اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

موقوفات سیاسی و جناحی نمی‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از وجود 2 هزار و 800 موقوفه در استان خبر داد و گفت: بحث موقوفات سیاسی و جناحی نمی‌شود.

موقوفات سیاسی و جناحی نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، نشست مشترک مسؤولان اوقاف استان با استاندار زنجان به مناسبت هفته وقف برگزار شد.

در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موقوفات استان، بر توسعه موقوفات با اعتمادزایی بیشتر بین مردم تأکید شد.

طبق آمار ارائه شده از سوی مسؤولان اوقاف، تعداد موقوفات استان 2 هزار و 800 عدد است که درصد بالایی از آن برای عزاداری امام حسین (ع) وقف شده است.

استاندار زنجان در این نشست با اشاره به اینکه هفته وقف فرصت مناسبی برای ترویج این سنت حسنه در جامعه است، اظهار کرد: طی ادوار گذشته فعالیت‌های خوبی در این حوزه صورت گرفته و امروز نیز شاهد استمرار چنین فعالیت‌هایی هستیم.

اعتمادزایی در حوزه وقف موجب مشارکت بیشتر مردم می‌شود

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه استان زنجان در حوزه‎های خیریه فعالیت بسیار مطلوبی دارد، تصریح کرد: آمار بالای کمک به مهرانه یا سایر خیریه‌ها وجهه مردم استان را شاخص کرده است و وجود همین فضا خدمت‌رسانی را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه در ارتباط با وقف نیز که یک مسئله خیریه است در روایات تأکید بسیاری شده است، اضافه کرد: برای مشارکت بیشتر مردم در حوزه وقف باید با مردم بیشتر صحبت کرده و اطلاع‌رسانی بیشتری در این حوزه انجام شود.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه بنده اعتقاد دارم که کارهای خوبی در حوزه وقف در استان زنجان صورت گرفته است که باید اطلاع‌رسانی شود، گفت: این امر موجب اعتماد بیشتر مردم خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های خود برای خدمت به مردم و ارائه گزارشی از حضور خود در روستاها برای مشاهده مشکلات مردم تصریح کرد: مخاطب بنده همه آحاد مردم هستند و یک قشر خاص را در نظر نمی‌گیرم.

حقیقی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در استان در حوزه اشتغالزایی گفت: از جمله این اقدامات مربوط به شرکت ایران ترانسفو بود که اخیرا با برگزاری آزمون 200 نیرو جذب کرد.

وی با اشاره به اینکه با ایجاد اشتغال بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، تصریح کرد: باید به سمتی برویم که با استفاده از ظرفیت‎ها برای جوانان اشتغالزایی شود.

بحث موقوفات جناحی و سیاسی نمی‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز با اشاره به بحث مطرح شده توسط استاندار در مورد گزارش لحظه به لحظه به مردم گفت: همین موضوع یک الگوی نمونه برای سایر مدیران است که باید تکرار شود.

حجت‌الاسلام مختار کرمی با اشاره به اینکه ما در استان هیچ شانی جز خدمت به مردم نداریم، تصریح کرد: مردم زنجان، مردمانی ولایت‌مدار و فرهیخته هستند و آنچه طی یک ماه گذشته بنده برآورد کرده‌ام، فضای مثبتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان 24 هزار رقبه و 2 هزار و 800 موقوفه وجود دارد، اضافه کرد: همچنین استان زنجان دارای 132 بقعه متبرکه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه 17 موقوفه در حوزه سلامت وجود دارد و از مجموع موقوفات 60 درصد مربوط به عزاداری امام حسین (ع) است، افزود: تلاش ما در استان استفاده از ظرفیت موقوفات در راستای محرومیت زدایی است و این اقدام از طریق موسسات وابسته به اوقاف انجام می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات ارزنده اوقاف در حوزه‌های مختلف گفت: اوقاف به دنبال انجام کارهای ماندگار است که اگر این اتفاق بیافتد ذهنیت مردم نسبت به موقوفات مثبت‌تر خواهد شد.

کرمی با اشاره به اینکه در طول تاریخ موقوفات مورد دستبرد حکام قرار گرفته و همین امر گاها موجب ذهنیت منفی در بین مردم شده است، تصریح کرد: از همین رو لازم است که شفافیت بیشتری در اقدامات اوقاف انجام شود تا این ذهنیت به مرور پاک شود.

وی با بیان اینکه تلاش اوقاف، توسعه و حفظ موقوفات است، اضافه کرد: ما به دنبال دوری از مباحث سیاسی و جناحی هستیم.

توزیع 2 هزار بسته تحصیلی بین دانش‌آموزان نیازمند

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در این نشست با اشاره به اهداف اوقاف در اجرای برنامه‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه در این حوزه گفت: اجرای طرح آرامش بهاری، طرح نشاط معنوی، اجرای طرح سوگواره یاس نبوی، اجرای طرح بصیرت عاشورایی و اجرای طرح ضیافت الهی از جمله این برنامه‌ها است.

حجت‌الاسلام موسی موسوی تصریح کرد: همچنین اجرای برنامه‌های دهه کرامت «اول تا یازده ذی‌القعده»، اجرای جشن ولایت علوی «دهه ولایت»، برپایی موکب اربعین در سامراء و اجرای طرح شمیم حسینی «کمک به ۱۴۴ هیأت مذهبی»، دست‌های مهربانی، اجرای طرح مهر تحصیلی از جمله برنامه‌های اوقاف در بقاع متبرکه و از محل عواید موقوفات است.

وی با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های اوقاف که اخیرا در حال اجراست، طرح «مهر تندرستی» نام دارد، گفت: این طرح برای کمک به بیماران اجرایی می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه یکی دیگر از طرح‎های اجرایی اوقاف از محل عواید موقوفات «مهر تحصیلی» است، تصریح کرد: این طرح نیز برای کمک به دانش‌آموزان نیازمند اجرایی می‌شود که در همین راستا 2 هزار بسته تحصیلی بین دانش‌آموزان توزیع شد.

وی با اشاره به ضابطه‌مند شدن کمک به نیازمندان و همچنین اجرای نیات واقفین در اوقاف تصریح کرد: همه پرداخت‌ها در اوقاف سیستمی شده است و نظارت عالیه بر آن وجود دارد تا نیات واقفان کاملا بر اساس ضوابط تعیین شده انجام شود.

موسوی همچنین از ایجاد مراکز افق برای کمک به نیازمندان خبر داد و گفت: این مراکز به مرکزیت بقاع متبرکه فعالیت دارد که تاکنون دو مورد از آنها در بقعه قیدار نبی (ع) و امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان ایجاد شده است.

وی با اشاره به فعالیت مطلوب این مراکز گفت: در حال حاضر این مرکز 35 خانوار را زیرپوشش داشته و خدمات متعدد را به آنها ارائه می‌دهد.

به گزارش فارس، امسال همزمان با دهه وقف 280 برنامه در حوزه‌های مختلف اجرایی می‌‌شود که شامل برگزاری نمایشگاه و همایش‌های مختلف است.

برگزاری نشست‌های صنفی تخصصی، نشست با رسانه‌ها، دیدار با مسؤولان استانی، برپایی ایستگاه‌های همه واقف باشیم نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی طی دهه وقف است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول