اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

وقتی سد «سیمره» همه چیز را می‌بلعد/ حکایت «خیر و شر» یک پروژه + فیلم

آزادسازی آب سد «سیمره» هرساله به اراضی و مردم پایین دست «سیمره» خسارت‌های جبران ناپذیری را وارد می‌کند، این درحالی است که خسارت افرادی که دچار زیان شده‌اند نیز به درستی پرداخت نمی‌شود.

وقتی سد «سیمره» همه چیز را می‌بلعد/ حکایت «خیر و شر» یک پروژه + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، سد و نیروگاه سیمره جزو بزرگترین پروژه‌های سدسازی در کشور است که در شهرستان بدره قرار دارد و یکی از عظیم‌ترین سدهای کشور محسوب می‌شود که کمک بسباری به پایداری شبکه برق کشور می‌کند.

سد و نیروگاه سیمره علاوه بر اینکه یک طرح ملی ویژه برق آبی محسوب می‌شود در توسعه و پیشرفت بسیاری از مناطق همجوار نیز نقش بسزایی داشته است و ظرفیت‌های بسیاری را در حوزه کشاورزی و پرورش آبزیان ایجاد کرده که این امر به نوبه خود ایجاد اشتغال و درآمدزایی را برای بسیاری از افراد در پی‌داشته است و ظرفیت‌های ایجاد شده می‌تواند منجر به توسعه و پیشرفت مناطق پایین دست سد سیمره شود.

اما در کنار ظرفیت‌های ایجاد شده توسط این سد، هرساله و به‌ویژه در زمان بارش‌ها شاهد رهاسازی آب این سد در اراضی پایین دست هستیم که در اثر این رهاسازی بسیاری از اراضی کشاورزی و باغات به زیر آب رفته و خسارات فراوانی را برای کشاورزان و باغداران به همراه دارد.

هر چند تاکنون وعده‌های بسیاری از سوی مسوولان و وزارت نیرو مبنی بر تملک اراضی پایین دست سد داده شده است اما تاکنون هیچ اقدام مفیدی در این خصوص انجام نشده و هر ساله ده‌ها کشاورز باید شاهد نابودی ثمره ماه‌ها تلاش خود باشند.

عدم ساماندهی آب پایین دست سد سیمره طی سال‌های اخیر بارها خسارات زیادی را برای مردم منطقه به دنبال داشته به‌طوری که در پی بارش‌های سیل آسای ابتدای امسال و پس از رهاسازی آب سد بسیاری از منازل پایین دست به زیر آب رفتند و ساکنین منطقه مجبور به تخلیه منازل شدند.

تخریب استخرهای پرورش ماهی، تخریب ده‌ها پمپاژ آب، تخریب‌ هزاران هکتار اراضی کشاورزی و باغات و... همگی از پیامدهای رهاسازی آب سد سیمره است که سبب شده طی سال‌های اخیر فعالیت‌های کشاورزی و آبزی پروری برای فعالان این حوزه در مناطق پایین دست سد نه تنها سوددهی نداشته باشد بلکه هر ساله شاهد متضرر شدن پی در پی باشند، ضررهایی که مبالغش به صدها میلیارد تومان در سال می‌رسد. با توجه به تاثیرات سد سیمره در اشتغال و درآمدزایی مردم منطقه انتظار می‌رود مسوولان استانی هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کنند تا شاهد رشد تولیدات کشاورزی و باغی و از سرگیری فعالیت کشاورزان، آبزی پروران و باغدارانی باشیم که به جهت متضرر شدن‌های چندین باره اکنون دست از فعالیت کشیده‌اند.

در ادامه مستندی که خبرنگار فارس از موضوعات فوق تهیه کرده را با هم مشاهده می‌کنیم.

 

 


انتهای پیام/۹۷۰۸۲۳/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول