اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

نگرانی شوراهای اسلامی نسبت به لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده

اعضای شورای اسلامی شهرهای استان همدان نگرانی خود را نسبت به لایحه جدید دولت به عنوان مالیات بر ارزش افزوده مطرح کردند.

نگرانی شوراهای اسلامی نسبت به لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، امشب جمعی از نمایندگان شوراهای اسلامی شهرهای استان همدان در نشستی با دو نماینده شهرستان‌های همدان و فامنین به بیان دغدغه‌های خود درباره لایحه جدید دولت درباره مالیات بر ارزش افزوده و مباحثی چون منابع اعتباری شوراهای اسلامی شهرستان‌ها پرداختند.

رئیس شورای اسلامی استان همدان در این جلسه با بیان اینکه شوراهای شهر اعتبار دیده شده در قانون را به شوراهای شهرستان پرداخت کنند اظهار کرد: قانوناً فرمانداری باید مکانی برای شورای شهرستان تعبیه کند.

حمدالله مرادی با بیان اینکه جایگاه شوراها را خود اعضا باید تقویت کنند افزود: آموزش را باید با جدیت دنبال کرد و هنوز برخی از قوانین را اعضای شورای شهر نمی‌دانند.

وی با اشاره به اینکه هر شهرستان و شهری که می‌تواند اعضای شورای شهر را جمع کند، می‌توان دوره آموزشی برگزار کرد گفت: هر میزان که اطلاعات داشته باشیم باز قوانین جدیدی وضع می‌شود که به آموزش نیاز دارد.

رئیس شورای اسلامی استان همدان گفت: اگر اختیار ارزش افزوده را از شورا بگیریم، جایگاه شوراها تضعیف شده و هر روز کوچک و کوچکتر خواهد شد.

عضو شورای عالی استان‌ها نیز در این جلسه اظهار کرد: در کل کشور با مشکل تأمین بودجه شوراهای شهرستان مواجه هستیم و حدود 80 درصد شوراهای شهرستان تعطیل‌اند.

حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه شوراهای استان و عالی استان‌ها از کشور تأمین می‌شود افزود: شورای شهرستان مصوبه‌ای دارد که قانون هم نیست، بلکه به صورت بخشنامه ابلاغ شده که دو درصد درآمد شوراهای شهر را به شوراهای شهرستان از منابع شوراهای شهر پرداخت شود.

وی با بیان اینکه شورای همدان همواره سهم خود را پرداخت کرده است اما سهم آن 20 میلیون تومان است که عدد قابل توجهی نیست تصریح کرد: باید ردیف بودجه‌ای برای شوراهای شهرستان تعریف شود که شورای عالی استان‌ها این طرح را ارائه داده که امید است در مجلس به تصویب برسد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه جایگاه شوراهای شهرستان‌ها در قانون تعریف شده اما به آن عمل نمی‌شود ادامه داد: این مسأله در هر استانی متفاوت است و به نگاه و تعامل فرمانداران بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه ارتباط با نمایندگان مجلس باید برقرار شود تا از این ظرفیت برای تبیین جایگاه شوراهای شهرستان‌ها استفاده شود تصریح کرد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده برای مدیریت شهری بسیاری حائز اهمیت است چراکه یک منبع درآمد پایدار برای شهرداری‌ها به ویژه برای شهر‌های کوچک از سال 87 تا کنون بوده بوده است.

بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه با لایحه جدید که بخشی از آن در مجلس رسیدگی شده است، مشکلاتی وجود دارد ادامه داد: این لایحه دولتمدارانه تنظیم شده، تمرکز گرا بوده و اختیارات را از شوراها گرفته است، معافیت‌های پیش‌بینی شده بسیار گسترده بوده و عوارض محلی را نیز در برمی‌گیرد و در نهایت حدفاصل میان عوارض و مالیات را محدود کرده و فصل عوارض حذف شده بود.

وی خاطرنشان کرد: در اسناد بالادستی همواره به تمرکززدایی اشاره شده، که پیش‌نویس قانون جدید و موجود در مجلس باعث آسیب به مدیریت شهری می‌شود.

نایب رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه جایگاه شهرداری‌ها را با وزارت کشور و بدون شوراها تجربه کردیم و اتفاقات خوبی رخ نداده است گفت: با تضعیف و از بین رفتن شوراها و زیر نظر ورارت کشور شدن با قانون که شهرداری را نهاد عمومی غیر دولتی می‌داند، در تضاد است.

بادامی‌نجات: با  لایحه مالیات بر ارزش افزوده ممکن است جمع‌آوری زباله‌ها نیز دچار مشکل شود 

وی اظهار کرد: امید است که تعیین چارچوب توسط وزیر کشور برای عوارض لغو شود و شرایط همچون گذشته ادامه یابد.

بادامی‌نجات با اشاره به اینکه با این قانون ممکن است جمع‌آوری زباله‌ها نیز دچار مشکل شود افزود: پیشنهاد می‌شود با توجه به اصول قانون اساسی ماده 53 لایحه پیشنهادی اصلاح و اختیار عوارض محلی به صورت کامل به شورا بازگردد.

وی تصریح کرد: ماده 9 لایحه پیشنهادی اصلاح و معافیت‌ها صرفاً مالیات را شامل شود و عوارض از شمول این معافیت‌ها خارج شود.

عضو شورای عالی استان‌ها تأکید کرد: باید سهم برابر شوراها و دولت که در لایحه به آن پرداخته شده است بدون تغییر باقی بماند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه عوارض ساخت هتل رایگان است تا صنعت گردشگری رونق بگیرد یا در مثال دیگر عوارض ساختمانی در مناطق توانمندی رایگان است که با قانون جدید امکان این انعطاف‌ها برای مدیریت شهر از بین خواهد رفت.

کامران گردان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه شوراها جایگاه والایی در قانون اساسی دارند افزود: اما هم دولت و هم مجلس توجهی به شوراها ندارند و در حال تضعیف آن هستند، ما تنها کاری که می‌کنیم این است که خود را تقویت کنیم تا بتوانیم به دستاوردهای مناسبی برای شهر خود دست یابیم.

عسگریان: با لایحه ارزش افزوده قدرت مانور مدیریتی شهری در حوزه هزینه‌کرد گرفته می‌شود

رئیس کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه با اجرای لایحه ارزش افزوده قدرت مانور مدیریتی شهری در حوزه هزینه‌کرد گرفته می‌شود اظهار کرد: اگر اختیارات در دست وزیر کشور باشد، انعطاف مدیریت شهری کاهش می‌دهد.

مسعود عسگریان با اشاره به اینکه ماده 80 قانون شوراها با این قانون جدید در تضاد است افزود: با این قانون عوارض حذف و به اسم مالیات به جیب دولت می‌رود و تنها 30 درصد به شهرداری‌ها می‌رسد که بخش عمده آن نیز به کلانشهرها می‌رسد.

وی تصریح کرد: با این قانون شهرداری دولتی می‌شود و اصل این قانون تجمیع عوارض بود و نه تجمیع مالیات.

خجسته: دولتی کردن شهرداری نمی‌تواند، رسیدن به اهداف را ممکن کند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: در حال حاضر شوراها، شورای شهرداری است و اگر مدیریت واحد شهری محقق شود همه بخش‌ها به زیر نظر شورای شهر می‌رود.

امیر خجسته با بیان اینکه ما خواهان شورای قدرتمند هستیم که بتواند تصمیم‌گیری‌ها بزرگ و شایسته انجام دهد افزود: ما شهرداری قدرتمند می‌خواهیم و دولتی کردن شهرداری نمی‌تواند، رسیدن به اهداف را ممکن کند.

وی گفت: در یک تجربه مجلس 6 هزار میلیارد تومان برای قیر روستاها به دولت داد که هنوز یک ریال به روستاها نرسیده است.

انتهای پیام/۸۹۰۴۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول