اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

نشریات دانشجویی بدون نسخه الکترونیکی هیچ می‌شوند/ انتظار طولانی برای اصلاح شیوه‌نامه نشر

محدودیت‌ مالی چاپ کاغذی، الکترونیکی‌شدن نشریات دانشجویی را گریز ناپذیر کرده؛ اما شیوه جدید نیاز به مقررات مخصوص دارد که در دستور کار شورای مرکزی نظارت بر نشریات دانشجویی است و قرار است تا پایان سال بررسی‌ها تمام شود.

نشریات دانشجویی بدون نسخه الکترونیکی هیچ می‌شوند/ انتظار طولانی برای اصلاح شیوه‌نامه نشر

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، یکی از برنامه های در دست اجرای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دیجیتالی کردن نشریات دانشجویی است که شورای نظارت بر نشریات دانشجویی بررسی ها را آغاز کرده است.

علاوه بر تغییر فناوری و عادات مخاطبان، محدودیت مالی چاپ کاغذی از جمله مواردی است که حرکت به سمت دیجیتالی کردن نشریات دانشجویی را گریز ناپذیر کرده است.

*معاون فرهنگی وزیر علوم: تا پایان سال ضوابط نشر الکترونیکی دانشجویی را تدوین می‌کنیم

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در پیگیری آخرین وضعیت تدوین شیوه نامه نشر الکترونیکی توسط وزارت علوم، گفت: یکی از سیاست‌هایی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر آن تاکید دارد،سوق پیدا کردن نشریات دانشجویی به سمت دیجیتال شدن است. البته این امر نیاز به بازنگری در شیوه‌نامه نشریات دانشجویی دارد که این کار در حال انجام است.

وزارت علوم رویکرد دیجیتالی شدن نشریات دانشجویی را در دستور کار دارد که این موضوع در بازنگری شیوه‌نامه نشریات دانشجویی دیده شده است. بازنگری در شیوه نامه فعلی تا پایان نیم سال جاری انجام می‌شود

وی ادامه داد: در حال حاضر درباره نشریات دانشجویی، بر اساس شیوه‌نامه موجود و جاری عمل می‌شود که این شیوه‌نامه  توجه به اقتضای روز نیاز به بازنگری دارد که اصلاح و بازنگری شیوه‌نامه نشریات دانشجویی در شورای نظارت بر نشریات در دست اقدام است.

غفاری توضیح داد: تا پایان نیم سال جاری شیوه نامه نهایی از سوی رئیس جمهور ابلاغ خواهد شد.

*با مشکلات نشر دانشجویی، ناگزیر به نشر دیجیتالی شدیم

در عین حال که وزارت علوم شیوه نامه جدید نشریات دانشجویی را تدوین می‌کند، دانشگاه‌ها فعلا بر اساس رویه‌های موجود تا حدی کارها را پیش می‌برند.

مجید سرسنگی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در این باره، اظهار داشت:‌ مشکلات موجود در زمینه نشر دانشجویی ما را ناگزیر کرد به سمت نشر دیجیتال حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر قانون به ما اجازه می‌دهد که دانشجویان نشریات الکترونیکی داشته باشند اما اقدام مناسبی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شیوه نامه جدیدی تنظیم کند؛ زیرا نشر الکترونیکی می‌طلبد که شیوه نامه جدید و آئین‌نامه‌های خاص خود را داشته باشد. بنابراین شیوه نامه جدید نشریات دانشجویی حتما مورد نیاز است.

*نشر الکترونیکی شیوه‌نامه جدید و آئین‌نامه‌ مخصوص می‌طلبد

به گفته سرسنگی، در حال حاضر فضای مجازی بر فضای حقیقی غلبه کرده است و دانشجویان بیش از اینکه در فضای حقیقی باشند و کاغذ به دست بگیرند در فضای مجازی و وب حضور دارند.

به متقاضیانی که تقاضای مجوز نشر الکترونیکی نشریه را داشته باشند مجوز می‌دهیم تا نشریات دانشجویی در دانشگاه تهران به سمت الکترونیکی‌شدن سوق پیدا کند

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد:‌ در حال حاضر در دانشگاه تهران به متقاضیانی که مجوز نشر الکترونیکی بخواهند و پس از بررسی مشخص شود که امکانات آن را دارند مجوز نشر الکترونیکی داده می شود تا در نتیجه این سیاست و رویه، نشریات دانشجویی در دانشگاه تهران به سمت نشریات الکترونیکی پیدا کنند.

سرسنگی تصریح کرد:‌ در نتیجه اگرچه در حال حاضر با دستورالعمل های فعلی رویه الکترونیکی شدن نشریات دانشجویی را تشویق می‌کنیم اما طبیعی است که این نشریات باید چارچوب مخصوص به خود را داشته باشد و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید چهارچوب های مصوب را به روشنی ابلاغ کند.

*نشریات دانشجویی کاغذی بدون نسخه الکترونیکی هیچ می‌شوند

معین شاکری عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره وضعیت نشریات الکترونیکی دانشگاهی، اظهار داشت: در حال حاضر اگر نشریه‌ای درخواست مجوز الکترونیکی هم داشته باشد به آن نشریه مجوز الکترونیکی هم داده می‌شود که مجوز الکترونیکی در برگه مجوز نشریه قید می‌شود.

وی ادامه داد: با این مجوز نشریه می تواند نسخه الکترونیکی هم داشته باشد و نسخه الکترونیکی خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارد که بیشتر فضای کار نشریات دانشجویی، شبکه‌های اجتماعی مرسوم است.

دانشگاه‌ها با توجه به امکانات خود تیراژی از نشریات دانشگاهی را به صورت رایگان چاپ می‌کنند؛ برای مثال دانشگاه تهران تا ۸۰ نسخه را برای نشریه چاپ می‌کند، اما برای دانشگاهی با ۵۴ هزار دانشجو این تیراژ هیچ است؛ در حالی که نسخه نشریه که به صورت الکترونیکی در شبکه های مجازی منتشر می‌شود تا هزار بار دیده می‌شود

به گفته شاکری، نشریات دانشجویی به دلیل اینکه اسپانسر ندارند منبع درآمد هم ندارند و از این رو موضوع چاپ و صفحه آرایی یکی از دغدغه‌های اصلی نشریات دانشجویی است.

عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه تهران افزود: در حال حاضر اداره کل های فرهنگی دانشگاه‌ها با توجه به شرایط و امکانات دانشگاه تا تیراژی از نشریات دانشگاهی را به صورت رایگان چاپ می کنند که برای مثال در دانشگاه تهران اداره کل فرهنگی حدود ۷۰ تا ۸۰ نسخه را برای نشریه چاپ می‌کند، اما در واقع برای دانشگاهی که ۵۴ هزار دانشجو دارد این تیراژ هیچ است و نسخه نشریه که به صورت الکترونیکی در شبکه های مجازی منتشر می‌شود تا هزار بار دیده می‌شود. 

*کمکی که به رشد نشریات الکترونیکی خواهد شد

به گزارش فارس، با توجه به اینکه مدیران مسئول نشریات دانشجویی با مشکل جدی بودجه و اسپانسر روبه‌رو هستند، به نظر می رسد در نبود نسخه‌های الکترونیکی در واقع نشریات دانشجویی بلااستفاده می شوند. از این رو تدوین ساز و کاری مخصوص این تولیدات قطعا می‌تواند به رشد نشریات الکترونیکی کمک کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول