اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خوزستان

سامانه 191 راهی برای تامین کمبود داروی بیماری‌های خاص در خوزستان

مدیر نظارت بر دارو معاونت غذا و دارو خوزستان گفت:شهروندانی که به هر نوع در تامین داروی بیماری‌های خاص و غیره مورد نیاز خود دچار مشکل هستند میتوانند ضمن تماس با سامانه 191 با کارشناسان غذا و دارو ارتباط برقرار کرده و در اسرع وقت کمبود دارویی آن‌ها تامین خواهد شد.

سامانه 191 راهی برای تامین کمبود داروی بیماری‌های خاص در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، قبل از انقلاب، عمده تولیدات دارویی کشور در دست شرکت‌های خارجی بود و از کل داروی مصرفی کشور، فقط حدود ۳۵ درصد توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شد، اما طی دوران بعد از انقلاب ، حدود ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز با استانداردهای بین المللی پذیرفته شده مانند USP و BP تهیه و در اختیار مردم قرار گرفته‌ است.

در ایران حدود هزار و ۶۵۰ قلم دارو در فهرست تولیدات دارویی وجود دارد که همه آنها داروهایی هستند که رسماً در کشورهای پیشرفته دنیا مورد تأیید سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته و در همه جای دنیا از آنها استفاده می‌شود.

 پس از امنیت غذایی، امنیت دارویی مسئله‌ای است که در تمام دنیا حائز اهمیت است و توانایی تامین داروی مورد نیاز ساکنان یک منطقه بر حسب بیماری‌های موجود و حتی پیش‌بینی داروهای موردنیاز در فصول مختلف سال یکی از اساسی‌ترین راهبردهای متولیان امر سلامت در راستای بهبود سطح امنیت جسمانی یک جامعه است که خبرنگار فارس در این رابطه با مدیر نظارت بر داروی معاونت غذا و داروی خوزستان به گفت‌وگو نشسته است.

کنترل دارو از تولید تا به مصرف

یوسف بهداروندی، مدیر نظارت بر دارو معاونت غذا و دارو خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز در رابطه با وضعیت نظارت بر روند توزیع دارو در سطح استان اظهار کرد: محموله‌های دارو از لحظه ورود به استان تا زمانی که به دست مصرف‌کننده برسند با نظارت‌های تعریف شده در بخش‌های خصوصی و دولتی کنترل می‌شوند.

وی افزود: همزمان با تولید دارو و تا زمانی که دارو به دست مصرف کننده برسد، مسوولان فنی به صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی مختلف این بازرسی‌ها را انجام می‌دهند و کلیه سیستم رسمی توزیع دارو تحت نظر مدیریت داروی استان قرار می‌گیرد.

استان‌های معین خوزستان در تامین دارو

 مدیر نظارت بر دارو معاونت غذا و دارو خوزستان در پاسخ به مبادی ورودی دارو به استان بیان کرد: تامین کننده‌های داروهای مورد نیاز خوزستان از استان‌های مختلف از جمله تهران، لرستان و گیلان هستند و این تامین دارو با توجه به نیازمندی‌های بیماران صورت می‌گیرد.

وی افزود: اما چنانچه شاهد توزیع داروی خارج از روال باشیم با توجه به بازرسی‌های محسوس، نامحسوس و همچنین گزارشات مردمی در سریع‌ترین زمان ممکن به این موارد رسیدگی خواهیم کرد و بازرسی‌ها از مراکز دولتی، خصوصی و کلیه بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود.

فروش بدون نسخه تنها در موارد استثناء

بهداروندی در رابطه با میزان کنترل خرید و فروش بدون نسخه دارو گفت: لیستی برای داروهای بدون نسخه(OTC) مانند قرص‌های سردرد یا سرماخوردگی درنظر گرفته شده است که تهیه آن‌ها بلامانع است. 

وی افزود: اما چنانچه شخصی با بیماری مضمن یا حاد نیاز به داروی خاصی داشته باشد که بر روند درمان وی تاثیرگذار باشد به صورت استثناء در حد تامین داروی یک شبانه‌روز خرید بدون نسخه مانعی ندارد تا در اسرع وقت خود را به پزشک معالج برساند.

تامین آسان داروی بیماری‌های خاص

 مدیر نظارت بر دارو معاونت غذا و دارو خوزستان در تبیین جایگاه استان در توزیع داروهای صعب‌العلاج و میزان دسترسی بیماران به این نوع داروها عنوان کرد: بیمارانی که روند درمان آن‌ها طولانی مدت است طبعا با داروهای گران‌قیمت مواجه خواهند شد اما این داروها در اسرع وقت در دسترس بیماران قرار گرفته و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: شهروندانی که به هر نوعی در تامین داروی بیماری‌های خاص و غیره مورد نیاز خود دچار مشکل هستند میتوانند ضمن تماس با سامانه 191 با کارشناسان غذا و دارو ارتباط برقرار کرده و در اسرع وقت کمبود دارویی آن‌ها تامین خواهد شد.

بهداروندی بیان کرد: کمبودهای مقطعی دارو نه تنها در خوزستان بلکه در کل جهان وجود دارد اما تا به امروز آسیب به بیمار به واسطه کمبود دارو را شاهد نبودیم.

40 شرکت فعال پخش دارو در خوزستان

وی در پاسخ به تعداد شرکت‌های پخش دارو در سطح استان و تخمین کیفیت عملکرد آن‌ها گفت: در حال حاضر 40 شرکت فعال پخش دارو در سطح خوزستان داریم که پوشش دارویی خوبی را در جهت سیاست‌های توزیع دارو با معاونت غذا و داروی استان داشتند.

وی افزود: در رابطه با شرکت‌های پخش دارو در خوزستان دو مولفه تنوع و مقدار دارو و همچنین ناوگان حمل‌ونقل را درنظر گرفته‌ایم که در شرایطی که یکی از پایدارترین اقلام استراتژیکی دارو است این همکاری به نحو مطلوبی توسط این شرکت‌ها حفظ شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول