اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

محیط خوب و امنی را برای ورزش بانوان روستایی بوجود آوریم

نایب رئیس بانوان هیات ورزش‌های روستایی و بومی و محلی استان مرکزی می‌گوید: توسعه همه جانبه ورزش بانوان چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی نیازمند تغییر نگرش مسوولان، تامین زیرساخت‌ها و بسترسازی و فرهنگ سازی در جامعه است.

محیط خوب و امنی را برای ورزش بانوان روستایی بوجود آوریم

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، ورزش بانوان در سطح شهرها مشکلات خاص خود را دارد و این مشکلات در روستاها چندین برابر شهرها است.

توسعه همه جانبه ورزش بانوان چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی نیازمند تغییر نگرش مسوولان، تامین زیرساخت‌ها و بسترسازی و فرهنگ سازی در جامعه است و باید کوشید فضا برای ورزش بانوان بیش از پیش در کشور فراهم شود.

هم اکنون در مناطق روستایی وضعیت و شرایط فعلی برای ورزش بانوان مناسب نیست که باید بیش از پیش این مهم مورد توجه قرار گیرد، در این راستا خبرنگار ورزشی فارس گفت‌وگویی با نجمه محمدی نایب رئیس بانوان هیات ورزش‌های روستایی و بومی و محلی استان مرکزی انجام داده و در آن وضعیت ورزش بانوان روستایی را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه با هم می‌خوانیم.

فارس: در حال حاضر ورزش بانوان روستایی در چه رشته‌هایی فعالیت دارد؟

محمدی: ورزش بانوان روستایی در رشته‌های هفت سنگ، چوب کشی، دال پلان، طناب کشی، دوز پا، جشنواره و مسابقات قهرمانی کشور فعالیت می‌کند.

در سال 1398 در بخش بانوان جشنواره‌ها و جام نوروزی برگزار شده است که در این فعالیت‌ها تمام شهرستان‌ها مشارکت داشتند، همچنین مسابقات انتخابی را در سطح استان برگزار کرده‌ایم.

جشنواره حرکت و برکت  از جمله برنامه‌هایی بوده که در سه شهرستان خمین، کمیجان و ساوه برگزار شده است که تا پایان سال در سه شهرستان دیگر نیز برگزار خواهد شد.

در این جشنواره بازی‌های بومی محلی و سنتی از جمله دوز پا، چوب‌کشی، طناب کشی، هفت سنگ، دال پلان و تیرکمان سنتی برگزار شد که به آن جشنواره دانیز نیز گفته می‌شود که به منظور قدردانی از مقام مادر برگزار شد.

در کنار برگزاری این بازی‌ها، پخت نان، اجرای بازی‌های سنتی و برگزاری غرفه‌های صنایع دستی نیز انجام شد که هر کدام از آنها برحسب جداول موجود ارزیابی قرار می‌گیرند.

فارس: برنامه‌های آتی برای ورزش بانوان در سطح استان چیست؟

 محمدی: مسابقات قهرمانی کشور جام خوشه‌چین در آبان ماه برگزار خواهد شد که مسابقات استانی در سال 97 برگزار شده است که ما میزبان منطقه 4 قهرمانی کشور آن هستیم که برای بانوان در رشته‌های هفت سنگ، چوب کشی، دو میدانی، طناب کشی، والیبال و فوتبال برگزار می‌شود.

از نظر آموزشی یک دوره کلاس داوری درجه سه بازی‌های بومی محلی را در شهریور ماه در شهرستان خمین و شهرستان اراک برگزار کردیم، همچنین طرح سنجش قامتی را داریم که اجرایی خواهد شد.

فارس: طرح  سنجش قامتی به کجا رسید؟

محمدی: طرح سنجش قامتی در روستاها را داریم که در حال برگزاری فاز سوم آن هستیم، فاز اول آن در روستاهای سه شهرستان برگزار شد و در سال گذشته در 20 روستا این طرح اجرا شد و امسال در نظر داریم در 70 روستا انجام شود که تا کنون 24 روستا آن برگزار شده است و بقیه هم تا پایان سال انجام خواهیم داد. 

در این طرح مشکلات زنان روستایی مدنظر قرار گرفته می‌شود که از سوی وزارت ورزش و جوانان برنامه‌ریزی شده است که مشکلاتی که در ساختار زنان روستایی وجود دارد شناسایی شود که با انتشار بروشورهایی که در اختیار زنان روستایی قرار می‌گیرد و طبق عارضه‌‌ای که برای آنان توسط کارشناسان تشخیص داده می‌شود بتوانند با این بروشورها آن عارضه را کمتر کند یا از بین ببرند تا مشکل آنها حل شود.

فارس: وضعیت خانه‌های روستایی برای ورزش بانوان روستایی چگونه است؟

محمدی: خانه‌های ورزش روستایی که در روستاها راه اندازی شده است برای بانوان روستایی نیز می‌باشد تا بانوان روستایی بتوانند با استفاده از آنها در ورزش شرکت کنند چون خانم‌ها رکن اصلی خانواده را تشکیل می‌دهند و هر چه خانواده‌ها پایدارتر و سلامت باشند آن خانواده شکل بهتری می‌گیرد و شادتر است، هدف ما این است تا بانوان روستایی در ورزش مشارکت قوی داشته باشند ایجاد این خانه‌های ورزشی برای تمام روستاییان است.

فارس: چه مشکلاتی سر راه اجرای برنامه‌های ورزش بانوان وجود دارد؟

محمدی: مشکلات ما دهیاری و بخشداری‌ها هستند که باید با ما هماهنگ باشند و همکاری کنند و چون در روستاها سرو کار ما بیشتر با آنها است، تقاضای ما از آنها این است که فضایی که در خانه‌های ورزشی روستایی فراهم شده را به مساوی و عادلانه بین آقایان و خانم‌ها تقسیم کنند تا بانوان هم بتوانند از این خانه‌های ورزشی بهره برداری لازم را ببرند.

در بحث ورزش بانوان در روستاها مشکلات بسیار زیادی است البته در حال حاضر تا حدودی بهتر شده است و کمی فرهنگ سازی شده است و بانوان در ورزش و مسابقات شرکت می‌کنند.

درخواست ما این است که همه باید کمک کنند بخصوص دهیاری‌ها و بخشداری‌ها باید بیشتر کمک کنند تا محیطی خوب و امن برای بانوان بوجود آوردند  تا با خیال راحت بتوانند ورزش کنند تا شاداب و سرحال و سلامت باشند.

مشکل بعدی شرکت بانوان در مسابقات روستایی است چون در مسابقات شرکت می‌کنند مقام بدست می‌آوردند اما خانواده‌ها اجازه شرکت در مسابقات کشوری را به آنها نمی‌دهند  که این مساله هنوز فرهنگ سازی در روستاها نشده است تا بتوانند خیلی راحت در اردوها و مسابقات شرکت کنند، هر چند که در بعضی از شهرستان‌ها این مسئله حل شده است اما در بعضی شهرستان‌های کوچکتری هنوز در روستاها این فرهنگ سازی شده است.

فارس: حرف پایانی؟

محمدی: توسعه همه جانبه ورزش بانوان چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی نیازمند تغییر نگرش مسوولان، تامین زیرساخت‌ها و بسترسازی و فرهنگ سازی در جامعه است و باید کوشید فضا برای ورزش بانوان بیش از پیش در کشور فراهم شود.

تشکر می‌کنم از مسوولان اداره کل ورزش و جوانان بخصوص قسمت بانوان که همیشه در کنار ما بودند و هیات ورزش روستایی را واقعا حمایت کرده‌اند، روستاها به امکانات ورزشی نیاز دارند حتما مسوولان ورود کنند و مکان‌هایی را به وجود آوردند تا بانوان روستایی بتوانند ورزش کنند.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول