اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

چاپ ۱۱۰۰۰۰۰ گذرنامه از ابتدای محرم تا کنون

رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا گفت: از ابتدای محرم تاکنون یک میلیون و صد هزار گذرنامه چاپ شده که نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته ۷۷ درصد رشد داشته است.

چاپ ۱۱۰۰۰۰۰ گذرنامه از ابتدای محرم تا کنون

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، سرهنگ سید محمدرضا طبایی رئیس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: امسال در حوزه گذرنامه با تراکم مراجعه کنندگان و مردم مواجه بودیم و از ابتدای محرم تا الان در کمترین روزی که مردم مراجعه کرده نسبت به مدت مشابه تا ۴ برابر افزایش در خواست کننده داشته ایم.

وی گفت: بر همین اساس تصمیم گرفته شد تا راهکار مناسبی برای تسریع در سفر زوار اربعین اندیشیده شود و چون ظرفیت صدور گذرنامه مشخص است و امکان ندارد که این ظرفیت برای یکی دو ماه افزایش یابد بنابراین با هماهنگی کمیسیون گذرنامه وزارت کشور و ستاد اربعین و نهادهای امنیتی و توافقی که با دولت عراق شد تصمیم بر این شد که برای سفر اربعین برگ تردد اربعین چاپ و در اختیار هموطنان قرار بگیرد.

رئیس پلیس گذرنامه ادامه داد: این برگ تردد شبیه گذرنامه است و در اختیار شهروندان قرار می گیرد؛ پشت آن بارکد پستی نصب شده؛ بر روی برگه مشخصات فرد مشخص شده است.

سرهنگ بطایی ادامه داد: این برگه تردد شبیه گذرنامه است و تا پایان ماه صفر با این برگ تردد امکان تشرف به عتبات عالیات پذیر است.

رئیس اداره گذرنامه ناجا تصریح کرد :مراحل دریافت برگ تردد اربعین مثل گذرنامه بوده و همان مدارک را نیازمند است؛ هیچ وجهی برای صدور ،چاپ و ارسال با پست از، افراد دریافت نمی‌شود بلکه همان هزینه‌هایی که برای گذرنامه گرفته می‌شود از آنها اخذ می‌شود.

وی گفت: از ابتدای محرم امسال تا هم اکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار گذرنامه چاپ و در اختیار هموطنان قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه ۷۷ درصد رشد داشته است.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا گفت: از اول ماه صفر تا ششم بیش از ۴ برابر و بیش از ۳۵۰ هزار تردد به عراق داشتیم، روز گذشته هم بیش از صد هزار زائر از مرز عبور کرده است.

وی با بیان اینکه ۵۰ هزار برگ تردد دیگر در حال چاپ است، تصریح کرد: تا امروز بیش از ۳۰۸ هزار برگ تردد چاپ  که ۲۷۳ هزار تحویل پست شده است که پس از ۲۴ ساعت به دست درخواست کنندگان خواهد رسید.

سرهنگ طبایی افزود:۸۰ هزار نفر متقاضی صدور گذرنامه هستند که تا آخر هفته گذرنامه‌ها به دستشان خواهد رسید.

وی با اعلام این مطلب که ۴۸ ساعت قبل از روز اربعین درخواست صدور برگ تردد را نخواهیم پذیرفت، اظهار داشت: مدت گذرنامه ملاک سفر زوار نیست؛ صرفا با مهر شدن گذرنامه هموطنان می‌توانند به عتبات بروند؛ به افرادی که گذرنامه ۶ ماهه داشتند هم اجازه ورود به کشور عراق از سوی طرف عراقی داده شده است.

وی افزود: برگ تردد‌ها و گذرنامه‌ها در ایام اربعین قابلیت استفاده مجدد دارند و هموطنان می‌توانند برای چندین بار در این ایام به عتبات بروند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا گفت: مدت اعتبار گذرنامه ۶ ماه است اما فعلا دولت عراق سختگیری نکرده است و اگر ایرادی گرفتند ما تمهیداتی لحاظ می‌کنیم تا زائر اربعین به شهر خود برنگردد و به سفر خود ادامه دهد.

سرهنگ طبایی با بیان اینکه ما به عنوان پلیس مسئول کنترل گذرنامه هستیم، گفت: توصیه ما این است که افراد برای بیمه شدن در سامانه سماح ثبت نام کنند تا احیانا در مواقع بروز حادثه‌ در عراق با توجه به بالا بودن هزینه های حمل و نقل و بیمارستان تحت حمایت و پوشش بیمه باشند.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه افرادی که خدمت سربازی خود را به پایان رسانده و هنوز کارت پایان خدمت را دریافت نکرده اند برای دریافت گذرنامه چه مراحلی را باید طی کنند اظهار داشت : اگر در سامانه نظام وظیفه وضعیت خدمت زوار مشخص شده باشد پلیس +۱۰ از افراد کارت پایان خدمت نخواهد خواست.

وی از متقاضیان دریافت گذرنامه درخواست کرد: به مراکز صدور گذرنامه مهاجرت و پلیس مهاجرت و گذرنامه مراجعه نکند تا روند عادی صدور گذرنامه کند و مشکلات ما بیشتر نشود.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی به اقدامات اخیر این اداره مبنی بر تسهیل روند خدمت به زوار اربعین حسینی اشاره و اعلام کرد: بارکدهای پستی را در دفاتر پلیس +۱۰ فعال کردیم، زوار برای دریافت گذرنامه‌  بارکد پستی خود را از مراکز پلیس +۱۰ دریافت کنند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا گفت: زوار کد ملی خود را به سامانه‌های ۱۱۰۳۰۰۰۰۱۰ و ۱۱۰۳۰۰۰۰۰۲ پیامک کنند، دو پیامک برای هموطنان ارسال خواهد شد؛ اگر پیامکی با این متن که "این سامانه صرفاً جهت برگ تردد اربعین است و اگر بارکد دریافت نکردید مجددا تلاش کنید" این متن مبنی بر این است که فرایند در حال صدور برگ تردد است اما اگر پیامکی با شماره و  بارکد برایشان آمد نشان از آن دارد که برگ تردد صادر و تحویل پست شده است. 

وی در خصوص این شائبه که زوار اعلام می‌کنند که پلیس گفته برگ تردد رایگان است اما هزینه گذرنامه را از ما می گیرند اظهار داشت: برگ تردد رایگان است اما بعد از یک ماه گذرنامه با اعتبار ۵ سال برای افراد صادر و برایشان پست می شود. 

سرهنگ طبایی گفت: کسانی به هر دلیلی خارج از مرز در کشور عراق گذرنامه شان مفقود شد به نمایندگان ما در شهرهای بصره، نجف، کربلا و کاظمین مراجعه کنند تا برگه عبور برای ایشان صادر شود.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا خطاب به متقاضیان سفر به سایر کشورها یا تجاری که برای تجارت به اقلیم کردستان عراق مراجعه می‌کنند اظهار داشت: این افراد در مراجعه به پلیس + 10حتماً باید اعلام کنند که متقاضی سفر به کشور عراق و شرکت در اربعین نیستند تا تیک برگ اربعین در درخواست آنها لحاظ نشود.

وی به درخواست فوری مردم برای دریافت برگ تردد و اصرار ایشان مبنی بر این که امروز یا فردا بلیت سفر دارند و هنوز گذرنامه خود را دریافت نکرده‌اند پرداخت و گفت: افراد ابتدا برای بلیت و هتل و مسائل دیگر اقدام می‌کنند سپس برای دریافت گذرنامه اقدام می‌کنند و این فرایند اشتباه است و هزینه‌های سنگینی را برای انان به دنبال دارد. 

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا گفت: تمام افراد ۲۴ یا ۴۸ ساعت قبل از سفر اقدام به دریافت گذرنامه می‌کنند که این کار اشتباه است.

وی در خصوص چگونگی دریافت گذرنامه برای دانش‌آموزان و دانشجویان اعلام کرد: ابتدا باید کد سخا را دریافت و بعد به پلیس به علاوه ۱۰ و سازمان وظیفه مراجعه کرد؛اگر در سیستم، خروجی از نظام وظیفه به پلیس اعلام شود اجازه صدور گذرنامه و خروج از کشور را خواهد داشت ضمن اینکه امسال وثیقه برای اربعین حذف شده است. 

سرهنگ طبایی کمبود و نبودن کاغذ برای چاپ گذرنامه را تکذیب کرد و گفت: علت تاخیر چاپ گذرنامه مراجعه ۶ تا ۷ برابری  متقاضیان برای دریافت گذرنامه است.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا اعلام کرد: گذرنامه به صورت هوشمند صادر می‌شود و با سازمان ایکائو هماهنگ هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول