اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بزرگداشت هفته دفاع مقدس ایران در تاجیکستان + تصاویر

مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، وابستگان نظامی خارجی مقیم تاجیکستان و سایر مهمانان و همچنین ایرانیان مقیم این کشور برگزار شد.

بزرگداشت هفته دفاع مقدس ایران در تاجیکستان + تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره سرو قامتان همیشه جاوید تاریخ ایران در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و سپس «محمدتقی صابری» سفیر این کشور به ایراد سخنرانی پرداخت.

صابری در ابتدای خود به این اشاره کرد که امسال جمهوری اسلامی ایران در حالی سی و نهمین سالگرد مقاومت دلیرانه و پیروزمندانه خود در برابر تجاوز رژیم بعثی صدام را گرامی می‌دارد که با پشت سر گذاشتن انواع فشارها، تهدیدات و تحریم‌ها به اوج توانمندی و پختگی خود رسیده است.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رژیم صدام به خیال خام خود قصد داشت در مدت کوتاهی این کشور را فتح و جمهوری اسلامی را که نظامی متکی به حمایت ملت ایران است سرنگون نماید و با مقاومت و دفاع دلاورانه ملت و نیروهای مسلح ایران، این توطئه که حمایت قدرتهای جهانی و کشورهای متحد آنها را به همراه داشت ناکام ماند و نه تنها رژیم صدام نتوانست ذره‌ای از خاک ایران را در تصرف خود نگاه دارد بلکه سازمان ملل متحد نیز این رژیم را به عنوان آغازگر جنگ و مسئول تجاوز به خاک جمهوری اسلامی ایران شناسایی کرد و خواستار پرداخت خسارات جنگ توسط این رژیم به ایران شد.

صابری با بیان اینکه طی دوران جنگ تحمیلی، جمهوری اسلامی ثابت کرد که دولت‌های سلطه طلب و دست نشاندگان آنها با استفاده از ابزار نظامی نمی‌توانند ملت ایران را تسلیم خواسته‌های نامشروع و ظالمانه خود کنند، تصریح کرد: جنگ اگر چه برای ملت ما، شهدا، جانبازان و خسارات مادی زیادی برجای گذاشت ولی حس همبستگی، وحدت، روحیه خودباوری و خودکفائی ملی را در میان مردم و نیروهای مسلح تقویت نمود.

سفیر ایران افزود: دولت آمریکا و متحدان آن در دوران جنگ تحمیلی، از فروش سلاح به جمهوری اسلامی ایران خودداری کردند ولی تا توانستند برای رژیم صدام کمک‌های مالی و تسلیحاتی از جمله  سلاح‌های شیمیایی ارسال نمودند.

صابری گفت: با این حال، به لطف خداوند و پشتیبانی مردم، نتیجه این حمایت‌ها از صدام چیزی جز شکست و سرافکندگی رژیم متجاوز و حامیان آن، رشد توان ملی و تولید داخلی و نیز خودکفایی نظامی ایران، نبود.

وی ادامه داد: نزدیک به یک سال و نیم است که رژیم قانون گریز آمریکا در اقدامی مغایر با حقوق بین الملل، با نقض توافق چند جانبه هسته‌ای برجام و توسل به تحریم و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران، قصد دارد خواسته‌های ناعادلانه خود را بر نظام و ملت جمهوری اسلامی ایران تحمیل نماید.

آمریکا ناقض امنیت جهانی

سفیر ایران در بخش دیگری از سخنرانی خود به آن اشاره کرد که «دونالد ترامپ» با خروج از برجام و نادیده گرفتن توافقی که رئیس جمهور پیشین آمریکا بر آن مهر تایید نهاده بود، صلح و امنیت بین المللی را به خطر انداخته است.

صابری تاکید کرد: این رژیم، علاوه بر تروریسم اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران که حتی شامل کالاهای بشردوستانه مانند غذا و دارو نیز می‌شود، مکرراً تهدید و اقدامات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را نیز مطرح کرده لیکن نیروهای مسلح پرتوان ما به پشتوانه حمایت ملی، با اقتدار در مقابل این تهدیدات ایستادند.

وی افزود: سرنگون کردن پهپاد متجاوز آمریکائی در آسمان جمهوری اسلامی ایران، اثبات نمود که ما در دفاع از خود قاطعانه عمل خواهیم کرد.

صابری ادامه داد: ملت ایران در طی تاریخ نشان داده که آغازگر هیچ جنگی علیه دیگران نبوده ولی در عین حال در مقابل هر متجاوزی خواهد ایستاد.

سفیر ایران در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره دست دوستی و صلح خود را به سوی همه کشورهای منطقه و جامعه جهانی دراز کرده و معتقد است که بحران‌های منطقه، بایستی توسط دولت‌ها و بازیگران خود منطقه و بدون دخالت کشورهای خارجی حل و فصل شوند.

وی افزود: ارائه پارادایم «منطقه قوی» و «شبکه سازی امنیت»، ایجاد «مجمع گفت‌وگوی منطقه خلیج فارس»، پیشنهاد امضای «پیمان عدم تعرض » و ابتکار «صلح هرمز» برای تامین امنیت خلیج فارس از سوی جمهوری اسلامی ایران در همین راستا بوده و امیدواریم منطق، عقلانیت و صلح طلبی در معدودی از رژیم‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که بر آتش اختلافات و تنش‌ها می‌دمند، حاکم شود و این قبیل ابتکارات و پیشنهادات مسالمت جویانه و مبتنی بر تفاهم و منافع دسته جمعی جمهوری اسلامی ایران را جدی بگیرند.

ایمان به پروردگار رمز پیروزی ملت ایران

در ادامه این مراسم سرهنگ «محمد پروایی» وابسته نظامی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان نیز فداکاری و جان فشانی ملت ایران و شهدای عظیم الشان 8 سال دفاع مقدس را در پشتیبانی از آرمان‌ها و استقلال جمهوری اسلامی مهم دانست.

وی به نکات مهم 8 سال دفاع مقدس مردم انقلابی و رزمندگان شجاع ایرانی در برابر تجاوز نظامی رژیم صدام، اشاره کرد و گفت: آرمان‌های جمهور اسلامی ایران منطبق بر فطرت پاک بشری در راستای تحقق آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری می‌باشند.

پروایی افزود: جمهوری اسلامی ایران، کشوری قدرتمند اما مهربان و در هیچ معرکه‌ای حتی با دولت آمریکا و رژیم بعثی صدام، ابتداء شروع کننده جنگ نبوده است و همواره پس از حمله دشمن از خود دفاع کرده است.

وی ادامه داد: دشمن با به راه انداختن جنگ تحمیلی درصدد خاموشی ایران بود اما همین جنگ 8 ساله باعث تقویت نظام جمهوری اسلامی و روحیه جهادی و خود باوری مردم شد.

پروایی گفت: به لطف پروردگار اکنون، مراسم سی و نهمین سالگرد هفته دفاع مقدس را برگزار می‌کنیم، سی و نه سال پیش در چنین روزهایی، رژیم بعث صدام که با حمایت کشورهای استعمارگر سرمست از قدرت نظامی بود، با هدف اشغال و تجزیه ایران، تهاجم وحشیانه خود را در جبهه‌ای به طول 800 کیلومتر از زمین، هوا و دریا علیه ایران آغاز کرد.

وی تصریح کرد: از آنجایی‌که نیروهای بعثی صدام در محاسباتشان به مسائل مهمی مانند رهبری انقلاب، وحدت ملی و انگیزهای معنوی و انقلابی نیروهای مسلح و مردم ایران برای دفاع از کشورشان توجهی نکرده بود از مقاومت آنها غافلگیر شده و به حملات گسترده به شهرهای ایران و استفاده وسیع از سلاح‌های شیمیایی علیه نظامیان و مردم بی دفاع روی آورد.

پروایی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم شدید اقتصادی و تسلیحاتی، تحت رهبری مقتدرانه حضرت امام خمینی موفق شد ضمن بسیج نیروهای مردمی به سرعت دشمن متجاوز را زمین گیر کند و 13600 کیلومتر مربع از خاک کشور از دست ارتش صدام متجاوز آزاد نماید.

وی گفت: جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام علیه ایران، تنها جنگ صدام علیه ما نبود، بلکه جنگ قدرت‌های بین المللی حامی او با ایران بود و اگر از این جنگ به عنوان حماسه بزرگ یاد می‌شود، از آن جهت است که فرزندان رشید ایران اسلامی با بضاعتی ناچیز به مصاف کسانی رفتند که از ماشینهای جنگی برخوردار بودند.

پروایی افزود: ما در جنگ بسیار جان‌های عزیز را از دست دادیم و خسارت‌های مادی و معنوی زیادی هم تحمل کردیم. رژیم بعثی صدام بطور گسترده از جنگ افزارهای شیمیایی علیه مردم، نظامیان ایران و حتی مردم خود استفاده کرد اما چیزی در دل این ملت جوشید که برکات و ارزشش برای امروز و فردای این ملت، از همه چیز بالاتر است.

وی تصریح کرد: عزت، اعتماد به نفس و احساس اقتدار از ناحیه معنویت رزمندگان ما و جامعه اسلامی توانست پیروز دفاع مقدس در مقابل تهاجم همه جانبه دشمنان را رقم بزند جنگ 8 ساله، ما را قوی کرد. این جنگ به وسیله مردم حمایت و اداره شد. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین، متکی به ایمان به پروردگار و با شعار کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، به سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام اقتدا و جان برکف از میهن اسلامی دفاع کردند.

پروایی افزود: اینک در فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی ایران، به رغم همه مشکلات طاقت فرسا، کشور روز به روز گام‌های بلندتر و استوارتری به جلو برداشته، عظمت پیشرفت‌های 40 ساله ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)، تربیت شدگان مکتب امام حسین علیه السلام، آنگاه بدرستی دیده می‌شود که به برکت تحریم دشمنان، اتکا به توانمندی‌های داخلی به همه آموخته شد و این منشاء برکات بزرگی برای کشور ایران شده است.

وی ادامه داد: ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران، پیشرفت در عرصه علم و فنآوری و ایجاد زیرساخت های حیاتی، اقتصادی و عمرانی، به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقه خدمت رسانی، ارتقا شگفت آور بینش سیاسی آحاد مردم، سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش چشم گیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه، ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و مستکبران جهان از دستاوردهای انقلاب دانست.

در بخش دیگری از این مراسم ویدیو کلیپ‌هایی از قدرت نظامی و دستاوردهای موشکی جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شد که مورد توجه مهمانان قرار گرفتند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول