اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

لزوم استعلام از اوقاف در نقل و انتقال املاک

مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان گفت: دستگاه های اجرایی در نقل و انتقال املاک از اوقاف استعلام بگیرند.

لزوم استعلام از اوقاف در نقل و انتقال املاک

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت الاسلام حسین مهدیان صبح امروز در نشست خبری با اشاره به آثار و برکات سنت حسنه وقف در جامعه امروزی اظهار داشت: وقف می‌تواند بسیاری از معضلات موجود در جامعه را به بهترین شکل ممکن از بین ببرد.

وی افزود: یکی از رویکردهای اداره کل اوقاف و امور خیریه هرمزگان، نهادینه کردن مباحث اقتصادی، اجتماعی در جامعه است که در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

حجت الاسلام مهدیان ادامه داد: ایجاد اشتغال برای جوانان با استفاده از ظرفیت‌های وقف بر اساس بیانیه دوم گام انقلاب و حرکت در مسیر رونق اقتصادی و تولید با توجه به شعار سال از دیگر رویکردهای اداره کل اوقاف و امور خیریه هرمزگان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان گفت: در یکی از مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال تاکید شده که در نقل و انتقال املاک از اوقاف استعلام گرفته شود که دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، دفترخانه‌ها و حتی مردم و... نیاز است که در نقل و انتقال املاک از اوقاف استعلام بگیرند تا از مشکلات بعدی تصرف در املاک وقفی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه چندین رفع تصرف و از جمله رفع تصرف یک میلیارد تومانی یک موقوفه  در رودان اخیرا داشته‌ایم؛ خاطرنشان کرد: اوقاف مجموعه ای اقتصادی و اجتماعی با پیوست فرهنگی است. 

وی گفت: در حوزه موقوفات وجهه اقتصادی و اجتماعی در اولویت است و بایستی براساس نیت واقف در موقوفات، اجرای نیت داشته باشیم. 

مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان بیان کرد: سنت حسنه وقف می تواند بسیاری از معضلات اجتماعی را برطرف کند که رویکردمان در حوزه اقتصادی و اجتماعی است.

حجت الاسلام مهدیان افزود: ایجاد اشتغال برای جوانان براساس بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری در دستور کار داریم که از ظرفیت موقوفات بایستی استفاده شود. 

وی افزود: حرکت در مسیر رونق اقتصادی و تولید و اجتماعی‌سازی فعالیت‌های اوقاف را نیز اجرایی می‌کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان اظهار داشت: طرح امین موقوفات را با مشارکت مردم و کاهش تصدی‌گری اوقاف در برنامه داریم. 

حجت الاسلام مهدیان گفت: ۷۲۵۶ موقوفه و ۱۳ هزار و ۶۹۱ رقبه و ۲۲۱ بقعه متبرکه با ۵۳ بقعه امامزاده در استان داریم. 

وی خاطر نشان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری ۵۴ وقف داشتیم که ۲۱ مورد وقف جدید و مابقی از وقف‌هایی بود که شناسایی شده اند که از وقف‌های جدید نیز ۱۲ مورد وقف انتفاعی و ۹ مورد وقف منفعتی بوده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیربه هرمزگان با اشاره به اجرای طرح شمیم حسینی همزمان با طرح بصیرت عاشورایی اظهار داشت: ۱۵۰هیئت مذهبی به مبلع ۶۰ میلیون تومان مورد حمایت قرار گرفتند.

مهدیان گفت: ۱۱۴ مبلغ بومی و۴۰ مبلغی اعزامی نیز در این طرح به تبلیغ پرداختند.

وی افزود: ۱۳ خیمه معرفت در بقاع متبرکه دایر شدند و برای نخستین بار دردو منطقه گردشگری قشم و هرمز نیز خیمه‌های معرفت فعال شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان از برگزاری ۱۹ نشست صنفی و تخصصی با موضوع وقف خبرداد و گفت: ۹ انجمن یاوران وقف تشکیل شده و دو دوره آموزشی برای آنها استفاده شده است و پنج مرکز افق در راستای اجتماعی سازی عملکرد وقف نیز در استان افتتاح شده اند.

مهدیان خاطرنشان کرد: ۱۹ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال عواید موقوفات در شش ماهه نخست سال جاری در جهت اجرای نیات واقفین خیراندیش بوده است.

وی میزان صدور و تمدید احکام هیئت امنای باقاع متبرکه، مساجد و... را ۲۱۰۳ نفر در استان اعلام کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان از وقف دو موقوفه قرآنی در استان خبر داد.

به گفته مهدیان ۸۵ هزار دانش آموز در مسابقات و برنامه‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی در بقاع متبرکه را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دادیم و قرار است یک وقف مشارکتی قرآنی با مشارکت دانش آموزان را در استان داشته باشیم. 

وی میزان حمایت از موسسات قرآنی را بیش از یکصد میلیون تومان در سطح استان در شش ماهه نخست سال جاری اعلام کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان گفت: ۱۸۰۰ نفر در مسابقات سراسری قرآن کریم در سطح استان شرکت کردند که ۸۵ نفر به مرحله استانی راه یافتند و برای نخستین بار رتبه ممتاز و مقام اول را در ۲۰ جزء برادران و در ۱۰ جزء خواهران نیز رتبه عالی و مقام دوم به صورت کشوری توانستیم کسب کنیم.

مهدیان در حوزه عمرانی و سرمایه گذاری نیز به اجرای پروژه‌های مختلف از جمله احداث زائرسرای امامزاده سیدسلطان محمد(ع) رودان با ۱۷۰۰ مترمربع، پروژه‌هایی در نظرگاه کمیز، شاه قطب الدین حیدر، سیدمظفر(ع) قشم، شاه شهید و... با اعتبار یک میلیارد تومان خبر داد.

مهدیان اظهار داشت: اخذ ۸۷ سند مالکیت موقوفه با ۳۷۰ رقبه و همچنین ۳۰ هزار برگ موقوفات در شش ماهه نخست اسکن شده و ۱۵ سند وقفی و ثبتی جدید موقوفات نیز کشف شده است.                                          

مدیرکل اوقاف و امور خیربه هرمزگان گفت: از ۱۷۲ پرونده حقوقی نیز برای ۳۰ پرونده رأی صادر شده و ۱۲ پرونده مختومه شده است.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی وقف توسط رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: با موقوفات می‌توان بسیاری از مشکلات اجتماعی را برطرف کرد.

مهدیان تاکید کرد: نیاز است موقوفاتی برای تفسیر قرآن، پایان نامه‌هایی و با موضوع نیازهای روز، تبلیغات اجتماعی و پژوهشی  و... داشته باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیربه هرمزگان از برگزاری ایستگاه مشاوره و همه واقف باشیم، پنج محفل انس با قرآن، دیدار با خانواده معظم شاهد و ایثارگر، ویزیت رایگان، غبارروبی گلزار شهدا، دیدار با مسؤولان و واقفین، اهدای خون، عیادت بیماران، سخنرانی در نمازجمعه، نشست با انجمن یاوران وقف، زنگ وقف، پیاده روی، ایستگاه صلواتی، تجلیل واقفین، همایش یاوران وقف، دیدار با بازنشستگان و... به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های دهه وقف نام برد.

انتهای پیام/88030

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول