اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

حافظ و گوته گفتمان تازه‌ای را آغاز کردند

سفیر کشور آلمان در ایران گفت: اشعار حافظ علاقه‌مندی گوته به وی را برانگیخت و یک رابطه خویشاوندی معنوی بین این دو ایجاد شد و فراتر از مرزهای کشورها گوته و حافظ گفتمان تازه‌ای را آغاز کردند.

حافظ و گوته گفتمان تازه‌ای را آغاز کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیین افتتاح هفته فرهنگی آلمان در شیراز به مناسبت دویست سالگی دیوان غربی‌ـشرقی گوته شامگاه امروز در آرامگاه حافظ برگزار شد.

سفیر کشور آلمان در ایران با اشاره به اینکه اشعار حافظ علاقه‌مندی گوته به وی را برانگیخت و یک رابطه خویشاوندی معنوی بین این دو ایجاد شد، ابراز داشت: فراتر از مرزهای کشورها گوته و حافظ گفتمان تازه‌ای را آغاز کردند.

میکائیل کلور برشتولد ادامه داد: گوته 200 سال پیش دیوان غربی_ شرقی را متأثر از حافظ نوشت و این تجربه ادبی، امروزه موجب شده تا نمایندگانی از ایران و آلمان در شیراز گردهم بیایند.

وی با بیان اینکه حافظ سال‌ها پیش گوته را برای رسیدن به نقطه عطفی از تفاهم ملت‌ها هدایت کرد، افزود: حافظ و گوته تنها یک شاعر، ادیب و فیلسوف نبودند و پیش از هر چیز آزاد اندیشانی بودند که مطابق الگوی زمانه خود زندگی نمی‌کردند و چارچوب‌های فکری را می‌شکافتند.

سفیر کشور آلمان در ایران گفت: دوراندیشی شامل تمام ابعاد زندگی حافظ و گوته بود و اعتقادات این دو می‌تواند الگوی امروز ما باشد.

 کلور برشتولد یادآور شد: گوته در اشعارش از کنارگذاشتن تکبر، سخت‌گیری و وسواس سخن می‌گفت، او تأکید داشت که میان ملت‌ها باید حس همسایگی ایجاد کنیم، اگر ملت‌ها همدیگر را دوست نداشته باشند، باید بتوانند یکدیگر را تحمل کنند.

وی ابراز داشت: وقتی ناچار هستیم با انزوا، ناسیونالیسم، پوپولیسم و محروم‌سازی دیگری مواجه شویم، افکار و آموزه‌های حافظ و گوته ضرورت زمانه ما می‌شود.

سفیر کشور آلمان در ایران با اشاره به اینکه دیوان گوته این امر مهم را به ما نشان می‌دهد که از طریق دیگری غریبه، می‌توان به خود رسید، گفت: کشورهایی شامل ایران و آلمان می‌توانند با گفت‌وگوی هم‌سطح و احترام متقابل چالش‌های قرن 21 را حل کنند.

وی در پایان از شهردار شیراز و رئیس شورای شهر شیراز قدردانی کرد و از دوستی بین دو شهر شیراز و وایمار آلمان ابراز خوشحالی کرد.‌

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول