اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی 90 هزار هکتار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی باید به فکر تولید فرآورده‌های جدید از زعفران باشیم، گفت: سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی 90 هزار هکتار است.

سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی 90 هزار هکتار است

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت‌حیدریه، محمدرضا اورانی در جلسه هم‌اندیشی کارگروه زعفران که سالن اجتماعات فرمانداری تربت‌حیدریه برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه درزمینهٔ فرآوری محصول زعفران بسیار مختصر و در حد تولید چای و برخی نوشیدنی‌های زعفرانی فعالیت‌هایی انجام‌شده اما در بسیاری از زمینه‌های فعالیت در این حوزه هنوز اقدامی نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: این در حالی است که باید به فکر تولید فرآورده‌های جدید از زعفران که شامل نوشیدنی‌های جدید، اسانس گیری، طعم گیری و تولید محصولات با اندازه‌های مختلف و با توجه به ویژگی‌های زعفران ازجمله شادی‌آفرینی آن است، باشیم.

وی با اشاره به صادرات 28 تن زعفران در سال گذشته، افزود: در6 ماهه ابتدای امسال 78 تن زعفران صادرشده است.

اورانی با تأکید بر اینکه 90 هزار هکتار از 114 هزار هکتار مزارع زیر کشت زعفران کشور در خراسان رضوی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 131 هزار نفر در این استان به‌صورت مستقیم در حوزه تولید زعفران اشتغال دارند، به‌طوری‌که 90 درصد زعفران کشور در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی تولید می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید برای درآمدزایی محصول زعفران بیش از گذشته برنامه‌ریزی هدفمند انجام شود، گفت: باید با تمام توان از این محصول ارزشمند حفاظت کرد و در این راستا باید برای حفظ و ارتقای جایگاه عرضه آن در سطح جهانی تلاش و برنامه‌ریزی کرد.

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه ضرورت دارد بخش خصوصی باقدرت و توان بیشتری وارد این عرصه شود و برای بهبود وضعیت زعفران تولیدی سرمایه‌گذاری کند، یادآور شد: بورس زعفران، شفافیت قطعی در قیمت، تسریع در سپردن زعفران در بورس و اوراق بهادار، تشکیل شرکت‌های بزرگ درزمینهٔ کشت و تولید این محصول استراتژیک از نیازهای امروز این محصول است که باید موردتوجه قرار گیرد.

اورانی تأکید کرد:  داشتن نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در هنگام آموزش نیروهای توانا و بااستعداد موردتوجه قرار گیرد تا بتوانند در این حوزه مانند یک هنرمند فعالیت‌های خود را درزمینهٔ کشاورزی انجام دهند.

وی با ابراز تأسف از اینکه برخی مدیران شهرستان به‌جای طرح مباحث کارشناسی، تحت تأثیر رفتار و گفتار برخی صحبت‌های عوامانه و خیابانی، بازار زعفران را آشفته می‌کنند و این زیبنده یک مدیر نیست، ابراز کرد: بر اساس آماری که از گمرک گرفتیم، میزان صادرات زعفران در سال گذشته ۲۸۱ تن و در نیمه نخست امسال نیز ۷۸ تن بود و اگر ما این 2 عدد را باهم جمع کنیم  و با میزان تولید زعفران مقایسه کنیم، قطعاً نباید زعفرانی موجود باشد.

رئیس جهاد کشاورزی استان ادامه داد: نکته دوم اینکه اگر سطح زیر کشت زعفران در کشور ۱۱۴ هزار هکتار باشد و از این میزان 90 هزار هکتار در خراسان رضوی و 15 هکتار در خراسان جنوبی باشد، سهم سایر نقاط کشور تنها 9 هزار هکتار است، بنابراین اهمیت این ارقام زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم 6 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در خراسان شمالی هنوز به‌حساب نیامده و لذا بهتر است با تکیه‌بر این آمار علمی، ذهن خود را در وسط یک مسیر غلط متوجه و متمرکز نکنیم.

وی یادآور شد: نکته سوم اینکه اگر زعفران تا چند سال پیش صرفاً به‌عنوان یک ادویه به جهان صادر می‌شد، امروز از مرز ادویه و طعم‌دهنده غذا گذشته و به‌عنوان یک دارو مطرح و صادر می‌شود و این یعنی یک ارزش‌افزوده جدید، بنابراین اگر 400 تن تولید زعفران را به نسبت جمعیت جهان تقسیم کنیم باید به دنبال ظرفیت‌های تولید جدید باشیم و در این راستا نیز تولیدکننده  نباید نگاهش را به مصرف بازار داخلی محدود کند بلکه باید نگاهش به بازارهای بیرون باشد.

اورانی بابیان اینکه بورس و شفاف‌سازی برای کشاورز، واسطه و نیز تاجری که می‌خواهد یک نگاه منطقی به بازار داشته باشد، روشی نوین و مفید است، افزود: اینکه عده‌ای نسبت به عملکرد بورس انتقاد دارند، باید از آنان سؤال شود که چه سابقه خوبی از زعفران  قبل از اینکه بورس زعفران ایجاد شود، در ذهنتان دارید؟

 وی بابیان اینکه تعریف و برنامه ما از زعفران دربرگیری منافع ملی حاصل از تولید و صادرات آن است و نه نفع شخصی یک گروه خاص، گفت: قبل از بورس هیچ  سابقه درخشانی از زعفران در ایران به چشم نمی‌خورد و درعین‌حال ادعا نداریم با ورود بورس تمام مشکلات زعفران کاران را  توانستیم برطرف کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با ابراز تأسف از اینکه برخی که امروز منافعشان به دلیل ایجاد بورس به خطر افتاده، تلاش می‌کنند تا این موفقیت را ناکارآمد جلوه دهند، اظهار کرد:  از همه افرادی که دست‌اندرکار برنامه‌ریزی زعفران هستند انتظار داریم نقش سخنگویی کسانی که منافعشان باسیاست‌های دولت برای حمایت از زعفران کاران به خطر افتاده را، بازی نکنند.

اورانی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم ابتدا شهرستان‌هایی که دست‌اندرکار زعفران هستند، کشاورزان و زعفران کاران تحصیل‌کرده یا فرزندان تحصیل‌کرده آنان را شناسایی و برای این افراد کارگاه‌های آموزشی آشنایی با ادبیات و الفبای بورس برگزار کنند تا از این طریق بتوانند زعفران کاران را به سلاح علم روز تجهیز و از این ظرفیت جدید یعنی بورس کالایی زعفران به نحو مطلوب استفاده کنیم.

افزایش سطح کشت زعفران در خراسان رضوی

در ادامه مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به افزایش 8 درصدی سطح زیر کشت زعفران در سال زارعی جاری نسبت به سال گذشته، گفت: سطح زیر کشت محصول زعفران از 87 هزار هکتار در سال زراعی گذشته به 90 هزار هکتار در سال زارعی جاری رسیده است.

هاشم نقیبی با تأکید بر اینکه خراسان رضوی به لحاظ سطح زیر کشت و میزان تولید زعفران رتبه نخست کشور را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است، افزود: اگرچه میانگین برداشت زعفران از هر هکتار بین چهارتا پنج کیلو است، اما سال گذشته یکی از کشاورزان خراسانی موفق شد از هر هکتار زمین 39 کیلوگرم زعفران برداشت کند و رکورد ملی را به نام خودش ثبت کند.

وی با اشاره به فعالیت 138 هزار بهره‌بردار در حوزه کشت و تولید زعفران در بخش کشاورزی استان، یادآور شد: درمجموع 800 هزار نفر در نقاط مختلف استان به‌طور مستقیم درزمینهٔ کشت، تولید و برداشت زعفران فعالیت دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه با ورود زعفران به بازار بورس و خریدوفروش منطقی این محصول بخش عمده‌ای از دغدغه‌ای تولیدکنندگان را برطرف می‌کند، ابراز کرد: با ارائه زعفران در کالای بورس ایران، به بهره‌برداران این محصول اجازه می‌دهد معامله منطقی و باقیمت واقعی را برای محصول خود تجربه کنند. 

وی بابیان اینکه انتظار می‌رود زعفران کاران از  فرصت به وجود آمده و عرضه زعفران در بورس نهایت استفاده را ببرند، اظهار کرد: با ورود زعفران به بورس علاوه بر اینکه قیمت‌گذاری محصول به‌صورت شفاف و بر اساس کیفیت واقعی انجام و واسطه‌ها حذف می‌شود، باعث می‌شود که گواهی سپرده کالای آنان برای فروش محصولشان همانند پول نقد باشد. 

نقیبی با تأکید بر اینکه زاوه، تربت‌حیدریه و کاشمر دارای بیشترین سطح زیر کشت در بین شهرستان‌های خراسان رضوی است، افزود: با توجه به آغاز فصل برداشت زعفران انتظار می‌رود با مطلوب بودن شرایط جوی شاهد برداشت میزان قابل قبولی از این محصول در خراسان رضوی باشیم.

وی در پاسخ به اظهارات رئیس جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت: اینکه بگوییم زعفران محصول کم‌آبی است، اشتباه بوده و اتفاقاً برعکس خیلی هم مصرف آب زیادی دارد، منتهی محصولی کم‌توقع و درعین‌حال نهاده پذیر است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: این بدان معنا است به میزان نهاده‌ای که مصرف می‌کند، افزایش عملکرد دارد و تکرار این جملات که زعفران نسبت به آب کم‌مصرف است، موجب شده کشاورزان ما در دیگر استان‌های کشور به سمت کشت زعفران بروند و ارائه کدهای غلط موجب الگوپذیری آن‌ها شده و این خوب نیست.

وی بابیان اینکه از سال 85 تا سال ۹۷ به‌جز در سال‌های ۸۶ و ۸۷ که بحث سرمازدگی زعفران را داشتیم و نتیجه آن موجب کاهش میزان تولید شد، به‌طورکلی صادرات زعفران یکسره روند صعودی داشته و میزان آن از ۱۴۲ تن در سال ۸۵ به 281.5 تن  در سال ۹۷ رسیده و این یعنی عملاً صادرات زعفران در این سال‌ها ۲ برابر شده است.

نقیبی اظهار داشت: البته در نیمه نخست امسال شاهد کاهش اندک زعفران در کشور بودیم که علت اصلی این بحث تعهد سپرده ارزی است و البته حق هم با مصاحبه‌کنندگان هست زیرا دوست دارند می‌خواهند مستقیم ارز را خودشان وارد کشور کنند.

تعاون روستایی استان با دست‌پر به استقبال زعفران کاران می‌رود

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی نیز در این نشست بابیانی اینکه تاکنون 2 مرحله در بحث خرید توافقی زعفران واردشده‌ایم، گفت: اگرچه یک‌بار در سال ۸۴ با خرید ۴۷ تن و ۳۰۰ کیلوگرم و در مرحله دوم در سال ۹۶ با خرید حدود 7 تن زعفران اقدام کردیم، اما این به بدان معنا نیست که در سال‌های دیگر در حوزه زعفران هیچ نقشی نداشته‌ایم.

محمدناصری مقدم افزود: نکته مهمی که نباید فراموش شود، آن است که دولت زمانی وارد کار می‌شود که احساس کند قیمت زعفران از نرخ حداقلی دارد نزول می‌کند و روند تولید و عرضه زعفران دارد به زیان زعفران کار تمام می‌شود.

وی بابیان اینکه آنالیز زعفران را به‌طور دقیق هم برای پوشال، هم برای نگین و هم برای سرگل تحت کنترل داریم، اظهار کرد: این آمادگی راداریم امسال نیز پرده اعلان خرید توافقی رو برای کل استان برپا کنیم و حتی خراسان شمالی نیز با پیش‌بینی 10 تن تولید روی این عملکرد ما حساب بازکرده است.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی یادآور شد: ظرفیت انبارهای استان بیش از ۳۰۰ هزار تن است که از این میزان بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تن برای زعفران اختصاص داده‌ایم.

اتحادیه تعاونی‌های روستایی خراسان رضوی بازوی حمایتی جهاد کشاورزی

همچنین مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه این اتحادیه دارای یک شبکه گسترده در بین روستاها است، گفت: با توجه به حضور تعاونی‌های روستایی امکان خرید زعفران در سطح بالایی وجود دارد به‌طوری‌که در سال ۸۴ بالغ‌بر ۴۷ تن و در سال ۹۶ نیز بالغ‌بر ۶۷ تن زعفران جمع‌آوری کردیم.

امیر مسعود پژمان پور بابیان اینکه عملکرد ما مطابق با استانداردهای ملی کشور بود و صادرات خوبی نیز انجام شد، افزود: محصولی هم که در سال ۹۶ خریداری شد، در ابتدا مورد مقاومت بازار نیز قرار گرفت و همین مقاومت باعث شد خود اتحادیه تعاون روستایی به‌عنوان خریدار وارد بازار شده و  بالغ‌بر ۱۱ تن زعفران را از تابلوی بورس زعفران خریداری کند.

وی بابیان اینکه در اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان آزمایشگاه تخصصی ایجاد کرده‌ایم، گفت: همچنین یک انبار به ظرفیت بالغ‌بر 30  تن که مورد تائید بورس کالای ایران هم قرارگرفته، دایر کرده‌ایم.

اشتغال 79 درصد نیروی کار تربت حیدریه در بخش کشاورزی

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه نیز گفت: 79 درصد نیروی کار تربت‌حیدریه در گستره 90 هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.

محمدرضا عباسپور افزود: بخش کشاورزی تربت‌حیدریه با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی به ترتیب رتبه‌های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.

وی بابیان اینکه یکی از شاخص‌ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده، زعفران هست، اظهار داشت: از مجموع 70 هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۷۶۵ هکتار آن به تربت‌حیدریه اختصاص دارد و بر این اساس میانگین تولید ما چهار کیلوگرم در هر هکتار و درمجموع میزان تولید زعفران تربت‌حیدریه در سال حدود ۳۶ تن هست.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه اظهار کرد: هم‌اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول کار هستند که در کل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می‌آید.

وی اظهار کرد: ازآنجاکه زعفران یک گیاه کم آب است (با میزان مصرف  سه هزار مترمکعب  آب در هکتار)، و این بدان معنا است که نسبت به غلات، کمتر از نصف آب مصرف می‌کند، لذا از هر زاویه که به موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم کشت زعفران برای ما یک مزیت مطلق دارد.

عباسپور افزود: بزرگ‌ترین بازار گل زعفران کشور در تربت‌حیدریه واقع هست که در قالب ۸۰ غرفه، همه‌ساله ۲ تا ۳ هزار تن گل زعفران در آن خریدوفروش می‌شود.

وی یادآور شد: دانش بومی مردم شهرستان در تولید فرآوری و صادرات به نسبت خوب هست و اکنون 2 شرکت زنجیره تولید زعفران در تربت‌حیدریه مستقرشده‌اند که امیدواریم ظرفیت انبار زعفران در بورس را به 20 تن برسانند.

ضرورت برپایی نشست تصمیم‌سازی در حوزه زعفران

فرماندار ویژه تربت‌حیدریه هم هدف از برگزاری  این جلسه را ایجاد یک‌صدای واحد و نیز طرح و بیان یک فکر واحد برای حمایت از زعفران کاران شهرستان عنوان کرد و گفت: ازآنجاکه در آستانه فصل برداشت زعفران قرار داریم و همه‌ساله در این ایام شاهد شنیدن سازهای ناکوک باسیاست‌های حمایتی دولت و مجلس هستیم، بر آن شدیم تا با حضور رئیس فراکسیون زعفران مجلس شورای اسلامی و نیز متصدیان تصمیم‌ساز حوزه زعفران وزارت جهاد کشاورزی در خراسان رضوی این نشست را برگزار تا خروجی آن فصل الخطابی برای بازار زعفران ایران باشد.

علی رستمی افزود: بنای دولت آن است تا برحسب ضرورت و در راستای حمایت از ارکان تولید و صادرات زعفران، برنامه‌هایی را به‌صورت هدفمند و به‌طور اخص در قطب زعفران ایران یعنی منطقه تربت‌حیدریه، عملیاتی کند.

وی بابیان اینکه بنا نیست جزییات طرح مشترک دولت و مجلس از هم‌اکنون اعلام و رسانه‌ای شود، اظهار کرد: این بدان خاطر است که طرح‌های حمایتی ما تابعی از شرایط روز است،  اما در یک فرایند کلی باید اعلام کنیم از نگاه دولت قیمت مبنا که در حکم منطقی‌ترین قیمت زعفران نیز هست، تنها در تابلوی بورس باید اعلام شود.

فرماندار تربت‌حیدریه یادآور شد: از سوی دیگر دولت از اجرای طرح  خرید توافقی در سال‌های قبل تجربه خوبی داشته و امسال نیز آن را اجرا خواهد کرد.

مثلث طرح خرید توافقی زعفران سودآور است

رئیس فراکسیون مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در اجرای طرح خرید توافقی هم وزارت جهاد کشاورزی که متولی طرح‌های نظارتی و حمایتی است، هم کشاورزان که حاصل دسترنجشان به ثمن بخس به غارت نرفت و هم سازمان مرکزی تعاونی روستایی سود کردند، گفت: اراده ما بر آن است که در سال زراعی جدید نیز این طرح را با جدیت دنبال کنیم و از بانک کشاورزی انتظار می‌رود بهتر و بیش از سایر بانک‌ها پا پیش بگذارد.

سعید باستانی افزود: در چهار سال اخیر اتفاقاتی در حوزه زعفران افتاد که نیازمند بررسی است تا اگر ایرادی دارند، برطرف شوند.

وی بابیان اینکه بزرگ‌ترین اتفاق خرید توافقی زعفران در سال ۹۶ بود و بعدازآن هم در راه‌اندازی بورس کالایی زعفران در تربت‌حیدریه بود، گفت: این برای ما یک امر طبیعی و قابل پیش‌بینی بود که شفافیت در بازار بورس به‌طورقطع مورد هجمه کسانی قرار می‌گرفت که به شکل زیرزمینی کار می‌کردند که البته قرار گرفت.

باستانی افزود: این هجمه امروز به اوج خودش رسیده و این افراد مشکلات به وجود آمده در بازار زعفران را ناشی از عملکرد بورس می‌دانند درحالی‌که این‌یک بیان و تحلیل علمی نیست و به عبارت بهتر تابلو بورس اهرمی برای کنترل افرادی است که از شفافیت گریزان هستند.

وی گفت: از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق وظیفه ذاتی خود مبنی بر اقدامات کنترلی و حمایتی، در کنار تولیدکننده و فرآوری کننده،  باید از صادرکننده زعفران نیز حمایت کند زیرا این‌یک زنجیره است و هیچ‌کدام از عوامل غریبه نیستند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: یک شیوه حمایتی آن است که وزارت جهاد کشاورزی مانع توسعه کشت ‌زعفران در ایران شود، اما اگر به هزار و یک دلیل قادر به انجام اقدامات محدودکننده نیست، ضرورت دارد تا کنترل تنظیم بازار را بر عهده بگیرد که این جزو وظایف ذاتی این وزارت خانه هست.

باستانی بیان کرد: در خصوص مؤسسات مالی اعتباری که سهامدارانش مقابل مجلس تحصن کردند، دولت و مجلس باهدف راضی کردن سهام‌داران، اعتبار گذاشتند تا پولی را که دیگران خورده بودند، جبران کنند و امروز زعفران کاران نیز از ما توقع دارند پا پیش گذاشته و در شرایط دشوار و نامبارک اقتصادی کنونی، آن‌ها را در زیر چتر حمایتی خود قرار بدهیم که البته خواسته نابجایی هم نیست.

وی بابیان اینکه دولت چون قدرت اجرایی بسیار قوی دارد، لازم است بیاید و کنترل بازار را خود به دست بگیرد، افزود: سال 96 دولت برای اجرای خرید توافقی  ۴۰۰ میلیارد تومان وام گرفت و امسال هم باید با اجرای همین طرح به کمک زعفران کاران برود.

باستانی تأکید کرد: مشکل دیگری که داریم آن است که بازارهای اروپا نه‌تنها نابسامانی‌ها و رقابت‌های داخلی ما را ندارند، بلکه از نابسامانی‌های داخلی ما به نفع خود سود می‌برند، لذا ایجاد یک وحدت رویه و سیاست همسو در داخل کشور، برای ایجاد آرامش بر بازار زعفران بسیار ضروری هست.

وی یادآور شد: از جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان انتظار داریم برای سال زراعی جاری، برنامه خوبی برای تنظیم گل زعفران تدوین کنند و تصور می‌کنم با کمک یک مباشر خوب و حجم سرمایه‌گذاری 50 میلیارد تومانی که بتواند به موضوع ورود کند، بتوانیم به نتایج خوبی برسیم.

رئیس فراکسیون زعفران در بخش دیگری گفت: وزارت جهاد کشاورزی ضرورت دارد در کنار تهیه دستورالعمل‌های لازم برای بورس، برنامه کاربردی و راهبردی خود به‌منظور اجرای خرید توافقی زعفران در آبان امسال را از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: در کنار این‌ها آزمایشگاه‌های مرجع مشخص و شناسایی شوند و هم اعتبارات لازم نیز تدارک دیده شود.

انتهای پیام/ 70042

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول