اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

قاصدک‌های پیام آور؛ امانتداران پررمز و راز

پست از زمان‌های قدیم تا به امروز، زمینه‌ساز ارتباط مردم با یکدیگر بوده و هنوز هم با توجه به توسعه فناوری‌های ارتباطی، تداعی‌گر نوستالژی انتظار است.

قاصدک‌های پیام آور؛ امانتداران  پررمز و راز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز اکثر دهه شصتی‌هایی که  تلویزیون نگاه می‌کردند قطعا کارتون «پَت پستچی» را یادشان هست؛ پستچی مهربانی که به هر شکل ممکن نامه‌ها و بسته‌ها را به صاحبانش می‌رساند.

روزگاری نامه‌رسان‌ها سفرای عشق بودند، پیام آورانی که همانند قاصدک‌ها به این سو و آن سو می‌رفتند تا نامه‌های پررمز و راز را به دست صاحبانش برسانند.

کسانی که دل در گرو یار داشتند یا از عزیزانشان بی‌خبر بودند با شنیدن صدای زنگ دوچرخه یا موتور گازی پستچی محله، دلشان شاد می شد.

از نامه رسان‌های دیروزی تا پیام رسان‌های امروزی

دیگر نامه نوشتن و تمبر زدن روی آن، به نوستالژی روزهای نه چندان دور تبدیل شده است؛ این روزها کسی نامه‌ای به نامه‌رسانها نمی‌‌سپارد، چرا که نامه‌رسان‌ها جایشان را با پیام رسان‌ها عوض کرده‌‌اند، حالا دیگر به مدد فضای مجازی، نامه‌ نگاری کمتر شده و جایش را مراسلات اداری گرفته است، در  جهان الکترونیکی امروز، همه پیام هایشان را در لحظه به مقصد می‌رسانند.

با اینکه نامه تقریبا از زندگی روزمره انسانها حذف شده، اما هنوز هم پست در عصر ارتباطات توانسته، حضورش در زندگی مردم را حفظ کند، اداره پست بخش‌‌ها و فعالیت‌های متنوعی دارد از این‌رو  روز جهانی پست را بهانه‌ای کرده و گشتی در این اداره وسیع می‌زنیم.

ابتدا گفت‌وگویی با محمد پوربزرگ، مدیرکل پست آذربایجان‌شرقی انجام داده و با فعالیت‌های این مجموعه بزرگ بیشتر آشنا می‌شویم.
او می‌گوید: پست کهن ترین و گسترده ترین نوع وسیله ارتباطی به شمار می‌رود، در سال ۱۸۷۴ به منظور تبادل سریع و راحت مرسولات پستی در اروپا، ۲۲ کشور اروپایی اتحادیه پست بین‌الملل را تاسیس کردند.

پوربزرگ می‌افزاید: در سال ۱۸۷۸ اتحادیه جهانی پست تشکیل شد و ایران نیز در سال ۱۲۵۶ هجری شمسی به عنوان بیست و نهمین کشور عضو این اتحادیه پیوست.

با ورود به دنیای عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات کار پست چه تغییری کرده است؟ مدیرکل پست آذربایجان‌شرقی در این خصوص می‌گوید: در سال جاری همگام با تغییرات جهانی در صنعت پست و توسعه رویکرد سکوی تجارت الکترونیک برای شرکت‌های پست در سراسر جهان از سوی اتحادیه پستی جهانی شرکت ملی پست نیز به بازنگری برنامه راهبردی خود پرداخته و چشم‌انداز سکوی تجارت الکترونیک کشور را برای خود ترسیم کرده است.

او خاطرنشان می‌کند: از جمله کارهای جدید پست کشور خدمت شرکت ملی پست با همکاری بخش خصوصی در راه اندازی سرویس الو پست، سامانه کارپوشه ایرانیان، اپلیکیشن پست‌خونه به منظور رونمایی روز جهانی پست، پیشبرد پایگاه نشانی مکان محور، نوسازی ناوگان موتوری شبکه نوسازی بخشی از ناوگان حمل و نقل، اعمال نرخ‌های جدید و نوسازی برند پست بخشی از این اقدامات است.

مدیرکل پست استان ادامه می‌دهد: تغییر در صنعت پست در دنیا و ضرورت همسو شدن پست ایران با رویکرد جدید در عرصه بین المللی و کاهش نسبت ارسالات پست نامه در مقابل امانت و پیشتاز و ارائه خدمات الکترونیکی بخشی از این تغییر رویکرد است.

به گفته پوربزرگ، جوانگرایی و بکارگیری بانوان در پست‌های مدیریتی مورد تاکید اداره‌کل پست استان است.

پوربزرگ با بیان اینکه پست آذربایجان‌شرقی به عنوان یک سازمان پیشرو در ارائه خدمات پستی دارای ۱۲۷۶ نقطه تماس است، اضافه می‌کند: ۴۹۱ نفر به صورت مستقیم و  هزار و ۷۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم از این طریق ارتزاق می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: آذربایجان شرقی دارای ۶۷ اداره و دفتر دولتی در سطح استان است.

راه‌اندازی دستگاه pc-pos و MPOS، سیستم رهیاب موزعین، سامانه EOP، پرداخت غرامت، پست لجستیک، استقرار در پایانه‌‌های مسافربری استان از جمله اقدامات پست آذربایجان شرقی است.

خدمات نیابتی پست

پوربزرگ به عقد قرارداد با ۲۳۰ فروشگاه و افزایش این تعداد تا پایان سال اشاره کرده و می‌گوید: البته سازمان پست، خدمات نیابتی اعم از کارت سوخت، کارت ملی، پاسپورت و غیره را نیز انجام می‌دهد، ۱۲۸ هزار کارت سوخت به استان وارد شده که نزدیک به ۹۰ درصد توزیع شده است.

او یادآور می‌شود: به خاطر ایام اربعین میزان درخواست پاسپورت افزایش یافته است و ساعات کاری تا ۶ بعد از ظهر به طول می‌انجامد.

۱۳ میلیون مجموع مرسولات وارده و صادره در ۶ ماه اخیر

آن‌گونه که مدیر کل پست آذربایجان شرقی می‌گوید، مجموعه مرسولات وارده و صادره در استان برای ۶ ماه سال جاری ۱۳ میلیون بوده که ۹۶ درصد آن توزیع شده است.


«۲۱۸ نفر مجموع نامه‌رسان‌های استان هستند.» پوربزرگ ضمن بیان این آمار می‌گوید: ۵۰ درصد در تبریز هستند، به طوریکه بانک اطلاعاتی پست استان به روز بوده و در حدود سه میلیون کد پستی به هنگام سازی شده است.

او با تاکید بر اینکه خدمات پستی متنوع است، توضیح می‌دهد: شاید همانند گذشته دیگر نامه فردی وجود نداشته باشد ولی اکثر نامه‌های اداری و خریدهای اینترنتی و بسته‌ها از طریق پست انجام می‌گیرد.

 مدیرکل پست استان در مورد برادر شهیدش می‌گوید: برادرم کارمند آموزش و پرورش بوده و در جبهه کار پیک را انجام می‌داد که به درجه شهادت رسید و من نیز فرزند یک کارمند اداره پست هستم.

او در پایان صحبت‌هایش با تشکر از همه نیروهای اداره کل پست استان، می‌گوید: وقتی زحمات و تلاش شبانه‌روزی نامه‌رسان‌‌ها در شهر را می‌بینم خدا را شکر می‌کنم که در این حیطه فعالیت می‌کنم که فارغ از سیاست در حال خدمت‌رسانی هستیم به طوریکه نامه‌رسان‌‌های ما در سال فقط ۷ روز تعطیلی دارند.

بعد از اتمام گفت‌وگو با مدیرکل پست استان به بخش‌های دیگر این اداره کل می‌رویم؛ بنابه گفته روابط عمومی اداره پست، همه نامه‌ها از ساعت ۵ صبح از تهران به تبریز می‌رسد و بعد از تقسیم‌بندی به محل‌های مشخص شده منتقل می‌شود.

 

بخش دریافت، توزیع، تمبر، پاسپورت، کارت سوخت، کارت ملی، محل نامه‌رسان‌ها و غیره از بخش‌های این مرکز بوده و هر کسی در حال تکاپو است تا مبادا اشتباهی روی یکی از مرسوله‌ها اتفاق نیافتد.

پستچی‌های مهربان

پستچی اول روایت‌مان، آقای موسوی با ۲۰ سال سابقه نامه‌رسانی

به محل نامه‌رسان‌ها می‌رویم، سید حسین موسوی، نامه‌رسان ۴۶ ساله اهل تبریز است که از سال ۱۳۷۷ به عنوان نامه‌رسان در اداره کل پست استان مشغول به کار است.

اولین نامه‌ای که به مقصد رسانده است نامه به یک اداره بود ولی او خاطرات زیادی در طول این ۲۱ سال خدمات خود دارد که از جمله آنها می‌‌توان به انتظارت جوانان برای جواب استخدام و یا خانواده‌های چشم انتظار از فرزندان‌شان در کشورهای دیگر است.

این نامه‌رسان دارای سه دختر سه قلو است که الان ۹ ساله هستند ولی معتقد است که دیگر نسل جدید آشنایی با شغل نامه‌رسانی ندارند.

او می‌‌گوید: خیلی دوست دارم تا من نیز روزی یک نامه خوب دریافت کنم.

امانتداران نامه‌های پررمز و راز

پست‌چی دوم روایت‌مان، آقای شجاعی با ۲۴ سال سابقه خدمت

آقای فرهاد شجاعی، از دیگر نامه‌رسان‌های قدیمی تبریز است که ۲۴ سال سابقه خدمت به عنوان پستچی را دارد.

از حرف‌های آقای شجاعی معلوم است که  علاقه زیادی به کارش دارد و آن را با عشق انجام می‌‌دهد به طوریکه اکثر اقوام او، وقتی مرسوله سفارشی دارند به جای اینکه مقصد را منزل خودشان بزنند به اسم آقای شجاعی می‌زنند تا او محموله آنها را دریافت کند.

او نزدیک به ۱۵ است که سه کد پستی یک منطقه را پوشش می‌دهد و دیگر اهالی آن منطقه جزو آشنایان و رفقایش محسوب می‌شوند.

البته تا سر را می‌چرخانی با نامه‌رسان‌هایی روبرو می‌شویم که اکثرا در سنین جوانی هستند از این‌رو گفت‌وگویی با یکی از این جوانان انجام می‌دهیم.

پست‌چی سوم روایت، آقای ایواز از نامه‌رسان‌‌های جوان

رضا ایواز، ۳۰ ساله با سابقه کاری ۵ ساله است که قبلا در یک کار دیگری مشغول بود ولی علاقه او را به پست کشانده و حال نامه‌رسان یک منطقه است.

او تعریف می‌کند: کار نامه‌رسانی یک شغل سختی است و فقط ۷ روز سال تعطیلی دارد ولی وقتی می‌بینیم که فردی منتظر یک نامه از جایی هست این فشار کاری کاهش می‌یابد.

نامه رسان‌ها جای خود را به پیام رسان‌ها دادند!

صندوق‌های زرد پستی برای آن که همچنان ایستاده بمانند، هم گام با تغییر دنیای امروز به تغییر کارکرد و کمی تغییر شکل متناسب با دنیای مجازی نیازمندند. دیگر از روزهای نامه نوشتن و خبر از حال هم دادن گذشته است و با یه پیام کوتاه در فضای مجازی می‌توان این کار را در سریع‌ترین زمان انجام دهد و حال موتور پستچی‌ها و نامه‌های پر رمز و راز در دستشان شکل خود را از دست داده و دل در گرو تکنولوژی‌های روز دنیا کرده‌اند ولی آنچه در این میان مهم است این است که پستچی و نامه‌رسانی حذف‌شدنی نیست.
امانات، ارسال نمونه کالا، خدمات پستی نامه های بیمه شده، غیرسفارشی و سفارشی تنها خدمات پستی در سال های قبل و اوایل انقلاب بود که با گذشت سال‌ها این خدمات از صدها بخش نیز گذرکرده و شرکت پست به بخش جدایی ناپذیری از زندگی انسان‌ها در عصر فناوری بدل شده است.

 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول