اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

قصه گویی عشق و امید را به کودکان و نوجوانان منتقل می کند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان گفت: قصه‌گویی هنر باستانی زنده است، در قصه‌گویی می‌توان مفاهیم امید، عشق، ایثار، صبر و ارزش‌های والای انسانی را به کودکان و نوجوانان انتقال داد.

قصه گویی عشق و امید را به کودکان و نوجوانان منتقل می کند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سهیلا شیخی ظهر امروز در آیین اختتامیه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در سنندج،  قصه‌گویی را یکی از فرهنگ‌های دیرین بشری دانست و افزود: ترویج فرهنگ قصه‌گویی و روایت قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان امروز ضروری است و حفظ و نگهداری این هنر بسیار قابل ارزش است.

وی با بیان اینکه قصه‌های یک قوم مانند گنجینه‌ای سینه به سینه به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود اظهار کرد: گوش‌دادن به قصه‌ها مهم‌ترین راه‌های انتقال تجربه است.

به گفته وی، در قصه‌گویی مفاهیمی مانند امید، عشق و ایثار و ارزش‌های والایی نهفته است و با روایت قصه این مفاهیم به جریان می‌افتد.

وی قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان ضروری برشمرد و گفت: در قصه‌گویی امیدواری برای آینده بهتر در قصه‌ها آموخته می‌شود.
شیخی با اشاره به برگزاری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار آینده ساختنی است در استان کردستان کنند ین جشنواره شامل ۲ بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای است.

وی افزود: در بخش قصه‌گویی صحنه‌ای ۲۱۰ نفر شرکت‌کننده آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند که از این تعداد ۳۴ نفر در صحنه قصه‌های خود را هنرمندانه اجرا کردند.

وی گفت: در بخش جشنواره قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای نیز که با حضور قصه‌گویان کشوری شب یلدا برگزار می‌شود  قصه‌گویان علاقمند می‌توانند زندگی خود، تجارب، شادی‌ها و غم‌های خود را در ۹۰ ثانیه بازگو کنند و در جشنواره شرکت کنند.

وی افزود: مهلت ارسال آثار ۹۰ ثانیه به جشنواره تا ساعت ۲۴ دهم مهر باید بارگذاری شود.

قرآن بهترین قصه زندگی است

در ادامه، معاون اقتصادی و منابع انسانی استانداری کردستان گفت: قرآن بهترین کتاب قصه‌گویی است و خالق آسمان و زمین در قرآن کریم  فلسفه زندگی را به بندگان خود آموخته است.

حسین فیروزی افزود: در قرآن قصه زندگی انسان‌ها و سرانجام آنها بازگو‌و روایت شده است.

به گفته وی، قصه‌گویی ماندگارترین میراث یک ملت است و باید حافظ فرهنگ و ادب میهن باشیم در این راستا قصه‌گویی باید به کودکان و نوجوانان امروز منتقل شود.

وی اظهار کرد: از آنجا که پرورش و تربیت کودکان با هنر قصه‌گویی بهتر انجام می‌شود، مربیان باید از این هنر در جهت پرورش کودکان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه امروز استان کردستان میزبان برگزاری جشنواره بیست و دومین قصه گویی است و ۲۱۰ نفر شرکت‌کننده داشته است ابراز امیدواری کرد: این جشنواره‌ها و هنرمندان بتوانند در راستای توسعه فکری و ترویج قصه‌گویی گام بردارند و در سال‌های آتی جشنواره با حجم  وسیع‌تر و باکیفیت‌تر برگزار شود.

از ۲۱۰ نفر شرکت کننده ۳۵ نفر به جشنواره استانی راه یافتند که از این تعداد پنج نفر در بخش زنان و مردان بالای ۱۸ سال، سه نفر نوجوان و یک نفر پدربزرگ و مادر بزرگ به عنوان برگزیده جشنواره به مرحله منطقه‌ای در سوم و چهارم آذر در لرستان معرفی شدند.

در پایان این جشنواره از ۱۱ نفر از قصه‌گویان برتر استانی تجلیل و قدردانی بعمل آمد.

انتهای پیام/2330/85

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول