اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تراز تجارت خارجی ایران در نیمه اول امسال منفی شد

معاون وزیر صنعت با اشاره به آمار تجارت در ۶ ماهه اول امسال گفت: صادرات معادل ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی ۱۰ و نیم درصد کاهش و از نظر وزنی ۲۲.۵ درصد افزایش و از لحاظ وزنی ۲۲.۵ درصد افزایش یافته است.

تراز تجارت خارجی ایران در نیمه اول امسال منفی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حمید زادبوم در نشست خبری روز ملی صادرات گفت: مقوله صادرات و‌توسعه ان از موضوعات بنیادی کشور محسوب می شود و برای توسعه صادرات کشور نیازمند فرهنگ سازی هستیم که ایا صادرات خوب است و یا بد است؟ 

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه به جهت شرایط خاص کشور و اهمیت به تولید، صادرکنندگان کالاهای اساسی و مواد خام به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب نشدند و از لیست حذف شده اند. 

وی بیان داشت: حدود ۴۰ تا ۵۰ صادر کننده نمونه امسال انتخاب می شود که تعهدات ارزی و بدهی ارزی هم ملاک سنجش صادر کننده واقع شده است. 

رییس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: روز ملی صادرات ۲۹ مهر برگزار می شود و امسال برای اولین بار برگزاری روز ملی صادرات با مشارکت اتاق بازرگانی ایران انجام شده و صندوق ضمانت صادرات ایران هم در کنار ما حضور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ارزش و کیفیت کالای صادراتی از جمله معیارهای انتخاب صادر کننده نمونه بوده است گفت: امسال از بین ۳۰۲ متقاضی حدود ۵۰ صادرکننده نمونه انتخاب خواهد شد. 

زادبوم با اشاره به آمار تجارت در ۶ ماهه اول امسال گفت: صادرات معادل ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی ۱۰ و نیم درصد کاهش و از نظر وزنی ۲۲.۵ درصد افزایش و از لحاظ وزنی ۲۲.۵ درصد افزایش یافته است.

 رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: واردات در ۶ ماهه امسال هم ۲۱ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی ۵.۵ درصد کاهش یافته و نیم درصد از لحاظ وزنی افزایش یافته است. 

معاون وزیر صنعت بیان داشت: تقاضای صادرکنندگان برای واقعی سازی نرخ گذاری صادرات در گمرکات و کاهش قیمت صادراتی صنایع دستی که به درخواست خریداران به علت افزایش قیمت ارز صورت گرفته بود از دلایل کاهش ارزش صادرات بود. 

وی اظهار داشت: ممنوعیت صادرات فقط در مورد کالاهایی اعمال می شود که از ارز 4200 تومانی برخوردارند و یا کالاهای اساسی مشمول ممنوعیت صادراتی است و هیچ کالای صنعتی و کالای صادرات محور مشمول ممنوعیت صادراتی نیست ضمن اینکه حرکت ما به سمتی است که صادرات کالا از طریق وضع تعرفه کنترل شود. 

وی با اشاره به اینکه نقشه راه تنظیم بازار در وزارت صنعت تدوین شده است و مراحل تکمیلی خود را می گذراند بیان داشت: همچنین نقش را توسعه صادرات در حال بازنگری است و در صدد هستیم تا این دو نقشه بر هم منطبق شوند و به یک تعادل برسند.

زادبوم در رابطه با پیوستن ایران به سازمان توسعه تجارت جهانی بیان داشت: ایران سال هاست که عضو ناظر این سازمان است . سال گذشته به درخواست وزیر صنعت و وزیر امرخارجه از رییس جمهور خواسته شد تا ستاد الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی تجارت ایجاد شود چرا که پیوستن به این سازمان برای برقراری ارتباط تجاری با دنیا یک نیاز است و به همین دلیل رییس جمهور دستور پیگری تشکیل ستاد الحاق را داد و به دستور وزیر صنعت ستاد هماهنگی الحاق در وزارتخانه تشکیل شد و جلسات آن هر دو هفته یکبار برگزاری می شود تا نحوه عضویت ما در این سازمان پیگیری شود.

* دلایل کاهش تعاملات تجاری ایران و اروپا 

زاد بوم در ادامه در رابطه با وضعیت تجارت ایران با اروپا بیان داشت: تجارت ایران با اروپا بخشی مرتبط با برجام و بخشی مرتبط با روابط دیرینه تجارت ما با برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و آلمان است لذا قبل از خروج آمریکا از برجام اتحادیه اروپا مبلغ 50 میلیون یورو برای موضوعات مختلف از جمله آب، محیط زیست و مطالعات تجارت خارجی تخصیص داده بود که با اقدام آمریکا در خروج از برجام علیرغم اینکه برخی دولت‌های اروپایی و بخصوص 3 کشور بزرگ این اتحادیه  علاقمندی خود برای توسعه روابط تجاری با ایران را نشان داده بودند اما اعلام کردند که شرکت‌های بزرگ آنها از تحریم‌های آمریکا هراس دارند. 

وی افزود: با این شرایط ما سیاست توسعه تعاملات تجاری با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی برای توسعه بیشتر همکاری تجاری را در دستور کار قرار داده‌ایم. 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: اما هر چه جلوتر رفتیم همانطور که مقام معظم رهبری فرموده بودند و به آن اشاره داشتند که نمی‌شود به اروپایی‌ها اعتماد کرد، بدعهد‌ی‌ها اتفاق افتاد و از طرف شرکت‌های اروپایی همکاری با شرکت‌های ایرانی کم شد. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: راه‌حل برای جبران این مساله حرکت به سمت اینستکس بود تا با تجمیع درآمد صادراتی ایران در این کانال مالی بتوانیم از این محل نیازهای وارداتی خود را از اروپا تامین کنیم اما نکته قابل توجه این است که تامین مالی اینستکس باید از طریق صادرات نفت به اروپا و درآمد حاصل از آن انجام می‌شد و به همین دلیل از اروپایی‌ها خواستیم که نفت‌مان را به این کشورها صادر کنیم. 

زاد بوم اظهار داشت: بنابراین کاهش تعاملات تجاری با اروپا ناشی از مشکلاتی است که در مسیر مالی ایجاد شده و ما می‌توانیم از طریق اینستکس این مساله را حل کنیم اما هنوز تامین مالی اینستکس اتفاق نیفتاده است. 

* سهم صادرکنندگان از مشوق‌های صادراتی «هیچ» بوده است

وی در مورد میزان تخصیص یافته از بودجه 780 میلیارد تومانی به عنوان مشوق صادراتی در سال 98 بیان داشت: تا امروز هیچ مبلغی  از 780 میلیارد تومان تخصیص یافته به عنوان مشوق  صادراتی محقق نشده است  و سهم صادرکنندگان از مشوق‌های صادراتی هیچ بوده است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه میزان از این بودجه محقق خواهد شد. 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: سال گذشته بخش بسیار ناچیزی از بودجه مشوق‌های صادراتی تخصیص داده شد. 

وی در مورد وعده وزیر مبنی بر اینکه تا سال 1400، 10 میلیارد دلار از حجم واردات کم می‌شود گفت: نهضت ساخت داخل راه‌اندازی شده و باز خورد چنین نهضتی در نمایشگاه الکامپ بسیار مشهود بود بطوری که در حاشیه این نمایشگاه اتفاقات قابل توجهی به وقوع پیوست بطوری که کسانی که نیاز به تولیدی داشتند نیاز خود را مطرح و تولید‌کنندگانی که قابلیت تولید آن محصول را داشتند اعلام کردند که آن کالا یا محصول را می‌توانند بسازند بنابراین با این شرایط پیش‌بینی می‌شود که با مشارکت جوانان در ماه‌های آینده اتفاقات خوبی در زمینه تولید داخلی به وقوع بپیوندد و این اتفاقات منجر به خروج ارز کمتر از کشور خواهد شد. 

وی در رابطه با واردات خودروهای دست‌دوم اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت  ایران مانند سالهای گذشته در این حوزه حضور ندارد زیرا دفتر مقررات واردات و صادرات از این سازمان جدا شده، اگرچه مجدد درخواست شده است تا این دفتر به سازمان بپیوندد. 

وی افزود: واردات خودروهای دست‌دوم اگرچه ممکن است بازار داخلی را به تعادل برساند، اما برای کشور هزینه‌بر خواهد بود و ارزبری خواهد داشت، لذا واردات آن به نفع منافع ملی نیست. 

وی همچنین در مورد نحوه تدوین کتاب مقررات واردات و صادرات در سال 97 گفت: در طول سال، با توجه به پیشنهادات مختلف که توسط دستگاه‌های اجرایی به کمیسیون ماده یک وارد می‌شود، تغییراتی در برخی تعرفه‌ها داشته‌ایم که بر همین اساس کتاب مقررات واردات و صادرات در سال 99 تدوین می‌شود، اما قرار نیست تغییر عمده‌ای در این کتاب ایجاد شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول