اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

فارس من| دلیل تفاوت قیمت در سایت‌های خرید اینترنتی/ تخفیف‌های دروغین و اعتماد مردم

تعدادی از مخاطبان در سامانه «فارس من » خواستار نظارت و بررسی بیشتر قیمت‌های سایت دی جی کالا شدند که این موضوع پیگیری شد.

فارس من| دلیل تفاوت قیمت در سایت‌های خرید اینترنتی/ تخفیف‌های دروغین و اعتماد مردم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اینترنت و حضور در شبکه‌های اجتماعی به حدی در زندگی مردم رسوخ پیدا کرده که توانسته است برخی از نیازهای روزانه آنها را نیز با استفاده از این  بستر برطرف کند.

سایت های خرید اینترنتی موجب شده است تا مردم با یک کلیک به کالای مورد نیاز خود دست پیدا کنند و فرصت برای رقابت برای کسب و کارهای آنلاین فراهم شود.

در کنار  فرصت هایی که برای کسب و کارهای اینترنتی ایجاد شده است، همواره چالش هایی برای آن وجود داشته که تعدادی از مخاطبان در سامانه فارس من این موضوع را اعلام کردند.

این مخاطبان با نام بردن از سایت دیجی کالا خواستار نظارت بر قیمت های این سایت شدند و اعلام کردند:«با توجه به نوسان قیمت ارز و همچنین معیار بودن قیمت سایت دیجی کالا برای خرده فروشنده ها هرگاه نرخ ارز بالا رفته قیمت اجناس دیجی کالا به‌خصوص لوازم خانگی و الکتریکی آن جهش داشته اما با کاهش قیمت ارز تغییری مشاهده نمی شود لطفا بر قیمت کالاهای سایت دی جی کالا و دیگر فروشنده های اینترنتی نظارت شود.»

قیمت‌های اجناس را در سایت‌های مختلف مقایسه کنید

به منظور پیگیری بهتر این سوژه با یکی از مخاطبان گفت‌وگو کردیم، این مخاطب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس اظهار داشت: برای خرید یکی از لوازم یدکی خودرو به سایت دی‌جی کالا مراجعه کردم که در این سایت رقمی به عنوان رقم واقعی زده شده بود که با ۵۴ درصد تخفیف به رقم کمتری تبدیل شده بود.

وی ادامه داد:  به منظور آنکه از خریدم اطمینان کافی داشته باشم کالای مورد نظر را در دیگر سایت های خرید اینترنتی جستجو کردم و نتیجه این بررسی جالب بود.

این مخاطب ادامه داد: مبلغی که در سایت دیجی کالا و پس از ارائه تخفیف قرار داده شده بود باز هم بیشتر از مبلغی بود که در سایت های دیگر برای آن کالا در نظر گرفته بودند.

وی خاطر نشان کرد: باید این موضوع بررسی شود که به چه دلیل قیمت‌های دی‌جی کالا بالاست و نظارتی روی آن نمی‌شود، برخی از افراد بدون آنکه مقایسه ای داشته باشند از این سایت خرید می‌کنند در حالی که می‌توانند با قیمت پایین تر، از سایت‌های دیگر خرید کنند.

تفاوت بین کالای قانونی و قاچاق در قیمت است

برای پیگیری این موضوع با امیر حسن موسوی مدیر روابط عمومی دی‌جی کالا گفت‌و‌گو کردیم.

موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس تاکید کرد: نخستین مورد برای تفاوت قیمت را می توان با موضوع کالای قاچاق و کالایی که به طور قانونی وارد کشور شده است، توجیه کرد.کالاهایی که در دی‌جی‌کالا عرضه می شود، قانونی وارد شده و برگ سبز دارد.

وی در ادامه گفت: بخشی از فروش دی‌جی کالا مربوط به کالاهایی می‌شود که برای کسب و کارهای دیگر است و از پلتفرم دی‌جی کالا برای فروش استفاده می‌کنند حدود ۳۰ هزار کسب و کار در پلتفرم دی‌جی کالا فعالیت دارند در کنار این محصولات، کالاهایی وجود دارند که دی‌جی کالا با مدل خرده فروشی خود اقدام به فروش آنها می‌کند.

 مشتریان ما می توانند با اعلام مشکلات خاص خود شاهد پیگیری آن از طرف تیم دی‌جی کالا باشند اگر قیمت تمام شده بر اساس گفته مشتریان بالاتر از قیمت اصلی باشد ما به سرعت برای اصلاح آن اقدام می‌کنیم.

مدیر روابط عمومی دیجی کالا اضافه کرد: اگر کالایی از کالاهای وارداتی باشد حتماً برگ سبز آن بررسی می‌شود و اگر کالایی در ایران تولید شده باشد کارشناسان دیجی کالا مجوز کارگاه را بررسی می‌کنند اما یکی از مواردی که درباره قیمت‌های دیجی کالا مطرح شده بود مربوط به قیمت گوشی‌های تلفن همراه بود.

وی ادامه داد: این مقایسه در حالی اتفاق می افتد که گوشی های تلفن همراه دی‌جی کالا به صورت قانونی وارد شده و گوشی‌هایی که قیمت آنها پایین تر از گوشی های موبایل دی‌جی کالا هستند، قیمت تمام شده آنها به دلیل ورود آنها به کشور به همراه  مسافر ارزان تر است.

موسوی در ادامه بیان کرد: یک و نیم میلیون  نوع کالا در دی‌جی کالا وجود دارد اما اگر تیم مانیتورینگ متوجه شود که قیمت محصول بیشتر از قیمت واقعی آن است به سرعت برای کاهش قیمت اقدام می‌کنند و اگر فروشنده ای که با دی‌جی کالا همکاری می‌کند حاضر به کاهش قیمت نباشد دی‌جی کالا از فروش آن محصول جلوگیری می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مشتریان ما می توانند با اعلام مشکلات خاص خود شاهد پیگیری آن از طرف تیم دی‌جی کالا باشند اگر قیمت تمام شده بر اساس گفته مشتریان بالاتر از قیمت اصلی باشد ما به سرعت برای اصلاح آن اقدام می‌کنیم.

نظارت  اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی بر قیمت محصولات

پس از توضیح درباره این موضوع با رضا الفت نسب سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، گفت‌وگو کردیم.

الفت نسب اظهار داشت: مسلما اگر چنین مشکلی وجود داشته باشد مردم دیگر اقدام به خرید از سایت دی‌جی کالا نمی‌کنند البته این سایت محصولاتی را نیز ارائه می کند که برای شرکت نیست و فروشندگان دیگر در همکاری با این سایت محصولات را برای فروش عرضه کردند.

 

 اطمینان داریم که سایت‌هایی مانند دیجی کالا به دنبال ارائه کالای قاچاق نیست و قیمت های آن نیز قیمت های مصوبی است و اگر مشکلاتی در قیمت‌های آن وجود داشته باشد به سرعت در این اتحادیه بررسی می شود و در صورت لزوم به تعزیرات فرستاده می‌شود.

وی ادامه داد: ما در اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی شکایات مردم را بررسی می‌کنیم و مقررات کاملا شفاف است اما به نظر می رسد این مشکل به دلیل وجود کالاهای قاچاق است چرا که کالاهای قاچاق با قیمتی بسیار کمتر از کالاهایی عرضه می‌شود که به صورت قانونی وارد کشور شده است.

الفت نسب تاکید کرد: همچنین توصیه می‌کنم که مردم پیش از خرید از صحت قیمت‌ها و اصالت کالا اطمینان لازم را داشته باشند اما دیجی کالا بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار محصول دارد و اگر کالایی به صورت قاچاق یا تقلبی عرضه شود، جریمه های سنگینی برای متخلف قرار داده است.

سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی خاطرنشان کرد: ما اطمینان داریم که سایت‌هایی مانند دی‌جی کالا به دنبال ارائه کالای قاچاق نیست و قیمت های آن نیز قیمت های مصوبی است و اگر مشکلاتی در قیمت‌های آن وجود داشته باشد به سرعت در این اتحادیه بررسی می شود و در صورت لزوم به تعزیرات فرستاده می شود.

بنابر آنچه گفته شد دلایلی برای قیمت های متفاوت سایت‌های خرید وجود دارد که لازمه خرید صحیح به صورت اینترنتی این است که شهروندان با احتیاط کامل و تحقیقات لازم اقدام به خرید کالاهای مورد نیاز خود کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول