اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سخنگوی وزارت خارجه: نگرانی‌های منتقدین FATF مسموع نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید این وزارتخانه موضع خود را در خصوص پیوستن به FATF روشن کرده و نگرانی‌های منتقدین این موضوع مسموع نیست و آنها را از روی آگاهی نمی‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه: نگرانی‌های منتقدین FATF مسموع نیست

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه  امروز (دوشنبه) در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت.
وی در ابتدا ایام اربعین و پیشاپیش رحلت رسول اکرم (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) را تسلیت گفت.
موسوی با بیان اینکه در روزهای گذشته شاهد برگزاری راهپیمایی اربعین در عراق بودیم که نشانگر عظمت اسلام و برادری و اخوت دو ملت ایران و عراق بود، از میزبانی شایسته دولت و ملت عراق که کریمانه از زائران امام حسین (ع) پذیرایی کردند، قدردانی کرد.

*ارسال پویش صلح امید به سران کشورهای ذیربط
سخنگوی وزارت خارجه همچنین به تحرکات دیپلماتیک در هفته‌های گذشته و پیش رو پرداخت و با بیان اینکه پویش صلح امید (ابتکار صلح هرمز) توسط ریاست جمهوری به سران کشورهای ذیربط ارسال شد، گفت: امیدواریم این کشورها به این پویش بپیوندند تا منطقه‌ای باثبات، امن و عاری از خشونت را شاهد باشیم.

*بررسی‌های همه جانبه درباره حمله به نفتکش ایرانی در حال انجام 
موسوی درباره حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ هم عنوان کرد: بررسی‌های همه جانبه درباره این اقدام خصمانه که پشتوانه دولتی هم داشته در حال انجام است و انشاءالله گزارش آن را به ملت ایران تقدیم می‌کنیم و اعلام کردیم که مسببان این حادثه را مجازات خواهیم کرد. گزارشی به هم سازمان ملل و شورای امنیت در خصوص این حادثه و جزییات آن داده‌ایم که ثبت شده و پیگیری‌های قانونی و حقوی آن در حال انجام است.

* مخالفت ایران با تهاجم نظامی ترکیه به سوریه

موسوی در ادامه به تحولات شمال و شرق سوریه که با تهاجم نیروهای نظامی ترکیه به آن منطقه صورت گرفت پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران با این اقدام مخالفت و اعلام کرده که نگرانی‌های امنیتی ترکیه که به جا هم هست، ولی بایستی به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه احترام گذاشته شود و ملاحظات انسانی در آن منطقه نیز باید رعایت شود.

وی با اشاره به طرح‌ها و توافقات متعدد در این زمینه، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنیم رجوع به این توافقات، راه‌حل این مسائل خواهد بود.

*روحانی و ظریف به باکو می‌روند/فرستاده دولت چین به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت خارجه به رفت و آمدها از کشورهای مختلف در روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس عدم تعهد به باکو سفر می‌کنند، روز چهارشنبه و پنجشنبه اجلاس وزرا و جمعه و شنبه نیز نشست سران در جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.
وی افزود: فرستاده دولت چین هم احتمالا فردا به تهران سفر می‌کند و درباره مسائل منطقه با ایشان رایزنی خواهد شد.

*گام چهارم طراحی شده
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره گام چهارم و رونمایی از نسل‌های جدید سانتریفیوژها اعلام کرد که گام چهارم طراحی شده است و افزود: مواردی در حال جمع بندی است. امیدواریم کار به گام چهارم نکشد و‌ تعهدات اروپایی‌ها اجرا شود و در روزهای باقیمانده شاهد قدم و تحرک دیپلماتیک ویژه‌ای از سوی طرف‌های باقیمانده برجام از جمله اروپایی‌ها باشیم؛ در غیر این صورت ایران گام چهارم را با قاطعیت برخواهد داشت.

*حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باید محترم شمرده شود

وی در پاسخ به سؤالی درباره تهاجم نظامی ترکیه به سوریه و حضور ارتش سوریه به مناطق هم مرز با ترکیه گفت که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه باید توسط کشورهای منطقه محترم شمرده شود و افزود: اگر دغدغه و نگرانی وجود دارد چه به جا و چه نا به جا باید از طریق مکانیسم‌های مسالمت آمیز حل و فصل اختلافات پیگیری شود که ما توافق آدانا را در این زمینه داریم و راه روشنی برای دو کشور سوریه و ترکیه است که به این توافق برگردند و مشکلات را از این طریق پیگیری کنند.

موسوی افزود: ایران آمادگی خود را اعلام کرده به دو کشور (ترکیه و سوریه) کمک کند تا دیدگاه‌هایشان به هم نزدیک شود و در این راستا شاهد تماس‌های تلفنی ظریف با همتایان سوری، روسی، ترک و عراقی بودیم و این تلاش‌ها ادامه خواهد یافت و امیدواریم هر چه سریعتر به راه حل با ثبات در این زمینه دست یابیم.

* طرح‌هایی که مربوط به گذشته بوده 
سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر طرح مشترک ژاپن و فرانسه و اعطای ۱۸ میلیارد دلار به ایران در ازای اجرای برجام از سوی ایران گفت: این همان طرحی بود که فرانسوی‌ها به دنبال آن بودند که تا یک جاهایی پیش بردند ولی چون باید از کس دیگری اجازه می‌گرفتند، این طرح تاکنون بی‌نتیجه بوده است. این جمع زدن ارقام را متوجه نمی‌شوم.

وی یادآور شد: طرح مشابهی هم قبلا توسط ژاپن ارائه شده بود که آنها هم در این مسیر کمک کننده باشند. اطلاع جدیدی ندارم و هر چه بوده مربوط به گذشته است.

*حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه غیرقابل قبول و تعرض به حاکمیت ارضی سوریه است
موسوی در پاسخ به سؤالی دیگر درباره تصمیم ترکیه برای استقرار پایگاه‌های نظامی در نزدیک مرز با سوریه تصریح کرد: ترک‌ها می‌توانند در منطقه سرزمینی و مرزها و محدوده خود هر پایگاهی ایجاد کنند و هر کاری بکنند، ولی اگر منظور شما حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه و حضور پایگاه‌های نظامی ترکیه در خاک سوریه است، این غیر قابل قبول و تعرض به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور عضو سازمان ملل (سوریه) است و طبعا با مخالفت ایران و سایر کشورها مواجه خواهد شد.

*ایران چه با اروپا و چه بدون اروپا به حیات اقتصادی خود ادامه می‌دهد

خبرنگاری با اشاره به برگزاری همایش اقتصادی ایران و انگلیس در لندن درباره تحول در مناسبات اقتصادی ایران با انگلیس سؤال کرد که موسوی در این باره گفت: جمهوری اسلامی ایران روابط خوب با اتحادیه اروپا و اعضای اروپایی برجام را همیشه خواستار بوده و دنبال این موضوع بوده که آنها ترغیب شوند به تعهداتشان عمل کنند.

وی افزود: عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران یکی از تکالیفی است که آنها براساس قطعنامه 2231 دارند و هرگونه اقدامی در این زمینه از طرف دولت انگلیس یا دولت‌های اروپایی یا شرکت‌های خصوصی در راستای اجرای تعهداتی است که به ایران به ویژه در قالب برجام دادند.

موسوی تصریح کرد: ما از چنین رویکردی استقبال می‌کنیم و ایران چه با اروپا و چه بدون اروپا قطعا به حیات اقتصادی خودش و مراودات و مناسبات خود با سایر مناطق جهان ادامه می‌دهد و امیدواریم اروپایی‌ها در مسیر صحیح حرکت کنند.

* جای تاسف است که کشور مدعی اسلامیت و عربیت دست به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بزند

سخنگوی وزارت خارجه درباره دعوت از هیأتی از رژیم صهیونیستی برای حضور در «کنفرانس امنیتی منامه» گفت: بسیار جای تاسف دارد که کشور مدعی اسلامیت و عربیت بعد از 70 سال شاهد بودن جنایات، نسل کشی، اشغال و کودک کشی علیه یک کشور مسلمان و عرب دست به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بزند و به ویژه از این رژیم به چنین مجامعی دعوت کند.

وی با بیان اینکه  ایران این اقدام را محکوم می‌کند و این حضور ناخوشایندی است، افزود: علاوه بر این، اهدافی که برای مقابله با نفوذ ایران اعلام کرده‌اند را غیر واقع بینانه می‌دانیم. چرا که با نفوذ نمی‌توانند مقابله کنند. نفوذ یک مقوله معنوی است و نفوذ جمهوری اسلامی ایران تاریخی و قدیمی است و با چنین تحرکات مذبوحانه‌ای نخواهند توانست به اهداف خود آن هم با همکاری و همراهی رژیم غاصب و جنایتکاری همچون رژیم صهیونیستی دست یابند. 

* اقدام به جا در دستگیری روح‌الله زم

خبرنگاری با اشاره به اظهارات «روح‌الله زم» مبنی بر اینکه تحت حمایت فرانسه بوده از سخنگوی وزارت خارجه پرسید آیا ایران قصد ندارد دولت فرانسه را در این زمینه بازخواست کند؟ که موسوی با بیان اینکه جزییات این موضوع در روزهای آینده بیشتر روشن خواهد شد، اقدام در دستگیری «روح الله زم»، این عنصر ضد امنیت ملی و خرابکار را اقدامی به‌جایی خواند و گفت: او صراحتا با سازمان‌های جاسوسی و خرابکار ارتباط داشته و همراهی می‌کرده است.

وی افزود: ایشان نه به صرف اینکه مدیر یک کانال خبرپراکنی بوده، بلکه به عنوان یک عنصر ضد امنیت ملی و خرابکار بوده که در حوادث 1396 مردم را تهییج می‌کرد که دست به اقدامات تخریبی بزنند یا آموزش‌های ساخت سلاح می‌داد. اینها اتهاماتی بود که به ایشان و همدستانش وارد بوده است. فرانسوی‌ها موضع اولیه گرفته‌اند، اجازه دهید جزئیات آن مشخص شود و نیروهای امنیتی ما همه زوایای دستگیری آن را باز کنند و پس از آن وزارت خارجه موضع دقیق‌تری اتخاذ خواهد کرد.

* موضع ایران در قبال تحولات لبنان
وی درباره اوضاع کنونی لبنان نیز گفت: بنا داریم در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت نکنیم. مردم لبنان رشید و بالغ هستند و طبیعتا مطالباتی دارند که دولت لبنان در حال بررسی آن و شنیدن صدای معترضان است.

موسوی اضافه کرد: امیدواریم با آرامش و درایتی که در ملت لبنان سراغ داریم و سختی‌های زیادی در طول تاریخ و سال‌های اخیر پشت سر گذاشته‌اند، از این حوادث عبور کنند؛ معتقد به عدم دخالت خارجی‌ها در مسائل داخلی جاری لبنان هستیم. امیدواریم با همگرایی و هماهنگی همه احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها، آرامش به لبنان بازگردد.

*هویت ایرانی بازداشت شده
وی درباره آزادی سه ایرانی بازداشت شده که هویت دو نفر آنها مشخص شده و هویت و‌ وضعیت نفر سوم گفت: اجازه دهید تلاش‌ها در این زمینه به ثمر بنشیند و بعد اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ماهیت این دستگیری‌ها که ما آن را آدم ربایی و گروگان گیری توسط آمریکا و عوامل آنها در کشورهای مختلف می‌نامیم، محکوم است چون آنها را به اتهامی دستگیر کرده و ربودند که هیچ مبنای قانونی و حقوقی ندارد و ما همواره از طریق مجاری مختلف پیگیر سرنوشت آنها و خواستار آزادی بی قید و شرط آنها هستیم.

موسوی ادامه داد: گهگاهی صحبت از برخی زندانیان امنیتی آنها در ایران می‌کنند. ماهیت این زندانیان که محکومان امنیتی هستند، مشخص است. اعتراف کردند و شواهد متقنی داریم که متهم نیستند بلکه محکوم هستند، اینها به هم ارتباطی ندارد، ولی ایران اگر ببیند راه‌حل قانونی و حقوقی درباره آنها می‌تواند پیدا کند، از دید مسائل انساندوستانه و بشردوستانه شاید بتواند به آنها کمک کند.

وی گفت: ما خواهان آزادی ایرانیان و غیر ایرانیانی هستیم که به جرم دور زدن تحریم‌های غیرقانونی و بی مبنا توسط آمریکایی‌ها و برخی دولت‌های همسو با آنها دستگیر شده‌اند.

*نگرانی‌هایی که توسط برخی منتقدین به این لوایح ایراد می‌شود مسموع نیست و آنها را از روی آگاهی نمی‌دانیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره نشست اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی و لوایح پالرمو و CFT که قرار است در مجمع تشخیص مصلحت تصمیم گیری شود و موضع وزارت خارجه در این باره عنوان کرد: موضوع FATF در جمهوری اسلامی ایران متاسفانه علی‌رغم روشنگری‌هایی که هم ما کردیم و هم نهادهای ذیربط مسؤول انجام دادند، خوب جا نیفتاده و اگر جا افتاده اراده‌ای برای حل موضوع نیست.

وی با بیان اینکه اگرچه وزارت خارجه صرفا دیده‌بان است و آنچه را دیده به داخل کشور گزارش می‌کند، عنوان کرد: متصدی اصلی این کار در وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی و بقیه جاهاست. ولی نظر وزارت خارجه بارها اعلام شده و نگرانی‌هایی که توسط برخی منتقدین به این لوایح ایراد می‌شود را از روی آگاهی نمی‌دانیم و مسموع نیست.

موسوی اضافه کرد: اکثر بانک‌های ما که تحریم نیستند، برخی مقررات را رعایت می‌کنند و در حال اجرای آن هستند. بر عکس دوستانی که می‌گویند خود تحریمی ایجاد خواهد کرد، نظر ما بر عکس است و این است که ما با عدم پیوستن به کنوانسیون‌هایی که لازم الاجراست، خودمان را محروم کرده و خودمان قصد خودتحریمی داریم. همانطور که می‌دانید دو جا هستند که اقدامات آنها لازم الاجراست از جمله تصمیماتی که کارگروه ویژه اقدام مالی اتخاذ می‌کند. 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: مهلتی هم که دادند در پی تلاش‌هایی است که همکاران ما انجام دادند و اقدامات مثبتی که دولت و مجلس انجام دادند و اراده جمهوری اسلامی را نشان دادند.
وی اضافه کرد: امیدوارم مجمع تشخیص به این جمع‌بندی برسد که مصلحت کشور، نظام، مردم و مراودات مالی ما چیست و وزارت خارجه بیش از این نمی‌تواند موضعی صریح و شفاف اتخاذ کند.

*تحریم‌های بی قاعده آمریکا

به گزارش فارس، موسوی درباره تلاش آمریکا برای جریمه کردن «هالک بانک» ترکیه به جرم دور زدن تحریم‌های ایران گفت: تحریم‌های آمریکا را بی‌قاعده، بی‌اساس و بدون پشتوانه حقوقی و تحریم‌های یکجانبه می‌دانیم که از روی قلدری بر کشورهای مستقلی چون ما اعمال می‌شود. باید تاسف بخورم از شرایطی که در جهان کنونی ایجاد شده که کشوری سایر کشورهای مستقل دنیا را به خاطر تجارت مشروع و همکاری‌های اقتصادی مشروع با یک کشور مستقل دیگر، مورد تهاجم و فشار قرار می‌دهند و تحریم کرده و تروریسم اقتصادی را بر آنها اعمال می‌کنند.

وی افزود: این اقدام غیرقابل قبولی است، چه علیه ترکیه و چه علیه کشورهای دیگری که با هم کار می‌کنند و برخلاف اصل تجارت آزاد است و سیاست زده کردن تجارت در جهان است. امیدواریم جهان متوجه این اقدامات و آثار سوء یکجانبه‌گرایی شود و جلوی این اقدامات یکجانبه را بگیرد.

*بحث اعطای وام نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره بحث اعطای وام به ایران برای تامین غذا و دارو در چارچوب طرح مشترک فرانسه و ژاپن گفت: این را تایید نمی‌کنم؛ بحث وام نیست. آنها اعلام کردند تعهداتشان را در قالب خط اعتباری و یا پیش خرید نفت و مسائلی از این دست اجرا می‌کنند که هنوز مکانیسم آن مورد توافق طرفین قرار نگرفته است. این پیشنهادها قبل از اینکه به مذاکرات فنی برسد، دچار خود اختلالی شد و آنها همین حرفی که زدند را قادر به اجرا نبودند.

*تلاش‌هایی که ایران صورت داد

سخنگوی وزارت خارجه درباره میانجی‌گری ایران بین سوریه و ترکیه گفت: ایران از ابتدای بحران سوریه نشان داد خواهان کاهش تنش در منطقه و گفتگو بین همه طرف‌ها چه در داخل سوریه و چه بین کشورهای منطقه است. ایران پیش از تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه همواره تلاش خود را کرده که این اقدام صورت نگیرد، ولی دولت ترکیه دست به اقدام اخیر زد و ایران مخالفت خود را در این زمینه اعلام کرد.

وی با بیان اینکه ما تهاجم نظامی و راه‌حل‌های نظامی را راه‌حل مشکلات در منطقه نمی‌دانیم، خاطرنشان کرد: رایزنی‌ها و تماس‌ها برای توقف این اقدامات ادامه دارد. رفت و آمدها با مقامات کشورهایی که نام بردید و همچنین تماس‌ها بین سفارتخانه‌ها برقرار است.

به گفته این دیپلمات ارشد کشورمان، ایران معتقد به نزدیک کردن دیدگاه‌هاست و همه طرف‌ها را به توافقاتی که برای حل این مسائل وجود دارد، ارجاع می‌دهد.

* ما با بحرین چه کار داریم؟/گهگاهی دلشان می‌خواهد تنه‌ای به بزرگان بزنند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره ادعای اخیر وزیر خارجه بحرین مبنی بر انتقال سلاح و مواد منفجره از ایران به بحرین ضمن رد این ادعا گفت: ظاهرا بحرینی‌ها خوابشان نمی‌برد و هر چند ماهی یک اتهام این گونه به ایران می‌زنند. اینها گهگاهی دلشان می‌خواهد تنه‌ای به بزرگان بزنند که سری از سرها در بیاورند. ما این اتهامات را رد می‌کنیم.

موسوی پرسید: ما با این کشور چه‌کار داریم؟ این ادعاها براساس توهمات و مردود است.
وی افزود: آنها باید مشکلات امنیتی خودشان را در داخل حل کنند. راه گفتگو و سازش را با اکثریت مردم خود در پیش بگیرند، این‌گونه اتهام‌زنی‌ها به کشورهای بزرگی چون ایران خیلی جایی ندارد و مسموع نیست. ما خیر و صلاح همه کشورهای منطقه و به ویژه بحرین را می‌خواهیم، اگر آنها خواستار حسن نیت، ثبات و حسن همجواری باشند، وگرنه ایران دنبال گفتگو با این کشورها و روابط حسنه با تک‌تک این کشورهاست.
موسوی ادامه داد: طرح‌هایی که دادیم روی میز است و می‌توانند به آنها مراجعه و قدری از این توهمات و مشکلات فاصله بگیرند.

 

 

*حمایت ایران از افغانستان یکپارچه

موسوی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره بازدید سفیر ایران در کابل از کمیسیون مستقل انتخابات در افغانستان و اینکه گفته شده سفیر ایران طرح‌ها و پیشنهاداتی را در جهت حمایت از یک گروه خاص در انتخابات اعلام کرده‌ است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از افغانستان یکپارچه و دولت مستقر و قانونی افغانستان حمایت می‌کند و هیچگونه جهت‌گیری درباره هیچ گروهی در افغانستان ندارد، ضمن اینکه معتقد است همه گروه‌های افغانستانی باید در اداره این کشور سهیم و شریک باشند و راه آن نیز نزدیک شدن این گروه‌ها به هم و نشستن دور میز مذاکره است که مشکلات را بدون دخالت خارجی‌ها برطرف کنند و این موضع ثابت ایران بوده و است. 

* تحرکات جدید در مناسبات ایران و امارات

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه امارات عربی متحده 700 میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده و گشایش‌هایی در مبادلات ارزی صورت گرفته، گفت: تحرکات جدید در مناسبات ایران و امارات عربی متحده را تأیید می‌کنم، ولی از این مبلغی که گفتید نمی‌توانم تأیید کنم و اطلاع ویژه‌ای ندارم، می‌توانید از خود ایشان مجددا سؤال کنید.

وی افزود: ما از هر اقدامی که به کاهش تنش، رفع سوء تفاهمات بین ما و کشورهای منطقه به ویژه با امارات منجر شود، استقبال می‌کنیم و طرح‌هایی که ارائه کردیم شامل حال این کشور و بقیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بوده و امیدواریم کم کم دوستان ما در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به این نتیجه برسند که اگر دنبال صلح، ثبات و رفاه در منطقه هستند، دوستی جز ایران نخواهند داشت.

*تکذیب سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران
موسوی همچنین سفر مشاور امنیت ملی امارات عربی متحده به ایران را تایید نکرد و یادآور شد: سفر مقامات دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر را در ماه‌های اخیر شاهد بودیم و امیدواریم این تحرکات به کاهش سوء تفاهمات بین ایران و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و به ویژه امارات کمک کند.

*اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکنند، ایران گام‌های خود را طراحی کرده و تا آخر ادامه می‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ضرب الاجل تعیین شده از سوی ایران به طرح فرانسوی‌ها گره خورده است؟ گفت: گره نخورده است. آن چیزی که گره خورده کاری است که فرانسوی‌ها یا اروپایی‌ها کردند که ابتکاراتی که در ذهنشان برای اجرای تعهداتشان در برجام بود را به خواست این و آن و اجازه گرفتن از برادر بزرگ‌تر گره زدند. ما و آنها در این مدت به طور شفاف به وضوح با هم نشستیم و گفتگو کردیم و تعهدات آنها را به آنها یادآوری کردیم و به تعهدات خود تا جایی که امکان داشته پایبند بودیم.

وی افزود: در حال حاضر ایران به کلیت برجام پایبند است و اعلام کردیم این روند قابل دوام نیست و گفتیم بین حقوق و تکالیف ایران در برجام، باید توازنی برقرار باشد و این توازن بعد از خروج آمریکا از برجام به هم خورد و اروپایی‌ها هم حداقل اعلام و وانمود کردند می‌توانند خروج آمریکا از برجام را جبران کنند و تعهدات 11 گانه‌ای را دادند.

موسوی خاطرنشان کرد: تا این لحظه ابتکارات آنها به نتیجه نرسیده و راهکارهایی که ما جلوی پای آنها گذاشتیم هم به نتیجه نرسیده است. تا حالا فکر می‌کردیم آنها اراده لازم را ندارند، الان شاهدیم توان لازم را در اجرای تعهداتشان ندارند و این برای کشورهای اروپایی که سابقه دیرینه‌ای دارند قدری خوب نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ولی کماکان امیدواریم در فرصت باقیمانده بتوانند به تعهداتی که روشن و صریح است بازگردند و آنها را اجرا کنند. اگر نکنند ایران گام‌های خود را طراحی کرده و تا آخر ادامه می‌دهد که این توازن بین حقوق و تکالیف ما در برجام ایجاد شود.

* منظور ظریف این نبوده که آنها نمی‌توانند

به گزارش فارس، خبرنگاری با بیان اینکه محمدجواد ظریف اخیرا در جمع فعالان فضای مجازی درباره امضای جان کری برای تضمین برجام و عدم خروج آمریکا از برجام عنوان کرد که چنین اظهاراتی را بیان نکرده و از او خواسته شده که امضای اوباما را بگیرد، از موسوی پرسید آیا امضای اوباما پای برجام وجود دارد و اطمینان ظریف به عدم خروج آمریکا از برجام چه مفهومی دارد؟ که وی پاسخ داد: آنچه آقای ظریف عنوان کرد خیلی صریح و شفاف بود.ایشان گفتند اوباما باید تعهد می‌داد که تحریم‌ها را بردارد و این کار را کرد و نامه‌ای را آن زمان امضا کرد و فرستاد و این کار انجام شد. این حرفی که نسبت داده شده مربوط به موضوع دیگری بوده که از زبان وزیر خارجه بیان نشده است و تیتری که روزنامه شرق زده بود مشخص بود.

وی افزود: متاسفانه امر ناصحیحی را عنوان می‌کنیم و رها هم نمی‌کنیم و احتمالا اغراض دیگری در میان است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آنچه آقای ظریف عنوان کرد که آمریکایی‌ها نمی‌توانند از برجام خارج شوند و یا اینکه این کار را نخواهند کرد، اطمینانی بود که ایشان به حقوق بین‌الملل داشت و همچنین اطمینانی که به خودمان و تعهداتمان داشته‌ایم. اینکه طرف مقابل علیرغم همه قول و قرارها و قطعنامه شورای امنیتی که خودش به آن رای داده، زیر تعهدش می‌زند، خیلی نمی‌شود روی آن حساب کرد، این معنای اطمینان و اعتماد کردن نیست. وقتی توافقی حاصل می‌شود دو طرف باید براساس تعهدات اخلاقی و حقوقی به آن پایبند باشند.

وی گفت: فکر نمی‌کنم ظریف منظورش این بوده که آنها نمی‌توانند. توانستن و یا انجام ندادن دو مقوله متفاوت است.مثل این است که گفته شود این میکروفون نمی‌تواند بیفتد، ولی دستی می‌آید و میکروفون را می‌اندازد.

*ما به محکومیت لفظی بسنده نکردیم

خبرنگاری از موسوی پرسید آیا سیاست ایران در زمینه حمله ترکیه به شمال سوریه صرفا محدود به محکومیت از سوی مقامات است و سیاست رسمی ایران در قبال کردهای سوریه به ویژه در تصویب قانون اساسی سوریه به چه شکل است؟ که وی پاسخ داد: ما مواضع خود را اعلام کردیم و براساس آن مواضع پیگیر هستیم که اهداف اعلام شده در مواضع ما تحقق یابد. راه‌حل مشکلات منطقه را در لشکرکشی و یا اقدامات نظامی نمی‌دانیم به ویژه در این منطقه. هر گونه نگرانی از جمله نگرانی امنیتی باید از طریق گفتگو و مصالحه و روش‌های مسالمت آمیز حل و فصل اختلافات بیان و حل شود.

موسوی ادامه داد: ما ترکیه و سوریه را تشویق کردیم با هم نشست داشته باشند و توافقات قبلی را یادآوری کردیم و هنوز امیدواریم در چارچوب همان توافقات، این اقدامات صورت بگیرد. ما به محکومیت لفظی بسنده نکردیم و برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و توقف خشونت و تهاجم، اقدامات عملی انجام دادیم. ضمن اینکه خوشیتنداری پایه اول رسیدن به توافق است و انشاءالله بنشینند و گفتگو کنند تا نگرانی‌ها برطرف شود.

* زائران ایرانی که در ایام اربعین جان خود را از دست داده یا مجروح شدند

یکی از خبرنگاران درباره اینکه گفته شده در نزاع و درگیری‌ها در عراق تعدادی از زائران ایرانی نیز در بین کشته شده‌‌ها بوده، سؤال کرد که موسوی گفت: من گزارش رسمی در این زمینه ندیده‌ام.متاسفانه در ایام اربعین حدود 104 نفر از هموطنان ما در اثر حوادث گوناگون از جمله بیماری، کهولت سن، تصادفات و ... جان خود را از دست دادند و بعضی هم مجروح شدند. ولی اینکه در حوادث قبل از اربعین چنین چیزی رخ داده باشد، اطلاع رسمی ندارم.

* ادعاهای فاقد سند هلند

به گزارش فارس، خبرنگاری با بیان اینکه هفته گذشته خبرگزاری رسمی هلند خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه دولت این کشور مجددا با طرح اتهاماتی علیه ایران در مرگ دو نفر در سال‌های 2015 و 2017، ایران را متهم به اقدامات خرابکارانه کرده و برای سه ایرانی ساکن هلند تدابیر امنیتی وضع کرده است، نظر سخنگو را در این باره جویا شد که وی پاسخ داد: من گزارش رسمی در این زمینه تاکنون دریافت نکرده‌ام. برخی گزارش‌های شما رسانه‌ای است، ولی آنچه ما باید به آن اتکا کنیم گزارشی است که از سفارتخانه ما و مراجع رسمی دریافت می‌کنیم.

وی افزود: دولت هلند براساس برخی سوء تفاهمات و توهمات هر از چندی دست به اقدامات این چنینی می‌زند و برخی اظهارات اینگونه داده که تاکنون نتوانستند در این زمینه شواهد و مدارکی را ارائه دهند و از نظر ما این حرف‌ها و اقدامات سندیت ندارد. اگر گزارش رسمی را از مجاری رسمی دریافت کنیم، می‌توانم اظهارنظر بیشتری ارائه کنم.  

* دیپلماسی آب بین ایران و ترکیه

خبرنگاری درباره دیپلماسی آب بین ایران و ترکیه سؤال کرد و با بیان اینکه اخیرا پروژه‌های آبی ترکیه در حال بهره‌برداری است، به اظهارات ظریف در مجلس اشاره کرد مبنی بر اینکه چون ترکیه به کنوانسیون حقوق آب نپیوسته، پیگیری در این زمینه با مشکل روبرو است، نظر موسوی را جویا شد که وی در این باره گفت: بله همینطور است. اگر کشوری به کنوانسیون‌های بین‌المللی خاص نپیوندد، از طریق مکانیسم‌های حقوقی خیلی نمی‌شود آن مسائل را پیگیری کرد. گرچه می‌شود به آن استناد کرد، ولی پیگیری‌های درون کنوانسیونی مقداری کار را سخت خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: ضمن اینکه مسائل محیط زیستی برای همه ما به ویژه در منطقه کم آبی که در آن هستیم، مهم است. باید اینها را در یک مکانیسم دوستانه و گفتگوهای فیمابین کشورها حل و فصل کنیم. دولت ترکیه در گفتگوها مشارکت داشته و قول‌هایی داده‌اند و این پیگیری‌ها ادامه دارد. ایران مضرات این اقدامات و مشکلات محیط زیستی برای ما و دیگر کشورهای منطقه را گوشزد کرده و این کار در قالب دیپلماسی آب ادامه دارد و امیدواریم به نتیجه برسد.

* چه کسانی وزارت خارجه را وارد سیاست داخلی کردند؟

خبرنگار کیهان با اشاره به اظهارات اخیر ظریف در دیدار با فعالان فضای مجازی مبنی بر اینکه وزارت خارجه باید بالاتر از سیاست داخلی عمل کند، ولی متاسفانه ما را وارد سیاست داخلی کردند. از موسوی پرسید چه کسانی وزارت خارجه را وارد سیاست داخلی کردند؟ که موسوی پاسخ داد: نگاهی به تیترهای روزنامه کیهان در روزهای اخیر و گذشته و زمانی که ایشان وزیر خارجه شدند یا مذاکرات آغاز شد بیندازید، آن زمان جواب خود را دریافت می‌کنید.

* وضعیت مسعود سلیمانی/ لیستی که مبادله شد

وی درباره وضعیت مسعود سلیمانی استاد ایرانی زندانی در آمریکا گفت: تنها بحث آقای سلیمانی مطرح نیست. حدود ۲۰ نفر از ایرانیان، کسانی که برای همه ما عزیز هستند و اتباع ایران هستند یا در ایران بودند یا در کشورهای دیگر حضور داشتند، به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های آمریکا که اعلام کردیم غیرقانونی، یکجانبه و بی مبنا و پشتوانه است، دستگیر، بازداشت و زندانی شدند. اقدام آنها غیرانسانی، خلاف مقررات، گروگانگیری و آدم ربایی است و هیچ محکمه‌ای این اقدامات و اتهاماتی را که به این عزیزان وارد کردند، تایید نخواهد کرد.

موسوی اضافه کرد: وزارت خارجه از  لحظه‌ اول با خبر شدن از این موارد رسما اعتراض کرد چه به کشورهایی که به درخواست آمریکا آنها را دستگیر کردند و آمریکا درخواست استرداد آنها را به خاک خود مطرح کرده بود و چه به دولت آمریکا از طریق مجاری دیپلماتیکی که با این کشور داریم و این رایزنی‌ها ادامه دارد.

وی افزود: پیشنهادات ما نیز در این زمینه ارائه شد، حتی لیستی هم مبادله کردیم و‌ اسامی را دادیم که اینها باید آزاد شوند و امیدواریم این تلاش‌ها اگر با حسن نیت همراه باشد به ثمر بنشیند و به زودی شاهد آزادی آنها از جمله آقای سلیمانی و سایر عزیزان دربند آمریکایی‌ها باشیم.

* دسترسی کنسولی به سلیمانی نداریم/ پیغام‌های زیادی به آمریکایی‌ها داده‌ایم

خبرنگاری با بیان اینکه مسعود سلیمانی استاد ایرانی بازداشت شده در آمریکا شرایط جسمی و روحی خوبی ندارد و اجازه ارسال دارو از ایران برای وی داده نمی‌شود، از سخنگوی وزارت خارجه پرسید چه اقداماتی را در این خصوص در دستورکار دارید؟ که موسوی گفت:  ما متاسفانه دسترسی و همچنین دسترسی کنسولی به ایشان نداریم و فقط مطلع هستیم در شرایط بسیار بدی هستند. پیغام‌های زیادی به طرف‌های آمریکایی دادیم که شرایط عادی را برای ایشان فراهم کنند و باید از حقوق اولیه خود و درمان بهره‌مند باشد. این تلاش‌ها ادامه دارد و از طریق مجاری مختلف در حال پیگیری است و امیدواریم به زودی نتیجه بگیریم.

* اگر اروپا نگران است به تعهداتش عمل کند

سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر درباره مطلب منتشر شده در هفته‌های گذشته در روزنامه گاردین مبنی بر تهدید اروپا به خروج از برجام گفت: این تهدیدات اقدام مرده‌ای است که هیچ نتیجه‌ای در برنخواهد داشت، چون ما طبق برجام در حال کاهش تعهدات خود در مقابل نقض و بدعهدی‌ طرف‌های مقابل هستیم. ما مهلت دادیم، ولی متاسفانه آنها یا نشنیدند و یا جدی نگرفتند. اقدامات ایران ذیل برجام است و آنها هیچ حقی درباره این موضوع ندارند که ایران را تهدید کنند. اگر خیلی نگران هستند به تعهداتشان عمل کنند تا ایران هم اقدامات کاهشی خود را متوقف کند.

* روندی که به سمت کاهش تنش پیش‌ می‌رود را مبنای کار قرار می‌دهیم

خبرنگاری با اشاره به دیدارهای مقامات ایرانی و اماراتی از سخنگوی وزارت خارجه پرسید آیا این دیدارها صرفا درباره مسائل منطقه است و آیا می‌توان به روند مذاکرات خوشبین بود؟ گفت: در عالم دیپلماتیک توقع نداشته باشید همه مسائل یک شبه حل شود. ما روندی که به سمت کاهش تنش می‌رود را علیرغم برخی لفاظی‌ها مبنای کار خود قرار می‌دهیم و امیدواریم این روند ادامه یابد.

*ابراز خرسندی از برگزاری نشست عدم تعهد در باکو

وی درباره نشست سران عدم تعهد در باکو که روحانی در آن شرکت می‌کند نیز گفت: ایران به عنوان یکی از اعضای موثر جنبش همواره در نشست‌های جنبش شرکت داشته و خوشحالیم این اجلاس در کشور همسایه ما آذربایجان برگزار می‌شود و گفتگوهایی با مقامات ارشد شرکت کننده از جمله آذربایجان صورت خواهد گرفت، ولی هدف اصلی، شرکت در نشست سران عدم تعهد است.

* نقش اساسی و ویژه ایران

به گزارش فارس، خبرنگاری با اشاره به اینکه قرار است اردوغان رئیس جمهور ترکیه هفته آینده برای دیدار با پوتین درباره تحولات سوریه به سوچی برود و از سوی دیگر هم قرار است نشست امنیتی بین آنکارا و دمشق برگزار شود، از سخنگوی وزارت خارجه پرسید نقش و جایگاه ایران در این خصوص چیست؟ که وی گفت: شما احتمال بدهید ایران هم در برگزاری چنین نشست‌هایی نقش اساسی و ویژه دارد و حاضر است دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کند. ایران از بازیگران فعال در این عرصه است و شواهد و قرائن آن را در رسانه ها می‌بینید و مواضع ما نیز در این زمینه اعلام شده و وقتی این دیدارها و نشست‌ها برگزار شد شاهد نتایج آن خواهید بود و به سمع و نظر همگان خواهد رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول