اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

70 درصد بروز تصادفات جاده‌ای گیلان منشأ انسانی دارد

در جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل‌ونقل استان گیلان اعلام شد که 70 درصد تصادفات در گیلان ناشی از رفتارهای انسانی است که 34 درصد تصادفات گیلان در معابر شهری رقم می‌خورند.

70 درصد بروز تصادفات جاده‌ای گیلان منشأ انسانی دارد

 

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل‌ونقل استان گیلان عصر امروز با حضور رئیس پلیس‌راه کشور و اعضای کمسیون مطبوع در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد.

70 درصد بروز تصادفات جاده‌ای منشأ انسانی دارد
استاندار گیلان در این کمیسیون با اشاره به اینکه گیلان سومین استان متراکم پس از تهران و البرز است، اظهار کرد: استان گیلان در تعطیلات نوروز، تابستان و تعطیلات، آخر هفته‌ها نیز شاهد حجم بالای ترافیک خودرویی است.

ارسلان زارع با اشاره به حجم بالای ورود خودرو به گیلان در طول سال افزود: ورود حجم بالای مسافر و میهمان در گیلان زمینه بروز تصادفات است اما در نیمه اول امسال آمار تصادفات استان کمتر از گذشته گزارش‌شده است.

وی با اشاره به کاهش آمار فوتی در گیلان گفت: در سال جاری شاهد کاهش یک‌صد نفره فوتی و بیش از 600 نفره جرح در استان ناشی از تصادفات در استان گیلان بودیم اما باید این میزان کاهش یابد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با بیان اینکه 70 درصد تصادفات در گیلان ناشی از رفتارهای انسانی است، خاطرنشان کرد: تنها 30 درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از سطح ایمنی، وضعیت جاده‌ها و سایر موارد است.

استاندار گیلان کاهش تلفات جاده‌ای را ناشی از آموزش‌های ترافیکی دانست و تصریح کرد: هرچقدر این آموزش‌ها جدی‌تر گرفته شود یقیناً شمار تلفات جاده‌ای کاهش پیدا خواهد کرد.

زارع شناسایی نقاط حادثه‌خیز را در کاهش تلفات جاده‌ای مثمر ثمر خواند و بیان کرد: باید علاوه بر نقاط شناسایی‌شده پرخطر، 13 نقطه حادثه‌خیز دیگر نیز در گیلان رفع خطر شوند.

وی با بیان اینکه حوادث جاده‌ای آسیب‌های ثانویه‌ای را نیز در پی دارد، گفت: آثار روانی و روحی ناشی از تصادفات بسیار برای خانواده‌ها و بازماندگان دردناک است و منجر می‌شود به جامعه آسیب جدی وارد کند.

استاندار گیلان با اشاره به نقش آموزش ازجمله در مقاطع ابتدایی و راهنمایی گفت: تولید انیمیشن و آموزش‌های مستمر در صداوسیما بسیار می‌تواند از شمار آسیب‌های جاده‌ای بکاهد.

60 درصد از تلفات درراه‌های برون‌شهری و درون‌شهری عابرین و موتورسوارها هستند
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت تردد در استان گیلان اظهار کرد: طی چهار سال اخیر کل تردد درراه‌های استان گیلان حدود 62 درصد افزایش‌یافته است.

محمدرضا نازک‌کار با اشاره به عدم استقبال مردم نسبت به استفاده حمل نقل عمومی بار و مسافر افزود: سهم کل خودروهای سنگین طی این چهار سال سیر نزولی دارد و باید برنامه‌ریزی شود تا استفاده از خودروهای عمومی و حمل‌ونقل بار در استان افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه تخلف سرعت در استان گیلان کمترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌های کشور داشته، گفت: تخلف فاصله طولی درراه‌های استان نگران کنده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان با بیان اینکه تخلفات در سطح راه‌های برون‌شهری و درون‌شهری بسیار کمتر از متوسط کشوری است، تصریح کرد: تراکم خودرو در سطح راه‌ها موجب شده تا تخلف ازنظر فاصله طولی و سرعت غیرمجاز در استان افزایش پیدا کند.

نازک‌کار با اذعان به اینکه حدود 60 درصد از تلفات درراه‌های برون‌شهری و درون‌شهری عابرین و موتورسوارها هستند، بیان کرد: سهم عابرین پیاده در تلفات جاده‌ای استان طی سه سال اخیر بالغ‌بر 28 درصد است و سنین بالای 50 سال، 70 درصد فوت‌شدگان را شامل می‌شوند.

وی با بیان اینکه 60 درصد تصادفات فوتی در بین ساعات 16 تا 24 است، گفت: بعد از شهرستان رشت، لاهیجان و صومعه‌سرا در صدر بیشترین تلفات جاده‌ای قرار دارند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان با اشاره آمار تلفات موتورسواران استان افزود: سهم موتورسواران از تلفات جاده‌ای طی سه سال اخیر 30.7 درصد است.

نازک‌کار همچنین با اشاره به طرح‌های پیشگیرانه راهداری در جهت کاهش تلفات جاده‌ای بیان کرد: از سال 78 تا 98 در راستای ارتقای ایمنی دانش آموزان، 545 مدرسه و در راستای ارتقای تردد موتورسواران 1400 دستگاه تحت پوشش آموزش قرارگرفته‌اند.

وی با بیان اینکه 97 نقطه از استان پرحادثه هستند، گفت: همه این نقاط شناسایی و آشکارسازی‌های آن‌ها نیز انجام‌شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان با اشاره به برخی از مشکلات و موانع موجود در حوزه راهداری گفت: وضعیت نامناسب ابلاغ اعتبارات و دخالت‌های غیرمسؤولانه اشخاص حقیقی و غیرحقوقی در امر تخصصی مهندسی ایمنی راه، از بزرگ‌ترین معضلات حوزه راهداری است.

کاهش 24 درصدی فوت موتورسواران طی شش ماه اخیر در گیلان
رئیس پلیس‌راه استان گیلان نیز در این کمیسیون با اشاره به پر متراکم بودن استان گیلان اظهار کرد: 485 نفر بر اساس آمار پزشکی قانونی طی شش‌ماهه نخست در گیلان براثر تصادفات جان‌باخته‌اند.

سرهنگ حسین محمدپور با اشاره به آمار تلفات موتورسواران استان گفت: تعداد 141 نفر موتورسوار معادل 58 درصد از کل جان‌باختگان ناشی از تصادفات طی شش ماه نخست امسال را موتورسوار با عابرین پیاده تشکیل می‌دهند.

رئیس پلیس‌راه استان گیلان با انتقاد از بیمه‌ها در مشارکت حداقلی ارتقای ایمنی موتورسواران با خرید کلاه ایمنی تصریح کرد: در صورت فوت یک راکب موتورسوار براثر تصادف بیمه‌ها باید بالغ‌بر 200 میلیون تومان بپردازند درحالی‌که بیمه‌ها می‌توانند با خرید کلاه ایمنی برای موتورسواران علاوه بر امنیت راکبان بر از اسراف هزینه‌های گزاف خود نیز بکاهند.

محمد پور با بیان اینکه تنها 34 درصد تصادفات گیلان در معابر شهری رقم می‌خورند، افزود: 63 درصد تصادفات در معابر روستایی و راه‌های فرعی است.

انتهای پیام/84008

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول