اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

لزوم تسهیل صدور اسناد مالکیتی قدس توسط ادارات ثبت و اوقاف/ معادن به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند

شهردار قدس با اشاره به لزوم تسهیل صدور اسناد مالکیتی شهرقدس توسط ادارات ثبت و اوقاف در جهت حل مشکلات معاملات قولنامه‌ای و دریافت تسهیلات بازآفرینی گفت: معادن شن و ماسه شهرقدس به تکلیف قانونی خود عمل نمی‌کنند.

لزوم تسهیل صدور اسناد مالکیتی قدس توسط ادارات ثبت و اوقاف/ معادن به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرقدس، مسعود مختاری شهردار قدس در جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان قدس در محل فرمانداری شهرستان اظهار داشت: شهرستان قدس با مساحت ۱۱۴ کیلومتر مربع و محدوده قانونی شهرقدس ۲۷۰۰ هکتار است و ۲۶۴ هکتار از این محدوده بافت فرسوده است و بر اساس مطالعات انجام شده ۱۴۰ هزار نفر در این محدوده ساکن هستند و تراکم این بافت حدود ۵۳۰ نفر در هکتار است و ۳ محله حاشیه نشین ۱۱۹ هکتار مساحت بافت شهری را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: از ۲۷۰۰ هکتار حدود ۳۰۰ هکتار مجموع مساحت شهرک‌های صنعتی داخل محدوده شهرقدس است و شهرقدس برخلاف سایر شهر‌ها، شهرک‌‌های صنعتی در محدوه قانونی آن قرار دارند و ۴۰۰ هکتار نیز معادن شن و ماسه و حریم و بستر رودخانه را نیز باید به آن اضافه کنیم و عملا حدود ۲ هزار هکتار برای بارگذاری باقی می‌ماند.

شهردار قدس بیان داشت: ۵ پروژه به عنوان پروژه‌های محرک در بافت فرسوده معرفی شده و با تصویب در ستاد شهرستان به ستاد استانی ارسال شده اند و در سال ۹۷ در ۳ محله هدف بالغ بر ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار توسط شهرداری با تصویب ستاد بازآفرینی شهرستان و شورای شهر هزینه انجام شده و برای سال ۹۸ نیز حدود ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل بخشی از پروژه‌های مذکور و اجرای پروژه‌های جدید در سطح مناطق هدف درنظر گرفته شده است.

 مختاری گفت: در سال ۹۸ برنامه‌های مورد نظر در ۳ محله مورد نظر در قالب برنامه‌های اقدام مشترک جمع بندی و ۲۱ پروژه عمرانی با اعتبار ۲۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و در مجموع با مشارکت تمام ادارارت و نهادهای شهرستان ۲۱۸ میلیارد تومان در برنامه اقدام مشترک هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد شبکه فاضلاب شهرقدس انجام نگرفته و این موضوع عامل بازدارنده‌ای برای نوسازی بافت فرسوده است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق تری است و ۲ موضوع به عنوان معضل و مشکل در راه بازآفرینی شهری قرار دارد که از ۲۷۰۰ هکتار محدوده قانونی، ۲۰۰۰ هکتار تحت عنوان پلاک ۲۴ سند اوقافی داشته و از ۱۲۰ هزار واحد مسکونی ۲۰۰۰ هزار واحد سند مالکیت دریافت کرده‌اند.

شهردار قدس خاطرنشان کرد: با تشکیل ستاد تبدیل به احسن اقدامات خوبی در راستای سند دارشدن انجام گرفت و با پرداخت ۱۰ هزار تومان به ازای هر متر سند دریافت می‌کنند اما این موضوع سرعت لازم را نگرفته و نیاز به حمایت دستگاه‌های دیگر از جمله ثبت اسناد را دارد و مردم در زمان صدور سند با مشکل مواجه می‌شوند.

مختاری گفت: شهرداری قدس اعلام کرده که برای صدور اولین سند استعلام شهرداری نیاز نیست و در مراحل بعدی به شهرداری مراجعه خواهند کرد و اداره ثبت باید صدور سند را تسهیل کند و اداره اوقاف نیز بایستی پروسه را کوتاه‌تر کرده تا مردم از فرصت به وجود آمده استفاده کنند و مشکل بعدی قولنامه‌ عادی واحدهای شهرقدس است‌.

وی ادامه داد: شهرک‌های صنعتی قدس بدون توسعه توسط هیئت دولت مصوب شدند و در سال ۸۹ این سه شهرک صنعتی ۹۲ هکتار بوده و هیئت امنا این شهرک‌ها ۲۱۱ هکتار پروانه بهره‌برداری گرفتند و این موضوع با شکایت شهرداری پروانه بهره‌برداری شرکت شهرک‌های صنعتی ابطال شد.

شهردار قدس خاطرنشان کرد: در شورای عالی معماری و شهرسازی محدوده این شهرک‌ها به ۱۱۹ هکتار رسید و خواسته ما این است که شهرک صنعتی در همین محدوده فریز شده و اقدام جدیدی برای توسعه صورت نگیرد چون شهرقدس به اندازه کافی تحت فشار مشکلات است و از مدیریت دوگانه این مناطق رنج می‌بریم.

مختاری گفت: مشکلات مختلفی همچون ترافیک و معضلات زیست محیطی برای شهرداری است و ساخت و سازهای غیرمجازی نیز در این شهرک‌ها صورت گرفته است و خدمات عمومی نیز انجام نمی‌شود و در خصوص معادن نیز بخش اعظم فعالیت‌های معدنی در شهرقدس قرار دارد.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های معدنی تبعاتی همچون آلودگی‌های زیست محیطی، تخریب رودخانه و ایجاد ریزگردها دارد و معادن به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند و باید یک درصد از درآمدهای خود را به شهرداری و دهیاری محل مربوطه پرداخت کنند اما تا امروز اتفاقی نیفتاده و حتی بعضا به عنوان صنایع سبز معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/ش/پ/ث40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول