اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پرداخت تفاوت بهای تمام شده خدمات و کرایه دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوسرانی

اعضای شورای شهر در هفتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، لایحه مجوز پرداخت مابه‌التفاوت بهای تمام شده خدمات و کرایه دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوسرانی در سال ۱۳۹۸، را تصویب کردند.

پرداخت تفاوت بهای تمام شده خدمات و کرایه دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوسرانی

به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، هفتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، ظهر امروز به ریاست محمدرضا حیدری در سالن جلسات علنی ساختمان شورای شهر مشهد برگزار شد.

محمدرضا حیدری در ابتدای این جلسه با اشاره به مناسبت‌های هفته جاری گفت: امروز ۸ مهرماه روز جهانی ناشنوایان است و به همین علت مراسم امروز با حضور مترجم ناشنوایان برگزار می‌شود.

 رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه امروز همچنین روز بزرگداشت مولوی است، اظهار کرد: مولوی آگاهی و درد را در یک شبکه تفسیری با هم پیوند می‌زند، در نگاه مولوی جهل از علل اصلی مشکلات بشری است.

وی ادامه داد: سه شنبه ۹ مهرماه، روز جهانی سالمندان است، بر اساس آمارهایی که منتشر شده ظرف 30 سال آینده، ایران جزو سالمند‌ترین کشورهای خاورمیانه است این یک زنگ هشدار است که آیا ما زیرساخت‌ها را برای این جمعیت سالمند آماده کرده‌ایم؟ 

حیدری حفظ حرمت و کرامت سالمندان را مهم‌ترین بحث فرهنگی در این زمینه دانست و عنوان کرد: خوشبختانه این موضوع در مبانی فرهنگی و اسلامی ما ریشه دارد و در جامعه رعایت می‌شود. 

 رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در منشور حقوق شهروندی هم به این موضوع اشاره شده که شرایط شهری و معابر و امکانات شهری باید به گونه‌ای باشد که امکان استفاده راحت و آسان برای سالمندان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه پنج شنبه روز جهانی مبارزه با سرطان است، گفت: طبق جلسه‌ای که با دانشگاه علوم پزشکی داشتیم و با توجه به اینکه ارتقاء آگاهی‌های جامعه، مهم‌ترین بخش پیشگیری از سرطان است،  ما اعلام آمادگی کردیم تا در ارتقاء آگاهی‌ها و اطلاع رسانی به شبکه بهداشت کمک کنیم.

حیدری یادآور شد: شنبه ۱۳ مهرماه روز نیروی انتظامی است، موضوع نظم اجتماعی از شاخصه‌های جامعه پیشرفته بوده و نیروی انتظامی کنترل اجتماعی را به‌عهده دارد که بسیار مهم است.

عدم رعایت قانون 3 درصد استخدام معلولان در دستگاه‌های اجرایی

رئیس هیأت مدیره کانون ناشنوایان خراسان رضوی هم به مناسبت روز جهانی ناشنوایان در این جلسه علنی حضور پیدا کرد و به برخی از مشکلات ناشنوایان از جمله عدم به رسمیت شناخته شدن زبان اشاره، نبود تخفیف در هزینه‌های حمل و نقل درون شهری، عدم اختصاص وقت کافی در برنامه‌های صدا و سیمای استانی به ناشنوایان، به رسمیت نشناختن حقوق شهروندی افراد معلول و عدم رعایت قانون سه درصد استخدام معلولان در دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد.

معصومه ترابی مقدم، با بیان اینکه ناشنوایانی که در بهزیستی خراسان رضوی پرونده دارند، حدود ۱۴ هزار نفر هستند، افزود: کسانی که در کانون ناشنوایان عضویت دارند، شامل ۴ هزار نفر وابسته و افتخاری هستند. 

وی ۴۰ درصد از این افراد را کم شنوا و ۷۰ درصد از آنها را ناشنوا عنوان  و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه خبر قانون سه درصد از جذب سازمان‌ها برای معلولان شامل ناشنوایان، رسانه‌ای شده اما متأسفانه تا کنون اجرایی نشده است.

رئیس هیأت مدیره کانون ناشنوایان خراسان رضوی تصریح کرد: بسیاری از کارفرمایان هستند که برای برد تبلیغاتی خود ناشنوا را استخدام می‌کنند و بعد از اتمام تبلیغات کاری خود ناشنوا را بیرون می‌کنند.

ترابی مقدم بر ضرورت اقدامات حمایتی از ناشنوایان تأکید کرد و گفت: در تهران هزینه «من کارت» برای حمل و نقل عمومی از ناشنوایان دریافت نمی‌شود اما در مشهد باید ناشنوایان هزینه «من کارت» را نیز بپردازند.

وی با بیان اینکه حدود ۴ هزار عضو در کانون ناشنوایان مشهد وجود دارد، از شهرداری درخواست کرد در مورد فرهنگ‌سازی نحوه برخورد با ناشنوایان اقدام کند. 

رئیس هیأت مدیره کانون ناشنوایان خراسان رضوی ادامه داد: از شورا و شهرداری مشهد درخواست داریم امکانات بیشتری را به جامعه ناشنوایان اختصاص دهند.

ترابی مقدم گفت: متأسفانه حتی برای رسانه ملی ما هنوز زبان ناشنوایان به رسمیت شناخته نشده، هنوز مردم عادی نمی‌توانند زبان اشاره را بپذیرند، صداو سیما باید برای هر برنامه اش حتما از یک رابط استفاده کند دوستان ناشنوا ما در استفاده از تلویزیون و برنامه‌هایی مانند اخبار، فیلم و سریال‌ها به دلیل اینکه رابطی وجود ندارد با مشکل مواجه اند.

وی با بیان اینکه چرا یک ناشنوا مانند یک فرد عادی نمی‌تواند از سریال و برنامه‌های تلویزیونی استفاده کند؟ افزود: باید به حال این قضیه فکری کرد، البته طرحی هم بابت همین قضیه به صداو سیما ارائه شده است برای چند مورد هم اجرا شده ولی هنوز کافی نیست.

مهمترین مصوبات هفتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد

اولین دستور کار این جلسه علنی بررسی نظریه ۶ کمیسیون مشترک اقتصادی- شهرسازی و معماری- حقوقی- برنامه، بودجه- فناوری اطلاعات- فرهنگی در خصوص لایحه شماره ۲۱.۹۴۲۵۱ مورخ ۹۸.۰۵.۲۲ در زمینه مجوز انعقاد قرارداد پروژه سرمایه گذاری احداث پارک موضوعی کودک و سلامت به روش احداث، اجاره، بهره برداری و انتقال بود.

این لایحه با ۱۲ رأی تصویب شد و بر این اساس به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود نسبت به انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری به روش احداث، اجاره، بهره برداری و انتقال با شرکت توسعه اقتصاد الکترونیک روماک با موضوع ساخت و تجهیز پارک موضوعی کودک و سلامتی در قاسم آباد، بین شریعتی ۴۵ و ۴۷ به مبلغ تقریبی ۳۳۴ میلیارد و ۶۰۴ میلیون ریال به مدت ۱۷ سال و ۶ماه( ۲ سال ساخت و ۱۵ سال و ۶ ماه بهره برداری) با نرخ بازده داخلی ۲۷.۱۷ درصد اقدام کند.

بر اساس توافق صورت گرفته ۱۰ درصد از منافع و درآمدهای ناخالص به دست آمده از بهره برداری پروژه قبل از کسر هزینه‌ها، متعلق به شهرداری مشهد و ۹۰ درصد باقیمانده به سرمایه‌گذار تعلق دارد.

بررسی نظریه کمیسیون مشترک اقتصادی، شهرسازی. حقوقی، برنامه، بودجه و عمران در خصوص لایحه شماره ۲۱.۱۰۹۷۹۱ مورخ ۹۸.۰۶.۱۳ در زمینه واگذاری و تحویل ساختمان احداثی پارکینگ طبقاتی امام رضا(ع)، دومین دستور کار جلسه علنی امروز بود.

بر این اساس به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود نسبت به واگذاری و تحویل ساختمان احداثی در ضلع شمالی بیمارستان با مساحت تقریبی ۴۱ هزار و ۴۰۸ مترمربع در هشت طبقه به دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصفیه کند.

با توجه به اینکه پارکینگ عمومی یاد شده در مصوبه بدون اعمال در تراکم ملک مورد نظر احداث شده است، بنابراین هزینه مجوزهای مرتبط با شهرداری صفر در نظر گرفته می‌شود.

این پارکینگ عمومی و فقط مدیریت آن با دانشگاه علوم پزشکی است.

اعضای شورای شهر در ادامه هفتاد و چهارمین جلسه علنی، لایحه مجوز پرداخت مابه‌التفاوت بهای تمام شده خدمات و کرایه دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوسرانی در سال ۱۳۹۸، را تصویب کردند.

طبق این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داده شد، به‌ منظور جبران و تأمین هزینه‌های بهره برداری از ناوگان بخش خصوصی برای ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت به شهروندان و زائران و ایجاد انگیزه در سرمایه‌‎گذاران و امکان تداوم فعالیت بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل عمومی، نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت بهای تمام‌شده ارائه خدمات هر خط و بهای کرایه مصوب دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوسرانی، از ابتدای سال ۱۳۹۸، اقدام کند.

بر اساس تبصره یک این مصوبه، در صورت به کارگیری ناوگان هر یک از شرکت‌های بخش خصوصی در خطوط سازمانی یا خطوط سایر شرکت‌ها، بهای تمام‌شده هر سفر، معادل میانگین هزینه خطوط همان شرکت محاسبه و پرداخت می‌شود. 

همچنین به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود، در فواصل زمانی ۶ ماهه، نسبت به بروزرسانی و اعمال بهای تمام‌شده مزبور با لحاظ موارد تعداد مسافر، راننده و ناوگان موثر، اقدام و در صورتی که تغییرات بهای تمام‌شده (افزایش یا کاهش) مازاد بر ۱۰ درصد باشد، پس از اخذ تاییدیه کمیسیون مشترک عمران، حمل و نقل و ترافیک و برنامه‌، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر، نسبت به اعمال تغییرات اقدام کند.

بر این اساس شهرداری مشهد مکلف است، به منظور تدقیق سهم تراکنش نقدی به عادی در تمامی خطوط، در فواصل زمانی ۶ ماهه، نسبت به برآورد آماری سهم تراکنش مزبور اقدام و نتایج را در محاسبات تبصره ۲ لحاظ کند.

رئیس شورای شهر در پایان جلسه و در جمع خبرنگاران گفت: آخرین موضوعی که در این جلسه علنی مورد بررسی قرار گرفت یک لایحه دو فوریتی درباره استسفار یک مصوبه درباره انعقاد قراردادهای فضای سبز شهرداری مشهد با شرکت‌های فضای سبز مشهد برای مشخص کردن شرکت‌های صاحب صلاحیت بود.

محمدرضا حیدری افزود: مستندات قانونی و تفسیری که شورا از این مصوبه داشت بر اساس این بود که شرکت‌هایی باید در مناقصات فضای سبز شرکت کنند که علاوه بر توانمندی‌هایی که توسط شهرداری تشخیص داده می‌شود، توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم تایید صلاحیت شوند چرا که قراردادها نه بر اساس ریز آیتم‌ها بلکه بر اساس نیروی کار منعقد می‌شود.

وی اظهار کرد: این موضوع باعث می‌شود حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ شرکت بتوانند در مناقصات شرکت کنند و اگر تفسیر دیگری از این مصوبه صورت گیرد این تعداد به حداکثر پنج شرکت کاهش می‌یابد که ضربه جدی به اشتغال در این حوزه وارد می‌کند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول