اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

هفتمین راهپیمایی جاماندگان اربعین/ اتصال آسمان «تهران» به «کربلا»

در روز اربعین و همزمان با پیاده روی زائران اربعین از نجف تا کربلا، هفتمین مراسم جاماندگان از زیارت با حضور بیش از دو میلیون نفر در شهرری کربلای ایران برگزار می شود.

هفتمین راهپیمایی جاماندگان اربعین/ اتصال آسمان «تهران» به «کربلا»

به گزارش خبرگزاری فارس از ری، هر ساله با فرا رسیدن ایام اربعین، شوق پیاده‌روی برای زیارت امام حسین(ع) در وجود عموم مسلمانان جهان به‌ ویژه ایرانیان شکل می ‌گیرد و همه سعی می‌ کنند به هر طریقی شده خود را آماده این سفر معنوی کرده و به خیل عاشقان حضرت اباعبدالله(ع) در کربلای معلی برسانند. 

امسال با وجود آنکه ویزای اربعین حذف شده و طبق آمار، رکورد حضور مردم نسبت به سال‌های گذشته شکسته شده است، اما افرادی هستند که نتوانستند قدم به این سفر عشق بگذارند و از این قافله جامانده‌اند. 

این روایت امام هادی (ع) را مرور می کنیم که به فردی از اهل ری فرمودند: بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی(ع) را زیارت کرده باشد.

با استناد به این حدیث امام هادی(ع) و برابری ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) با زیارت سیدالشهدا(ع)، حدود هفت سال است که سنت معنوی پیاده روی اربعین مخصوص جاماندگان از زیارت کربلا پایه‌گذاری شده است و در این مراسم عاشقان اباعبدالله(ع) از میدان امام حسین(ع) تهران تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری مسیر 17 کیلومتری را پیاده روی می کنند تا بگویند اگر اربعین در کربلا نیستیم تا از حرم امیرالمومنین(ع) تا بین الحرمین بال بگشاییم اینجا در کربلای ایران فریاد لبیک یا حسین(ع) سر داده و اشک ماتم می ریزیم. 

از این رو شهرری و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) مانند هر سال مهیای حضور عاشقان و دلدادگان حضرت اباعبدالله حسین(ع) در روز اربعین است و به منظور میزبانی شایسته از زائران کمیته های هشت گانه در شهرستان تشکیل شده است تا خدمت رسانی به نحو مطلوب صورت بگیرد. 


تاکید آیت الله ری شهری بر تکریم زائران 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در دیدار با اعضای ستاد اربعین شهرستان ری با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی باید زمینه حضور حداکثری مردم را در مراسم اربعین عراق و جاماندگان آن در تهران فراهم کنند، گفت: تمامی مسئولان باید با هماهنگی کامل به دنبال خدمات رسانی مطلوب به زائران امام حسین(ع) باشند. 

آیت الله ری شهری مسأله تکریم زائر را از مهمترین نکات در راهپیمایی اربعین برشمرد و با اشاره به گزارش های ارائه شده تصریح کرد: الحمدلله برنامه ریزی های خوبی انجام شده که می بایست با هماهنگی کامل میان همه نهادها و ستادها و دستگاه های موثر این برنامه ریزی ها، به خوبی نیز به اجرا برسد. 

وی با بیان اینکه شهروندان تهرانی با هر نوع نگاه و گرایش در روز اربعین حسینی با رعایت تمام مسائل شرعی اقدام به پیاده روی می کنند که این موضوع در نوع خود بی نظیر است، گفت: نماز جماعت روز اربعین حسینی باید در صحن حرم عبدالعظیم(ع) و خیابان‌های منتهی به حرم با حضور حداکثری مردم با شکوه برگزار شود.

دومیلیون زائر اربعین در شهرری توسط 700 نیروی خدمات رسان میزبانی می‌شوند 

فرماندار ویژه و رئیس ستاد اربعین شهرستان ری حضور دومیلیون زائر اربعین را در شهرری پیش بینی کرد و گفت: سال گذشته بیش از یک و نیم میلیون نفر در راهپیمایی جاماندگان اربعین در شهرری شرکت کردند و  امسال پیش‌بینی می‌شود 2 میلیون زائر در این مراسم پیاده روی کنند که توسط 700 نیروی خدمات رسان و 200 نیروی پشتیبان در شهرستان، میزبانی می‌شوند.

اسماعیلی راد گفت:  ۲۰۰ موکب در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در ری مستقر و از مردم پذیرایی می‌کنند که امسال برنامه ریزی شده است که حدود ۶۰ موکب تا پایان روز و اذان مغرب پذیرای عزاداران حسینی (ع) باشند.

 

نماز ظهر اربعین در ضلع‌های مختلف حرم عبدالعظیم(ع) اقامه می‌شود

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) با بیان اینکه حرم مطهر از ساعات آغازین روز اربعین پذیرای زائران خواهد بود، گفت: ویژه برنامه روز اربعین از ساعت 11 صبح در مصلای بزرگ ری با  قرائت زیارت اربعین توسط احمد زین العابدین فرد و مرثیه سرایی کاظم غفارنژاد تا اذان ظهر ادامه می یابد و بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، حجت الاسلام والمسلمین نـواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به سخنرانی خواهد پرداخت.

عباس سلیمی افزود: امسال علاوه بر برگزاری نماز جماعت در داخل حرم، مصلی، شبستان و مسجد جامع برای رفاه حال زائران و جلوگیری از هرگونه ازدحام جمعیت در اضلاع شرقی و جنوبی نیز اقامه می‌شود.

وی تصریح کرد: روز جمعه مصادف با شب اربعین و روز شنبه در شام اربعین نیز مراسم سوگواری به همراه سخنرانی و مرثیه سرایی در مصلای بزرگ ری برگزار می شود.

۳۰ هزار زائر اربعین توسط خط یک مترو جابجا می‌شوند 

شهردار منطقه 20 و مسئول کمیته پشتیبانی ستاد اربعین شهرستان ری از کاهش سرفاصله حرکت قطارهای خط یک مترو تهران در روز اربعین خبر داد و گفت: در مسیر بازگشت زائران، پیش بینی می‌شود ۳۰ هزار نفر توسط این خط از شهرری به پایتخت جابجا شوند. 

فرهاد افشار با بیان اینکه ۱۵۰ چشمه سرویس بهداشتی سیار در طول مسیر پیاده روی جانمایی شده است، گفت:  ۱۲ بنر با موضوع فرهنگ عاشورایی در طول مسیر نصب می‌شود و بسته‌های فرهنگی نیز در موکب‌ها برای مردم توزیع می‌شود.

وی از طراحی و راه اندازی اپلیکیشن «ستاد اربعین شهرداری منطقه 20» با امکان دسترسی موقعیت مکانی، جستجوی اماکن و موقعیت افراد گمشده خبر داد و گفت: به منظور رفاه حال شهروندان و تسهیل دسترسی به اماکن و امکانات مورد نیاز زائران اربعین حسینی این اپلیکیشن همچون سال گذشته با امکان نصب بر روی سیستم عامل های اندروید در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

ارائه برنامه‌های فرهنگی در 30 غرفه و 20 مسجد در مسیر پیاده روی اربعین 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی و مسئول کمیته فرهنگی و تبلیغی ستاد اربعین شهرستان ری گفت: 20 مسجد و حسینیه در طول مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین برنامه‌‌های مختلف فرهنگی به زائران ارائه می‌کنند که شامل قرائت زیارت اربعین و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر است. 

حجت الاسلام کنگرلو افزود: ایجاد غرفه بنیاد شهید برای معرفی شهدای شهرستان ری، ایجاد غرفه اداره ورزش برای معرفی قهرمانان ورزشی ری، برپایی سه نمایشگاه کتاب توسط اداره ارشاد، برپایی غرفه نقاشی کودکان با عناوین کربلا، تهیه بروشورهایی برای معرفی آثار باستانی ری توسط اداره میراث فرهنگی و توزیع کیسه های پارچه ای توسط محیط زیست از اقدامات کمیته فرهنگی است.  

وی با بیان اینکه ۳۰ غرفه برای ارائه خدمات فرهنگی در طول مسیر در نظر گرفته شده است، گفت: علاوه بر خیابان فداییان اسلام، غرفه های فرهنگی در مسیرهای کهریزک، باقرشهر و ورامین نیز توسط بخشداران مرکزی و کهریزک و شهرداری باقرشهر ایجاد می شود.

 

۹۰۰ دستگاه اتوبوس، تاکسی و ون زائران را جا به‌جا می‌کنند 

معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری و مسئول کمیته حمل و نقل ستاد اربعین شهرستان ری گفت:  ۶۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین،۱۹۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین، ۵۰ دستگاه ون و تعدادی تاکسی برای جابجایی برگشت زائران اربعین از شهرری به سایر نقاط پایتخت ساماندهی شده است.  

موسوی تصریح کرد: بیمارستان‌های شهدای هفتم تیر و فیروزآبادی مانند سال‌های گذشته آماده ارائه خدمات در روز اربعین هستند و امسال با هماهنگی‌های انجام شده درمانگاه حضرت فاطمه زهرا(س) دولت آباد و پلی کلینیک شهید سلیمانی‌نژاد نیز به زائران خدمت رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر شهرستان با 360 امدادگر در تمامی مسیر راهپیمایی آماده ارائه خدمات است و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در ضلع جنوبی حرم، 31 دستگاه آمبولانس در طول مسیر، 4 دستگاه آمبولانس در اطراف حرم و 8 دستگاه آمبولانس در طول مسیر راهپیمایی خدمات‌رسانی خواهد کرد.

تامین نیروهای امنیتی و خدماتی به عنوان نیروهای کمکی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج حضرت عبدالعظیم(ع) و مسئول کمیته اجرایی ستاد اربعین شهرستان ری گفت: به منظور تأمین نیروهای امنیتی و خدماتی به عنوان نیروهای کمک به مجموعه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و همچنین تفکیک جنسیتی مسیرها برای ورود زائران هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

سرهنگ فخاری افزود: در ورودی‌های آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گیت‌های موردنیاز شناسایی و برای اجرا به کمیته پشتیبانی ارسال شد و بحث امنیتی نیز به بهترین شکل اجرایی شده تا از تراکم جمعیت در ورودی‌های حرم جلوگیری شود.

میزان رضایتمندی زائران و نحوه خدمات رسانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد

رئیس اداره بازرسی فرمانداری و مسئول کمیته ارزیابی ستاد اربعین شهرستان ری گفت: تمامی وظایف کمیته ها در شیوه نامه ای که توسط ستاد اربعین شهرستان ری تهیه و تنظیم شده مشخص گردیده و تطبیق عملکرد کمیته ها با شیوه نامه ستاد اربعین از مهمترین اقدامات کمیته ارزیابی خواهد بود.

معصومه علیدخت با بیان اینکه در روز اربعین حسینی (ع) در تمامی غرفه ها صندوق های نظرسنجی بهمراه فرم قرار داده خواهد شد تا میزان رضایتمندی عزاداران از ارائه خدمات مشخص شود، افزود: در صورتی که زائران در روز اربعین با کمبود ارائه خدمات مواجه شدند می توانند نظرات و انتقادات خود را از طریق شماره تماس ۱۳-۵۵۹۵۹۵۱۲ بیان کنند و همچنین به شماره ۰۹۱۰۸۵۵۴۸۴۰ و ۰۹۱۰۸۵۵۴۸۵۰ پیامک کنند.

تدابیر امنیتی لازم برای برگزاری مراسم اربعین اتخاذ شده است

رئیس اداره سیاسی فرمانداری و مسؤول کمیته امنیتی ستاد اربعین شهرستان ری اظهار کرد: مسائل امنیتی مراسم جاماندگان اربعین در قالب ۸۱ مصوبه امنیتی بررسی دقیق شده و نیروهای امنیتی شهرستان شامل سپاه، بسیج و نیروی انتظامی در آماده‌باش کامل خواهند بود.

اکبری گفت: امسال برای اولین بار طرح امنیتی مشترک بین نیروهای امنیتی تهران و ری برای برگزاری هر چه بهتر مراسم اجرا خواهد شد تا امنیت مراسم بیش از گذشته برقرار باشد.

مستند جاماندگان کربلا ساخته می‌شود 

رئیس اداره روابط عمومی فرمانداری و مسؤول کمیته اطلاع رسانی ستاد اربعین شهرستان ری با اشاره به ساخت مستند جاماندگان کربلا، گفت: مستند سازی پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی (ع) توسط هشت اکیپ در قالب تصویر بردار و عکاس نمایندگان شهرداری های باقرشهر، کهریزک و منطقه ۲۰ و بخشداری های مرکزی، قلعه نو و خاوران و سه تیم حرفه ای از اتحادیه عکاسان و خبرنگاران ساخته می‌شود. 

زنگنه افزود: هماهنگی های لازم برای استقرار دستگاههای اس.ان.جی و جانمایی این اکیپ ها در سه محور اصلی صورت گرفته تا این حماسه مردمی از شبکه های مختلف به صورت زنده پخش شود.

هماهنگی بخشداران با کمیته‌های ستاد اربعین 

بخشداران شهرستان به عنوان مسئولین کمیته هماهنگ کننده ستاد اربعین شهرستان ری برنامه ریزی های لازم برای پیاده روی شهروندان از بخش های مربوطه تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) را انجام داده‌اند و برای هرچه باشکوهتر برگزار شدن مراسم جاماندگان، هماهنگی بخشداران با سایر کمیته‌ها صورت گرفته است. 

مراسم جاماندگان از میدان امام حسین(ع) ساعت ۶ صبح با برنامه های روضه و مداحی آغاز می‌شود و زائران پس از طی مسیرهای تعیین شده تا قبل از اذان ظهر به شهرری می‌رسند و پس از قرائت زیارت اربعین در نماز جماعت ظهر و عصر در صحن‌ها و خیابان های اطراف حرم مطهر شرکت می‌کنند. 

انتهای پیام/گ2/الف40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول