اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

گزارش فارس از آیین رونمایی کتاب «گنجینه آب لرستان»

طی مراسمی با حضور اهالی فرهنگ و هنر لرستان و جمعی از مسوولان کتاب «گنجینه آب لرستان» به نویسندگی «عطا حسن‌پور» و «رضا میرزایی» رونمایی شد.

گزارش فارس از آیین رونمایی کتاب «گنجینه آب لرستان»

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، عصر امروز آئین رونمایی از کتاب نفیس «گنجینه آب لرستان» به همت انجمن خرد(خرم‌آباد رویش دوباره) و با حضور جمع کثیری از اهالی فرهنگ و ادب و مسوولان استان لرستان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی خرم‌آباد برگزار شد.

ویژگی‌های کتاب «گنجینه آب لرستان»

این کتاب که نخستین اثر مکتوب در حوزه گنجینه آبی در لرستان محسوب می‌شود توسط عطا حسن‌پور و رضا میرزایی در 25 فصل نوشته شده و در آن به مسائل و موضوعات مرتبط با حوزه آب‌وسازه‌های آبی لرستان پرداخته شده است.

از نکات برجسته این کتاب می‌توان به کشف و رونمایی از برخی سازه‌های آبی تاریخی اشاره کرد چنانکه که تا قبل از تالیف این کتاب این آثار دیده نشده بودند.

بخش اعظم این کتاب مربوط به سازه‌های تاریخی لرستان است که با آب ارتباط دارند و در این اثر به خوبی نشان داده شده است که پیشینیان اهمیت بسیار زیادی به استفاده بهینه از آب داده‌اند.

 

تالیف گنجینه آب لرستان 12 سال طول کشید

احمدحسین فتایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این آیین اظهارداشت: فقدان یک منبع علمی در حوزه باستان‌شناسی و حوزه آب از خلأ‌های موجود در لرستان و حتی ایران بود که تالیف کتاب گنجینه آب لرستان این خلأ را پر کرده است.

وی با بیان اینکه این کتاب در چند حوزه تخصصی اطلاعات بسیار خوب و مفید علمی را گردآوری کرده است، افزود: در این کتاب چند نکته برجسته وجود دارد؛ اول اینکه تهیه این اثر و گردآوری آن حدود 12 سال طول کشیده است و پژوهش زیادی در ارتباط با آن صورت گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: دیگر شاخصه این کتاب این بوده که از ابزار و تجهیزات نوین و پیشرفته در پژوهش آن استفاده شده است.

فتایی تاکید کرد: تالیف چنین کتاب‌های علمی و تخصصی مورد نیاز جامعه است و می‌توان از آن به خوبی در جهد توسعه استفاده کرد.

هویت بخشی به سازه‌های تاریخی با تالیف یک کتاب

در ادامه سیدمحمد سیف‌زاده عضو هیات مدیره انجمن خرد به نمایندگی از این انجمن نکاتی را در ارتباط با حمایت این انجمن از فعالیت‌های علمی و پژوهشی بیان کرد. 

وی ضمن گرامی‌داشت یاد شهدای کربلا و ایام اربعین، عنوان کرد: همه نیک می‌دانند که آب از عناصر 4 گانه دنیا است و مایه تطهیر روان بوده چنانکه در آیین اساطیری نیز از آب به نیکی یاد شده است.

عضو هیات مدیره انجمن خرد به اهمیت و حرمت آب در شاهنامه اشاره کرد و در ادامه افزود: با تولد این نوع کتاب‌ها اثرات تاریخی لرستان دارای شناسنامه و هویت می‌شوند و می‌توان با استفاده از این هویت یک موزه بنا کرد.

سیف‌زاده که خود از اهالی فرهنگ و هنر لرستان و از فیلم‌سازان برجسته این استان به شمار می‌رود بر توجه به تالیف چنین کتاب‌هایی تاکید نمود و در پایان گفت: کتاب «گنجینه آب لرستان» از جنبه های گوناگون باستان‌شناسی یک منبع جدید علمی برای پژوهشگران است.

توجه به مدیریت آب نزد ایرانیان باستان

در ادامه رضا میرزایی نویسنده کتاب گنجینه کتاب لرستان که خود مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان و رئیس هیات مدیره این شرکت است، به اهمیت استفاده بهینه از آب نزد ایرانیان باستان اشاره کرد و گفت: یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد ایرانیان از دیرباز در مدیریت مصرف آب سرآمد بوده‌اند چنانکه شاهنامه فردوسی به این موضوع اشاره‌های خوبی کرده است.

وی با بیان اینکه ایرانیان اولین کسانی بوده‌اند که کشاورزی را به صورت آبی انجام داده‌اند و این موضوع در شاهنامه نیز ذکر شده است، افزود: نیاکان ما چند هزار سال پیش مجموعه‌ای از آب‌بناها را در آزمون مقابله با کم آبی ایجاد کرده‌اند. 

میرزایی به وجود سازه‌های تاریخی فراوان مرتبط با حوزه آب در لرستان اشاره و اظهار کرد: لرستان از قدیمی‌ترین نقاط تمدنی در دنیا است و ابنیه و آثار تاریخی آبی متعددی در این استان وجود دارد که شامل پل‌ها، قنات‌ها، سیستم‌های تقسیم آب چاه‌ها، پل‌ها و... می‌شود که در دنیا بی‌نظیر هستند.

وی خاطرنشان کرد: لرستان دارای کلکسیونی از سازه‌های آبی متنوع است که در نوع خود کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر هستند.

 

معرفی 150 سازه آبی تاریخی

عطا حسن‌پور پژوهشگر و باستان‌شناس مطرح لرستانی که همراه با رضا میرزایی کار تالیف کتاب گنجینه آب لرستان را انجام داده است در ادامه به بیان بخش‌هایی از این کتاب پرداخت.

 

وی از معرفی 150 ساره تاریخی مرتبط با آب در لرستان در کتاب گنجینه آب لرستان خبر داد و گفت: بیش از 100 پل تاریخی در لرستان جود دارد که در این کتاب برخی پل‌ها را برای اولین بار شناسایی و معرفی کرده‌ایم که از جمله آنها یک پل در الیگودرز است.

حسن‌پور که دارای مدرک دکترای باستان‌شناسی بوده و تا کنون 4 جلد کتاب و 14 کتابچه تالیف کرده است، افزود: در لرستان بیش از هزار و 200 آسیاب وجود دارد که در این کتاب به 10 مورد پرداخته شده است و نمونه آن آسیابی است که اخیرا در منطقه سیرم کشف شد.

به گفته وی در این کتاب سدهای تاریخی لرستان معرفی و مورد بررسی قرار گرفته‌اند که از جمله آنها سد تاریخی کزنار در شهرستان الیگودرز است.

این پژوهشگر لرستانی که بیش از 50 مقاله علمی و پژوهشی دارد بیان کرد: بررسی آثار تاریخی مربوط به حوزه آب در لرستان به خوبی نشان می‌دهد قدیمی‌ها به درستی و به صورت دقیق از آب استفاده می‌کرده‌اند.

بیش از 1300 قنات در لرستان وجود دارد که هیچ یک ثبت ملی نشده‌اند

حسن‌پور خاطرنشان کرد: در لرستان هزار و 313 قنات وجود دارد که متاسفانه هیچ یک از آنها ثبت ملی نشده‌اند؛ امیدواریم با همت استاندار لرستان و مدیرکل میراث پرونده‌ قنات‌ها در کنار پرونده قلعه فلک الافلاک برای ثبت جهانی ارسال شود.

وی در ادامه یادآور شد: در لرستان 21 غار دست کند شناسایی شده است که معروف‌ترین آنها غار کوگان است و در آن 7 آب انبار دارد.

استانداری از کتاب گنجینه آب لرستان حمایت می‌کند

در پایان گودرز امیری معاون عمرانی استاندار لرستان ضمن تمجید از تلاش آقایان حسن‌پور و میرزایی بابت تالیف کتاب گنجینه آب لرستان، این کتاب را اثری بسیار ارزشمند دانست و گفت: آب رسانی را باید از قدیمی‌ها یاد گرفت که بدون مصرف انرژی آب را منتقل می‌کرده‌اند.

وی گردآوری اسناد تاریخی مانند گنجینه آب لرستان را در رفع مشکلات تقسیم حق آبه بسیار موثر و مفید دانست و گفت: این اسناد در بسیاری از موارد می‌تواند حل کننده مشکلات بوده و حتی می‌تواند مشکلات حق آبه را نیز حل کند.

معاون استاندار لرستان عنوان کرد: برای بحث تکمیل مطالعات سازه‌های آبی در لرستان پیگیری می‌کنیم و اعتبار خوبی در سال 99 قرار می‌دهیم تا سند ماندگاری برای آیندگان بماند.

وی با اعلام این موضوع که باید در سنوات آتی اعتباری نیز برای بازسازی سازه‌های تاریخی قرار دهیم، افزود:
 آمادگی داریم جهت تکمیل موزه آب به شرکت آب منطقه‌ای کمک کنیم.

در پایان از کتاب رونمایی شد و در همین زمان گودرز امیری قول داد از کتاب گنجینه آب لرستان حمایت مالی داشته باشد.

گزارش از سعید سرشار

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول