اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مرجعیت عراق خواستار اصلاحات واقعی شد

نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه‌های نماز جمعه شهر کربلا، با دعوت از مسئولان عراقی برای مبارزه با فساد، خواستار اصلاحات واقعی در این کشور شد.

مرجعیت عراق خواستار اصلاحات واقعی شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد الصافی» نماینده آیت‌الله سیستانی و خطیب امروز نماز جمعه شهر کربلا، از قوی سه‌گانه عراق خواست تا دست به اصلاحات واقعی در این کشور بزنند.

به نوشته السومریه نیوز، او گفت که دولت باید از ملاک قرار دادن روابط به جای ضوابط در تعیین افراد برای پست‌های دولتی دوری کند و دستگاه قضایی و نهاد نظارتی (پارلمان) مسئولیت بزرگی در مبارزه با فساد دارد اما به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

احمد الصافی، مسئولیت پارلمان را بیش از سایر نهادها در امر مبارزه با فساد و انجام اصلاحات دانست و گفت که مرجعیت پیش از این از نهادهای مسئول خواسته بود تا روش خود را تغییر داده و با فساد مبارزه کنند.

خطیب نماز جمعه شهر کربلا، کشته و زخمی شدن تعدادی از معترضان به  دست نیروهای امنیتی را محکوم کرد و گفت: «اقدامات غیر قابل قبول در حق تظاهرات کنندگان و اموال عمومی در بغداد و برخی استان‌ها صورت گرفته است که محکوم است و در برخی حالات اعتراضات به آشوب و زد و خوردهای خونین منجر شد و دهها مجروح به جا گذاشت و بسیاری از مؤسسات دولتی خسارت دیدند که جای تأسف بسیار دارد و در سال‌های گذشته چنین اتفاقاتی رخ نداده بود.»

او از دولت عراق نیز خواست تا به وظایف خود در کاهش درد و رنج‌های شهروندان این کشور عمل کند.

«احمد الصافی» همچنین گفت که پیش از این مرجعیت، پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای از افراد سرشناس خارج از قدرت برای برنامه‌ریزی در راستای مبارزه با فساد را داده بود اما دولت این پیشنهاد را رد کرد.

 شب گذشته نیز «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه هیچ مانعی برای اینکه مردم صدایشان را منتقل کنند وجود ندارد؛ گفت که دولت او مطالبات مشروع تظاهرات‌کنندگان را پیگیری کرده و آنها را برآورده می‌کند. او گفت مطالبات مردم برای مبارزه با فساد و نگرانی درباره آینده جوانان مطالبات درستی هستند.

تظاهرات در بغداد و برخی استان‌های دیگر عراق از روز سه‌شنبه گذشته (نهم مهر ماه) در اعتراض به فساد و بیکاری آغاز شد اما به سرعت با خروج از مسیر مطالبات اصلی، وارد فاز سیاسی و فرقه‌ای شد و به درگیری میان تظاهرات کنندگان با نیروهای امنیتی انجامید. (جزئیات بیشتر)

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول