اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شیرین‌بیان درمانی برای دردهای گوارشی

شیرین‌بیان درمانی قطعی برای زخم معده است و از انواع بیماری‌های گوارشی مانند رفلاکس و سوزش معده جلو گیری می‌کند، همچنین با مصرف یک فنجان دمنوش شیرین‌بیان درد معده رفع می‌شود.

شیرین‌بیان درمانی برای دردهای گوارشی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان شیرین‌بیان یکی از گیاهان دارویی است که کابرد فراوانی برای درمان و تسکین بیماری‌های مختلف دارد و در عین حال طعم و عطر خوب و دلپذیری دارد که می‌توان به عنوان دمنوش هم از آن استفاده کرد.

آشنایی مختصر با شیرین‌بیان

گیاه شیرین‌بیان با طبع گرم و تر در اکثر نقاط ایران و خصوصاً در نواحی شرقی، شمال شرقی و آذربایجان، به فراوانی می‌روید، برگ‌های آن مرکب است و از 4 تا 7 زوج برگ به اضافهٔ یک برگچه انتهایی تشکیل شده است که به سبب ترشح شیره، چسبنده است و گل‌های آن مایل به رنگ آبی و میوه آن شامل 5 تا 6 دانه مایل به رنگ قهوه‌ای است، ریشه و ساقه زیرزمینی آن که مصرف دارویی دارد، دارای پوستی قهوه‌ای رنگ یا سیاه و مغز زرد رنگ است.

ریشه شیرین‌بیان را می‌توان به اشکال مختلف نظیر پودر، خشک شده، قرص، عصاره مایع، کپسول، ژل، دمنوش، و پماد از عطاری‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه‌ کرد، به علاوه، شیرین‌بیان بدون گلیسیریزین نیز به درمان بیماری‌های بسیاری کمک می‌کند که مصرف گلیسیریزین می‌تواند باعث وخامت‌شان شود.

خواص شیرین‌بیان

استفاده از دمنوش ریشه شیرین‌بیان می‌تواند به تنظیم میزان قند خون در افرا د دیابتی کمک بسزایی کند و اثر مهارکنندگی آن به پیشگیری و درمان علائمی که می‌توانند به بروز نفروپاتی دیابتی منجر شوند، کمک کند، به علاوه شیرین‌بیان دارای خواص ضدالتهابی است که برای درمان روماتیسم مفصلی و آرتریت بسیار مؤثر است، همچنین جویدن مقداری شیرین‌بیان به سفید شدن و از بین بردن جرم و لکه‌های روی سطح دندان کمک بسیاری می‌کند.

دمنوش شیرین‌بیان به رفع سر درد کمک می‌کند و آرامش‌بخش و ضدافسردگی است، این گیاه برای تقویت عمومی بدن مفید است و خوردن آن از پیری زودرس جلوگیری می‌کند، همچنین مصرف روزانه آن قدرت باروری بانوان را افزایش می‌دهد، شیرین‌بیان درمانی برای بیماری سل، سندروم خستگی مزمن، فشارخون بالا، سرخک، آفت دهان، عفونت  hpv، درد زونا است و به مهار کردن تکثیر ویروس  HIV و تنظیم میزان آدرنالین بدن کمک می‌کند.

از دیگر خواص شیرین‌بیان می‌توان به افزایش تعریق، تب بر، ضد ویروس، ضد تومور، ضد تب، ضداکسیدان،  درمان کم خونی، کمک به درمان و مبارزه با بیماری لوپوس، پمفیگوس و پسوریازیس،  درمان زخم دردناک مخاط دهان و لب‌ها، کمک به کاهش صفرا، درمان پرکاری تیروئید، درمان بیماری غدد لنفاوی، درمان کم‌کاری غدد فوق‌کلیوی، درمان صرع، درمان التهاب مغز و آلزایمر، درمان بواسیر، محرک تولید گلبول‌های سفید و متوقف‌کننده رشد باکتری‌ها و کشنده قارچ‌ها اشاره کرد.

شیرین‌بیان تسکین‌دهنده بیماری‌های دستگاه تنفسی

استفاده از دمنوش شیرین‌بیان می‌تواند به کاهش و با استفاده مداوم به ریشه کن کردن خلط گلو کمک بسیاری کند و برای درمان گرفتگی صدا نیز مفید است، همچنین به درمان و کنترل آسم کمک می‌کند و سرفه را تسکین می‌دهد، علاوه بر این تسکین عفونت و خشکی گلو، درمان خس‌خس و گرفتگی سینه، گرفتگی ریه و ورم لوزه از خواص دیگر دمنوش و عصاره شیرین‌بیان است.

شیرین‌بیان دوستدار دستگاه گوارش

یکی از خواص شیرین‌بیان درمان قطعی زخم معده است، افرادی که از بیماری رفلاکس رنج می‌برند با مصرف مقداری از پودر شیرین‌بیان حل‌شده در آب جوش می‌توانند بیماری خود را تسکین دهند و با خوردن و یا جویدن تکه‌ای از شیرین‌بیان قبل از وعده غذایی خود می‌توانید از سوزش معده جلو گیری کنید، همچنین با مصرف یک فنجان دمنوش شیرین‌بیان درد معده رفع می‌شود.

نوشیدن این دمنوش به هضم غذا کمک می‌کند و نفخ شکم را نیز از بین می‌برد و ملین و ادرار آور است؛ عصاره شیرین‌بیان به درمان بیماری‌ کبد چرب غیرالکلی نیز کمک می‌کند و دارای ویژگی‌های ملینی است و به سم‌زدایی از روده‌ها و همچنین خون کمک می‌کند، علاوه بر این برخی ترکیبات موجود در عصاره شیرین‌بیان در دفع مواد زائد سمی و مضر به بدن کمک می‌کند.

کاهش وزن سریع‌تر با شیرین‌بیان

مصرف روزانه دمنوش و یا عصاره شیرین‌بیان می‌تواند به سرعت کاهش وزن افراد کمک کرده  و روغن فلاونوئید موجود در آن به سوزاندن چربی‌های شکم و کلیه اندام‌ها کمک بسزایی می‌کند.

شیرین‌بیان دارویی برای بانوان

شیرین‌بیان در درمان علائم یائسگی و سندرم پیش از قاعدگی  مؤثر است و به حفظ تعادل استروژن و پروژسترون در بدن کمک می‌کند، به علاوه  در کاهش دفعات گرفتگی‌های شبانه و برای بهبود سلامت جسمی و روانی بانوان در دوره یائسگی مفید است، شیرین‌بیان به افزایش سطوح هورمون پروژسترون در بدن کمک می‌کند و به این ترتیب می‌تواند گرفتگی‌ها و ناراحتی‌های بانوان را در دوره قاعدگی تسکین دهد و سندروم تخمدان پلی‌کیستیک را درمان کند.

شیرین‌بیان پیشگیری‌کننده از سرطان

شیرین بیان دارای خواص ضدسرطانی و برای درمان انواع گوناگون سرطان مفید است، شیرین‌بیان در کاهش مسمومیت ناشی از داروهای شیمی‌درمانی و مهار تولید سلول‌های سرطانی مؤثر است، همچنین عصاره آن در درمان التهاب مزمن پروستات و سرطان پروستات نیز مفید است.

تقویت سیستم ایمنی بدن با شیرین‌بیان

شیرین‌بیان به بهبود ساز و کار و سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند و به علاوه، این داروی گیاهی سطح  عامل ضد ویروس را در بدن بالا می‌برد و با کمک گلیسیرریزین باعث تحریک فعالیت سلول‌های ایمنی و کمک به مبارزه علیه عفونت‌های ویروسی و باکتریایی نظیر آنفولانزا می‌شود.

درمان اختلالات عصبی

شیرین‌بیان به درمان اختلالات عصبی و به پیشگیری از ترس‌های غیر ارادی و رشد سایر علائم عصبی نظیر فلج شدگی در بیماران اعصاب و محافظت از سلول‌های عصبی در بیماران مبتلا به دیابت کمک می‌کند، علاوه بر این شیرین‌بیان به پیشگیری از اختلالات شناختی و بهبود قدرت یادگیری و کارکردهای حافظه در بیماران دیابتی  نیز کمک می‌کند.

بهبود سلامت دستگاه قلبی و عروقی با کمک شیرین‌بیان

خواص آنتی‌اکسیدانی عصاره شیرین‌بیان در پیشگیری از بروز استرس قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به دیابت مؤثر است، شیرین‌بیان از عروق خونی در برابر افزایش گلوکز بدن محافظت، از تشکیل پلاک‌ها در سرخرگ‌ها پیشگیری و به بهبود گردش خون در بیماران دیابتی کمک می‌کند.

شیرین‌بیان حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در حفظ تعادل کلسترول مؤثر است و ترکیبات موجود در شیرین‌بیان به شکل مؤثری از انباشته شدن کلسترول بد در خون پیشگیری و به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر تصلب شرایین یا سفتی سرخرگ‌ها کمک می‌کند.

پوست و موی سالم‌تر با شیرین‌بیان

مصرف روزانه شیرین‌بیان باعث سفید و روشن‌شدن پوست می‌شود و در درمان کک و مک و آکنه مؤثر است،  برای افزایش رشد طولی و ضخامت مو می‌توان از ماسک تهیه شده از شیرین‌بیان استفاده کرد و برای درمان موخوره ماساژ چای شیرین‌بیان بر روی سر مؤثر است.

روش تهیه دمنوش شیرین‌بیان

یک قاشق چای‌‌خوری شیرین‌‌بیان آسیاب شده را همراه یک لیوان آب جوش داخل قوری بریزید و به مدت 10 دقیقه آن را روی شعله غیر مستقیم قرار دهید، سپس آن را با نبات یا عسل مخلوط کرده و مصرف کنید.

مضرات و عوارض مصرف شیرین‌بیان

افراد باید توجه داشته باشند که این باور عموم مبنی بر «مصرف گیاهان دارویی اگر نفعی نداشته باشد، ضرری هم ندارد» کاملاً اشتباه است و مصرف هر نوع دمنوش یا فرآورده‌های گیاهی باید با مشورت با پزشک معالج انجام شود و علاوه بر این نباید در مصرف هیچ نوع گیاه یا حتی هر نوع ماده غذایی زیاده‌روی شود.

شیرین‌بیان اغلب گیاه سالم و بی‌خطری است ولی هنگامی که مصرف آن زیاد یا برای مدت طولانی باشد، ممکن است علائم بی حالی و رخوت، درد عضلانی، بی‌حسی و کرخی، آریتمی قلبی، کاهش غلظت پتاسیم خون، آسیب شبکیه چشم در اثر افزایش فشار خون و در موارد نادر ادم ریه بروز کند.

مدت استفاده از شیرین‌بیان نباید بیش از 3 هفته به طول انجامد، مصرف بیش از اندازه شیرین‌بیان یا سایر فرآورده‌های آن به دلیل تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه‌ی هورمون آلدوسترون مضر است و برای طحال نیز ضرر دارد، همچنین شیرین‌بیان با کاهش سطح هورمون تستوسترون، میل جنسی را در مردان کاهش می‌دهد و مصرف بیش از حد آن ممکن است بیماری کلیوی را تشدید کند.

بانوان باردار، بیماران قلبی و افرادی که عمل جراحی دارند، شیرین‌بیان مصرف نکنند

مصرف شیرین‌بیان منجر به افزایش فشار خون و همچنین بروز احتباس آب در بدن می‌شود که به همین دلیل برای بانوان باردار و مادران شیرده و اشخاص مبتلا به بیماری گلوکومای چشم و بیماری‌های قلبی خطرناک و ممنوع است زیرا وضعیت نارسایی قلبی را وخیم‌تر و بی نظمی ضربان قلب را بیشتر می‌کند؛ شیرین‌بیان در کنترل  فشار خون در طول جراحی یا بعد از آن، اختلال ایجاد می‌کند و نباید حداقل 14 روز پیش از انجام عمل جراحی، شیرین‌بیان مصرف شود.

شیرین‌بیان به افراد دیابتی در کاهش علائم دیابت کمک می‌کند ولی به دلیل افزایش فشارخون، این افراد نباید به هیچ وجه در مصرف آن زیاده‌روی کنند و قبل از مصرف نیز باید با پزشک خود مشورت کنند.

 افرادی که بحران‌های کبدی دارند (صفرا و سیروز کبدی) هم نباید از آن استفاده کنند، علاوه بر این افرادی که به بیماری‌های حساس به هورمون مانند سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان رحم، فیبروم رحم یا آندومتریوز مبتلا هستند، از مصرف شیرین بیان خودداری کنید زیرا شیرین بیان ممکن است در بدن مانند استروژن عمل کند.

شیرین‌بیان سطح پتاسیم را در خون کاهش می‌دهد و برای افرادی که سطح پتاسیم خون‌شان پایین است، مضر است، همچنین کاهش پتاسیم خون باعث وخامت هیپرتونی( افزایش تنوس ماهیچه اسکلتی) می‌شود، بنابراین، در صورت ابتلا به هیپرتونی از مصرف شیرین‌بیان خودداری شود.

انتها پیام/63112/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول