اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

استمرار 14 ساله بزرگ‌ترین جشنواره قرآنی کشور در مازندران

طرح‌های قرآنی مصباح‌الهدی و نور‌الهدی به عنوان بزرگترین جشنواره قرآنی کشور در مازندران برگزار می‌شود.

استمرار 14 ساله بزرگ‌ترین جشنواره قرآنی کشور در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، جلسه بررسی و هماهنگی طرح‌های قرآنی مصباح‌الهدی و نور‌الهدی بعد از ظهر امروز با حضور مدیر قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران، فرماندار سوادکوه‌شمالی، معاون فرماندار سوادکوه، فرماندهان ناحیه مقاومت بسیج شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی، رؤسای ادارات آموزش و پرورش، بنیاد شهید، کمیته امداد 2 شهرستان، شهرداران زیراب و شیرگاه، اعضای شورای شهرهای سوادکوه و اعضای مجمع خیرین شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی برگزار شد.

طرح‌های قرآنی مصباح‌الهدی و نور‌الهدی به عنوان طرح ابتکاری استان مازندران در 14 سال اخیر هزاران نفر را تحت پوشش برنامه‌های آموزشی و تبلیغی خود قرار داد و جشنواره پایانی هر کدام از این 2 طرح که 3 ساله است در مشهد مقدس برگزار می‌شود و از نظر کمییت، کیفیت و استمرار برگزاری به عنوان بزرگترین جشنواره قرآنی کشور مطرح است.

*برگزاری 6 ساله طرح‌های قرآنی مصباح‌الهدی و نورالهدی

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی، گفت: قرآن آموزان 3 سال متوسطه اول و دوم و در مجموع 6 سال در طرح قرآنی مصباح‌الهدی و نورالهدی آموزش می‌بینند.

حجت الاسلام غلام‌حسین ذاکری‌خطیر، افزود: طرح‌های قرآنی مصباح‌الهدی و نورالهدی در قالب قرائت، مفاهیم، سبک زندگی، اخلاق و سیره انبیا است.

وی خاطر نشان کرد: جشنواره پایانی طرح‌های قرآنی مصباح‌الهدی و نورالهدی 5 روز در مشهد مقدس برگزار می‌شود و 21 نفر از سوادکوه نیز در جشنواره امسال حضور داشتند.

* اهمیت فعالیت‌های دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی

 

معاون فرماندار سوادکوه نیز به اهمیت فعالیت‌های دینی، قرآنی و فرهنگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد.

عین‌الله طالبی، افزود: آگاهی‌بخشی و فعالیت‌های فرهنگی پایه و اساس دست‌یابی به اهداف و کاهش مشکلات و موانع است.

وی خاطر نشان کرد: همراهی و همگرایی ادارات و نهاد‌های مختلف برای دست‌یابی به اهداف فرهنگی و قرآنی مورد توجه باشد.

*حضور 550 نفر در جشنواره چهاردهم

رئیس اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران، گفت: جشنواره چهاردهمین دوره طرح‌های قرآنی مصباح‌الهدی و نورالهدی در شهریور ماه 1398 و در زائر‌شهر مشهد مقدس با حضور 550 نفر از قرآن آموزان و مربیان و کارشناسان قرآنی مازندران برگزار شد.

سعید قربانی با تقدیر از حضور قابل توجه مدیران شهرستان سوادکوه در جلسه بررسی و هماهنگی طرح‌های قرآنی مصباح‌الهدی و نور‌الهدی شهرستان، افزود: اقبال مدیران ادارات و نهاد‌های شهرستان سوادکوه به طرح‌های قرآنی نوید‌بخش مشارکت و همراهی قابل توجه آنان است.

*برجستگی‌های طرح‌های مصباح‌الهدی و نورالهدی

 

جشنواره مصباح‌الهدی و نورالهدی که از 14 سال پیش به ابتکار دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان مازندران برگزار می‌شود دارای برجستگی‌هایی است که مهمترین آن در زیر بیان می شود؛

عدم اجبار اداری و قانونی: طرح‌های مصباح‌الهدی و نورالهدی اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران قالبی داوطلبانه و ابتکاری در مازندران دارد و عدم استمرار آن با مجازات تحصیلی و قانونی و مالی مواجه نمی‌شود ولی حضور صدها نفر از فارغ‌التحصیلان طرح بیانگر علاقمندی به آن است.

ارتباط عاطفی: حلقه اتصال قرآن آموزان، مربیان و اداره قرآنی تبلیغات اسلامی در طرح‌های مصباح‌الهدی و نورالهدی ارتباط و علقه عاطفی و مهربانانه‌ای است که با محوریت حاج سعید قربانی که به پدر قرآنی مازندران معروف است و نیز مربیان قرآنی به وجود آمد که اتصال آن قوی‌تر از اجبار قانون و سلسله مراتب اداری است.

تعهد دست اندرکاران طرح: هر طرح بزرگی که با صد‌ها نفر از قرآن آموزان در سن نوجوانی با شرایط خاص این دوران مرتبط است با کاستی هایی هم در اجرا و محتوا مواجه می شود ولی تعهد دست‌اندرکاران طرح و اعتقاد حلقه اجرایی به مشارکت، تفکر جمعی و شورایی باعث مدیریت موفق شناور و رضایت بالا افراد مرتبط با طرح و بخش مهمی از موفقیت طرح را به همراه دارد.

انسجام طرح؛ یازده شهرستان مازندران در چهاردهمین دوره طرح مصباح الهدی حضور داشتند و برگزاری 6 ساله طرح و تداوم آن در 14 سال اخیر بیانگر انسجام قدرتمند این طرح در بازه زمانی طولانی است.

الگو‌دهی؛ یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری، فعالیت‌های فرهنگی، دینی و انقلابی در برابر فعالیت‌های مخرب و غرب‌گرا است که در بیانی از اصطلاح "التماس کردن برای فعالیت‌های فرهنگی اثرگذار" است که عمق دغدغه ایشان را نشان می دهد و مسولان فرهنگی باید در این زمینه برنامه‌ریزی اثرگذار و زمان دهی‌شده را اجرایی کنند که طرح‌های مصباح‌الهدی و نورالهدی، الگو دهی مناسبی در این زمینه است.

توجه درازمدت و آینده‌نگر انه؛ استفاده از فارغ التحصیلان طرح‌های مصباح‌الهدی و نورالهدی در جشنواره پایانی و استفاده از توانمندی آنان در آموزش و انتقال مهارت‌ها بیانگر رصد فارغ التحصیلان و استفاده از توانمندی آنان است که بیانگر دوری از رفع‌تکلیفی است.

مدیریت توانمند انقلابی و دینی؛ طرح‌های مصباح‌الهدی و نورالهدی نمونه موفقی از مدیریت توانمند انقلابی و دینی در استفاده از توانمندی‌ها و داشته‌ها است.

مشارکت مدیریتی جوانان؛ هر شهرستانی 12 دقیقه فرصت برگزاری برنامه موضوع‌محور را دارد که قرآن آموزان با مشورت مربیان خود اقدام به محتوا سازی و اجرای آن می کنند که تمرین مؤثر مدیریتی برای نوجوانان و جوانان است.

اجرای گام دوم انقلاب؛ جوان‌باوری یکی از شاخص‌های گام دوم مورد نظر مقام معظم رهبری است که در طرح‌های مصباح‌الهدی و نورالهدی به آن توجه شد و شاخص‌بندی‌های طرح با استفاده از برگه‌های نظر‌سنجی قرآن آموزان و برگزاری جلسات مختلف با مربیان در طول سال به دست می آید و از حالت دستوری از بالا به پایین تبدیل به استفاده از نظرات قرآن آموزان، مربیان و کارشناسان می شود.

استفاده از توانمندی فضای مجازی در حوزه قرآنی؛ راه اندازی سامانه مصباح الهدی 114 و ثبت مراکز قرآنی، مربیان و قرآن آموزان و نمرات و صدور گواهینامه از طریق آن سامانه و برگزاری ایستگاه فضای مجازی در جشنواره و بخش سواد رسانه ای در فهرست برنامه های جشنواره حاکی از برجستگی استفاده از فضای مجازی در جشنواره است.

گزارش از عمران اکبرنژاد

انتهای پیام/86015/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول