اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

اختصاص ۱۸ میلیون یورو برای آبرسانی به شبکه‌های عشایری

رئیس سازمان امور عشایری از اختصاص اعتبار ۱۸ میلیون یورویی برای آبرسانی به شبکه‌های عشایری خبر داد و گفت: در این بخش، ۴۷۰ پروژه آبرسانی برای ۱۷ هزار خانوار عشایری در کشور انجام شده است.

اختصاص ۱۸ میلیون یورو برای آبرسانی به شبکه‌های عشایری

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، کرم‌علی قندالی پیش از ظهر امروز در دومین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری و اولین جلسه شورای عشایر استان سمنان اظهار کرد: با اقداماتی که توسط دولت در حوزه ساماندهی عشایر انجام شد و همراهی و کمکی که از سوی مجلس صورت گرفت، شاهد تقویت عشایر در کشور بودیم.

وی گفت: در دولت تدبیر و امید، سه جلسه شورای عالی عشایر به ریاست معاون اول ریاست جمهوری و با مصوبات بسیار عالی و مطلوب برگزار شده است و الزام به تشکیل شورای عشایری استان‌ها یکی از مصوبات خوب این جلسات بود.

رئیس سازمان امور عشایری ادامه داد: توانستیم در کل کشور از ۱۲ اداره کل به ۲۰ اداره کل ارتقا پیدا کنیم. بحث گردشگری عشایری در هیأت دولت مصوب شده که ساختار استانی متناظر با ساختار کشوری هر چه سریع‌تر آغاز به کار کند.

قندالی بیان کرد: توانستیم اعتبار ۱۸ میلیون یورویی را برای آبرسانی به شبکه‌های مربوطه دریافت کنیم و اختصاص دهیم و در همین راستا، ۴۷۰ پروژه آبرسانی برای ۱۷ هزار خانوار عشایری در کشور تاکنون انجام شده است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد داریم جلسات شورای عشایر استان سمنان در عمق مناطق عشایری استان برگزار شود و ما نیز آمادگی داریم در این جلسات حضور پیدا کرده و به مسائل و مشکلات این قشر را رسیدگی کنیم.

سمنان دارای طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر در کشور

مراد خادم، مدیرکل امور عشایری استان سمنان نیز اظهار کرد: در حال حاضر، سه هزار و 181 خانوار عشایری با جمعیت بالغ بر ۱۴۴ هزار نفر در استان مستقر هستند و بالغ بر یک میلیون رأس دام سبک در اختیار عشایر استان سمنان است.

وی تصریح کرد: سرانه دام عشایر استان سمنان، ۳۳۰ رأس برای هر نفر است که این میزان حدود سه برابر سرانه کشوری است.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان بیان کرد: درصد باسوادی عشایر استان بالغ بر ۷۲ درصد بوده که این میزان در کشور ۶۳ درصد است. ۲۳ هزار تن گوشت قرمز با ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال توسط عشایر استان در سال تولید می‌شود.

خادم بیان کرد: طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر در کشور متعلق به عشایر استان است که به طول یک هزار و 400‌ کیلومتر ادامه دارد و بیشترین مشتق‌گیری از شیر بین عشایر کشور با ۳۲ نوع محصول متنوع توسط عشایر استان سمنان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: نگهداری و راهگشایی راه‌های عشایری ازجمله اقدامات در دستور کار این مجموعه در استان است. تأمین آب مسیر کوچ و مناطق عشایری و آبرسانی به‌صورت پایدار به همراه آبرسانی سیار نیز در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: استفاده از انرژی‌های نو نیز در سامان‌های عشایری با تهیه و توزیع ۳۵۰ پنل خورشیدی و ۲۴ آبگرمکن به عشایر فاقد برق انجام شده است.

تهیه طرح جامع پوشش ارتباطی عشایر سمنان

علی‌رضا آشناگر، استاندار سمنان نیز در این جلسه بیان کرد: گزارش‌های خوبی در این‌ جلسه مطرح شد و این مهم نشان از این دارد که خدمات خوبی در استان به این قشر ارائه شده است.

وی تصریح کرد: تلاش دولت همواره بر این بوده که خدمات خوبی را بر اساس اصل عدالت‌محوری به اقشار مختلف جامعه داشته باشد.

استاندار سمنان اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی به بحث برگزاری جشنواره ایل سنگسر که ‌متعلق به عشایر سنگسری است، به‌صورت جدی توجه داشته باشند تا هرچه بهتر این برنامه برگزار شود.

آشناگر گفت: این عشایر با پیشینه تمدنی قوی و غنی حق ویژه‌ای بر گردن ما در استان دارند و باید تلاش‌ کنیم تا جشنواره مذکور ‌به‌خوبی برگزار شود.

وی بیان کرد: زندگی این قشر، دوست‌داشتنی و دل‌نشین است و زمانی که در بین آنها حضور پیدا کنید، صفا و صمیمیت آنها را با تمام وجود درک خواهید کرد.

استاندار سمنان افزود: صنایع‌دستی از دستاوردهای بانوان زحمتکش عشایری است که بسیار زیباست و این تولیدات همواره مورد توجه اقشار جامعه نیز قرار گرفته است؛ طرح جامع پوشش ارتباطی عشایر استان سمنان تهیه و ارائه و این‌ مهم به‌صورت جدی پیگیری شود.

آشناگر گفت: معلمانی که به مناطق عشایری رفته و آنها آموزش می‌دهند، در واقع ایثار کرده که نیاز است تا شورای آموزش و پرورش به این افراد توجه جدی داشته باشد.

وی تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان نیز به تکمیل پروژه‌های عشایری استان توجه ویژه داشته باشد.

استاندار سمنان گفت:‌ مسائل و مشکلات عشایر رصد و رسیدگی خواهد شد و در صورت مشاهده این امر که فردی یا افرادی نسبت به ایجاد موانع و مشکلات برای این قشر اقدام کنند، به‌صورت جدی برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/2568/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول