اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

گذرنامه، بلیت و تسهیلات دانشجویی؛ همه سوژه‌هایی که «فارس من» برای زائران اربعین پیگیری کرد

کمتر از یک هفته به اجتماع چند ده میلیونی بزرگ اربعین باقی‌مانده به همین مناسبت نگاهی انداخته‌ایم به مهمترین سوژه‌های شما و پیگیری‌های ما در «فارس من».

گذرنامه، بلیت و تسهیلات دانشجویی؛ همه سوژه‌هایی که  «فارس من» برای زائران اربعین پیگیری کرد

به گزارش خبرگزاری فارس؛ حالا کمتر از یک هفته به گردهمایی بزرگ ‌مانده. اربعینی‌ها امسال بیشتر از همیشه‌اند. پیش‌بینی‌های رسمی حاکی از حضور دست‌کم ۳ میلیون ایرانی در این همایش عظیم است. طبیعی است همان‌طور که جمعیت بیشتر شده، مشکلات اجرایی هم بیشتر شده باشد. حق دارند مردم اگر معترض باشند. همکاران من در خبرگزاری این روزها شبانه‌روز پیجوی مسأله‌های زائران حضرت حسین(ع) هستند. بگذریم از این‌که بعضی حضرات کُلاً بنای پاسخگویی ندارند. گزارشی که در ادامه می‌خوانید نگاهی است به سوژه‌های مختلفی که مسافران کربلا برای ما در «فارس من» ثبت کرده بودند. قبلاً از همه آقایان مسؤلی که دلسوزانه پیگیر رفع‌ و رجوع مسائل بودند، باید تشکر کرد؛ اجرتان با اباعبدالله!

 

آخرین اوضاع و اخبار مرزهای چهارگانه به سمت عراق را در این گزارش بخوانید. 

 

اول| گذرنامه؛ برگ تردد و باقی قضایا؛ مردم برای رفع مشکلات روادید چه کار کنند؟

هر سال همین آش است و همین کاسه؛ صف‌های طولانی مردم روبروی دفاتر گذرنامه. همه‌شان هم معترض یک ماجرا هستند؛ روند زمان‌بر و طولانی صدور روادید. برای ما هم از این کمپین‌ها ثبت شده بود. مثل این یکی که تسریع در صدور و برخط شدن عملیات را مطالبه می‌کرد. پلیس البته امسال از حق نگذریم سنگ‌تمام گذاشت. ایده‌ی برگ گذر موقت، ابتکار مناسبی بود که توانست خیلی از شیفته‌های حضرت ارباب را به قافله برساند. همکاران من برای رفع ابهامات به سراغ سرهنگ طبایی رئیس پلیس گذرنامه ناجا رفتند.

جناب سرهنگ در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «فرایند چاپ برگ تردد بسیار کم‌تر از صدور گذرنامه اصلی است؛ اطلاعات و مشخصات افراد و بارکدهای امنیتی مثل گذرنامه در این برگ درج می‌شود. نکته قابل توجه در برگ تردد اربعین، کاغذی بودن آن است که این شائبه را محتمل می سازد که به راحتی می‌توان آن را جعل کرد؛ در حالیکه امکان جعل آن زمان‌بربوده و تازه اگر هم جعل شود با توجه به آنکه مشخصات و اطلاعات در سیستم گذرنامه دو پلیس ایران و عراق ثبت شده، ورود و خروج با گذرنامه جعلی امکان‌پذیر نخواهد بود.»

آقای طبائی می‌گوید این برگ تردد فقط مختص زائران اربعین است؛ ولی این قول را هم داده که گذرنامه‌های متقاضیان بلافاصله بعد از پایان ماه صفر به دستشان برسد. باید توجه کرد که اعتبار برگ‌های تردد موقت هم فقط تا پایان ماه صفر است.

ابتکار دیگر پلیس برای کاهش صف‌های متقاضیان، راه‌اندازی سامانه استعلام وضعیت صدور برگ موقت است. خیلی از جماعتی که روبروی اداره گذرنامه معطل می‌شدند، فقط برای پرسیدن یک سؤال آمده بودند. جناب سرهنگ به خبرنگار ما گفته برای استعلام آخرین اوضاع برگ تردد موقت، فقط کافی است کد ملی متقاضی را به سامانه‌های پیامکی ۱۱۰۳۰۰۰۰۱۰ و ۱۱۰۳۰۰۰۰۰۲ پیامک کرد. 

  

دوم| سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی؛ با نرخ‌های فضائی بعضی رانندگان چه باید کرد؟

نباید یک‌طرفه به قاضی رفت؛ شاید شرکت‌های حمل‌ونقل هم ملاحظاتی داشته باشند. با این همه سخت‌گیری به زائران حضرت حسین و پیشنهاد نرخ‌های نجومی بلیت به آن‌ها تحقیقاً شرافتمندانه نیست. جمعی از مخاطبان هم با همین هدف یک کمپین در «فارس من» تشکیل دادند. کمپینی که از آقایان مسؤل برای نظارت هرچه بیشتر روی قیمت‌گذاری‌ها مطالبه می‌کرد. همکاران من مطلب را از سازمان راهداری پیگیری کردند. 

داریوش باقرجوان مدیرکل این سازمان، با تأکید بر این مطلب که نرخ بلیت‌های اتوبوس برای ایام اربعین مطلقاً افزایش نیافته، به خبرنگار ما گفت: «به‌هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم چشم‌داشت نامشخص مادی به سفر معنوی اربعین از سوی سودجویان وجود داشته باشد. ‌براساس نرخ‌نامه اربعین، قیمت بلیت اتوبوس مشخص و مصوب است هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم،‌ صنف مربوطه هم این موضوع را پذیرفته است. نرخ‌نامه‌ها و قیمت‌ها همه در پایانه‌های مسافری در مقابل چشم مسافران نصب شده است و در برگشت هم همین روال را داریم.»

آقای مدیرکل هم‌چنین گفته اگر زائری احساس کرد از جانب هرکدام از شرکت‌های مسافربری یا رانندگان اتوبوس به وی اجحافی صورت گرفته، مطلب را با شماره تلفن ۱۴۱ یا شماره پیامک ۱۰۰۰۱۴۱ درمیان بگذارد. به‌گفته آقای باقرجوان همکاران وی در همه ترمینال‌ها حضور داشته و آمادگی کامل دارند تا پس از گزارش هر تخلفی به‌سرعت تشکیل پرونده بدهند.

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: «شرکت‌های حمل‌ونقل و تشکل‌های صنفی هم در این باره توجیه هستند و دیدگاه آنها این است که با حداقل هزینه، زائران را جابه‌جا کنند. اگر چه آنها درحال مواجهه با مشکلات فراوان هستند، اما تلاش می‌کنند در جابه‌جایی زوار حسینی، دنبال سود نباشند.»

 

سوم| مورد عجیب سامانه سماح؛ آن ۲۲۰۰۰ تومان کجا هزینه می‌شود؟

مطلب دیگری که متواتراً مورد پرسش زائران حضرت اباعبدالله واقع شده، الزام آنان برای ثبت‌نام در سامانه «سماح» است. سامانه‌ای که البته رایگان نیست و برای خدماتی مثل هلال‌احمر یا بیمه از مراجعه‌کنندگان پول طلب می‌کند. مطالبات متعددی هم در این‌باره در «فارس من» ثبت شده بود مثلا این کمپین که نوشته: «اولاً طبق ماده ۲ و ۳ قانون گذرنامه دولت حق ندارد جهت خروج از کشور از مردم بخواهد در سماح ثبت‌نام کند. ثانیاً چرا بصورت اجباری از مردم هزینه دریافت می‌شود؟ درحالی‌که هلال‌احمر تأکید دارد خدماتش رایگان است و بیمه اجباری برای هیچ سفر خارجی دیگری وجود ندارد؟»

همکاران من مطلب را با احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین در میان گذاشتند؛ وی می‌گوید: «هفت هزار تومان از این مبلغ به‌درخواست هلال‌احمر و برای تأمین بخشی از هزینه‌های این سازمان اختصاص می‌یابد. البته باید توجه داشت استفاده از خدمات این مجموعه در خاک عراق کاملاً رایگان است. 15 هزار تومان دیگر هم برای پوشش بیمه‌ای زائران اربعین است. باوجود افزایش تعرفه‌های بیمه در سال‌جاری، از این حیث هیچ افزایش تعرفه‌ای نداشته‌ایم.»

محمدی‌فر گفت: «تعهدات بیمه ایران علاوه بر فوت و‌ نقص عضو، انتقال بیماران به کشور به وسیله آمبولانس‌های مجهز در عراق است که امیدواریم تمام زائران اربعین در سلامت کامل به این سفر مشرف شده و به کشور بازگردند.»

 

ناصر شاهنده مسؤل بازرسی سازمان حج و زیارت هم به خبرنگار ما گفته یکی از مهم‌ترین وظایف تیم‌های نظارتی این سازمان در ایام اربعین، نظارت بر خدمات سازمان‌های بیمه‌گر است. وی تأکید می‌کند: «پایگاه‌ها و ایستگاه‌های بیمه‌ای برای این ایام راه اندازی می‌شود. تیم‌های بازرسی و نظارت و ارزشیابی به این پایگاه‌ها سرکشی می‌کنند و عملکرد شرکت بیمه‌ای و تعهدات آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. گزارش‌های مردمی هم در خصوص موضوع بیمه اربعین مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و منتظر گزارش‌های زائران هستیم.»

مسئول دفتر بازرسی، نظارت و ارزشیابی سازمان حج و زیارت تاکید کرد: «نظارت بر انجام وظایف دست اندرکاران بیمه‌ای، خدمات درمانی و عوامل سازمان بخش‌هایی از برنامه‌های ما در ایام پیش رو است که زائران می‌توانند برای ارائه شکایات و گزارش‌ها به سامانه bazresi.haj.ir مراجعه کنند.»

 

چهارم| تور قاچاق‌چی‌های تلفن همراه برای سواستفاده از زائران اربعین

قاچاق‌چی هستند دیگر؛ اسمشان روی خودشان است! نمی‌توان به کار و بارشان خُرده گرفت. حتی اگر برای زائران اربعین حسین(ع) هم کیسه دوخته باشند. اخیراً بعضی‌هاشان با استفاده از پاسپورت‌های مسافران سفرهای خارجی(از جمله کربلا)، اقدام به فعال‌سازی و رجیستر کردن گوشی‌های غیرقانونی می‌کنند. در این‌باره یکی از مخاطبان ما هم با ثبت یک کمپین در «فارس من» به همین مطلب اشاره کرده: «من و همسرم مردادماه عازم کربلا شدیم و پس از بازگشت، متوجه شدیم بدون اطلاع ما سیم‌کارتی ثبت شده و به همین طریق گوشی تلفن همراه رجیستر شده است.»

همکاران گروه علمی-دانشگاهی من مطلب را با آذری جهرمی وزیر ارتباطات در میان گذاشتند. وی به خبرنگار ما از تشکیل یک کمیته ویژه برای حل مشکلات رجیستری خبر داده و گفته: «کمیته رجیستری به طور مداوم جلساتی را با نمایندگان وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار می‌کند تا بتوان برای آن راهکارهای مناسبی را پیدا کرد.»

 

حسین غروی‌رام رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس گفت: «استفاده از حق واردات گوشی مسافری برای تجارت خلاف قانون است. با این کار افراد سودجو کالا را وارد بازار می‌کنند. این نوع تلفن‌های همراه که به این سبک وارد کشور شده‌اند بعدها دچار مشکل می‌شوند. چراکه همان‌طور که شاهد بودید ۳۰ هزار موبایل به دلیل مشکلات رجیستری قطع شدند و هم کسبه بابت این موضوع متضرر شدند هم خریداران و مصرف‌کنندگان که این کالاها را خریداری کرده بودند.»

 

برای اطلاعات بیشتر در این‌باره گزارش جامع همکاران من در گروه علمی‌دانشگاهی را در این لینک مطالعه کنید.

 

پنجم| دانشجویان برای پیاده‌روی اربعین چه تسهیلاتی دریافت می‌کنند؟

مردم گرفتارند؛ مشکلات اقتصادی نفس‌های خیلی‌ها را به شماره انداخته. دانشجویان بیشتر. قشر مظلوم و زحمت‌کشی که زیر فشار انواع هزینه‌های ریز و درشت، قامتشان خم شده است. خیلی‌ها آرزومندند ولی هنوز که راهی کربلا شوند؛ هر طوری شده؛ سواره یا پیاده: کنار قدم‌های جابر! شما پیشنهاد کرده بودید؛ با تشکیل یک کمپین در فارس من. که برای رفع مشکلات نیازمندان آستین بالا بزنیم. بویژه دانشجویان. همکاران من در گروه علمی-دانشگاهی خبرگزاری مطلب را از مسؤلین وزارت‌خانه جویا شدند. 

 

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزیر علوم درباره تسهیلاتی که وزارت‌خانه برای دانشجویان اربعینی در نظر گرفته، به خبرنگار ما می‌گوید: «برای دانشجویانی که از طریق ستاد عتبات اعزام می‌شوند میزان تسهیلات صندوق رفاه معاونت امور دانشجویان برای دانشجویان مجرد ۱ میلیون تومان و برای متاهل‌ها ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است؛ برای دانشجویانی که به صورت آزاد مشرف می‌شوند هم مبلغ تسهیلات ۷۵۰ هزار تومان است.»

 

فریبرز سجادی معاون صندوق رفاه دانشجویان هم با تأکید بر این‌که استقبال دانشجویان در سال‌جاری از تسهیلات اربعین بسیار عالی بوده، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اضافه کرد: «زمان ثبت نام برای دریافت وام عتبات امسال برای عزیمت به اربعین از اول شهریور ماه تا ۲۰ شهریور ماه بود که تا آخر شهریور ماه تمدید شد و دانشجویان از این تسهیلات استقبال کردند.»

سجادی اظهارداشت: «دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که از صندوق رفاه وام دریافت می‌کنند، برای دریافت تسهیلات نیاز به ضامن ندارند و بازپرداخت تسهیلات هم پس از فراغت از تحصیل خواهد بود.‌»

 

«فارس من» هم‌چنان پیگیر مشکلات شما است؛ اگر مطالبه یا ایده‌ای دارید حتماً برای ما ارسال کنید. خوش به سعادت شما؛ فراموش نکنید همان‌جا، کنار تک‌تک ستون‌های طریق نجف الی کربلا، دعاگوی دوستانتان در «فارس من» باشید. هنیئاً لکم یا زوار الحسین(ع)!

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول