اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

خاطره‌سازهای پاکتی+تصاویر

کاغذهایی که از سه قسمت روی خط چین‌ها به صورت مرتب تا زده شده بودند هم کاغد نامه شدند و هم پاکت‌نامه، کاغذهایی که با نشانمنطقه جنگی مهر خوردند تا سطر به سطردل نوشته‌ها و خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را با خود به یادگار ثبت کنند.

خاطره‌سازهای پاکتی+تصاویر

خبرگزاری فارس از تبریز- معصومه درخشان: شاید آشناترین تصویری که از کاغذ و پاکت‌های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس در ذهن داریم تصویر رزمنده‌ای است که به تنهایی در وسط میدان نشسته و در حال نوشتن نامه است.

حالا مرور کردن کاغذ و پاکت‌های نامه رزمندگان در چنین ایامی و بعد از گذشتن سال‌ها  لطفی دیگر دارد. پاکت‌هایی که از سه قسمت روی خط چین‌ها  به صورت مرتب تا زده شده‌اند با طراحی زیبایی که عکس رزمندگان  هشت سال دفاع مقدس بر روی آنها نقش بسته شده و عبارت «مخصوص نامه‌نویسی رزمندگان اسلام» و مهر « منطقه جنگی» نشان می‌دهد پاکت‌های نامه رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس از فرم خاص برخوردار بود.
 


خاطراتی به وسعت ایران

کاغذ و پاکت‌های نامه در فرم، قالب و اندازه‌های مختلف بود و می‌توان گفت، تمام خانواده‌های ایرانی با این نامه‌ها خاطره دارند یعنی به وسعت و بزرگی ایران همه با این نامه‌ها و پاکت‌ها خاطره داریم حتی خانواده‌هایی که رزمنده‌ای در جبهه نداشتند، نامه‌های رزمندگان را دیده‌اند، نامه‌هایی که هم کاغذ نامه بود و وقتی از روی خط چین‌ها تا می خورد به شکل پاکت در می‌آمد.

طرح‌های چاپ شده بر روی پاکت‌ها از عکس‌های رزمندگان است که حاوی اشعار و پیام‌های خاصی هستند، این کاغذها و پاکت‌ها به صورت رایگان و فقط بین رزمندگان اسلام در جبهه‌ها توزیع می‌شد و نامه‌هایی که خانواده‌ها برای فرزندان خود می‌نوشتند در کاغذها و پاکت‌های ساده معمولی بود.

طراحی پاکت‌ها به‌گونه‌ای بود که پس از نوشتن در یک روی همین برگ و تا زدن آن از روی نقطه چین به شکل پاکت در می‌آمد، علاوه بر صفحه اصلی پاکت داخل کناره‌های تا شده پاکت نیز احادیث، روایات و فرمایشات حضرت امام (ره) نوشته و طراحی شده است.

کاغذ و پاکت‌نامه رزمندگان به آیات قرآنی، احادیث حضرت رسول اکرم (ص)، حضرت علی و امام سجاد علیه‌السلام مزین بود.

" ای اهل ایمان با کافرانی که به شما نزدیک‌ترند شروع به جهاد نمائید و باید کفار در شما درشتی، نیرومندی، قوت و پایداری را حس کنند و بدانید که خدا همیشه یار پرهیزگاران است. سوره توبه آیه ۱۲۳."
 

پستچی‌ها در ثواب نبرد رزمندگان شریک هستند

هرکس نامه رزمنده‌ای را به مقصد برساند، همانند آن است که بنده‌ای را آزادساخته و در ثواب جنگ شریک رزمنده خواهد بود،" این فرمایش حضرت نبی اکرم (ص) یکی از احادیثی بود که به نقل از نهج الفصاحه  در کاغذ نامه رزمندگان چاپ شده بود.

دعای مرزداران در صحیفه سجادیه کلام امام سجاد علیه‌السلام نیز زینت بخش برگ دیگری از این پاکت‌هاست "پروردگارا این نعمت غلبه و استیلای مسلمین را در تمام اقطار عالم تعمیم ده تا همه ممالک روی زمین از مردم هند، روم و دیار ترک به زیر پرچم اسلام و بیرق توحید و قرآن وارد گردند. "

احادیث یا شعارهای نوشته شده روی پاکت‌ها دارای پیام‌های خاصی هستند که حاکی از اعتقاد و باور رزمندگان است.
 

راه قدس از کربلا می‌گذرد

" خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگه‌دار"، "جنگ جنگ تا پیروزی"، "ما پیروزیم" ،" ما برنده این جنگ هستیم و هیچ تردیدی در این نیست".،" بهترین عمل مومن جهاد در راه خداست" از جمله پیام‌ها و شعارهایی است که بر روی پاکت و نامه رزمندگان  چاپ شده است.

در پاکت‌ نامه‌های رزمندگان بر رهایی قدس شریف تاکید زیادی شده است به‌طوریکه آرم و نماد مسجدالاقصی به صورت متعدد در این نامه‌ها دیده می‌شود.

در بین نامه‌های ارسالی رزمندگان نامه‌هایی هستند که در وسط این کاغذها تصویر حضرت امام (ره) و در سمت چپ آن تصویر قدس شریف نمایان است و عبارت" راه قدس از کربلا می‌گذرد" و در پاکت‌های دیگری جمله "برای آزادی قدس از کربلا باید گذشت" نوشته شده است.

آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار مسجدالاقصی و نوشته‌ای که نشان از آرمان و آزادی قدس شریف است بیانگر هدف والا و متعالی رهایی قدس شریف از دست رژیم غاصب صهیونیستی و آرمان نهایی رزمندگان است.

نامه‌هایی که از سه قسمت تا خورده‌اند وقتی باز می‌شوند در وسط تصویر حضرت امام (ره) در سمت راست بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) و در سمت چپ نیز تصویر قدس شریف را می‌توان دید و زیر تصویر قدس جمله‌ای از امام راحل به چشم می‌خورد که نوشته است"  ان‌شاءلله تعالی بتوانیم برویم قدس و نماز وحدت بخوانیم".

بخش دیگری از نامه رزمندگان با دعای حضرت امام مزین شده است که خطاب به رزمندگان فرموده است" من جز دعا که بدرقه راه شما کنم چیزی ندارم".
 

دست‌های اتحاد با خنده‌های شیرین

یکی دیگر از طرح‌های ماندگار پاکت و ‌کاغذ نامه رزمندگان، عبور رزمندگان از اروند است که اسلحه به دست سوژه عکاس شده‌اند و تصویر آنها بر روی پاکت و کاغذ نامه رزمندگان با آن خنده‌های شیرین و سرمست حک شده است و طرح دیگر نامه‌ها عکس رزمندگانی است که با اسلحه در حال مقاومت هستند.

در پاکت‌های دیگری دست‌های اتحاد رزمندگان در هم قفل شده و همگی آنها از اتحاد و همبستگی حرف می‌زنند تصویری که  حاکی از صفوف همبستگی جبهه اسلام بر علیه کفر را نشان می‌دهد.

رنگ رویه پاکت‌ها در رنگ‌های سیاه و سفید، سبز، صورتی کمرنگ، خاکستری و آبی و سرمه‌ای است.

نوشته مشترک تمام نامه‌ها آرم " منطقه جنگی" است  که بر روی نامه‌ها جا خوش کرده و نشان می‌دهد این نامه‌ها فقط در مناطق جنگی چاپ می‌شده‌اند. جمله" ما تا آخر ایستاده‌ایم" هم به صورت مشترک در نامه‌ها طراحی و نوشته شده است.
 

به نام الله پاسدار حرمت خون شهیدان

محتوای نامه‌ها نیز در عین حال که بسیار ساده هستند ولی هر کدام دریایی عمیق از مفاهیم را در بر گرفته‌اند. می‌توان از نوع نامه‌ها به نحوه رفتار رزمندگان در جبهه‌ها پی برد.

" به نام الله پاسدار حرمت خون شهیدان" سر آغاز نامه‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بود و این سر آغاز معمولا در اکثر نامه‌ها دیده می‌شود.

یکی از جملات مشترک اکثر نامه رزمندگان این عبارت بود،" اگر از احوالات اینجانب  بخواهید باخبر شوید سلامتی حاصل است و جای هیچ نگرانی نیست و تنها نگرانی دوری شماست"

دعا برای سلامتی امام زمان (عج) دعا برای شفای بیماران و جانبازان در برخی از نامه‌ها دیده می‌شود.
 

نوشتن مطالب محرمانه ممنوع

در یکی از قسمت‌های تا زده نامه از رزمندگان خواسته شده است از نوشتن مطالب محرمانه و کشیدن نقشه در نامه‌ها خودداری کنند، چرا که استتار و رازداری یکی از عوامل مهم در پیروزی سپاه اسلام بود.

تاکید بر ارسال جواب نامه از سوی دوستان و خانواده از دیگر مطالبی است که در محتوای نامه‌ها دیده می‌شود.

انواع نامه‌های دوستانه، نامه‌هایی که دو همرزم برای هم می‌نوشتند، نامه‌های خانوادگی نیز حال و هوای خاصی دارند، احوالپرسی تک تک اعضای خانواده، ابراز خوشحالی یا ناراحتی از شنیدن یک خبر در نامه‌های قبلی و توصیه‌های رزمندگان در نامه‌های خود برای خواهران حفظ حجاب و انجام فرائض دینی و برای امت اسلامی هم پشتیبانی از حضرت امام (ره) و دعا برای سلامتی رزمندگان بود.

در برخی از پاکت‌های رزمندگان نیز اشعار حماسی به چشم می‌خورد، مانند این دو بیت:

دیریست که دشت نینوا خانه ماست   ما مرغ فسانه‌ایم و افسانه ماست

آیات خدا، سرود و صبر و پرواز       الطاف خدا هم آب و هم دانه ماست
 

از نامه‌رسان‌ها متشکریم

رزمندگان می‌دانستند که زحمت اصلی رساندن نامه‌ها به خانواده و دوستانشان بر دوش پستچی‌های مهربان و زحمتکش است برای همین رزمندگان در نامه‌هایشان از پستچی‌ها نیز قدردانی می‌کردند و عبارت" از نامه‌رسان‌ها نهایت تشکر را داریم" را در نامه‌های خود می‌نوشتند.

در هشت سال دفاع مقدس واحد تبلیغات جبهه و جنگ فعال بود، از رزمندگان می‌خواستند خاطرات موثق و قابل ذکر خود را به این واحد ارسال کنند. به این منظور دفترچه خاطراتی تحت عنوان" خاطرات جبهه" در اختیار هر کدام از رزمندگان قرار داده می‌شد تا آنها خاطرات و روزنوشت‌های خود را در این دفترچه نوشته و به واحد تبلیغات جبهه و جنگ ارسال کنند.

نگهداری و حفظ آثار و بقایای هشت سال دفاع مقدس همچون گنجینه‌هایی هستند که باید برای پاسداشت آن تلاش کرد، چرا که این گنجینه‌ها باید در حافظه تاریخی این مرز و بوم ثبت شوند.

چشم‌های منتظر نسل‌های آینده امت اسلامی با اشتیاق فراوان چشم به راه آثار ثبت شده از مسائل گوناگون انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس است.

جنگی که خاطرات ثبت شده آن جان‌ها را صیقل داده و راه‌گشای ملت‌های مستضعف بوده و همچون چراغی هدایت‌گر و فراروی نسل‌های آینده امت اسلام است.

انتهای پیام /۶۰۰۲۰/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول