اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

خلأ قانونی، ساماندهی متکدیان را با مشکل مواجه کرد/ درآمد میلیونی برخی متکدیان در گلستان

در حالیکه طبق آیین‌نامه وزارت کشور چندین دستگاه مختلف موظف به جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان در سطح شهر هستند اما دستگاه‌های مختلف تنها به بهانه نبود اعتبار کافی از این مسوولیت سر باز می‎زنند.

خلأ قانونی، ساماندهی متکدیان را با مشکل مواجه کرد/ درآمد میلیونی برخی متکدیان در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، طی چند سال گذشته تکدی‎گری به یکی از معضلات اجتماعی نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه در شهرهای کوچک نیز تبدیل شده است. تکدی‎گری فرایندی است که به موجب آن فرد متکدی برای گذران زندگی خود از دستگیری و کمک افراد جامعه بهره‎مند می‎شوند در واقع این افراد نه صاحب حرفه و نه مفهوم اقتصادی آن هستند و نه در تولید اجتماعی مشارکتی دارند و همواره با شیوه‎ها و شگردهای متنوع کسب درآمد می‎کنند.

یکی از دلایل اصلی افزایش تکدی‎گری مشکلات اقتصادی در سطح جامعه است، با نگاهی به خیابان‎های اصلی در مرکز گلستان متوجه می‎شویم این شهر که البته یکی از مقاصد گردشگری مسافران در مسیر به مشهدمقدس محسوب می‎شود در محاصره متکدیانی است که به گفته مسوولان اکثر آنها به صورت سازماندهی شده مشغول به این فعالیت هستند و بعضأ درآمدهای میلیونی نیز در ماه کسب می‎کنند.

در حالیکه طبق آیین‌نامه وزارت کشور چندین دستگاه مختلف موظف به جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان در سطح شهر هستند اما دستگاه‌های مختلف تنها به بهانه نبود اعتبار کافی از این مسوولیت سرباز می‎زنند و بدین ترتیب شاهد اقدام عملی مناسبی در خصوص جمع‌آوری متکدیان و  رفع این معضل اجتماعی نیستیم.

بهره‎برداری از مرکز جمع‌آوری متکدیان در گنبدکاووس

در همین رابطه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان با بیان اینکه در سطح استان برنامه مدون برای مقابله با تکدی‎گری وجود دارد در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در گلستان همچون سایر شهرهای کشور تکدی‎گری در آن وجود دارد، مطابق آمار و ارقام وضعیت گلستان به لحاظ فراوانی متکدیان در میانه کشور قرار دارد و این شرایط رضایت‌بخشی نیست.

عبدالرضا چراغعلی تصریح کرد: وزرات کشور چند سال پیش برنامه‎های مشخصی را به شکل خاص که در بحث آسیب‎های اجتماعی پرداخته شد در نظر گرفت و اعتبارات و توجهاتی را از طریق شهرداری‎ها و سازمان‎های مردم‌نهاد پیش‎بینی کرد.

وی ادامه داد: در گلستان تعداد قابل توجهی سازمان مردم‌نهاد داشتیم که در بحث توانمندسازی کودکان کار و کودکان متکدی برنامه‎ریزی داشتند طبق مقررات شهرهای گرگان و گنبدکاووس مشمول داشتن پایگاهی برای جمع‌آوری متکدیان هستند گرگان از سال‎ها قبل این مرکز را احداث کرد طی دو سال گذشته با مشارکت وزارت کشور، استانداری و شهرداری 2 میلیارد تومان اعتبار برای ساختمان مرکز جمع‌آوری متکدیان در گنبدکاووس پیش‎بینی شد که طی چند روز آینده این مرکز به بهره‎برداری خواهد رسید.

معاون استاندار گلستان با اشاره به تعداد متکدیان جمع‌آوری شده در سطح استان گفت: در سال 1397 شهرداری گرگان 197 نفر و شهرداری گنبدکاووس 131 نفر از متکدیان را جمع‌آوری کردند اما مشکلی حل نشد چرا که این افراد دوباره به تکدی‎گری پرداختند سال 1378 قانونگذار و شورای عالی اداری ابلاغیه صادر کرد و طی آن وظایف دستگاه‌هایی همچون دادگستری، نیروی انتظامی، اداره بهزیستی، کمیته امداد، اداره کار و رفاه اجتماعی و شهرداری را در خصوص بحث متکدیان مشخص کرد.

درآمد میلیونی برخی متکدیان در گلستان

چراغعلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم تنها شهرداری را موظف به جمع‌آوری متکدیان می‎دانند و بقیه دستگاه‌های مربوط به بهانه نداشتن اعتبار، مصوبه شورای عالی اداری را انجام نمی‎دهند در واقع شهرداری مکلف به جمع‌آوری متکدیان و بردن به مرکز است بهزیستی و کمیته امداد باید در این مراکز حضور داشته باشند و اگر فردی نیازمند حمایت یا پوشش بود اقدامات لازم را انجام دهند با این وجود معتقد هستیم مردم نقش مهمی در کاهش معضل تکدی‎گری دارند اگر مردم به این افراد کمک نکنند بدون قطع تعداد آنها کم خواهد شد.

وی اضافه کرد: وزارت کشور بودجه‎ای برای آموزش متکدیانی که در مرکز جمع‌آوری هستند اختصاص داد ما 40 نفر از این متکدیان را تحت آموزش صنایع دستی قرار دادیم اما بعد از یک ماه آموزش حتی یک نفر از این افراد حاضر به فعالیت در یک کارگاه صنایع دستی که در نظر گرفته بودیم نشد، طبق برآوردها متکدیان سر گذر ماهیانه تا 5 میلیون تومان درآمد دارند بنابراین اشتغال در دیگر فعالیت‎های برای متکدیان جذابیتی ندارد چرا که درآمد گدایی بیشتر است.

شهرداری تنها موظف به جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان نیست

شهردار گرگان نیز در خصوص وضعیت متکدیان در مرکز استان گفت: پدیده تکدی‎گری معلول علت‎هایی است که در دوره‎های مختلف بر اساس عوامل پدید آورنده آن متفاوت است در واقع در شرایط سخت اقتصادی تکدی‎گری نیز توسعه پیدا می‎کند.

عبدالرضا دادبود تصریح کرد:در گرگان به طور روزانه شهرداری براساس وظایفی که برای آن مشخص شده است با نیروی انسانی و وسیله نقلیه نسبت به جمع‌آوری متکدیان اقدام می‎کند، برابر  قانون نیز مراکزی برای اقامت متکدیان پیش‌بینی شده است که بعد از اقامت باید به دستگاه‌های مربوطه معرفی شوند.

وی ابراز کرد: متأسفانه به دلیل جاذبه‎های موجود در خیابان‎ها برگشت متکدیان به خیابان‎ها خیلی زیاد است در حالیکه در اقامتگاه‌های متکدیان باید نماینده‎ای از نیروی انتظامی، بهزیستی  و کمیته امداد وجود داشته باشد اما این نمایندگان در اقامتگاه‌ها حضور ندارند.

شهردار گرگان نقش مردم در کاهش پدیده تکدی‌گری در سطح شهرها را مهم عنوان کرد و گفت: اگر در شهرهایی همچون تبریز شاهد متکدیان نیستیم به این دلیل است که مردم همراهی خوبی با دستگاه‌های مربوط در حوزه جمع‌آوری متکدیان داشتند.

مدیر کل بهزیستی گلستان نیز در رابطه با اقدامات سازمان بهزیستی برای شناسایی متکدیان گفت: طبق آیین‌نامه ابلاغی از سوی وزارت کشور  وظیفه جمع‌آوری متکدیان به عهده شهرداری و نیروی انتظامی است.

ابراهیم غفاری بیان کرد: اگر متکدی که توسط شهرداری جمع‌آوری شده است لازم باشد تحت پوشش بهزیستی قرار گیرد بهزیستی همکاری خود را انجام می‎دهد، بیش از ۴۰ درصد از کسانی که در مراکز سالمندان نگهداری می‎شوند افراد بی‌خانمان و سالمند هستند.

وی گفت: دستگاه‌هایی همچون بهزیستی و کمیته امداد مستمری که به یک فرد در ماه پرداخت می‎کنند ۲۰۰ هزار تومان است اما متکدیان بیش از این مبلغ را در یک روز درآمد دارند.

مدیر کل بهزیستی گلستان خاطرنشان کرد: تا زمانی که در خیابان برای درآمدزایی متکدیان جاذبه وجود داشته باشد نمی‎توان شاهد جمع‌آوری و کاهش متکدیان در سطح شهرها بود.

انتهای پیام/83017/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول