اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

مصوبه «حذف تنوع مدارس» تبعات بلندمدت دارد

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر حذف تنوع مدارس، گفت: این مسأله برای آینده کشور و آینده رشد استعدادها می‌­تواند منشأ آفت­‌های زیادی باشد که تبعات بلند مدتی دارد یعنی 15 یا 20 سال دیگر آثار آن را لمس خواهیم کرد.

مصوبه «حذف تنوع مدارس» تبعات بلندمدت دارد

ایمان افتخاری رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش که در آن بر حذف تنوع مدارس (مدارس سمپاد، نمونه دولتی، شاهد و هیئت امنایی) تأکید شده است، گفت: موضوع مدارس استعدادهای درخشان یکی، دو سالی است که موضوع گرمی در فضای آموزش و پرورش بوده است و افراد مختلفی درباره آن صحبت کردند؛ مصوباتی در شورای عالی آموزش و پرورش در مورد آن مطرح شد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: آنچه اکنون علامت سوال ایجاد می‌­کند این است که مصوبه مجلس دقیقا در زمانی به تصویب رسید که حدود یک سال قبل، اساسنامه سازمان استعدادهای درخشان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و بعد از امضای رئیس‌­جمهور باید سازمان مذکور در مسیر تشکیل هیأت امنا و انتخاب رئیس و تغییر هویت از مرکز به سازمان قرار می‌­گرفت.

افتخاری ادامه داد: سمپاد با تأکیدات و توجهات مقام معظم رهبری و مجموعه­‌های بالادستی مبنی بر توجه ویژه به حوزه­‌های نخبه‌­پروری و استعدادهای درخشان شکل گرفته بود و حال مصوبه مجلس کاملا خلاف این مسأله است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تصریح کرد: باید دید نظر شورای نگهبان در این باره چیست و شمول این قاعده تا چه حدی مدارس مختلف را دربر می‌­گیرد.

افتخاری درباره تبعات این مصوبه مجلس، گفت: از زمانی که موضوع سپماد را پیگیری می­‌کردیم، بزرگترین دغدغه بنده و همکاران، عدالت آموزشی بود؛ در شرایطی که نمی­‌توانیم شرایط تحصیل خوب را برای همه فراهم کنیم، اگر توان اقتصادی تعیین­ کننده باشد، مخالف عدالت آموزشی است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تصریح کرد: در حال حاضر مدارس غیردولتی با تنوع حداکثری اداره می‌­شوند یعنی طیف مختلفی از سبک‌­ها و روش­‌ها در این مدارس وجود دارد.

وی با بیان اینکه، این موضوع که مدارس سمپاد و نمونه دولتی هزینه‌های زیادی را متحمل دولت می‌کند، اشتباه است، گفت: اگر تنوع مدارس و رویکردهای آن را کم کنیم، مدارسی که توانسته­ بودند با حداقل استفاده از امکانات دولتی موفقیت‌­هایی کسب کنند را از دسترس مردم خارج کرده‌ایم؛ به عبارتی این تصور که مدارس سمپاد یا نمونه مردمی هزینه زیادی برای دولت داشته‌­اند، تصور درستی نیست؛ اینها بیشتر با تمرکز بر مدیریت درست و استفاده از توانمندی‌­های بعضی از خانواد‌‌ه‌­ها و کمک­های حداقلی که از هر دو طرف دریافت می‌­کردند، راه بینابینی برای قشر متوسط فراهم کرده بودند.

افتخاری تأکید کرد: با مصوبه اخیر مجلس، این‌ها از بین می‌­رود؛ بنابراین فکر می‌­کنم این مسأله برای آینده کشور و آینده رشد استعدادها می‌­تواند منشأ آفت­‌های زیادی باشد که تبعات بلند مدتی دارد یعنی 15 یا 20 سال دیگر آثار آن را لمس خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول