اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سرمایه گذاری چین و روسیه در آسیای مرکزی با اهداف بلندمدت

یک کارشناس آمریکایی گفت: سرمایه گذاری چین و روسیه در آسیای مرکزی با اهداف بلندمدت صورت می‌گیرد.

سرمایه گذاری چین و روسیه در آسیای مرکزی با اهداف بلندمدت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، نفوذ چین در آسیای مرکزی مورد توجه کارشناسان مرکز تحلیلی بین‌المللی موسوم به «PONARS-Eurasia» قرار گرفت و نشست آنان در شهر «واشنگتن» برگزار شد.

در این نشست «اریک مک گلینچی» کارشناس آمریکایی مدعی نگرانی مردم کشورهای پساشوروی از جمله آسیای مرکزی از رشد نفوذ چین شد.

وی گفت: طی 12 سال گذشته بیش از 50 درصد مردم آسیای مرکزی با توجه به نتایج مثبت و منفی همکاری با چین از اقدامات این کشور در منطقه حمایت نمی‌کنند.

«سباستین پیرز» دیگر کارشناس آمریکایی در این نشست خاطر نشان کرد: چین نیز نگران رشد احساسات چین هراسی در آسیای مرکزی و تأثیر این پدیده بر سرمایه و منافع چینی در منطقه است بنابراین «پکن» از طریق تقویت قدرت نرم از جمله آموزش زبان چینی و گسترش فرهنگ ملی به دنبال حفظ صلح و ثبات است.

«نرگیز کاسیناوا» کارشناس دانشگاه «هاروارد» با اشاره به اینکه غرب حتی با وجود نفوذ چین در آسیای مرکزی ابزارهای قابل توجهی را دارد، تصریح کرد: اتحادیه اروپا در سال جاری استراتژی جامعی با هدف تقویت ارتباطات پایدار در زمینه حمل‌ونقل، انرژی و تکنولوژی‌های دیجیتال با کشورهای آسیای مرکزی مطرح کرد.

این کارشناس خاطر نشان کرد: کشورهای آسیای مرکزی از چنین اقدامات اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند و سرمایه اروپایی را به عنوان ابزاری برای متوازن کردن نفوذ روسیه و چین در منطقه استفاده خواهند کرد.

«ایکاتیرینا ستیپاناوا» کارشناس آکادمی علوم روسیه در این جلسه از نقش منفی حضور امریکا در افغانستان و تلاش‌های روسیه برای عادی سازی این کشور خبر داد و گفت: روسیه 2 مسئله جدی ناشی از افغانستان از جمله واردات غیرقانونی مواد مخدر و گسترش افراط‌گرایی از قلمروی افغانستان در آسیای مرکزی دارد و این مشکلات مانیتورینگ دائم می‌شود.

وی ادامه داد: روسیه در افغانستان در مقایسه با ایران، هند، پاکستان و چین چندان نفوذی ندارد و برای جبران این موضوع ابزارهایی برای حضور در مذاکرات صلح را ایجاد کرده است.

«هیلاری اپیل» کارشناس آمریکایی گفت: همزمان با تشدید درگیری واشنگتن با پکن و «مسکو» روابط بین رئیس جمهور چین و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه توسعه می‌یابد.

بر اساس مطالعات اخیر بیش از 70 درصد مردم روسیه از اقدامات چین حمایت می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به این شاخص‌ها ادامه تقویت روابط مؤثر بین چین و روسیه پیش‌بینی می‌شود اما اختلافات جدی از جمله افزایش شهروندان چین در مناطق شرقی روسیه، گسترش پروژه «یک کمربند یک مسیر» و رقابت در بازارهای تسلیحاتی نیز وجود دارد.

این کارشناس گفت: روسیه نیز نگران رشد نفوذ چین در آسیای مرکزی و اجرای پروژه یک کمربند یک مسیر در این منطقه است که در مبادلات تجاری چین و آسیای مرکزی پکن در مقایسه با مسکو جایگاه بالاتری را دارد.

«الیزابت ویشنیک» کارشناس فرانسوی نیز روابط بین چین و روسیه را استراتژیک برشمارد اما از وجود اختلافات جدی بین آنها خبر داد.

«استیون کاپلان» کارشناس دانشگاه «چیکگا» آمریکا گفت: سرمایه گذاری چین و روسیه در آسیای مرکزی دارای اهداف بلندمدت است و احتمال بروز درگیری بین روسیه و آمریکا مهمتر از درگیری چین و روسیه می‌باشد.    

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول