اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

وجود سرمایه و امکانات؛ راهکارهای مهم جلوگیری از بحران آب کشاورزی کاشمر

در تعدادی از شهرستان‌های خراسان رضوی همچون کاشمر که کشاورزی محور اصلی اقتصاد مردم محسوب می‌شود، وجود آب آن هم به میزان بالا ضروری بوده، اما راهکارهای موجود برای حفظ یا افزایش میزان آب وجود سرمایه و امکانات است.

وجود سرمایه و امکانات؛ راهکارهای مهم جلوگیری از بحران آب کشاورزی کاشمر

احمد بیرجندی کارشناس ارشد عمران آب در قالب یادداشتی به راهکارهای حفظ یا افزایش میزان آب در کشاورزی کاشمر پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

کشاورزی در برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی همچون کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن نه تنها محور اقتصاد محسوب می‌شود، بلکه فعالیت قابل توجه کشاورزان در این مناطق سبب شده هر کدام از این شهرستان‌ها به تنهایی تبدیل به یک قطب تولید محصولات کشاورزی شوند و بخش زیادی از تولیدات خراسان رضوی در این حوزه را تکمیل کنند.

آمارها نشان می‌دهد، سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ کمتر از ۴۰ درصد نیاز کشور به پنبه در داخل تولید می‌شد و این در حالی است که ایران پیش از آن در طول دهه‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ یکی از کشورهای صادرکننده پنبه در جهان به شمار می‌رفت، جالب‌تر این است که بخش قابل توجهی از سطح زیرکشت مزارع کشاورزی در کاشمر برای تولید پنبه بوده و دیگر شهرستان‌ها همچون خلیل‌آباد و بردسکن نیز این محصول را که از آن به عنوان طلای سفید یاد می‌شود جزو تولیدات کشاورزی خود کشت می‌کنند.

اما مشکلات کشاورزی نیز در کنار اتفاق‌های خوب آن در این شهرستان‌ها وجود دارد، یکی از مشکلات نبود صنایع تبدیلی است، اما کم‌آبی و نبود اقدامات عملی برای حفظ یا افزایش میزان آب که نیاز ضروری کشاورزی بوده، دیگر مشکل اساسی این منطقه محسوب می‌شود.

چنانچه بگوییم حفظ یا افزایش میزان آب نیازمند سرمایه‌گذاری و وجود امکانات است، بی‌راه نگفته‌ایم، اما لازم نیست در ذهن خود به سرمایه بالا فکر کنیم، چراکه بخش کشاورزی با توجه به ظرفیت بالا و تأثیرگذار در حوزه اقتصادی به سرمایه‌گذاری بالا نیاز ندارد و تنها نیازمند توجه است، زیرا اگر کشاورزان امروز ابزار و امکانات مورد نیاز را در اختیار داشته باشند به‌خوبی می‌توانند بهره‌وری از آب را ارتقا دهند.

مسؤولان جهاد کشاورزی همواره به این نکته که در برنامه توسعه کشاورزی خراسان رضوی بهره‌وری از آب مورد تاکید بوده و محور حرکت توجه به منابع آب است، اذعان داشته‌اند و حتی قول داده‌اند که سه شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن برای افزایش سهمیه اجرای طرح‌‌های آبیاری کم فشار محدودیتی ندارند، آنها حتی درباره طرح‌هایی که طی 2 سال اخیر در این شهرستان‌ها به بهره‌برداری رسیده یا قرار است در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد نیز سخن گفته‌اند، اما آنچه که اهمیت دارد کسب نتیجه مطلوب حاصل از این اقدامات است.

به این فکر کنیم که آب همان طور که برای انسان‌ها مایه حیات است، برای تولید محصولات کشاورزی و صنعت نیز به نوعی مایه حیات محسوب می‌شود و چنانچه نتوانیم راهکارهای مناسب را برای حفظ یا افزایش میزان آب اجرا کنیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که محصولات کشاورزی با بهترین کیفیت و کمیت را در خراسان رضوی تولید کنیم.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول