اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

انتظار نداشتیم نمایندگان مجلس از تصویب طرح شفافیت آرا شانه خالی کنند

قائم مقام دبیرکل اتحادیه تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد گفت: جنبش دانشجویی انتظار نداشت نمایندگان مجلس طرح شفافیت آرا را با سیاسی‌کاری به دوره‌های آتی پاس دهند و طرح به این مهمی را به خواب زمستانه بفرستند.

انتظار نداشتیم نمایندگان مجلس از تصویب طرح شفافیت آرا شانه خالی کنند

دانیال اسلامی‌پناه قائم مقام دبیرکل اتحادیه تشکل های اسلامی سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: مجلس شورای اسلامی به عنوان مرکز قانونگذاری و مهم ترین نهاد تصمیم ساز، تصمیم گیرنده بوده و نماد بارز دموکراسی و انتخاب آزاد در یک کشور توسط یک ملت است و باید الگویی جهت عرضه اخلاق مداری در راس قانونگذاری باشد.

وی افزود: متاسفانه مدت طولانی شاهد عدم حمایت شفاف و صادقانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طرح شفافیت آراء نمایندگان بودیم که این جلوه مناسبی از مجلس که باید در راس امور باشد به ما نداد و به عقیده عمده تحلیلگران و دانشجویان سیاسی این دوره مجلس شورای اسلامی نه تنها مجلس شایسته‌ای نبوده، بلکه مجلس بایسته‌ای هم به ما ارائه نداده است.

قائم مقام دبیرکل اتحادیه تشکل های اسلامی سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: حال پس از زمان زیادی که این طرح در گوشه‌ای از انبار طرح‌های به نفع مردم مثلث بهارستان انداخته شده بود، در کمال تعجب پس از جریان سازی‌ها و مطالبه شدن خواسته مردم شاهد تصویب آن با یک فوریت بودیم، گویی که بنا نیست حد اقل در مجلس فعلی این طرح مهم به فعلیت برسد و این نشان از بی‌‌توجهی نمایندگان به مطالبات عمومی سطح جامعه به خصوص تشکل‌های دانشجویی دارد.

وی گفت: شفافیت اولین قدم برای احیای پاسخگویی است و پاسخگویی تکلیفی شرعی و قانونی بر نمایندگان یک ملت است؛ قانونگذاری، حق الناسی در دست نمایندگان مجلس بوده و این حق تمام آحاد جامعه است که بدانند نمایندگان منتخب‌شان در مجلس چه موضعی در برابر لوایح، تصویب قوانین و طرح های مختلف دارند.

اسلامی‌پناه خاطرنشان کرد: شفافیت سبب رشد پاسخگویی نمایندگان و مجاب شدن آن ها به تبیین نظراتشان در حوزه‌های انتخابیه خود و البته رشد صداقت در راستای مکارم اخلاق و نهادینه کردن سیاست اسلامی نیز می‌شود. 

وی با بیان اینکه حتی با تصویب لایحه شفافیت، این دوره از مجلس از شفافیت فرار کرده است افزود: نمایندگان مجلس امر شفافیت را برای همگان تلقی کرده و اجرای آن برای نهادی اثرگذار مثل مجلس را به اجرای‌ آن در تمام مراکز قدرت در کشور پیوند زدند که البته که این موضع قطعا درست و قابل تحسین است اما با نگاه واقع بینانه می‌توانیم بفهمیم که هدف از این‌ کار نوعی شانه خالی کردن و پاس دادن این مهم به دوره های آتی مجلس است، چراکه عملیاتی کردن این طرح ماه‌ها به طول می‌انجامد و قطعا نمایندگان در این دوره خود را از شفافیت آرا می‌رهانند که این خود جای تاسف و نگرانی دارد. 

اسلامی‌پناه عنوان کرد: امروزه حس مسئولیت دانشجویان در تشکل های سیاسی سطح کشور به عنوان نیروهای پویای منتقد و پل ارتباط دهنده دو نقطه موثر آگاهی بخشی و شفاف سازی در جامعه بیدار شده است، امسال با نزدیکی به ایام انتخابات مجلس، بسیار مهم است که ملت ایران در تمام نقاط کشور بدانند که نمایندگان خود چه تصمیماتی اتخاذ کرده و چه طرح هایی را به تصویب رسانده‌اند و این آگاهی سبب شناخت بهتر مردم از نمایندگان و اصلاح شیوه‌های انتخاب نمایندگان در دوره‌های آتی نیز خواهد شد.

قائم مقام دبیرکل اتحادیه تشکل های اسلامی سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مهم ترین موضوعی که می‌توان علاوه بر مسائل فوق در نظر داشت، شفافیت منابع مالی، حذف رانت، شفافیت حمایت های معنوی و سیاسی، شفافیت ارتباطات پشت پرده نمایندگان مجلس با مسئولین دیگر نهادها و از همه‌ مهمتر پرده‌برداشتن از زد‌و‌بندهای نامناسب و هزینه‌های هنگفتی است که متاسفانه امروز وجود دارند ولی هیچ دلیل مبنی بر استناد آنها موجود نبوده و نمایندگان عمدتا موضع "کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!" را در پیش می‌گیرند، که باعث رنگ باختن ضوابط در برابر روابط غیرمرسوم اداری می‌شود.

وی با بیان اینکه راه حل ریشه‌کن شدن فساد سیاسی و مالی از مسیر شفافیت می‌گذرد، بیان کرد: در هر صورت امروز شفافیت همه مراکز قدرت امری لازم الاجرا بوده و مطالبه عموم ملت به خصوص دانشجویان سطح کشور است که اجرای آن را نه به عنوان صرفا یک طرح بلکه انجام وظیفه ای بر دوش نمایندگان خود در مجلس می‌دانند.

اسلامی‌پناه گفت: البته جنبش مقدس دانشجویی انتظار نداشت نمایندگان ملت آن‌ را با سیاسی‌کاری و لطایف الحیل چون مسئله‌ای بی‌اهمیت به دوره‌های آتی پاس دهند و در زمستان اقتصادی پیش روی کشور، طرح اینچنین مهمی را به خواب زمستانه بفرستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول