اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دهکده‌ای با ویلاهایی میلیاردی و کارگران ناراضی+عکس و فیلم

کلنگ افتتاح دهکده تفریحی زایند‌رود در مجاورت دریاچه سد زاینده‌رود در شهر چادگان برای توسعه و کمک به رونق گردشگری و اقتصاد این منطقه به زمین زده شد اما در 30 سال گذشته روز به روز به ارزش ویلاها افزوده و فاصله طبقاتی میزبان و مهمان بیشتر شد.

دهکده‌ای با ویلاهایی میلیاردی و کارگران ناراضی+عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کلنگ افتتاح دهکده تفریحی زایند‌رود در مجاورت دریاچه سد زاینده‌رود در شهر چادگان سال 67 در راستای توسعه و کمک به رونق گردشگری و اقتصادی در منطقه چادگان توسط استانداری اصفهان به زمین زده شد.

در این طرح بنا بود که با احداث یک مجموعه فرهنگی و تفریحی، مجموعه‌ای معین برای گردشگری استان اصفهان تشکیل شود، منطقه مجاور شهر چادگان در کنار دریاچه سد زاینده‌رود در نظر گرفته شد تا احداث این مجموعه در دستور کار قرار گیرد؛ در ابتدای کار نهادهای دولتی و ارگان‌‌ها در این منطقه زمین‌هایی که توسط استانداری اصفهان به آن‌ها واگذار شده بود، تبدیل به ویلا کردند و استانداری اصفهان نیز به عنوان متولی اصلی این مجتمع امر فضاسازی دهکده را بر عهده گرفت.

به تدریج این مجموعه رشد و توسعه پیدا کرد و با ورود بخش خصوصی به این مجموعه به تدریج احداث ویلاهای مجلل در این مجموعه آغاز شد و رفته رفته این مجموعه با آنچه در اهداف آن که کمک به رشد شهر چادگان بود فاصله گرفت؛ فاصله طبقاتی میان افراد متمولی که به این دهکده سفر می‌کردند و مردم بومی چادگان اندکی این موضوع که این دهکده در خدمت توسعه چادگان است را از مسیر خود منحرف ساخت.

*اعتراض مقام معظم رهبری به احداث سازمان عمران زاینده‌رود

این موضوع به حدی جدی شد که در یکی از دیدارهای اعضای هیأت دولت با مقام معظم رهبری در زمان دولت اصلاحات، رهبر معظم انقلاب با اشاره به برخی گزارشات واصله مبنی بر وجود تعارضات در این منطقه اشاره داشتند: «در استان اصفهان شهری (چادگان) را سراغ دارم که در میان دو دره عده‌ای در فقر و فلاکت، و عده‌ای در ناز و نعمت زندگی می‌کنند که این خواب را از چشمان من ربوده است و اگر پیش از این می‌دانستم با این که قصد ندارم در امور اجرایی کشور دخالت کنم، احداث این مجموعه را متوقف می‌کردم».

*نقش شهرداری چادگان در اداره سازمان عمران کمرنگ می‌شود

همچنین بر اساس اساس‌نامه ابتدایی این سازمان بنا بر این بود که این مجموعه تحت نظر شهرداری چادگان فعالیت کرده و شهردار چادگان به عنوان یک شخص حقوقی رئیس هیأت‌مدیره این سازمان باشد، اما پس از چندی این موضوع به عضویت شهردار چادگان در هیأت‌مدیره تقلیل یافت و اخیراً نیز شهردار چادگان به صورت کلی از میان اعضای هیأت‌مدیره این سازمان توسط استانداری اصفهان خارج شد.

در چند ماه اخیر و پس از تغییر مدیرعامل جدید سازمان عمران زاینده‌رود، تغییر اساسنامه سازمان عمران مورد مطالبه معاون عمرانی استاندار اصفهان قرار گرفت؛ پس از این و با روی کار آمدن مدیرعامل جدید سازمان عمران زاینده‌رود، برخی شایعات پیرامون تعدیل و تبدیل وضعیت 100 کارگر سازمان عمران ایجاد شد که حمیدرضا جوادی، مدیرعامل عمران زاینده‌رود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این باره اظهار کرده بود: هیچ تعدیل نیرو و یا تغییر وضعیت در سازمان عمران رخ نداده و حتی قرار است در زمینه بهبود وضعیت معیشتی و تغییر احکام کارگران این سازمان تغییراتی ایجاد کنیم.

مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود ادامه داده بود: این‌ها همه شایعاتی است که به وسیله برخی افراد که منافع آن‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفته در حال انجام است و با برخی ایجاد جوسازی‌ها قصد برهم زدن شرایط داشتند، در صورتی که این موضوع به شدت تکذیب می‌شود.

وی در آن گفت‌وگو تصریح کرده بود: همه نیروهای سازمان سرکار خود هستند و تمام حقوق و مزایای آن‌ها برقرار است و هیچ‌گونه مشکلی در پرداخت نداریم.

 

مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود تصریح کرد: عده‌ای با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید سازمان منافع خود را در خطر دیدند و سعی در ایجاد تشنج در بین کارگران را داشتند، قرار بود یک کار جدید حجمی با حضور یک شرکت در دهکده شروع شود که قبلا هم همین انجام می‌شد، با این تفاوت که این‌ بار باید به صورت حجمی انجام می‌شد که مقرر شد آن نیز متوقف شده و کار به روال قبل پیش برود و هیچکس نه اخراج و نه تبدیل وضعیت خواهد شد.

جوادی در واکنش به برخی اعتراضات صورت گرفته کارگران در دهکده تفریحی زاینده‌رود نیز گفت: یک تجمع محدودی توسط کارگران انجام شده بود، اما این تجمع منجر به بسته شدن ورودی دهکده نشد.

پس از این صحبت‌ها بود که آگهی مناقصه‌ای از سوی سازمان عمران در جراید منتشر شده بود که برخی فعالیت‌های سازمان عمران به صورت حجمی به پیمانکار واگذار شود؛ موضوعی که مدیرعامل سازمان عمران در خردادماه به صورت کلی در گفت‌وگو با فارس آن را تکذیب کرده و بی‌اساس خوانده بود.

پس از انتشار این آگهی، برخی کارگران دهکده زاینده‌رود 3 روز متوالی در مقابل ورودی این دهکده تجمع کرده و خواستار لغو این مناقصه شدند.

در همین حال تلاش‌های خبرنگار فارس برای گفت‌وگوی مجدد با مدیرعامل عمران زاینده‌رود پیرامون این مناقصه بی‌نتیجه ماند و نامبرده حاضر به پاسخگویی در این رابطه نشد.

تلاش‌های خبرنگار فارس برای پیگیری موضوع تعیین تکلیف کارگران به مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود نیز ختم نشد و متأسفانه عباس توکلی، فرماندار چادگان نیز پاسخگوی تماس خبرنگار فارس نبود.

*اساس عمران زاینده‌رود بر بی‌عدالتی بوده است

در همین راستا، اکبر ترکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به مشکلات عدیده سازمان عمران زاینده‌رود اظهار داشت: مبحث کلی که وجود دارد این است که عمران زاینده‌رود مبنای اولیه آن بر پایه بی‌عدالتی شکل گرفته است؛ برخی زمین‌ها و منابع طبیعی در شهرستان چادگان گرفته شده و به یک سری از افراد یا فروخته یا واگذار شده که این کار از ابتدای آن اشتباه بوده است؛ این آب و این منابع طبیعی متعلق به مردم شهرستان چادگان بوده است؛ اگر قرار بوده که کار عمرانی و ویلاسازی در آن انجام شود، بایستی مردم چادگان نیز از آن بهره می‌بردند که هم از منافع و ارزش افزوده این مجموعه در طی سال‌های متمادی بهره‌مند شوند.

*ارزش افزوده عمران باید به مردم چادگان می‌رسید

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین‌میاندشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمانی قیمت یک ویلا حدود 3 میلون تومان بوده است که امروز ارزش افزوده برخی از ویلاهای این مجموعه به 2 میلیارد تومان یا بیشتر می‌رسد و در طی چنیدن سال گذشته نرخ میلیونی اجاره‌ها هم می‌توانسته به عنوان سود به مردم چادگان برسد.

وی تصریح کرد: اصل موضوع تأسیس این دهکده یک حالت استعماری و استثماری دارد؛ زمین‌های منابع طبیعی متعلق به مردم چادگان را گرفتند و به ناحق و بی‌عدالتی واگذار کردند و بعد هم آمدند و از منابع به ویژه آب پایدار دریاچه نیز استفاده کردن و غیر از آب شرب، حتی برای آبیاری چمن‌ها نیز از این آب استفاده کردند و مسائل دیگر نیز داشتند.

*سهم چادگان از عمران، استخدام افراد محدود برای امور خدماتی!

ترکی خاطرنشان کرد: آن چیزی که عاید مردم شهرستان چادگان از این دهکده شده است، فقط تعداد معدودی از مردم را به عنوان کارگر خدماتی و نگهبان استخدام کرده‌اند و در طی سال‌های مختلف به روش‌های محتلف این مردم مورد بی‌مهری و اهانت هم قرار گرفته‌اند.

*تغییر اساسنامه عمران زاینده‌رود غیرقانونی است

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین‌میاندشت در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: بر اساس قوانین موجود، دهکده زاینده‌رود بایستی زیر نظر شهرداری چادگان اداره و مدیریت شود و متأسفانه آن را انجام ندادند و اخیراً هم اساسنامه آن را به ناحق و خلاف قانون تغییر داده‌اند و شهردار چادگان را که یکی از اعضای هیأت‌مدیره این سازمان بوده را حذف کرده‌اند و اکنون هم آرام آرام این نیروهایی که سال‌ها در آن جا زحمت کشیده و به صورت شرکتی بوده‌اند و بیشترین زحمت را کشیده و کمترین حقوق و مزایا را دریافت می‌کرده‌اند، اعلام می‌دارند که نحوه فعالیت این افراد باید از قانون شهرداری‌ها تبعیت کند.

*چینش سلیقه‌ای اعضای هیأت‌مدیره عمران زاینده‌رود

وی ادامه داد: اگر دهکده تحت قانون شهرداری‌ها اداره می‌شود، باید زیر نظر شهرداری چادگان اداره شود؛ آقایانی که در مدیریت استان در حال تصمیم‌گیری هستند، هرجا به نفع خودشان است، قانون را به نفع خودشان تفسیر می‌کنند و حتی تک رأی شهردار چادگان در هیأت ‌مدیره را نیز حذف کردند و همه مسائل را تحت نظر خود در استان بردند و یک هیأت‌مدیره سلیقه‌ای را چینش کردند.

 

ترکی گفت: حال که کارگر قصد دریافت حق‌الزحمه و مزایای خود را دارد، می‌گویند باید بر اساس قانون شهرداری‌ها انجام شود؛ این یک ظلم مضاعف به کارگران است و ما اعتراض خود را به صورت کتبی به وزارت کشور، وزارت کار و استانداری اصفهان انعکاس دادیم؛ این کارگران چیز زیادی جز حق خود نمی‌خواهند، تمام حرف آن‌ها این است که ما زحماتی کشیده‌ایم و براساس قانون کار باید وضعیت آن‌ها بهبود یابد، نه اینکه بیایند برون‌سپاری حجمی کنند و بعد از مدتی هم ممکن است که برخی از این افراد از کار بیکار شوند.

*تصمیم برای تبدیل وضعیت کارگران برای مسؤولان استان اصفهان تبعات دارد 

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین‌میاندشت در مجلس شورای اسلامی ضمن هشدار به مسؤولان استانی و کشور اعلام داشت: در چنین شرایطی که اختلافاتی در مسائل آب در حوزه زاینده‌رود وجود دارد، این ظلم مضاعف را استان اصفهان به مردم خود وارد نکند؛ اکنون مشکلاتی با استان‌های همجوار داریم، ولی وقتی مردم این بی‌عدالتی‌ها را می‌بینند، ممکن است طور دیگری تصمیم بگیرند که در این موقعیت اصلا به صلاح نیست و بهترین کار این است که یک اطمینان خاطری برای کارگران دهکده و خانواده‌های آن‌ها ایجاد کنند؛ این افراد با حداقل حقوق و امکانات در حال گذران زندگی هستند و سخت‌ترین کار را نیز به صورت شبانه‌روز  در حال انجام هستند تا دیگران که از مسافت‌های دور تا تفریحشان را انجام بدهند، انجام می‌دهند.

*حکایت کاخ‌نشینی و کوخ‌نشینی 

وی ادامه داد: این دوباره همان بحث کاخ‌نشینی و کوه نشینی را تداعی می‌کند که به باید این ظلم و بی‌عدالتی را از بین برد.

ترکی با بیان اینکه مسؤولان باید این مشکل را حل کنند، بیان داشت: آقایان برای اینکه برای خود آن‌ها هم مشکلاتی ایجاد نشود باید تجدیدنظری در این موضوع انجام دهند؛ ما مکاتباتی را با معاون وزیر کشور و کار و استانداری اصفهان انجام داده‌ایم و فکر می‌کنم که این مسأله قابل حل باشد؛ در اولین فرصت که در مجلس حضور پیدا کنیم هم مطمئناً تذکر کتبی و شفاهی به مسؤولان ذی‌ربط داده خواهد شد.

*مدیرعامل عمران زاینده‌رود به مردم چادگان پاسخگو باشد

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین‌میاندشت در مجلس شورای اسلامی درباره تناقض گفتار و عملکرد مدیرعامل عمران زاینده‌رود نیز گفت: مردم چادگان مطالبه جدی دارند و شخص مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود باید پاسخگوی این مسأله باشد؛ این‌ها همان حرکت‌ها پله به پله‌ای است که در حال جلو آمدن و تضییع حقوق مردم هستند.

به گزارش فارس، درحالی موضوع تبدیل وضعیت کارگران شرکتی سازمان عمران زاینده‌رود و تبدیل وضعیت آن‌ها به نیروهای حجمی مورد تأکید این سازمان قرار گرفته است که در چند روز اخیر این کارگران با تجمع در محل ورودی دهکده بر این نکته تأکید داشته‌اند که باید مشکل امنیت شغلی آن‌ها به صورت مسالمت‌آمیز حل شود.

انتهای پیام/63086/م20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول