اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

از صنایع دستی لاکچری تا قصه پرغصه آب طرح‌های گردشگری

بعد از گذشت حدود یک سال از روی کار آمدن مهرداد جوادی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگویی به جزییات اقدامات انجام گرفته توسط این اداره‌کل در این مدت و بررسی مشکلات استان در این حوزه پرداخته‌ایم.

از صنایع دستی لاکچری تا قصه پرغصه آب طرح‌های گردشگری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری آذرماه بود که تصدی‌گری این سازمان را به‌عهده گرفت.

پیش از این انتقادات بسیاری به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری وارد بود و این اعتراضات به شیوه‌های مختلف اطلاع‌رسانی شد.

از همین رو تلاش شد تا بعد از گذشت حدود یک سال از روی کار آمدن مهرداد جوادی مدیرکل فعلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگویی به جزییات اقدامات انجام گرفته در این مدت پرداخته شود.

در زیر گفت‌وگوی مفصل خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرکرد با مهرداد جوادی آمده است.

سرنوشت هتل پنج ستاره در شهرکرد

فارس: درخصوص پرداخت تسهیلات در حوزه گردشگری چه اقداماتی صورت گرفته است؟

جوادی: پرداخت تسهیلات بانکی در حوزه گردشگری به مبلغ 2 میلیارد و 380 میلیون تومان در 12 طرح در 6 ماهه اول سال 98 صورت گرفت.

فارس: بحث احداث هتل پنج ستاره در شهرکرد به کجا رسید؟

جوادی: در حوزه گردشگری مسئله‌ای که پیگیری شد و به نتیجه هم رسید احداث هتل پنج ستاره در شهرکرد است که فاز اول یک مجموعه گردشگری محسوب می‌شود.

هتل پنج ستاره در شهرکرد در زمینی به مساحت ۶۸ هزار متر مربع در محله گودال چشمه شهرکرد ساخته شده است.

هتل پنج ستاره در همه استان‌ها وجود ندارد اما تلاش می‌شود چهارمحال و بختیاری جزو معدود استان‌هایی باشد که دارای هتل پنج ستاره است.

یکی از سیاست‌های دولت احداث 500 هتل پنج ستاره در کشور است در همین راستا اقدامات اولیه و قانونی برای احداث هتل پنج ستاره و چهار ستاره در سطح کشور پیگیری و سرمایه‌گذار نیز مشخص شده است.

آیا میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری حرکت رو به جلو دارد یا همچنان شاهد درجا زدن آنیم؟

فارس: برنامه‌های در دست اقدام در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در چهارمحال و بختیاری را عنوان کنید.

جوادی: برنامه‌های زیادی برای حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری برنامه‌ریزی شده است ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به تشکیل بانک اطلاعاتی گردشگری، به روز کردن اطلاعات گردشگری، به روز کردن اطلاعات تصویری از جاذبه‌های گردشگری استان، طراحی سایت چندمنظوره گردشگری استان، تهیه بروشورهای تخصصی به سه زبان فارسی، انگلیسی و آلمانی، طراحی مسیر گردشگری غرب کشور، تدوین بسته‌های سفر آسان، معرفی رویداد عاشورا در شهر طاقانک به کشور جهت جذب گردشگر مذهبی و... اشاره کرد.

فارس: روند احداث و ایجاد مرکز اطلاع‌رسانی در شهرکرد به کجا رسید؟

جوادی: اقدامات اولیه ایجاد مرکز اطلا‌ع‌رسانی در شهرکرد انجام شده و این طرح در مرحله تحویل زمین در ورودی شهرکرد است، با هماهنگی راه و شهرسازی، شهرداری و فرمانداری شهرکرد زمینی برای ایجاد مرکز اطلاع‌رسانی شهرکرد انتخاب شد و امیدواریم در آینده نزدیک این مرکز اطلاع‌رسانی ایجاد شود.

استقبال از ایده‌های نو شاید وقتی دیگر

فارس: به نظر می‌رسد برگزاری رویدادهایی همچون ایده‌شو می‌تواند برای جذب ایده‌های جدید در حوزه گردشگری موثر باشد آیا شما به این موضوع توجه دارید؟

جوادی: بله جذب ایده‌های نو و جدید در حوزه گردشگری در دستورکار است لذا تلاش می‌شود تا رویدادهای ایده‌شو با این هدف برگزار شده و از ایده‌های مختلف استقبال شود.

فارس: درخصوص گردشگری سلامت بفرمایید؟ آیا اقدامی در این خصوص انجام گرفته است؟

جوادی: گردشگری سلامت در چهارمحال و بختیاری پیگیری می‌شود اما مراکز درمانی این استان قابلیت جذب گردشگر سلامت را ندارند به همین دلیل چون در جوار استان‌های بزرگ و برخورداری همچون اصفهان و خوزستان قرار داریم تلاش می‌شود تا در راستای تقویت گردشگری سلامت پذیرای بیماران در دوران نقاهت باشیم چراکه آب و هوای این استان برای دوران نقاهت بیماران بسیار مناسب است.

فارس: اقداماتی که قرار است در حوزه میراث فرهنگی در چهارمحال و بختیاری انجام گیرد چه مواردی هستند؟

جوادی: در حوزه میراث فرهنگی هشت مورد ثبت میراث ناملموس، چهار مورد میراث طبیعی و سه مورد مطالعات مردم‌نگاری در دستورکار است،

در این حوزه همچنین تعمیر و مرمت بافت تاریخی روستای یاسه‌چای و سرآقاسید در دستورکار است، تفاهم‌نامه با اشخاص حقیقی در روستای یاسه‌چای منعقد شده و برای مرمت این خانه‌ها به‌صورت بلاعوض کمک می‌شود.

جهت مرمت بافت تاریخی در چهارمحال و بختیاری برنامه امسال عقد ۴۰ تفاهم‌نامه بود که تاکنون ۲۵ تفاهم‌نامه بسته شده است.

همچنین ادامه اقدامات اجرایی موزه بزرگ چهارمحال و بختیاری بر اساس میزان اعتباری که تامین خواهد شد، از دیگر برنامه‌های امسال است.

فارس: یکی از اقداماتی که باعث رونق میراث فرهنگی می‌شود واگذاری ابنیه تاریخی به بخش خصوصی با تاکید بر حفظ بنای تاریخی است، از این دست واگذاری‌ها در چهارمحال و بختیاری نیز صورت گرفته است، برنامه آینده شما برای دیگر واگذاری‌ها به بخش خصوصی چیست؟

جوادی: یکی از کارهایی که همواره در دستور کار اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری است واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی است، این کار در قالب ماده ۲۷ انجام می‌شود و  ازجمله برنامه‌های آینده اداره‌کل به شمار می‌رود، برای مثال می‌توان اقدامات لازم در قلعه فرخشهر را نام برد، همچنین قلعه دزک که بهره‌بردار از این قلعه از طریق قانون احیا و بهره‌برداری کشور مشخص شده است.

طبق ماده ۲۷ تعداد ۱۶ مورد واگذاری بخش خصوصی مدنظر است، این عمل براساس اولویت‌ها پیش می‌رود.

خرابی‌های سیل منتظر ابلاغ اعتبارات

فارس: سیل ابتدای سال 98 به بسیاری از تاسیسات و زیرساخت‌ها در چهارمحال و بختیاری آسیب وارد کرد که ازجمله آن ابنیه تاریخی این استان هستند چه برنامه‌ای برای مرمت و احیا این بناها دارید؟

جوادی: یکی از کارهایی که امسال در دست اقدام اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است مرمت بناهای تاریخی خسارت دیده از سیل است که منتظر ابلاغ اعتبارات آن هستیم.

البته مرمت خانه‌های تاریخی که مالکیت خصوصی دارند نیز به‌صورت مشارکتی از دیگر اقداماتی است که قرار است امسال انجام شود.

انجام تعهدات حوزه صنایع دستی مهم‌ترین برنامه کاری

فارس: آقای جوادی پیرامون برنامه‌های خودتان در حوزه صنایع دستی بفرمایید؟

جوادی: شاید مهم‌ترین اقدام در حوزه صنایع دستی انجام تعهدات در این خصوص تا آخر سال است و سپس آموزش ۱۶۰ نفر از صنعتگران صنایع دستی، ثبت یک مورد مالکیت معنوی کیسه‌بافی در بروجن، دو مورد استانداردسازی آموزشی در رشته‌های صنایع دستی، تهیه فیلم ترویجی صنایع دستی در رابطه با گلیم، ثبت جغرافیایی با عنوان نمد در شهرکرد، ایجاد یک مورد بازارچه دائمی، ۲۵ مورد بازارچه فصلی، شرکت در ۱۵ نمایشگاه ملی و دو نمایشگاه خارج از کشور و طراحی و بسته‌بندی صنایع دستی ( امسال چهار محصول در برنامه کاری است) نیز انجام خواهد شد.

فارس: رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را به نام رونق تولید نامگذاری کردند، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های رونق در تولید صنایع دستی است شما برای حمایت از تولید چه اقداماتی انجام داده و چه برنامه‌ای برای این کار دارید؟

جوادی: در بحث حمایت از تولید اقداماتی صورت گرفت ازجمله صدور ۲۰۰ فقره کارت شناسایی، ۵۰۰ فقره تولید انفرادی، هشت فقره جواز تاسیس کارگاه، هشت فقره پروانه تولید کارگاه و۱۳ فقره مجوز مشاغل خانگی و در برنامه‌ها برای حمایت از تولید و رونق آن در آینده ۲ هزار و ۴۹۰ مورد آموزش‌های مزیت‌دار در حوزه صنایع دستی در استان انجام می‌شود.

فارس: درخصوص اشتغال ایجاد شده در چهارمحال و بختیاری بفرمایید؟

جوادی: اشتغال ایجاد شده طبق سند برنامه ششم توسعه در چهارمحال و بختیاری  ۸۳۰ نفر است.

جذب سرمایه‌گذار در گرو تعیین تکلیف طرح‌های بلاتکلیف

فارس: جهت جذب سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف، گردشگری و صنایع دستی به چهارمحال و بختیاری چه اقدامی انجام داده‌اید؟

جوادی: در رابطه با طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری به‌دنبال تعیین تکلیف طرح‌هایی هستیم که از گذشته‌های بسیار دور به صورت بلاتکلیف باقی مانده‌اند.

به طور خاص ازجمله این موارد بلاتکلیف می‌توانیم به منطقه ویژه گردشگری اشاره کنیم، همچنین از موارد، طرح زاگرس در چغاخور است که مقرر شد سرمایه‌گذار جایگزین شود.

صحه آقای مدیرکل بر قیمت بالای صنایع دستی

فارس: صنایع دستی در حال حاضر به یک کالای لاکچری تبدیل شده است و قیمت بالایی دارد قطعا با این شرایط اقتصادی مردم قادر به خرید این صنایع نیستند، چه راهکاری برای کاهش قیمت صنایع دستی مشخصا نمد که این استان جز تولیدکنندگان آن است دارید؟

جوادی: پیشنهادی در حوزه صنایع دستی و برای کاهش قیمت این اقلام از سوی استان ارائه شد که با استقبال زیادی در سطح کشور مواجه شد و حتی به استان‌های دیگر نیز ابلاغ شد.

این پیشنهاد از سوی استان به طور خاص در بحث نمد مطرح شد، بدین صورت که با توجه به گران شدن پشم، شرکت تعاونی صنایع دستی در فصل مناسب که قیمت پشم ارزان است، این محصول را برای استفاده یک سال صنعتگران خریداری کند و بعد به مرور درطول سال در اختیار متقاضیان قرار دهد تا از افزایش قیمت پشم که در برخی فصول بی‌رویه است جلوگیری شود.

کار دیگری که به‌دنبال انجام آن هستیم کاربردی کردن صنایع دستی است تا زمانی که بخواهیم از صنایع دستی تنها به‌عنوان کالای تزیینی استفاده کنیم بهره‌برداری از آن محدود شده و تنها یک قشر خاص از آن استفاده می‌کنند اما وقتی صنایع دستی را با توجه به نیازهای امروز زندگی طراحی کنیم می‌تواند در افزایش خرید مردم و رونق آن کمک‌کننده باشد.

ترجیح می‌دهم درباره گذشته شرکت توسعه زاگرس اظهار نظر نکنم

فارس: قبل از تصدی‌گری شما در سمت مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری شرکت توسعه گردشگری سر و صدای زیادی به راه انداخت، قرار بود رئیس این شرکت عوض شده و یک فرد سفارش شده جایگزین شود، اما بنابه دلایلی این اتفاق رخ نداد، این‌ها جدای از ابهامات مالی در این شرکت است، برای ساماندهی این شرکت چه برنامه‌ای دارید؟

جوادی: ترجیح می‌دهم راجع به زمانی که خودم وارد چهارمحال و بختیاری شده و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان شدم اظهار نظر کنم، شرکت توسعه گردشگری یک شرکتی در کنار وزارت میراث فرهنگی است و انتخاب مدیریت آن از طریق ستاد صورت می‌گیرد.

تا سال قبل با توجه به اساسنامه شرکت ادارات میراث فرهنگی استان، استانداری و چند سازمان دیگر به‌عنوان سهامدار در هیأت مدیره شرکت حضور داشتند اما با توجه به تغییرات در دستورالعمل‌ها مبنی بر عدم حضور کارکنان دولت در بخش‌های غیردولتی که از اوایل امسال صادر شد دیگر نمی‌توانیم به‌عنوان اعضای هیات مدیره این شرکت حضور داشته باشیم.

مدیریت شرکت همچنان به‌صورت موقت است تا دستورالعمل جدید ابلاغ شود.

هر کاری که براساس قانون صورت گیرد زمینه تخلفات برچیده می‌شود اما اگر از حیطه قانون خارج شود به سمت موارد خاص و رانت پیش می‌رود.

ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی نمد در شهرک صنعتی در هاله‌ای از ابهام

فارس: زمانی شهرکرد به‌عنوان شهر نمد معرفی شد و انتظار می‌رفت این اقدام باعث توسعه این رشته و همچنین صنعت شهرکرد شود اما عملا شاهد هیچ کار خارق‌العاده‌ای نبودیم.

جوادی: پیش‌بینی کرده بودیم تا فاز 3 شهرک صنعتی شهرکرد به کارگاه‌های صنایع دستی و به طور خاص نمد اختصاص پیدا کند، با بالا رفتن هزینه‌ها و گران شدن مواد اولیه حضور سرمایه‌گذاران در این بخش نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

فارس: درباره اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، انتصابات، معاونت‌ها و رؤسای شهرستانی بفرمایید؟

جوادی: در حال حاضر دو معاونت میراث فرهنگی و صنایع دستی در اداره‌کل میراث فرهنگی استان با سرپرست اداره می‌شود، خودم به شخصه به‌دنبال آن هستم که هر چه سریع‌تر سرپرستی‌ها تعیین تکلیف شود.

درخصوص ادارات شهرستان‌ها باید گفت رؤسای این ادارات مشخص شده و آن‌هایی که تغییر کرده‌اند با سرپرست اداره می‌شود.

دو طرح گردشگری حوزه زاینده‌رود معطل تخصیص آب/منتظر تخصیص آب هستیم

فارس: 33 طرح گردشگری در حوزه زاینده‌رود وجود دارد که فعالیت آن‌ها معلق است دو مورد از این طرح‌ها در حوزه گردشگری است، چه برنامه‌ای برای راه‌اندازی این طرح‌ها دارید؟

جوادی: این دو مورد طرح گردشگری یکی منطقه نمونه گردشگری و دیگری در شوراب صغیر است که مشکل تامین آب دارند، در حوزه زاینده‌رود به دلیل مشکلات تخصیص آب در واقع هیچ طرح سرمایه‌گذاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

مسائل آب فرااستانی است، به‌دنبال حل این مسائل هستیم تا بتوانیم حداقل تخصیص را برای پروژه‌هایی که از قبل باقی مانده است اخذ کنیم.

گفت‌وگو از سمیه نظری زاده

انتهای پیام/68020/م/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول