اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی غیررقابتی است/ احتمال خرید آثار منتخب

هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی به صورت غیررقابتی و بدون موضوع برگزار می‌شود. به گفته دبیر اجرایی این رویداد، احتمال خرید و جانمایی مجسمه‌های منتخب در باغ کتاب وجود دارد.

هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی غیررقابتی است/ احتمال خرید آثار منتخب

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست خبری هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری در خانه شماره۲ هنرمندان برگزار شد.
عباس مجیدی رئیس هیأت مدیره در ابتدای این نشست گفت: پس از برگزاری ۷ دوره، لازم بود که از زوایای مختلف نقطه نظرات هنرمندان به ادوار پیشین دوسالانه و رقابتی و غیررقابتی بودن، تِم، فرآیند در اثر هنری و... را بررسی کنیم. به همین منظور، نظرات صاحب‌نظران عرصه مجسمه‌سازی را جویا شدیم و به همین دلیل حدود ۲۰ نشست تخصصی برگزار کردیم.
وی ادامه داد: تعامل خلاق هنرمند، کیوریتور و مخاطب تجربه جدیدی را مقابل ما می‌گذارد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم جایزه را حذف و حمایت از هنرمند را اضافه کنیم و آثار را از فضای موزه با فرهنگسرا به فضای باز مانند باغ کتاب و تپه‌های عباس‌آباد ببریم. 
مجیدی ابراز امیدواری کرد رویدادی متفاوت و باکیفیت رقم بخورد. 
وی درباره تعامل دوسالانه با باغ کتاب گفت: فضای آنجا به کار ما کمک بسیاری می‌کند و دیواره‌های بلند باغ‌موزه و همچنین فضای مسیر ایستگاه مترو تا موزه دفاع مقدس، برای جانمایی آثار مناسب است. 
وی اضافه کرد: دوسالانه آیین‌نامه دارد اما با توجه به رویکردهای دوسالانه، نیاز به تغییرات مداوم دارد، چون با فضای مدرن تنظیم شده است نه رویکرد معاصر. اگر بتوانیم دبیرخانه ثابت داشته باشیم، مسیر دوسالانه بهتر پیش می‌رود. 
رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران گفت: از سوی وزارت ارشاد حمایت می‌شویم اما مستقل هستیم. 
انجمن مجسمه‌سازی پرکارترین است و طبیعی است که برای آن حاشیه هم ایجاد شود. 
وی اضافه کرد: هنرمندان با این آگاهی که اثرشان صرفا برای نمایش در بینال خلق می‌شود و نه حتما برای فروش، در این رویداد شرکت می‌کنند. 

* پروژه‌های شکست‌خورده به نمایش در می‌آید؟
مسعود بخشی دبیر دوسالانه هم گفت: تلاش داریم میان فستیوال‌ها و سمپوزیوم‌های موجود با بینال تفاوتی ایجاد کنیم، چون خلأ مجسمه‌های شهری تقریباً پر شده است و نیاز  داریم به مسائلی فراتر و مجسمه‌های آوانگارد بپردازیم. ارائه و نشان دادن روند شکل‌گیری اثر هنری به مردم، مهمترین رویکرد این دوره است. موضوع هم نداریم تا از فرمایشی بودن هنر فاصله بگیریم، چون هنرمند خودش مساله را می‌سازد. 
وی افزود: در شورای سیاستگذاری سعی داریم به سمتی حرکت کنیم که کمتر به آن پرداخته شده است. در نهایت فکر می‌کنم کاری تجربی را پیش رو داریم. در این راستا چون پروژه تجربی است، حتی خیلی دوست دارم پروژه‌های شکست‌خورده را هم نمایش دهیم، نمی‌دانم انجمن این اجازه را به من خواهد داد یا نه؟ 
مجیدی در واکنش به این موضوع گفت: در فرآیند انتخاب اثر دخالتی نمی‌کند و دبیر و هیأت انتخاب هر تصمیمی بگیرند، همان خواهد شد. 
دبیر هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی افزود: محدودیت ما برای کارها به دلیل محدود بودن بودجه است. ما معمولا ۷۰ تا ۸۰ پروژه داشته‌ایم و سعی می‌کنیم این میزان را حدود ۱۰ درصد بیشتر کنیم. باید ببینیم چقدر می‌توانیم مشارکت جذب کنیم.

* احتمال خرید و جانمایی مجسمه‌های منتخب در باغ کتاب

محمود محرومی دبیر اجرایی هم گفت: کلمه «روند» کلیدواژه اصلی فراخوان این دوره است که هم گذشته و هم آینده را در خودش نهفته دارد. فکر کردیم هنرمندان به جای ارسال پروپوزال ساخته شده، یک اتود (ایده یا ماکت تصویری) بفرستند تا ببینیم و در این مدت سه چهار ماهه تا شکل‌گیری نمایشگاه هنرمندان با کارگروه‌های ما مرتبط باشند و روند کارشان را رصد کنیم. 
وی ادامه داد: فرآیندی که در استودیو طی این سه چهار ماه می‌گذرد، روند پیشرفت کارها را از طریق فضای مجازی به مخاطبان نشان می‌دهیم. 
به گفته محرومی، حضور کیوریتورها (نمایشگاه‌گردان) در این رویداد به معنای مسترکلاس نیست. کیوریتورها به زودی اعلام می‌شوند و ترجیح این است که هر هنرمند در فرآیند ساخت اثر با کیوریتوری که دوست دارند، کار کنند. 
وی گفت: تلاش داریم بتوانیم برخی کارها که قابلیت حضور در فضای باغ کتاب را دارند، خریداری و در آنجا جانمایی شود، اما هنوز قطعی نیست.

* صدور مجوز از سوی ارشاد به معنای اعمال سلیقه نیست

اردشیر میرمنگره معاون هنری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست گفت: قرار است برگزارکنندگان هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی این رویداد را برای همه هنرمندان مجسمه‌ساز برگزار کنند. بررسی تخصصی مجسمه‌ها و تأیید گواهی توسط انجمن انجام می‌گیرد و صدور مجوز از سوی اداره‌کل هنرهای تجسمی به معنای اعمال سلیقه نیست. 
صبا سبطی دبیر انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز هم در پایان این نشست گفت: مهم نمایش تعدادی اثر از هنرمندان نیست، بلکه اجزای پروژه و فرآیند تولید و گسترش ایده مهم است. از اهداف مهم بینال، گسترش مفهوم مجسمه و استفاده از همه قالب‌های هنری است.

مشاهده فراخوان هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول