدن دو عضو ارشد این حزب تعداد اعضای آن در حال ریزش و رو به کاهش است.

دو عضو ارشدی که این منابع درباره آن صحبت می‌کنند، «علی باباجان» که پیشتر تصدی وزارتخانه‌های اقتصاد، امور خارجه و همچنین معاونت نخست‌وزیری ترکیه را برعهده داشته، و «احمد داووداوغلو» نخست‌وزیر و وزیر خارجه پیشین این کشور هستند که طی ماه‌های گذشته از عضویت در عدالت و توسعه استعفا دادند.

سه عضو پیشین حزب عدالت و توسعه که خواستند نامشان فاش نشود به خبرگزاری «رویترز» گفتند این حزب فقط در سال گذشته 840 هزار عضو خود را از دست داده و این ریزش چالش جدی برای حکومت 16 ساله اردوغان در ترکیه است.

این افراد پیش‌بینی می‌کنند که ریزش اعضای حزب‌ عدالت و توسعه ادامه پیدا کند زیرا معتقدند این حزب ارتباط با اصول بنیادین خود را از دست داده است.

یکی از این اعضای پیشین حزب حاکم ترکیه می‌گوید: «تقریبا هر روز تعدادی از همکاران ما که از روز اول مسئولیت‌هایی را در این حزب برعهده داشتند، مسیر جدیدی را انتخاب می‌کنند. ما یک حزب [واقعی] بودیم زمانی که مشورت‌های قابل توجهی انجام می‌دادیم اما دیگر اثری از آن وجود ندارد».

این در حالی است که یک مقام ارشد در حزب عدالت و توسعه – که او نیز خواست نامش فاش نشود – ضمن تکذیب ریزش‌ها می‌گوید باباجان و داووداوغلو «چشم دیدن محبوبیت روزافزون اردوغان را نداشتند».

رویترز در این باره تحلیل می‌کند که بحران اخیر در مسیر اردوغان، از جمله بحران و رکود اقتصادی باعث کاهش حمایت مردمی از حزب عدالت و توسعه شده که شکست در انتخابات اخیر شهرداری‌ها و شوراهای شهر ترکیه نیز معلول آن بود.

باباجان و داووداوغلو هرکدام قصد تاسیس حزب‌های جدیدی را دارند و اگر حزب عدالت و توسعه که برای حفظ اکثریت پارلمانی خود به اتحاد با حزب «جنبش ملی‌گرا» نیازمند است، حتی درصد کمی از آراء خود را در رقابت با دو حزب جدید از دست دهد، بیش از پیش آسیب‌پذیر خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول